Category Archives: Ιστορία της Φωτογραφίας

Άρθρα σχετικά με την ιστορία της Φωτογραφίας

Το πρώτο Φωτογραφικό πορτραίτο 1840

Το πρώτο πορτρέτο – Φωτογραφία

Ο John William Draper (5 Μαΐου 1811 –  4 Ιανουαρίου 1882) ήταν ένας Αμερικάνος γεννημένος στην Αγγλία το 1811. Όπως και πολλοί άλλοι επιστήμονες του καιρού του ασχολήθηκε με πολλά επιστημονικά πεδία καθώς υπήρξε γιατρός, χημικός, φιλόσοφος και ιστορικός. Όταν ανακοινώθηκε η ανακάλυψη της φωτογραφίας το 1839 στην Γαλλική ακαδημία επιστημών, ήταν από τους πρώτους Αμερικάνους που ασχολήθηκαν με το νέο μέσο. Οι γνώσεις του στη χημεία τον βοήθησαν να βελτιώσει την μέθοδο του Daguerre και αυτό του επέτρεψε να κάνει εκθέσεις γύρω στα 60 δευτερόλεπτα στο φως του ήλιου.

Ανάμεσα στις πρώτες φωτογραφίες που τράβηξε ήταν και μια φωτογραφία της αδερφής του Dorothy Catherine Draper  που σήμερα θεωρείται το πρώτο πορτραίτο στην ιστορία της φωτογραφίας.  Δεν είναι απόλυτα εξακριβωμένο αν την τράβηξε το 1839 ή την επόμενη χρονιά αλλά αυτή η φωτογραφία έγινε γνωστή στο κοινό, επειδή ο Draper έστειλε ένα αντίγραφο στον Sir John Frederick William Herschel το 1840, για να του δείξει τις βελτιώσεις που είχε κάνει όσο αφορά την ευαισθησία της μεθόδου  της Νταγκεροτυπίας.

Το πρώτο Φωτογραφικό πορτραίτο 1840

Η αδερφή του John William Draper , Dorothy Catherine Draper  στο πρώτο πορτραίτο στην ιστορία της Φωτογραφίας

O John William Draper ήταν επίσης ο πρώτος φωτογράφος που τράβηξε φωτογραφίες του φεγγαριού, αλλά με αυτό θα ασχοληθούμε σε διαφορετικό post.

Για τον John William Draper  μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα στην wikipedia

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

Guerman Titov – Ο πρώτος Φωτογράφος του Διαστήματος

Φωτογράφος στο διάστημα- Guerman Titov

Όλοι ξέρουμε τον Γιούρι Γκαγκάριν (Yuri Gagarin 9 Μαρτίου 1934 – 27 Μαρτίου 1968) που έμεινε γνωστός στην ιστορία ως ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε στο διάστημα στις 12 Απριλίου του 1961. Έτσι γίνεται συνήθως. Κανείς δεν θυμάται τον δεύτερο. Αυτό που δεν ξέρουμε είναι ότι ο αναπληρωτής του σε εκείνη την πρώτη αποστολή στο διάστημα, ο κοσμοναύτης Γκέρμαν  Τίτοφ (Guerman Titov 11 Σεπτεμβρίου 1935 – 20 Σεπτεμβρίου 2000) που πέταξε στη δεύτερη αποστολή  στις 6-7 Αυγούστου 1961 με το διαστημόπλοιο Vostok-2, ήταν ο πρώτος που τράβηξε φωτογραφίες της Γης από το διάστημα. Αυτό τον κάνει τον πρώτο φωτογράφο του διαστήματος.

Ο Γκέρμαν  Τίτοφ  ξεπέρασε γρήγορα την απογοήτευση του που δεν ήταν ο πρώτος άνθρωπος που πέταξε στο διάστημα με το Vostok-1, όταν του ανακοίνωσαν ότι θα είναι το πλήρωμα του Vostok-2 . O σκοπός της αποστολής του ήταν εκτός του να τεθεί σε τροχιά γύρω από την γη, να μπορέσει να τραβήξει φωτογραφίες και σύντομα κινηματογραφικά στιγμιότυπα της Γης από το διάστημα.

Guerman Titov

 Ο Guerman Titov με την Konvas-Avtomat  κατά την διάρκεια της εκπαίδευσης του

Για αυτό τον λόγο του έκαναν 60 ώρες μαθήματα για να μάθει την λειτουργία της ρώσικης κινηματογραφικής μηχανής Konvas-Avtomat που θα είχε μαζί του καθώς και βασικά μαθήματα φωτογραφίας.

Guerman Titov

Ο Guerman Titov όχι μόνο ξεπέρασε το ρεκόρ παραμονής στο διάστημα του Gagarin που ήταν 108 λεπτά, μένοντας σε τροχιά γύρω από γη για 25 ώρες, αλλά τα κατάφερε μια χαρά και σαν επαγγελματίας φωτογράφος-κινηματογραφιστής, χαρίζοντας μας τις πρώτες φωτογραφίες της γης από το διάστημα. Ο Τίτωφ διατηρεί ακόμη ένα ρεκόρ καθώς είναι ο νεότερος άνθρωπος που ταξίδεψε στο διάστημα, καθώς την μέρα της αποστολής του Vostok-2 δεν είχε κλείσει ακόμη τα 26 του χρόνια.

Γκέρμαν Τίτοφ και Γιούρι Γκαγκάριν

Τα μεγάλα κεφάλια της Σοβιετικής Ένωσης Χρουτσώφ, Μπρέζνιεφ και Σουσλόφ υποδέχονται  τους Κοσμοναύτες Γκέρμαν  Τίτοφ και Γιούρι Γκαγκάριν αμέσως μετά την επιστροφή του Τίτοφ, στις 9 Αυγούστου του 1961, μπας και πάρουν λίγη από την λάμψη τους

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

 

Η Φωτογράφιση του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη από τον Νιρβάνα

Στον “Άγιο” των γραμμάτων μας δεν του άρεσε να τον φωτογραφίζουν και έτσι παρόλο που στα χρόνια του η φωτογραφία πορτραίτου ήταν κάτι το συνηθισμένο, από εκείνον έχουμε ελάχιστες φωτογραφίες. Όπως μας λέει και ο Νιρβάνας στο κείμενο που ακολουθεί ο σεμνός Παπαδιαμάντης δεν ήθελε να τον φωτογραφίζουν. Βαθιά θρησκευόμενος, ” Ου ποιήσεις σε αυτώ είδωλον ουδέ παντός ομοίωμα” ήταν η μόνιμη άρνηση του σε όποιον προσπαθούσε να τον τραβήξει φωτογραφίες.

Παπαδιαμάντης - Νιρβάνας

Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στο στέκι του το καφενεδάκι της Δεξαμενής

Ο Παύλος Νιρβάνας μιας που δεν υπήρχαν πολλές φωτογραφίες του Παπαδιαμάντη αποφάσισε να τον φωτογραφίσει στο στέκι του στο καφενεδάκι της Δεξαμενής το 1906 και περιγράφει όλη την διαδικασία στο περιοδικό “Νέα εστία” το 1933. Πως τράβηξε αυτή τη μια μοναδική φωτογραφία τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.

“[…Είχα διηγηθεί άλλοτε την ανησυχία του αυτή, όταν πήγα, κλέφτικα, με χίλιες προφάσεις, να τον φωτογραφίσω απάνω στο καφενεδάκι της Δεξαμενής. Δεν υπήρχε ως τότε φωτογραφία του Παπαδιαμάντη. Και συλλογιζόμουν ότι απ’ τη μια μέρα στην άλλη μπορούσε να πεθάνει ο μεγάλος Σκιαθίτης, και μαζί του να σβύσει για πάντα η οσία μορφή του. Και πότε αυτό; Σε μια εποχή που δεν υπάρχει ασημότητα που να μην έχει λάβει τις τιμές του φωτογραφικού φακού. Και πώς θα μπορούσε να δικαιολογηθεί μια τέτοια παράλειψη της γενεάς μας σ’ εκείνους που θα ‘ρθουν κατόπι μας να συνεχίσουν το θαυμασμό μας για τον απαράμιλλο λυρικό ψυχογράφο των καλών και των ταπεινών και τον αγνότατο ποιητή των νησιώτικων γιαλών; Αλλά ό αγνός αυτός χριστιανός, με τη ψυχή του αναχωρητή, δεν εννοούσε, με κανένα τρόπο, να επιτρέψει στον εαυτό του μια τέτοια ειδωλολατρική ματαιότητα. “Ου ποιήσεις σε αυτώ είδωλον ουδέ παντός ομοίωμα” ήταν η άρνηση του και η απολογία του. Αποφάσισα όμως να πάρω την αμαρτία του στο λαιμό μου. Ο Θεός και η μακαρία ψυχή του ας μου συγχωρέσουν το κρίμα μου. Ένας από τους ωραιότερους τίτλους που αναγνωρίζω στη ζωή μου, είναι ότι παρέδωκα στους μεταγενέστερους τη μορφή του Παπαδιαμάντη.
Με τί δόλια και αμαρτωλά μέσα επραγματοποίησα τον άθλο μου αυτό, το διηγήθηκα, όπως είπα, αλλού. Εκείνο που μου θυμίζουν ζωηρότερα τώρα οι ευλαβητικές γιορτές της Σκιάθου, είναι η ανησυχία του τη στιγμή που τον αποτράβηξα ως την προσήλια γωνίτσα του μικρού καφενείου, για να ποζάρει μπροστά στον φακό μου. Να “ποζάρει” είναι ένας λεκτικός τρόπος. Είχε πάρει μόνος του τη φυσική του στάση απάνω σε μια πρόστυχη καρέκλα, με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος, με το κεφάλι σκυφτό, με τα μάτια χαμηλωμένα, στάση βυζαντινού αγίου, σαν ξεσηκωμένη από κάποιο καπνισμένο παλιό τέμπλο ερημοκλησιού του νησιού του. Αυτή δεν ήταν στάση για μια πεζή φωτογραφία. Ήταν μια καλλιτεχνική σύνθεση, και θα μπορούσε να είναι ένα έργο του Πανσελήνου ή του Θεοτοκοπούλου. Αμφιβάλλω αν φωτογραφικός φακός έλαβε ποτέ μια τέτοια ευτυχία.

Αλλά ό Αλέξανδρος ήταν βιαστικός να τελειώνουμε. Γιατί; Μου το ψιθύρισε, ανήσυχα στο αυτί, και ήταν η πρώτη φορά που τον είχα ακούσει – ούτε φαντάζομαι πως θα τον άκουσε ποτέ κανένας άλλος – να μιλεί γαλλικά:
“Nous excitons la curiosite du public”.

Ακούσατε; Ερεθίζαμε την περιέργεια του… Κοινού! Ποιου Κοινού; Δεν ήταν εκεί κοντά μας παρά ένα κοιμισμένο γκαρσόνι του καφενείου, ένας γεροντάκος πού λιαζότανε στην άλλη γωνία του μαγαζιού, καί δυο λουστράκια που παίζανε παράμερα. Αυτό ήταν το Κοινό, πού ανησυχούσε τον Παπαδιαμάντη η “περιέργεια” του. Κι’ αυτή ήταν η διαπόμπευση του, που βιαζότανε να της δώσει ένα τέλος,
η φιλία ενίκησε το ζορμπαλίκι… μου είπε -αντιγράφω τα ίδια του τα λόγια – στο τέλος του μαρτυρίου του.

Μήπως δεν ήταν, στ’ αλήθεια, μια πραγματική θυσία που είχε κάνει στη φιλία μου; Μια θυσία της αγιότητάς του στην ειδωλολατρική ματαιότητα των εγκόσμιων.
Και συλλογίζομαι τώρα τις εκατοντάδες των Γάλλων προσκυνητών της εταιρείας Μπυντέ, και των δικών μας του “Οδοιπορικού Συνδέσμου” , που πέρασαν το κατώφλι του ταπεινού του ερημητηρίου, όπου πλανάται τώρα η σκιά του στα γνώριμα καί αγαπητά της κατατόπια της ζωής του και της εργασίας του. Συλλογίζομαι την παράταξη των ναυτικών αγημάτων, που παρουσίασαν όπλα μπροστά στο μνημείο του.

Συλλογίζομαι τις στολές, τα ξίφη, τις χρυσές επωμίδες που έλαμπαν κάτω από τον ήλιο του νησιού του, για τη δόξα του. Συλλογίζομαι τους λόγους των επισήμων, τους εθνικούς ύμνους, τα στεφάνια της δάφνης, τις πανηγυρικές κωδωνοκρουσίες, που έπλεξαν με ήχους και χρωματα το εγκώμιο του. Συλλογίζομαι όλα αυτό το δοξαστικό πανηγύρι, και η σκέψη μου πετάει στο «Κοινόν» του ερημικού καφενείου της Δεξαμενής “ένα γκαρσόνι, ένας γεροντάκος, δυο λουστράκια” που ανησυχούσε, τη μακρυνή εκείνη μέρα ο μακαρίτης μήπως “ερεθίση την περιέργεια των”. Τι ανησυχία θα είχε νοιώσει τώρα, στα βάθη του ταπεινού τάφου όπου “αναπαύεται εν Χριστώ” ο χριστιανός ποιητής των ταπεινών, από το δοξαστικό αυτό θόρυβο; Και πόσο θα βιαζότανε πάλι να τελειώσει; Αν σάλεψαν, από μυστικές αύρες, αυτή τη στιγμή, τα κυπαρίσσια του τάφου του, ένας στεναγμός θα βγήκε από το θρόισμα τους. Ένας ήχος, που θα ξαναψιθύριζε τα παλιά του εκείνα ανήσυχα και τόσο συμπαθητικά λόγια, σε μία γλώσσα που την εννοούσαν τώρα, γιατί ήταν δική τους, οι ευλαβητικοί προσκυνητές του της γαλλικής γης:
” Nous excitons la curiosite du public”. ]

Παύλος Νιρβάνας”

Παραθέτω δύο ακόμη από τις ελάχιστες φωτογραφίες του Αλέξανδρου Παπαδιάμαντη που υπάρχουν. Οι Φωτογραφίες είναι από το website http://papadiamantis.org/

Αλέξανδρος Παπαδιάμαντης

Αλέξανδρος Παπαδιάμαντης

Το άρθρο αυτό το πρωτοδημοσίευσα στο fotoart πριν από πολλά χρόνια και στην σελίδα μου στο Facebook την δημοσιεύω και εδώ με συμπληρωμένο το κείμενο αλλά και με δύο ακόμη φωτογραφίες του Παπαδιάντη που είναι γνωστές. Μια τραβηγμένη σε φωτογραφικό στούντιο και η άλλη από στρασά (φωτογράφο του δρόμου) φωτογράφο.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

 

 

 

 

 

 

19 Αυγούστου. Η παγκόσμια ημέρα της Φωτογραφίας!

Χρόνια μας Πολλά!

Κάθε 19 Αυγούστου γιορτάζουμε την παγκόσμια ημέρα της Φωτογραφίας. Όχι με αφορμή την πρώτη φωτογραφία του 1826 από τον Nicéphore Niépce όπως βλέπω να δημοσιεύεται στα περισσότερα websites από τότε που πήρανε χαμπάρι και αναφέρονται στην επέτειο. Στις 19 Αυγούστου του 1839 ανακοινώθηκε η εφεύρεση της Φωτογραφίας από την Γαλλική Ακαδημία Επιστημών και χαρίστηκε ελεύθερη σε όλο τον κόσμο αφού δημοσιεύθηκαν λεπτομερείς οδηγίες για την όλη διαδικασία της daguerreotype όπως ονομάστηκε αυτή η φωτογραφική μέθοδος από τον όνομα του εφευρέτης της Louis-Jacques-Mandé Daguerre. Γι’αυτό και αυτό γιορτάζουμε κάθε 19 Αυγούστου.

Είχε προηγηθεί ένα φοβερό παρασκήνιο για το ποιος θα προλάβει να ανακοινώσει μια εμπορικά αξιοποιήσιμη φωτογραφική μέθοδο με μια μεγάλη κόντρα ανάμεσα σε Άγγλους και Γάλλους, κυρίως ανάμεσα στον Daguerre και στον William Henry Fox Talbot αλλά και μια κόντρα των Γάλλων μεταξύ τους, με ριγμένο τον Hippolyte Bayard έναν από τους πρωτοπόρους της Φωτογραφίας. Ο Bayard στεναχωρήθηκε πάρα πολύ γιατί ένιωσε ότι τον κορόιδεψαν ειδικά ο Dominique François Jean Arago που εκπροσωπούσε την επίσημη Γαλλία με την διπλή ιδιότητα του βουλευτή αλλά και του μέλους της Γαλλικής Ακαδημίας Επιστημών. Ο Daguerre πήρε μια εφάπαξ αμοιβή 6000 φράγκα για την εφεύρεση του, μια ισόβια σύνταξη και τιμήθηκε ως μέλος της Ordre national de la Légion d’honneur.

Ο Bayard με την ευκαιρία μιας έκθεσης φωτογραφίας λίγους μήνες μετά μέσα στο 1840, τραβάει την πρώτη σκηνοθετημένη φωτογραφία στην ιστορία της φωτογραφίας τον εαυτό του ως αυτόχειρα και γράφει στη λεζάντα:

“Το πτώμα που βλέπετε εδώ είναι του κυρίου Bayard, είναι ο εφευρέτης της διαδικασίας που μόλις σας παρουσιάστηκε. Απ ‘όσο γνωρίζω αυτός ο ακούραστος ερευνητής είχε αφοσιωθεί εδώ και 3 χρόνια σε αυτή του την ανακάλυψη. Η κυβέρνηση, η οποία στάθηκε πολύ γενναιόδωρη για να κύριο Daguerre έχει δηλώσει ότι δεν μπορεί να κάνει τίποτα για τον κύριο Bayard και ο φουκαράς πνίγηκε μόνος του. Ω ιδιοτροπίες της ανθρώπινης ζωής …! Είναι στο νεκροτομείο εδώ και αρκετές ημέρες και κανείς δεν έχει τον έχει αναγνωρίσει, ούτε τον έχει αναζητήσει. Κυρίες και κύριοι καλύτερα να τον προσπεράσετε γιατί φοβάμαι ότι θα προσβάλλει την αίσθηση της όσφρησης σας. ‘Οπως μπορείτε να παρατηρήσετε το πρόσωπο και τα χέρια του κυρίου έχουν αρχίσει να σαπίζουν…”

Hippolyte Bayard

Αυτό το άρθρο το πρωτοδημοσίευσα στην ιστοσελίδα μου στο Facebook και το αναδημοσιεύω εδώ με πολύ μικρές αλλαγές.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis