Φωτογραφικές μηχανές για ξεκίνημα το 2025

Ποια φωτογραφική μηχανή να διαλέξετε για να ξεκινήσετε με την φωτογραφία

Κάθε φορά που ξεκινάνε οι εγγραφές σε ένα καινούργιο εξάμηνο κύκλο μαθημάτων φωτογραφίας του Fotoart  για αρχάριους, υπάρχουν πολλοί ενδιαφερόμενοι για τα μαθήματα  που με ρωτάνε ποια πιστεύω ότι είναι η ιδανική φωτογραφική μηχανή για να ξεκινήσουν την ενασχόληση τους με την φωτογραφία. Η απάντηση μου εξαρτάται κάθε φορά ανάλογα με τα χρήματα που έχουν αποφασίσει να διαθέσουν. Πρακτικά υπάρχουν δύο τύποι φωτογραφικών μηχανών που μπορεί κάποιος να αποκτήσει ώστε να ασχοληθεί σε ένα σοβαρό επίπεδο με την φωτογραφία. Ο πρώτος τύπος ονομάζεται DSLR και είναι ο ψηφιακός διάδοχος των SLR που κυριαρχούσαν την εποχή του φιλμ. Σε αυτόν το τύπο φωτογραφικής μηχανής κάποτε είχαμε  πολλές επιλογές σε φθηνές φωτογραφικές μηχανές σε μια κατηγορία φωτογραφικών μηχανών που ονομάζονταν  entry level και χρησίμευαν για αυτή ακριβώς την δουλειά να φέρουν σε επαφή καινούργιο κοινό με την φωτογραφία. Σήμερα σε πρακτικό επίπεδο υπάρχει μια φωτογραφική μηχανή της Canon  που μπορεί  να παίξει αυτό τον ρόλο.

Η Canon EOS 2000D Μηχανή Σώμα με φακό EF-S 18-55mm DC III που θα την βρείτε γύρω στα 500 και κάτι ευρώ

Φωτογραφικές μηχανές για ξεκίνημα

Σε αυτά τα χρήματα ή και λιγότερα μπορείτε να βρείτε και κάποια μεταχειρισμένη είτε entry level, είτε κάποια ανώτερης κατηγορίας που σαν καινούργια κόστιζε αρκετά περισσότερο.  Δυστυχώς από το 2018 και μετά όλες οι εταιρείες φωτογραφικών έχουν ρίξει το βάρος τους  στον δεύτερο τύπο φωτογραφικής μηχανής που μπορεί κάποιος να αγοράσει για να ασχοληθεί σοβαρά με την φωτογραφία, στον τύπο MIRRORLESS. Εδώ έχουμε φωτογραφικές μηχανές που συνέχεια εξελίσσονται, οι εταιρείες κυκλοφορούν συνέχεια καινούργια μοντέλα, όμως δυστυχώς δεν έχουμε φθηνές φωτογραφικές μηχανές στις κατηγορίες entry level. Εδώ όλες οι εταιρείες, αλλά κυρίως οι SONY, NIKON, CANON, FUJIFILM διαθέτουν πολλές και αξιόλογες φωτογραφικές μηχανές. Σε αυτή την κατηγορία είναι καλύτερα να διαθέσουμε κάποια περισσότερα χρήματα και να αποκτήσουμε κάποια full frame ώστε να εισαχθούμε στο όποιο σύστημα με αξιώσεις. Παρόλο που υπάρχουν και εδώ φθηνές επιλογές  όπως για παράδειγμα  οι

CANON EOS RP + RF 24-105MM F4-7.1 IS STM γύρω στα 1300 ευρώ και

NIKON Z5 BODY +Z 24-70MM F4 γύρω στα 1400 ευρώ

Βέβαια και στις MIRRORLESS υπάρχουν φθηνότερες επιλογές αν επιλέξει κάποιος crop φωτογραφική μηχανή όπως τις

CΑΝΟΝ EOS R100 + RF-S 18-45 ΜΜ F4.5-6.3 IS STM γύρω στα 600 ευρώ

Sony α6100 Mirrorless  Kit με φακό E PZ 16-50mm F3.5-5.6 OSS γύρω στα 850 ευρώ

NIKON Z50 KIT +Z16-50MM DX F3.5-6.3 VR γύρω στα 900 ευρώ

Φωτογραφικές μηχανές για ξεκίνημα

NIKON ZFC ΚΙΤ +Z16-50MM F3.5-6.3 VR με vintage αισθητική και εξωτερικά χειριστήρια όπως στις παλιές φωτογραφικές μηχανές με φιλμ γύρω στα 900 ευρώ

Μπορείτε να διαβάσετε και άρθρο για το ποια είναι η πιο φθηνή φωτογραφική μηχανή

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Α4 μέγεθος σε pixels

Χαρτί Α4 μέγεθος σε pixels και εκατοστά

Το χαρτί Α4 είναι το πιο κοινό και ευρέως χρησιμοποιούμενο μέγεθος χαρτιού σε όλο τον κόσμο. Εντάσσεται στη διεθνή σειρά μεγέθους χαρτιών ISO 216 και αποτελεί βασικό στοιχείο σε γραφεία, σχολεία και καθημερινές εκτυπώσεις.

Α4  μέγεθος σε pixels

Το μέγεθος του Α4 σε pixels εξαρτάται από την ανάλυση (DPI – Dots Per Inch) που χρησιμοποιείται. Κάποιες κοινές αναλύσεις είναι:

  • 72 DPI (οθόνη): 595 x 842 pixels
  • 150 DPI (εκτύπωση μέτριας ποιότητας): 1240 x 1754 pixels
  • 300 DPI (εκτύπωση υψηλής ποιότητας ): 2480 x 3508 pixels

Η υψηλότερη ανάλυση στις εκτυπώσεις με χαρτιά μεγέθους Α4 είναι απαραίτητη για εκτυπώσεις με μεγαλύτερη ευκρίνεια ή επαγγελματικές χρήσεις.

Α4 μέγεθος σε pixels

Α4  μέγεθος σε εκατοστά (cm)

Οι διαστάσεις του χαρτιού Α4 είναι:

  • Πλάτος: 21 εκατοστά (cm)
  • Ύψος: 29.7 εκατοστά (cm)

Αυτές οι διαστάσεις το καθιστούν ιδανικό για διάφορες χρήσεις, όπως έγγραφα, αναφορές, εκτυπώσεις και χειρόγραφες σημειώσεις.

Χρήσεις του χαρτιού Α4

  • Επαγγελματικά έγγραφα: Όπως συμβόλαια, αναφορές, τιμολόγια.
  • Εκπαίδευση: Σημειώσεις, εκτυπώσεις για μαθητές και καθηγητές.
  • Προσωπική χρήση: Εκτυπώσεις, χειρόγραφες επιστολές, ακόμα και χειροτεχνίες.

Το Α4 παραμένει το βασικό μέγεθος χαρτιού λόγω της ευελιξίας του και της συμβατότητάς του με τις περισσότερες συσκευές εκτύπωσης και αντιγραφής.

Πλεονεκτήματα του ISO 216 για τα μεγέθη των χαρτιών

Το σύστημα χαρτιών ISO 216 βασίζεται στη διατήρηση της αναλογίας πλευρών 1:√2. Αυτό σημαίνει ότι εάν κόψουμε ένα φύλλο στη μέση παράλληλα προς τη μικρότερη πλευρά, δημιουργείται ένα νέο φύλλο με το ίδιο σχήμα. Αυτή η ιδιότητα διευκολύνει τον σχεδιασμό και τη διαχείριση εγγράφων. Το χαρτί μέγεθος Α4 παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας για εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, προσφέροντας πρακτικότητα και ευελιξία σε διάφορες χρήσεις.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Διαφημιστική Φωτογραφία

Η διαφημιστική φωτογραφία χθές και σήμερα

Η διαφημιστική φωτογραφία είναι ο κλάδος της φωτογραφίας που εξυπηρετεί την προώθηση προϊόντων, υπηρεσιών ή ιδεών μέσω εικόνων. Στόχος της είναι να τραβήξει την προσοχή του κοινού, να επικοινωνήσει ένα μήνυμα ή να δημιουργήσει επιθυμία για την αγορά κάποιου προϊόντος ή την  χρήση κάποιας υπηρεσίας. Χρησιμοποιεί εργαλεία της αισθητικής, τεχνικές και στρατηγικές για να παρουσιάσει τα προϊόντα με τρόπο που τα καθιστά ελκυστικά και πειστικά.

Συχνά συνδυάζει στοιχεία τέχνης, σχεδίασης και μάρκετινγκ, προσαρμόζοντας το οπτικό υλικό στις ανάγκες συγκεκριμένων πλατφορμών (π.χ. έντυπες διαφημίσεις, ιστοσελίδες, μέσα κοινωνικής δικτύωσης). Η διαφημιστική φωτογραφία δεν απεικονίζει μόνο το προϊόν, αλλά συχνά δημιουργεί μια αφήγηση, χρησιμοποιώντας συναισθήματα και σύμβολα για να ενισχύσει την αποτελεσματικότητα του μηνύματος.

Διαφημιστική Φωτογραφία

Διαφημιστική φωτογραφία του 21ου αιώνα

Η διαφημιστική φωτογραφία αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς τρόπους επικοινωνίας στον σύγχρονο κόσμο. Σε έναν κόσμο γεμάτο οπτικά ερεθίσματα, όπου οι πληροφορίες κατακλύζουν καθημερινά το κοινό, η διαφημιστική φωτογραφία αναλαμβάνει να μεταδώσει μηνύματα, να προκαλέσει συναισθήματα και να ενισχύσει την εικόνα των προϊόντων ή υπηρεσιών με τρόπο άμεσο και αποτελεσματικό. Μέσα από τη σωστή χρήση τεχνικών, αισθητικής και στρατηγικής, οι διαφημιστικές φωτογραφίες δεν είναι απλώς εικόνες, αλλά εργαλεία που διαμορφώνουν τη στάση και τη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Ο ρόλος της διαφημιστικής φωτογραφίας

Η διαφημιστική φωτογραφία έχει έναν ξεκάθαρο στόχο: να προσελκύσει την προσοχή του θεατή και να δημιουργήσει έναν δεσμό ανάμεσα στο προϊόν ή την υπηρεσία και τις ανάγκες του κοινού. Σε αντίθεση με τη φωτογραφία τέχνης, η οποία συχνά επικεντρώνεται στη δημιουργία συναισθημάτων ή στην εξερεύνηση ιδεών, η διαφημιστική φωτογραφία λειτουργεί με εμπορικό προσανατολισμό. Παρόλα αυτά, η αισθητική αξία παραμένει σημαντική και στην διαφημιστική φωτογραφία, καθώς μόνο μια προσεγμένη εικόνα μπορεί να επιτύχει την απαιτούμενη επιρροή.

Διαφημιστική Φωτογραφία

Διαφημιστική φωτογραφία στο τέλος του 20ου αιώνα

Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της διαφημιστικής φωτογραφίας είναι η προσαρμοστικότητα. Οι φωτογραφίες αυτές πρέπει να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις διαφορετικών πλατφορμών, από εκτυπωμένα περιοδικά μέχρι ψηφιακές διαφημίσεις σε κοινωνικά δίκτυα. Επιπλέον, πρέπει να ταιριάζουν στο κοινό στο οποίο απευθύνονται, είτε πρόκειται για νέους, είτε για επαγγελματίες, είτε για ευρύτερα τμήματα του πληθυσμού. Αυτό απαιτεί ευρηματικότητα και συνεχή κατανόηση των τάσεων.

Δημιουργικότητα και αφήγηση στην διαφημιστική φωτογραφία

Η επιτυχία μιας διαφημιστικής φωτογραφίας δεν εξαρτάται μόνο από την τεχνική, αλλά και από τη δημιουργικότητα. Μια επιτυχημένη εικόνα δεν δείχνει απλώς το προϊόν, αλλά αφηγείται μια ιστορία. Αυτή η αφήγηση δημιουργεί συναισθηματική σύνδεση με τον θεατή, καθιστώντας το μήνυμα πιο αξέχαστο.

Ένα παράδειγμα είναι οι φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται σε διαφημίσεις αυτοκινήτων. Δεν παρουσιάζεται απλώς ένα όχημα· αντίθετα, η φωτογραφία μπορεί να το δείχνει να ταξιδεύει μέσα από μαγευτικά τοπία, προκαλώντας συναισθήματα ελευθερίας και περιπέτειας. Αυτή η συναισθηματική σύνδεση είναι που πείθει τον καταναλωτή ότι το αυτοκίνητο δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς, αλλά ένας τρόπος ζωής.

Διαφημιστική Φωτογραφία

Διαφημιστική φωτογραφία το 1980

Η χρήση συμβόλων και υπονοούμενων είναι επίσης κλειδί. Ένα άρωμα μπορεί να παρουσιαστεί μέσα από εικόνες που παραπέμπουν σε ρομαντισμό ή μυστήριο, αντί να εμφανίζεται απλώς ως μπουκάλι. Έτσι, οι φωτογραφίες μετατρέπονται σε πολυδιάστατα έργα που προκαλούν την φαντασία και ενισχύουν την επιθυμία για το προϊόν.

Η εξέλιξη της διαφημιστικής φωτογραφίας

Με την ανάπτυξη της τεχνολογίας, η διαφημιστική φωτογραφία έχει εξελιχθεί σημαντικά. Από τις πρώτες μέρες της έντυπης διαφήμισης μέχρι την εποχή του ψηφιακού μάρκετινγκ, οι δυνατότητες έχουν αυξηθεί. Σήμερα, οι φωτογραφίες είναι πιο διαδραστικές, ενσωματώνονται σε κινούμενα σχέδια, τρισδιάστατες απεικονίσεις και εικονικές εμπειρίες.

Διαφημιστική Φωτογραφία

Διαφημιστική φωτογραφία 2021

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν φέρει μια νέα διάσταση στη διαφημιστική φωτογραφία. Οι εικόνες πρέπει να είναι άμεσες και εντυπωσιακές, καθώς οι χρήστες περνούν λίγα δευτερόλεπτα για να αποφασίσουν αν θα συνεχίσουν να κοιτούν ή αν θα προσπεράσουν το περιεχόμενο.

Παρά τη δύναμή της, η διαφημιστική φωτογραφία δεν είναι χωρίς προκλήσεις. Ένα βασικό ζήτημα είναι τα ζητήματα ηθικής πίσω από τις φωτογραφίες. Οι υπερβολικά επεξεργασμένες εικόνες μπορούν να παραπλανήσουν τους καταναλωτές, δημιουργώντας μη ρεαλιστικές προσδοκίες. Η παρουσίαση τροφίμων, για παράδειγμα, συχνά περιλαμβάνει τεχνικές που τα κάνουν να δείχνουν πιο φρέσκα ή λαχταριστά από αυτό που είναι στην πραγματικότητα.

Ακόμα, ζητήματα όπως η αναπαράσταση των φύλων και της ποικιλομορφίας έχουν έρθει στο προσκήνιο. Οι διαφημιστικές φωτογραφίες συχνά αντανακλούν ή και ενισχύουν κοινωνικά στερεότυπα. Οι σύγχρονες μάρκες αναγνωρίζουν την ανάγκη για πιο ισότιμη και δίκαιη απεικόνιση, ώστε να αποφύγουν αρνητικές αντιδράσεις. 

Διαφημιστική φωτογραφία του 1900

Η διαφημιστική φωτογραφία είναι ένα πανίσχυρο εργαλείο που συνδυάζει την τέχνη με την τεχνολογία και τη στρατηγική. Μέσα από την προσεκτική επιλογή αισθητικών στοιχείων και την τεχνική αριστεία, οι φωτογράφοι μπορούν να δημιουργήσουν εικόνες που όχι μόνο προσελκύουν την προσοχή, αλλά και επηρεάζουν βαθιά την αντίληψη και τη συμπεριφορά του κοινού.

Στον σημερινό κόσμο, όπου οι εικόνες κυριαρχούν, η διαφημιστική φωτογραφία δεν είναι απλώς μια εμπορική δραστηριότητα· είναι μια γλώσσα που διαμορφώνει τις κοινωνικές και πολιτιστικές μας αντιλήψεις. Στο μέλλον, καθώς οι τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η εικονική πραγματικότητα συνεχίζουν να επηρεάζουν τη δημιουργική διαδικασία, η διαφημιστική φωτογραφία θα παραμείνει ένας από τους πιο ισχυρούς τρόπους αφήγησης και επικοινωνίας.

Για την εικονογράφιση της σημερινής ανάρτησης επέλεξα διαφημίσεις με φωτογραφίες μιας συγκεκριμένης εταιρείας από το 1900 μέχρι σήμερα για να δούμε και την εξέλιξη της διαφημιστικής φωτογραφίας μέσα σε αυτά τα 120 χρόνια που πέρασαν.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Φωτογραφία πορτρέτου

Φωτογραφία πορτρέτου ή Φωτοπροσωπογραφία

Η φωτογραφία πορτρέτου είναι ένας κλάδος της φωτογραφίας που ασχολείται με την αποτύπωση της εικόνας ενός ατόμου ή και μιας ομάδας ανθρώπων, με στόχο να αναδείξει την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα, τη συναισθηματική κατάσταση ή την ταυτότητα του φωτογραφιζόμενου. Συνήθως με τον πορτρέτο δίνεται έμφαση στο πρόσωπο, αν και ένα πορτρέτο μπορεί να περιλαμβάνει και άλλα στοιχεία, όπως ολόκληρο το σώμα, το περιβάλλον ή αντικείμενα που σχετίζονται με το άτομο. Βασικός στόχος ενός φωτογραφικού πορτρέτου δεν είναι μόνο η πιστή αναπαράσταση της φυσικής εμφάνισης, αλλά και η δημιουργία μιας εικόνας που αφηγείται μια ιστορία ή μεταφέρει ένα μήνυμα

Φωτογραφία πορτρέτου

Ένα από τα γνωστότερα πορτρέτα της σύγχρονης εποχής στο εξώφυλλο του περιοδικού που το ανάδειξε. Το κορίτσι από το Αφγανιστάν. Steve McCurry (1985)

Η φωτογραφία πορτρέτου αποτελεί μία από τις πιο δημοφιλείς και διαχρονικές μορφές φωτογραφικής τέχνης. Από τις πρώτες μέρες της φωτογραφίας τον 19ο αιώνα μέχρι τις σύγχρονες ψηφιακές πρακτικές, το πορτρέτο έχει παραμείνει μια δυνατή μορφή έκφρασης που συνδυάζει την τεχνική, την αισθητική και τη συναισθηματική σύνδεση μεταξύ του φωτογράφου και του φωτογραφιζόμενου. Αν το θέμα είναι ο ίδιος ο φωτογράφος τότε μιλάμε για το αυτοπορτρέτο ή selfie όπως έχει ονομαστεί στην σημερινή εποχή, που είναι μια δημοφιλής έκφανση της φωτογραφίας πορτρέτου με μεγάλη παράδοση.

Μικρή ιστορική αναδρομή για την φωτογραφία πορτρέτου και του αυτοπορτρέτου

Η φωτογραφία πορτρέτου έχει τις ρίζες της στις αρχές της φωτογραφίας, όταν το 1839 εφευρέθηκαν οι πρώτες φωτογραφικές εφαρμογές της ντακεροτυπίας και της καλοτυπίας. Αυτή η νέα τεχνολογία επέτρεψε την καταγραφή της ανθρώπινης μορφής με εντυπωσιακή λεπτομέρεια και αντικατέστησε σταδιακά τις παραδοσιακές ζωγραφικές προσωπογραφίες.

Φωτογραφία πορτρέτου

Μια από τις πρώτες φωτογραφίες πορτρέτου στην ιστορία της φωτογραφίας John William Draper (1840)

Στην αρχή, η φωτογραφία πορτρέτου ήταν μια διαδικασία ακριβή και χρονοβόρα, κάτι που την έκανε προσβάσιμη κυρίως στην αριστοκρατία και τους εύπορους. Με την εξέλιξη της φωτογραφίας και τη μείωση του κόστους, όμως, κατέστη δυνατή η ευρεία διάδοση της, καθιστώντας την μια μορφή τέχνης που μπορούσε να αγγίξει όλους. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και η εμπορική επιτυχία της carte de visite από το 1854 και μετά. Από τα μέσα του 20ου αιώνα, με την ανάπτυξη των φιλμ και τη γρήγορη εκτύπωση, η φωτογραφία πορτρέτου έγινε ακόμα πιο προσιτή.

Φωτογραφία πορτρέτου

H carte de visite σαν έκφραση της φωτογραφίας πορτρέτου

Σήμερα, με τις ψηφιακές κάμερες και τα smartphones, ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει πορτρέτα, δίνοντας νέα διάσταση στη δημοφιλία και στην πρόσβαση δισεκατομμυρίων ανθρώπων στην φωτογραφία πορτρέτου. Στην εποχή των κοινωνικών μέσων, η φωτογραφία πορτρέτου έχει πάρει μια νέα διάσταση. Από τα selfies μέχρι τις επαγγελματικές φωτογραφίσεις, τα  φωτογραφικά πορτρέτα έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της αυτοέκφρασης και της κοινωνικής επικοινωνίας. Παρόλο που τα selfies θεωρούνται πιο ανεπίσημες μορφές πορτρέτου, έχουν συμβάλει στη διάδοση της φωτογραφικής αυτοέκφρασης. Μέσα από αυτές, εκατομμύρια άνθρωποι δημιουργούν και μοιράζονται καθημερινά εικόνες που εκφράζουν την ταυτότητα και τη διάθεσή τους.

Φωτογραφία πορτρέτου

Ένα από τα διασημότερα ομαδικά αυτοπορτρέτα στην ιστορία των social media

Φωτογραφία πορτρέτου χαρακτηριστικά

Η προσπάθεια της φωτογραφίας πορτρέτου είναι να καταγράψει την προσωπικότητα, τη συναισθηματική κατάσταση και την ιστορία του φωτογραφιζόμενου. Ένα καλό πορτρέτο δεν είναι απλώς μια καταγραφή του εξωτερικού παρουσιαστικού, αλλά μια βαθύτερη ματιά στον χαρακτήρα και τη μοναδικότητα του ανθρώπου που απεικονίζεται. Οι φωτογράφοι χρησιμοποιούν το φως, τη σύνθεση, και την αλληλεπίδραση με το θέμα τους για να δημιουργήσουν εικόνες που αφηγούνται ιστορίες. Ένα πορτρέτο μπορεί να είναι δραματικό, ρομαντικό, ρεαλιστικό ή αφηρημένο, ανάλογα με την πρόθεση του δημιουργού.

φωτογραφία πορτρέτου

Ένα από τα διασημότερα πορτρέτα. Ο Albert Einstein από τον φωτογράφο Arthur Sasse (1951)

Ένα επιτυχημένο πορτρέτο απαιτεί μια καλή σύνδεση μεταξύ φωτογράφου και μοντέλου. Η χαλάρωση του φωτογραφιζόμενου μπροστά από την κάμερα και η δημιουργία ενός περιβάλλοντος εμπιστοσύνης βοηθούν στη δημιουργία φυσικών και αυθεντικών εκφράσεων στην φωτογραφία πορτρέτου. Το πορτρέτο δεν είναι απλώς μια φωτογραφία· είναι μια συνάντηση μεταξύ δύο ανθρώπων, μια  καλλιτεχνική σχέση που αποτυπώνεται για πάντα.

Φωτογραφία πορτρέτου

Μια από τις διασημότερες φωτογραφίες πορτρέτου της σύγχρονης εποχής. Steve Jobs από τον φωτογράφο Albert Watson (2006)

Η πρόκληση για τον φωτογράφο είναι να δημιουργήσει μια εικόνα που να μιλάει στην καρδιά και στο μυαλό, κάτι που απαιτεί δεξιότητα, υπομονή, και καλλιτεχνική ευαισθησία. Σε έναν κόσμο όπου οι φωτογραφίες είναι παντού, η τέχνη της φωτογραφίας πορτρέτου παραμένει ξεχωριστή, υπενθυμίζοντας τη διαχρονική ανάγκη μας να βλέπουμε και να κατανοούμε ο ένας τον άλλον σε βάθος.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Duane Michals Φωτογράφος

Duane Michals – Ντουέιν Μίκαλς

Ο Duane Michals είναι ένας Αμερικανός φωτογράφος, που γεννήθηκε το 1932 στο McKeesport της Πενσυλβάνια και είναι γνωστός για τη ξεχωριστή του προσέγγιση στη φωτογραφία, που συνδυάζει την φωτογραφική αφήγηση με τη φιλοσοφική αναζήτηση. Εξερεύνησε πτυχές του προσωπικού, του πνευματικού και φαντασιακού, και η δουλειά του ασχολείται με θέματα όπως η αγάπη, η θνητότητα, η μνήμη και η φύση της ταυτότητας.

Αρχικά, ο Michals ήταν αυτοδίδακτος  αλλά στην συνέχεια σπούδασε γραφιστική στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο. Η καριέρα του ξεκίνησε τυχαία το 1958, όταν πήρε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή σε ένα ταξίδι στη Σοβιετική Ένωση. Η εμπειρία αυτή άνοιξε έναν ολόκληρο κόσμο δημιουργικής έκφρασης, που έμελλε να καθορίσει την καριέρα του. Με την πάροδο των χρόνων, ανέπτυξε ένα στυλ που ξεφεύγει από τα παραδοσιακά όρια της φωτογραφίας πορτρέτου αλλά και της φωτογραφίας ντοκουμέντο.

Μια από τις κύριες καινοτομίες του ήταν η χρήση των “αλληλουχιών” – φωτογραφικών σειρών που αφηγούνται μια ιστορία. Σε αντίθεση με την τάση για μεμονωμένα και ανεξάρτητα φωτογραφικά πορτραίτα, οι αλληλουχίες του Michals επιδιώκουν να απεικονίσουν τη ροή του χρόνου, το συναίσθημα και την αφήγηση. Οι ιστορίες που συνήθως αφηγείται είναι εσωτερικές, φιλοσοφικές και συχνά σουρεαλιστικές, με θεματικές που αγγίζουν τον έρωτα, την απώλεια, τον θάνατο και το μυστήριο της ανθρώπινης εμπειρίας. Η τεχνική αυτή έφερε μια πρωτότυπη διάσταση στη φωτογραφία και άνοιξε τον δρόμο για τον πειραματισμό με την αφήγηση μέσω εικόνων.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό που τον κάνει ξεχωριστό είναι η χρήση του γραπτού λόγου στις εικόνες του. Ο Michals συχνά γράφει μικρά κείμενα ή σχόλια απευθείας πάνω στις φωτογραφίες του, προσθέτοντας μια προσωπική και συχνά ποιητική διάσταση στο έργο του. Αυτή η πρακτική ήταν κάτι που παρέβη τους παραδοσιακούς κανόνες της φωτογραφίας και αποτέλεσε καινοτομία, ανακαλύπτοντας έναν νέο τρόπο επικοινωνίας μεταξύ καλλιτέχνη και θεατή. Αυτά τα κείμενα δεν εξηγούν ακριβώς την εικόνα αλλά ενισχύουν τον αφηγηματικό χαρακτήρα και το νόημά της, οδηγώντας τον θεατή σε μια βαθύτερη συναισθηματική και νοητική προσέγγιση.

Στο έργο του, ο Michals εξετάζει έννοιες υπαρξιακές, ιδιαίτερα εστιασμένες στη φύση της ανθρώπινης συνείδησης και του μυστηρίου της ζωής και του θανάτου. Κάποια από τα πιο γνωστά έργα του περιλαμβάνουν σειρές όπως Things are Queer, The Journey of the Spirit after Death και The Fallen Angel. Σε αυτές τις σειρές συνδυάζει τη σουρεαλιστική αισθητική με έννοιες βαθιά φιλοσοφικές, αποκαλύπτοντας την έλξη του προς τον ψυχολογικό αντίκτυπο των εικόνων.

Εκτός από τη δουλειά του ως καλλιτέχνης, ο Michals εργάστηκε και ως εμπορικός φωτογράφος, παράγοντας εικόνες για μεγάλες εκδόσεις όπως οι Vogue και Esquire, καθώς και για διαφημιστικές καμπάνιες. Ωστόσο, η εμπορική του δραστηριότητα ποτέ δεν επισκίασε την καλλιτεχνική του ταυτότητα. Σε αντίθεση με πολλούς φωτογράφους της εποχής του, οι οποίοι επιδίωκαν τεχνική αρτιότητα, ο Michals προτίμησε την ελευθερία και την αυθεντικότητα στην έκφραση.

Συνολικά, το έργο του Duane Michals ξεχωρίζει για την αντισυμβατικότητα και τη φιλοσοφική του προσέγγιση. Προσπαθεί να ανακαλύψει όχι μόνο τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος αλλά και πώς μπορούμε να αντιληφθούμε τις πιο σκοτεινές και ανεξερεύνητες πτυχές της ανθρώπινης ύπαρξης. Η δουλειά του παραμένει σημείο αναφοράς για τη φωτογραφία ως τέχνη αφήγησης και συνεχίζει να εμπνέει νέους φωτογράφους να υπερβούν τα όρια της παραδοσιακής εικόνας.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Οι φωτογράφοι είπαν…

Απόψεις, γνώμες, φράσεις διάσημων φωτογράφων για την φωτογραφία

Ένα βιβλίο για την φωτογραφία του Δημήτρη Ασιθιανάκη

Το 10ο βιβλίο μου ολοκλήρωσα  χθες το βράδυ με τίτλο “Οι Φωτογράφοι είπαν…”. Το βιβλίο περιλαμβάνει σκέψεις, απόψεις, γνώμες, φράσεις 150 διάσημων φωτογράφων.  Παρακάτω βλέπετε το εξώφυλλο και την εισαγωγή.

Οι φωτογράφοι είπαν..

Η φωτογραφία εκτός από υψηλή τέχνη είναι  και μια πράξη αποκάλυψης, ένας τρόπος να κατανοήσουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας. Το βιβλίο που έχετε στα χέρια σας, με τίτλο «Οι φωτογράφοι είπαν…», συγκεντρώνει τις φράσεις, τις σκέψεις και τις απόψεις 150 σπουδαίων φωτογράφων. Μέσα από τα λόγια αυτών των δημιουργών, αποκαλύπτεται η ουσία της τέχνης τους, της ματιάς τους. η άποψη τους για την φωτογραφία και τον κόσμο. Πώς βλέπουν οι φωτογράφοι την πραγματικότητα; Ποιες αξίες τους καθοδηγούν, και τι σημαίνει γι’ αυτούς να δημιουργούν εικόνες που αποτυπώνουν στιγμές που αλλιώς θα χάνονταν στο πέρασμα του χρόνου; Μαζί έχω επιλέξει να παρουσιάσω μερικά βιογραφικά στοιχεία και μια φωτογραφία του κάθε φωτογράφου, μιας και συνήθως ξέρουμε τις φωτογραφίες τους, αλλά σπάνια βλέπουμε τους ίδιους.

Σε αυτές τις σελίδες, δεν βρίσκουμε απλώς τίτλους και τσιτάτα για την τέχνη της φωτογραφίας, αλλά τα αποστάγματα ζωής και σοφίας ανθρώπων που μέσα από τον φακό τους έμαθαν να παρατηρούν, να συναισθάνονται και να κατανοούν βαθύτερα την ύπαρξη. Ορισμένοι αναγνωρίζουν τη φωτογραφία ως τρόπο διαφυγής από την καθημερινότητα, ενώ άλλοι την βλέπουν ως μέσο καταγραφής της κοινωνικής πραγματικότητας και των ανισοτήτων της. Οι περισσότεροι από τους φωτογράφους αυτούς έχουν αφιερώσει  όλη τη ζωή τους ή ένα μεγάλο τμήμα της στη φωτογραφία. Ανεξάρτητα με το ποιο από τα διαφορετικά είδη φωτογραφίας έχουν ασχοληθεί, όλοι τους έχουν ένα κοινό στοιχείο: την επιθυμία να ανακαλύψουν και να φέρουν στο φως μια αλήθεια, τη δική τους αλήθεια ή την αλήθεια των άλλων.

Το βιβλίο αυτό είναι ένας θησαυρός από σκέψεις που προσφέρουν στους αναγνώστες έναν βαθύτερο τρόπο να δουν τις φωτογραφίες, αλλά και να κοιτάξουν τη δική τους ζωή. Κάθε φράση είναι μια αφορμή να αναλογιστούμε τη δύναμη του βλέμματος, να αναρωτηθούμε πώς βλέπουμε και τι αντιλαμβανόμαστε όταν παρατηρούμε μια εικόνα. Με φράσεις γεμάτες βάθος και ουσία, σπουδαίοι καλλιτέχνες και φωτογράφοι αποκαλύπτουν ότι η φωτογραφία δεν είναι απλώς ένα μέσο αναπαράστασης, αλλά και ένα εργαλείο, μια γλώσσα που εκφράζει  και ερμηνεύει τη ζωή.

Η φωτογραφία, όπως λένε αρκετοί από τους φωτογράφους αυτούς, έχει τη μοναδική ικανότητα να αποτυπώνει το «τώρα» και να το μετατρέπει σε κάτι αιώνιο. Οι ίδιοι βλέπουν τη δουλειά τους ως έναν τρόπο να κρατήσουν ζωντανή την ουσία της στιγμής και, παράλληλα, να δώσουν μια νέα διάσταση στο παρόν. Μέσα από τα δικά τους λόγια, αντιλαμβανόμαστε ότι η φωτογραφία είναι όχι μόνο ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουμε να βλέπουμε τον κόσμο, αλλά και ένας τρόπος να κατανοήσουμε τον εαυτό μας.

Αυτό το βιβλίο γράφτηκε για τους μαθητές μου αλλά δεν  απευθύνεται μόνο στους λάτρεις της φωτογραφίας, αλλά και σε όσους αναζητούν έμπνευση και αναστοχασμό για τη ζωή.  Σε αυτό εύχομαι να σας βοηθήσουν οι φράσεις των φωτογράφων, που συγκεντρώνονται εδώ, μιας και μας δίνουν την ευκαιρία να ξαναδούμε την φωτογραφία και τον κόσμο με τον δικό τους τρόπο.

Νοέμβριος 2024 – Δημήτρης Ασιθιανάκης

Αυτό είναι ακόμη ένα βιβλίο το οποίο θα δίνεται δωρεάν στους μαθητές των διάφορων σεμιναρίων που διδάσκω.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Αναλογική Φωτογραφία

Τι είναι η Αναλογική Φωτογραφία

Αναλογική φωτογραφία ονομάζουμε όλες τις φωτογραφικές τεχνικές στις οποίες χρησιμοποιούμε φιλμ για την λήψη φωτογραφιών. Ο όρος είναι σύγχρονος ώστε να δημιουργηθεί το δίπολο αναλογική φωτογραφία-ψηφιακή φωτογραφία σε αναλογία με το αναλογικό-ψηφιακό βίντεο ή τον αναλογικό-ψηφιακό ήχο. Ο σωστότερος όρος για την αναλογική φωτογραφία θα ήταν φωτογραφία του φιλμ, χημική φωτογραφία ή παραδοσιακή φωτογραφία. Όλες οι μορφές της αναλογικής φωτογραφίας υπήρξαν κυρίαρχες από την ανακάλυψή της  φωτογραφίας τον 19ο αιώνα μέχρι την εκτεταμένη υιοθέτηση της ψηφιακής φωτογραφίας στα τέλη του 20ού και τις αρχές του 21ου αιώνα. Στις μέρες μας υπάρχει ένα μικρό αλλά σταθερά αυξανόμενο ενδιαφέρον για την αναλογική φωτογραφία ή φωτογραφία του φιλμ, από τις νέες γενιές.

Αναλογική φωτογραφία

Αναλογική φωτογραφία αναμνηστική της δεκαετίας του 60′

Ιστορική αναδρομή της αναλογικής Φωτογραφίας

Η πρώτη αναλογική φωτογραφία τραβήχτηκε από τον Νισεφόρ Νιεπς to 1926 ή το 1927 με την μέθοδο της Ηλιογραφίας. Ακολούθησε η εφεύρεση της δαγκεροτυπίας από τον Louis Daguerre  και η επίσημη ανακοίνωσή της το 1839, η οποία ήταν η πρώτη πρακτική μέθοδος λήψης μόνιμων εικόνων, δηλαδή η πρώτη μέθοδος της αναλογικής φωτογραφίες. Αργότερα, εφευρέθηκαν και άλλες τεχνολογίες της αναλογικής φωτογραφίας όπως η καλοτυπία, η κυανοτυπία, το υγρό κολλόδιο που βελτίωσαν την ποιότητα και τη διάρκεια ζωής των φωτογραφιών. Από το 1890 και μετά μέχρι την κυριαρχία της ψηφιακής φωτογραφίας είχαμε την επικράτηση του ζελατινοβρωμιούχου αργύρου κυρίως με τρία είδη φιλμ. Ασπρόμαυρο αρνητικό, έγχρωμο αρνητικό και έγχρωμη διαφάνεια.  Αυτά τα φιλμ είναι που χρησιμοποιούνται και σήμερα από όσους αγαπούν την αναλογική φωτογραφία.

Η διαδικασία της αναλογικής φωτογραφίας

Η διαδικασία της αναλογικής φωτογραφίας περιλαμβάνει τα εξής βήματα: Πρώτα η λήψη της φωτογραφίας που γίνεται σε φιλμ μέσω μιας φωτογραφικής μηχανής που δέχεται φιλμ. Το φιλμ σε οποιαδήποτε μορφή βασίζεται στον φωτοευαίσθητο ζελατινοβρωμιούχο άργυρο. Μετά έρχεται η εμφάνιση του φιλμ. Με την διαδικασία της εμφάνισης έχουμε τα αρνητικά που μετά χρειάζονται εκτύπωση ή τις έγχρωμές διαφάνειες (slides) που είναι έτοιμα για προβολή.

Αναλογική Φωτογραφία

Ασπρόμαυρη αναλογική φωτογραφία της δεκαετίας του 80′

Κάποια από τα  πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της αναλογικής φωτογραφίας

Θεωρώ ότι πλεονεκτήματα πέρα από την ανάγκη να γνωρίσουμε πράγματα από το παρελθόν, δηλαδή η μελέτη της ιστορίας της φωτογραφίας, η αναλογική φωτογραφία δεν έχει. Για αρκετά χρόνια υπήρχε η παραπλάνηση ότι η αναλογική φωτογραφία έχει καλύτερη ποιότητα από την ψηφιακή. Κάτι που ακόμη και αν ίσχυε τα πρώτα χρόνια της ψηφιακής φωτογραφίας δεν ισχύει στις μέρες μας.  Έχει όμως αρκετά μειονεκτήματα. Ας δούμε μερικά από αυτά. Πρώτα από όλα η αναλογική φωτογραφία έχει μεγαλύτερο κόστος από την ψηφιακή φωτογραφία. Τα φιλμ και τα χημικά για την εμφάνιση και εκτύπωση έχουν κάποιο κόστος που σε κάποιες περιπτώσεις είναι υψηλό. Δεύτερο η διαδικασία εμφάνισης του φιλμ και εκτύπωσης των φωτογραφιών απαιτεί περισσότερο χρόνο και προσπάθεια σε σχέση με την ψηφιακή φωτογραφία και το τρίτο μειονέκτημα της αναλογικής φωτογραφίας έχει σχέση με το κόστος αλλά και την διαδικασία. Τα φιλμ έχουν περιορισμένο αριθμό λήψεων, συνήθως 24 ή 36 καρέ ανά ρολό φιλμ. Σαν ένα τέταρτο μειονέκτημα της αναλογικής φωτογραφίας θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε το ότι κάποια από τα υλικά των φιλμ και των φωτογραφιών είναι ευαίσθητα και χρειάζονται προστασία για να παραταθεί ο χρόνος ζωής τους.

Η αναλογική Φωτογραφία στις μέρες μας

Παρά την κυριαρχία της ψηφιακής φωτογραφίας, η αναλογική φωτογραφία παραμένει δημοφιλής ανάμεσα σε ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφους. Οι καλλιτέχνες και οι ενθουσιώδεις αναζητούν την ιδιαίτερη αισθητική και την εμπειρία που προσφέρει η αναλογική διαδικασία. Επίσης, ορισμένες σύγχρονες τάσεις, όπως η επιστροφή σε ρετρό τεχνολογίες και η εκτίμηση για το χειροποίητο, έχουν συμβάλει στην αναγέννηση του ενδιαφέροντος για την αναλογική φωτογραφία. Βέβαια αντίστοιχο ενδιαφέρον υπήρχε την εποχή της αναλογικής φωτογραφίας τις δεκαετίες του 70′ του 80′ και του 90′ για όλες τις φωτογραφικές τεχνικές του 19ου αιώνα και για την φωτογραφία Pinhole.

Αναλογική Φωτογραφία

Αναλογική φωτογραφία Pinhole αυτοπορτρέτο του 21ου αιώνα

Συμπερασματικά, η αναλογική φωτογραφία αποτελεί μια διαχρονική τέχνη που συνεχίζει να εμπνέει και να γοητεύει τους φωτογράφους παγκοσμίως. Ενώ οι ψηφιακές τεχνολογίες έχουν αλλάξει ριζικά τον τρόπο που καταγράφουμε και μοιραζόμαστε εικόνες, η μοναδική γοητεία και η αξία της αναλογικής φωτογραφίας εξασφαλίζουν ότι θα παραμείνει μέρος της φωτογραφικής κουλτούρας για πολλά χρόνια ακόμη.

Άρθρα σχετικά με την αναλογική φωτογραφία στο photographyinfo

H εμφάνιση του ασπρόμαυρου φωτογραφικού φιλμ

Η εκτύπωση της ασπρόμαυρης φωτογραφίας

Ο σκοτεινός θάλαμος

Τα είδη του φιλμ

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Φωτογράφιση

Τι σημαίνει η λέξη φωτογράφιση;

Φωτογράφιση ονομάζουμε την διαδικασία λήψης των φωτογραφιών. Δηλαδή φωτογράφιση είναι η διαδικασία δημιουργίας εικόνων με την δράση του φωτός. Έχω ασχοληθεί σε άλλη ανάρτηση για τον σωστό τρόπο γραφής Φωτογράφιση ή Φωτογράφηση. Στην  σημερινή ανάρτηση μας απασχολεί το τι σημαίνει η λέξη φωτογράφιση.

Φωτογράφιση

Φωτογράφιση είναι η διαδικασία παραγωγής φωτογραφικών εικόνων

Ας δούμε πρώτα-πρώτα τι λέει το λεξικό της κοινής νεοελληνικής γλώσσας στην πύλη για την ελληνική γλώσσα

φωτογράφιση η [fotoγráfisi] & φωτογράφηση η [fotoγráfisi] Ο33 : η ενέργεια του φωτογραφίζω, η λήψη φωτογραφίας: Aπαγορεύεται η φωτογράφιση στρατιωτικών εγκαταστάσεων. H φωτογράφιση της γης από δορυφόρο.
[λόγ. φωτογραφι- (φωτογραφίζω) -σις > -ση· λόγ. φωτογραφη- (φωτογραφώ) -σις > -ση]

Το λεξικό Μπαμπινιώτη

φωτογράφιση (η) [1896] [-ης κ.  -ίσεως ! «ίσεις, ίσεων] η λήψη φωτογραφίας ή σειράς φωτογραφιών (προσώπου αντικειμένου τοπίου κλπ.)µε τη χρήση ειδικής μηχανής: οι φωτογραφίσεις – μόδας συχνά απαιτούν πολλές  ώρες και μεγάλη κούραση || δύσκολη φωτογράφιση/  πρωτότυπη φωτογράφιση/ προσωπική φωτογράφιση/επαγγελματική φωτογράφιση.

Το χρηστικό λεξικό της Ακαδημίας Αθηνών

Φώτογραφιση Φω-το-γρά-φι-ση ουσ. (θηλ.)& Φωτογράφηση: λήψη Φωτογραφιών: δορυφορική! επαγγελματική φωτογράφιση/ καλλιτεχνική φωτογράφιση / νυχτερινή φωτογράφιση / πανοραμική φωτογράφιση / προκλητική φωτογράφιση /υποβρύχια φωτογράφιση /ψηφιακή φωτογράφιση / φωτογράφιση γάμου/ φωτογράφιση μόδας /  φωτογράφιση της φύσης/ φωτογράφιση µε φλας. Στούντιο τεχνικές φωτογράφισης / αποκλειστική φωτογράφιση του καλλιτέχνη για το περιοδικό και αεροφωτογράφιση, αστροφωτογράφιση και αυτοφωτογράφιση. [< γαλλικά photographie}]

Το βικιλεξικό

φωτογράφιση θηλυκό

η ενέργεια του φωτογραφίζω (κυριολεκτικά και μεταφορικά)

(κατ’ επέκταση) η όλη διαδικασία που απαιτείται για να τραβηχτούν φωτογραφίες

Μια σημαντική παρατήρηση είναι ότι κάποτε είχε χρησιμοποιηθεί και ο λόγιος τύπος φωτογράφισης-ισεως

Φωτογράφιση

Ανάμεσα στις έννοιες της φωτογράφισης περιλαμβάνεται και η αυτοφωτογράφιση

Πως κλίνεται η φωτογράφιση;

Η φωτογράφιση, της φωτογράφισης , τη φωτογράφιση, φωτογράφιση

Οι φωτογραφίσεις, των φωτογραφίσεων, τις φωτογραφίσεις, φωτογραφίσεις

Ελπίζω να σας έλυσα όλες απορίες για την λέξη φωτογράφιση

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Παραλλαγές της Φωτογραφίας Μακράς Έκθεσης

Εκδοχές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης

Η φωτογραφία μακράς έκθεσης είναι η φωτογραφία που δημιουργείται με αργούς χρόνους έκθεσης του φωτοφράχτη. Η φωτογραφία μακράς έκθεσης, γνωστή  και με τους αγγλικούς όρους Long exposure photography αλλά και  “slow shutter photography”. Χρησιμοποιώντας αργούς χρόνους έκθεσης για τις εκθέσεις μας δημιουργούνται  εξαιρετικά οπτικά αποτελέσματα.  Δείτε και το άρθρο μου Φωτογραφία Μακράς Έκθεσης. Αξιοποιώντας αργές ταχύτητες φωτοφράχτη από 1/30 του δευτερολέπτου  μέχρι και πολλά λεπτά με την επιλογή B ή Τ, συλλαμβάνουμε την κίνηση του φωτός και του χρόνου, δημιουργώντας ένα οπτικό αποτέλεσμα με ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Για να δούμε όμως μερικές από τις δημοφιλέστερες παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης που μας δίνουν τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Οι δημοφιλέστερες παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης

Παραλλαγές της Φωτογραφίας Μακράς Έκθεσης

Τεχνική Panning

Ιδιαίτερη τεχνική που έχει προέρθει από τους φωτογράφους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο φωτογράφος με ταχύτητες φωτοφράχτη από 1/30 μέχρι 1/4 ανάλογα με τον φακό και την απόσταση του αντικειμένου φωτογραφίζει κινούμενα αντικείμενα που προσπαθεί να τα διατηρήσει σταθερά ώστε με το κουνημένο φόντο να δώσει την αίσθηση της κίνησης. Δείτε και το άρθρο μου Τεχνική Panning στη Φωτογραφία.

Ζωγραφική με το φως ή Light painting

Σε αυτή εδώ την ομάδα περιλαμβάνω όλες τις τεχνικές μακράς έκθεσης που καταγράφουν κάθε είδους κινούμενα φώτα σε νυχτερινές λήψεις ακόμη και τα πυροτεχνήματα ή τους κεραυνούς, αλλά και τα κάθε είδους φώτα που μπορούμε εμείς να κουνήσουμε μπροστά στην μηχανή. Η κίνηση του φωτός δημιουργεί μοναδικά σχήματα.

light painting παραλλαγές μακράς έκθεσης

Απαλό μεταξένιο νερό

Καταγράφουμε την κίνηση του νερού σε ρυάκια, ποτάμια καταρράκτες αλλά και την κίνηση των θαλάσσιων κυμάτων με αργή ταχύτητα φωτοφράχτη πράγμα που οδηγεί σε μια ονειρική υφή. Το νερό καταγράφεται σαν μετάξι μιας και η ροή του αποτυπώνεται σε απαλές γραμμές.

Τεχνική κουνώντας το δαχτυλίδι του ζουμ

Με αργούς χρόνους έκθεσης κουνάμε κατά την διάρκεια της έκθεσης το δαχτυλίδι του ζουμ του φακού καταγράφοντας αυτή την ιδιαίτερη κίνηση. Μπορούμε να κάνουμε είτε ζουμ in, είτε ζουμ out. Δηλαδή από τον ευρυγώνιο στον τηλεφακό ή ανάποδα, ανάλογα τι μας βολεύει ειδικά σε σχέση με την εστίαση.

Φωτογραφίζουμε την κίνηση των άστρων

Φωτογραφίζοντας τον νυχτερινό έναστρο ουρανό καταγράφουμε στην ουσία με την μακρά έκθεση την κίνηση της Γης που έχει σαν αποτέλεσμα οι καμπύλες τροχιές που διαγράφουν τα αστέρια να μας δίνουν μαγικές εικόνες με τα φωτεινά ίχνη των αστεριών. Μια ακόμη παραλλαγή μακράς έκθεσης που ανήκει εδώ είναι και η φωτογράφιση του γαλαξία (Milky Way photography).

Η φωτογραφία μακράς έκθεσης προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες για δημιουργικότητα και καλλιτεχνική έκφραση. Αυτό που είναι απαραίτητο είναι ο πειραματισμός. Μην διστάσετε να πειραματιστείτε, να εξερευνήσετε και να αποτυπώσετε τον κόσμο με μια ολότελα νέα ματιά με τις παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Λουκάς Σαμαράς (1936-2024) Φωτογράφος

Lucas Samaras ένας Έλληνας διεθνής φωτογράφος

Ο Λουκάς Σαμαράς είναι ένας διεθνούς φήμης εικαστικός καλλιτέχνης που χρησιμοποίησε διάφορες φωτογραφικές τεχνικές για ένα μεγάλο τμήμα του έργου του, οπότε μπορούμε άνετα να τον χαρακτηρίσουμε ως φωτογράφο. Γεννήθηκε στην Καστοριά το 1936. Στα δώδεκα του χρόνια το 1948 ταξίδεψε με την μητέρα του στις ΗΠΑ για να επανενωθούν με τον πατέρα του γιατί τους είχε χωρίσει η έναρξη του 2ου παγκόσμιου πολέμου. Ο ίδιος έχει αναφέρει ότι επειδή δεν γνώριζε την αγγλική γλώσσα στράφηκε στην ζωγραφική και στα εικαστικά που είναι μια διεθνής γλώσσα. Σπούδασε καλές τέχνες στο πανεπιστήμιο Rutgers και ιστορία της τέχνης στο Columbia της Νέας Υόρκης. Αμέσως μετά έκανε δύο χρόνια σπουδές υποκριτική. Όλες αυτές οι σπουδές με απανωτές υποτροφίες.

Λουκάς Σαμαράς

Από τα πρώτα χρόνια ενασχόλησης του με την τέχνη ενεργοποιήθηκε το ενδιαφέρον του για την εξερεύνηση του εαυτού του όταν άρχισε να ζωγραφίσει αυτοπορτρέτα από μπροστά αλλά και από πίσω χρησιμοποιώντας καθρέπτες. Ταυτόχρονα ασχολήθηκε με την δημιουργία ανάγλυφων συναρμολόγησης  και κουτιά που περιείχαν στοιχεία από το άμεσο περιβάλλον και αντικείμενα από φθηνά καταστήματα. Αντικείμενα όπως μαχαιροπίρουνα, καρφιά, καθρέφτες, νήματα σε έντονα χρώματα και φτερά – επικολλημένα με υγρό αλουμίνιο ή γύψο. Όλα αυτά μαζί με την συμμετοχή σε happenings δικά του αλλά και άλλων καλλιτεχνών. Το 1959 συμμετείχε στην πρώτη ομαδική και έκανε και την πρώτη ατομική έκθεση.

Λουκάς Σαμαράς

Όλη η πορεία του την επόμενη δεκαετία ήταν σημαντική. Όμως  θεωρώ ως ορόσημο στην δουλειά του το 1969 που άρχισε να χρησιμοποιεί φωτογραφικές μηχανές και υλικά άμεσης εμφάνισης Polaroid. Αυτή ήταν μια καινοτόμα χρήση του φωτογραφικού μέσω και το πιο σημαντικό σε αυτό το τμήμα του έργου του είναι η επέμβαση του στις φωτογραφίες άμεσης εμφάνισης κατά την διάρκεια της χημικής διεργασίας, επέμβαση που γίνονται με γραφίδες μολύβια ή και τα ίδια του τα δάχτυλα.  Όλο αυτό το μεγάλο τμήμα του έργου αφορούσε κυρίως παραμορφωμένα αυτοπορτρέτα. Αυτή η λογική και διαδικασία συνεχίστηκε και όταν ήρθε σε επαφή με τους υπολογιστές και την ψηφιακή τέχνη το 1996 και την χρήση του photoshop. To 2002 απόκτησε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή.

Λουκάς Σαμαράς

Με όλη την προηγούμενη εμπειρία οδηγήθηκε  στα του 2003, μια σειρά που χαρακτηρίζεται από παραμορφωμένα αυτοπορτρέτα και ψυχεδελικές συνθέσεις.  Σε όλα τα θέματα του μέχρι και τον θάνατο του σήμερα η φωτογραφία είναι παρούσα. Το έργο του Λουκά Σαμαρά δεν μπορείς να το κατηγοριοποιήσεις καθώς αγγίζει πολλά από τα κινήματα της σύγχρονης τέχνης. Το θέμα της αυτο-απεικόνισης και της ταυτότητας ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από τις όποιες πρακτικές του κυρίως τις φωτογραφικές  με τις οποίες  στις αρχές της δεκαετίας του 1960, προώθησε ένα προσωπικό ιδίωμα που μοιάζει σουρεαλιστικό, ενώ ταυτόχρονα  αλλά πρότεινε μια ριζική απομάκρυνση από τα κύρια θέματα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και της Ποπ Αρτ που ήταν κυρίαρχα εκείνη την περίοδο ενώ εξελίχτηκε σε ένα σημαντικό εκπρόσωπο της τέχνης του Assemblage (της τέχνης της συναρμολόγησης). Για αυτό εδώ το βιαστικό αφιέρωμα με αφορμή του θανάτου του σήμερα αντλήθηκαν στοιχεία κυρίως από την ιστοσελίδα της gallery που τον εκπροσωπούσε. Θα επανέρθω και με άλλες αναρτήσεις γιατί το έργο του Λουκά Σαμαρά είναι σημαντικό και εξόχως φωτογραφικό.

Λουκάς Σαμαράς

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397