Φωτογράφιση

Τι σημαίνει η λέξη φωτογράφιση;

Φωτογράφιση ονομάζουμε την διαδικασία λήψης των φωτογραφιών. Δηλαδή φωτογράφιση είναι η διαδικασία δημιουργίας εικόνων με την δράση του φωτός. Έχω ασχοληθεί σε άλλη ανάρτηση για τον σωστό τρόπο γραφής Φωτογράφιση ή Φωτογράφηση. Στην  σημερινή ανάρτηση μας απασχολεί το τι σημαίνει η λέξη φωτογράφιση.

Φωτογράφιση

Φωτογράφιση είναι η διαδικασία παραγωγής φωτογραφικών εικόνων

Ας δούμε πρώτα-πρώτα τι λέει το λεξικό της κοινής νεοελληνικής γλώσσας στην πύλη για την ελληνική γλώσσα

φωτογράφιση η [fotoγráfisi] & φωτογράφηση η [fotoγráfisi] Ο33 : η ενέργεια του φωτογραφίζω, η λήψη φωτογραφίας: Aπαγορεύεται η φωτογράφιση στρατιωτικών εγκαταστάσεων. H φωτογράφιση της γης από δορυφόρο.
[λόγ. φωτογραφι- (φωτογραφίζω) -σις > -ση· λόγ. φωτογραφη- (φωτογραφώ) -σις > -ση]

Το λεξικό Μπαμπινιώτη

φωτογράφιση (η) [1896] [-ης κ.  -ίσεως ! «ίσεις, ίσεων] η λήψη φωτογραφίας ή σειράς φωτογραφιών (προσώπου αντικειμένου τοπίου κλπ.)µε τη χρήση ειδικής μηχανής: οι φωτογραφίσεις – μόδας συχνά απαιτούν πολλές  ώρες και μεγάλη κούραση || δύσκολη φωτογράφιση/  πρωτότυπη φωτογράφιση/ προσωπική φωτογράφιση/επαγγελματική φωτογράφιση.

Το χρηστικό λεξικό της Ακαδημίας Αθηνών

Φώτογραφιση Φω-το-γρά-φι-ση ουσ. (θηλ.)& Φωτογράφηση: λήψη Φωτογραφιών: δορυφορική! επαγγελματική φωτογράφιση/ καλλιτεχνική φωτογράφιση / νυχτερινή φωτογράφιση / πανοραμική φωτογράφιση / προκλητική φωτογράφιση /υποβρύχια φωτογράφιση /ψηφιακή φωτογράφιση / φωτογράφιση γάμου/ φωτογράφιση μόδας /  φωτογράφιση της φύσης/ φωτογράφιση µε φλας. Στούντιο τεχνικές φωτογράφισης / αποκλειστική φωτογράφιση του καλλιτέχνη για το περιοδικό και αεροφωτογράφιση, αστροφωτογράφιση και αυτοφωτογράφιση. [< γαλλικά photographie}]

Το βικιλεξικό

φωτογράφιση θηλυκό

η ενέργεια του φωτογραφίζω (κυριολεκτικά και μεταφορικά)

(κατ’ επέκταση) η όλη διαδικασία που απαιτείται για να τραβηχτούν φωτογραφίες

Μια σημαντική παρατήρηση είναι ότι κάποτε είχε χρησιμοποιηθεί και ο λόγιος τύπος φωτογράφισης-ισεως

Φωτογράφιση

Ανάμεσα στις έννοιες της φωτογράφισης περιλαμβάνεται και η αυτοφωτογράφιση

Πως κλίνεται η φωτογράφιση;

Η φωτογράφιση, της φωτογράφισης , τη φωτογράφιση, φωτογράφιση

Οι φωτογραφίσεις, των φωτογραφίσεων, τις φωτογραφίσεις, φωτογραφίσεις

Ελπίζω να σας έλυσα όλες απορίες για την λέξη φωτογράφιση

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Παραλλαγές της Φωτογραφίας Μακράς Έκθεσης

Εκδοχές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης

Η φωτογραφία μακράς έκθεσης είναι η φωτογραφία που δημιουργείται με αργούς χρόνους έκθεσης του φωτοφράχτη. Η φωτογραφία μακράς έκθεσης, γνωστή  και με τους αγγλικούς όρους Long exposure photography αλλά και  “slow shutter photography”. Χρησιμοποιώντας αργούς χρόνους έκθεσης για τις εκθέσεις μας δημιουργούνται  εξαιρετικά οπτικά αποτελέσματα.  Δείτε και το άρθρο μου Φωτογραφία Μακράς Έκθεσης. Αξιοποιώντας αργές ταχύτητες φωτοφράχτη από 1/30 του δευτερολέπτου  μέχρι και πολλά λεπτά με την επιλογή B ή Τ, συλλαμβάνουμε την κίνηση του φωτός και του χρόνου, δημιουργώντας ένα οπτικό αποτέλεσμα με ιδιαίτερη ατμόσφαιρα. Για να δούμε όμως μερικές από τις δημοφιλέστερες παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης που μας δίνουν τα πιο εντυπωσιακά αποτελέσματα.

Οι δημοφιλέστερες παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης

Παραλλαγές της Φωτογραφίας Μακράς Έκθεσης

Τεχνική Panning

Ιδιαίτερη τεχνική που έχει προέρθει από τους φωτογράφους του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ο φωτογράφος με ταχύτητες φωτοφράχτη από 1/30 μέχρι 1/4 ανάλογα με τον φακό και την απόσταση του αντικειμένου φωτογραφίζει κινούμενα αντικείμενα που προσπαθεί να τα διατηρήσει σταθερά ώστε με το κουνημένο φόντο να δώσει την αίσθηση της κίνησης. Δείτε και το άρθρο μου Τεχνική Panning στη Φωτογραφία.

Ζωγραφική με το φως ή Light painting

Σε αυτή εδώ την ομάδα περιλαμβάνω όλες τις τεχνικές μακράς έκθεσης που καταγράφουν κάθε είδους κινούμενα φώτα σε νυχτερινές λήψεις ακόμη και τα πυροτεχνήματα ή τους κεραυνούς, αλλά και τα κάθε είδους φώτα που μπορούμε εμείς να κουνήσουμε μπροστά στην μηχανή. Η κίνηση του φωτός δημιουργεί μοναδικά σχήματα.

light painting παραλλαγές μακράς έκθεσης

Απαλό μεταξένιο νερό

Καταγράφουμε την κίνηση του νερού σε ρυάκια, ποτάμια καταρράκτες αλλά και την κίνηση των θαλάσσιων κυμάτων με αργή ταχύτητα φωτοφράχτη πράγμα που οδηγεί σε μια ονειρική υφή. Το νερό καταγράφεται σαν μετάξι μιας και η ροή του αποτυπώνεται σε απαλές γραμμές.

Τεχνική κουνώντας το δαχτυλίδι του ζουμ

Με αργούς χρόνους έκθεσης κουνάμε κατά την διάρκεια της έκθεσης το δαχτυλίδι του ζουμ του φακού καταγράφοντας αυτή την ιδιαίτερη κίνηση. Μπορούμε να κάνουμε είτε ζουμ in, είτε ζουμ out. Δηλαδή από τον ευρυγώνιο στον τηλεφακό ή ανάποδα, ανάλογα τι μας βολεύει ειδικά σε σχέση με την εστίαση.

Φωτογραφίζουμε την κίνηση των άστρων

Φωτογραφίζοντας τον νυχτερινό έναστρο ουρανό καταγράφουμε στην ουσία με την μακρά έκθεση την κίνηση της Γης που έχει σαν αποτέλεσμα οι καμπύλες τροχιές που διαγράφουν τα αστέρια να μας δίνουν μαγικές εικόνες με τα φωτεινά ίχνη των αστεριών. Μια ακόμη παραλλαγή μακράς έκθεσης που ανήκει εδώ είναι και η φωτογράφιση του γαλαξία (Milky Way photography).

Η φωτογραφία μακράς έκθεσης προσφέρει απεριόριστες δυνατότητες για δημιουργικότητα και καλλιτεχνική έκφραση. Αυτό που είναι απαραίτητο είναι ο πειραματισμός. Μην διστάσετε να πειραματιστείτε, να εξερευνήσετε και να αποτυπώσετε τον κόσμο με μια ολότελα νέα ματιά με τις παραλλαγές της φωτογραφίας μακράς έκθεσης.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Λουκάς Σαμαράς (1936-2024) Φωτογράφος

Lucas Samaras ένας Έλληνας διεθνής φωτογράφος

Ο Λουκάς Σαμαράς είναι ένας διεθνούς φήμης εικαστικός καλλιτέχνης που χρησιμοποίησε διάφορες φωτογραφικές τεχνικές για ένα μεγάλο τμήμα του έργου του, οπότε μπορούμε άνετα να τον χαρακτηρίσουμε ως φωτογράφο. Γεννήθηκε στην Καστοριά το 1936. Στα δώδεκα του χρόνια το 1948 ταξίδεψε με την μητέρα του στις ΗΠΑ για να επανενωθούν με τον πατέρα του γιατί τους είχε χωρίσει η έναρξη του 2ου παγκόσμιου πολέμου. Ο ίδιος έχει αναφέρει ότι επειδή δεν γνώριζε την αγγλική γλώσσα στράφηκε στην ζωγραφική και στα εικαστικά που είναι μια διεθνής γλώσσα. Σπούδασε καλές τέχνες στο πανεπιστήμιο Rutgers και ιστορία της τέχνης στο Columbia της Νέας Υόρκης. Αμέσως μετά έκανε δύο χρόνια σπουδές υποκριτική. Όλες αυτές οι σπουδές με απανωτές υποτροφίες.

Λουκάς Σαμαράς

Από τα πρώτα χρόνια ενασχόλησης του με την τέχνη ενεργοποιήθηκε το ενδιαφέρον του για την εξερεύνηση του εαυτού του όταν άρχισε να ζωγραφίσει αυτοπορτρέτα από μπροστά αλλά και από πίσω χρησιμοποιώντας καθρέπτες. Ταυτόχρονα ασχολήθηκε με την δημιουργία ανάγλυφων συναρμολόγησης  και κουτιά που περιείχαν στοιχεία από το άμεσο περιβάλλον και αντικείμενα από φθηνά καταστήματα. Αντικείμενα όπως μαχαιροπίρουνα, καρφιά, καθρέφτες, νήματα σε έντονα χρώματα και φτερά – επικολλημένα με υγρό αλουμίνιο ή γύψο. Όλα αυτά μαζί με την συμμετοχή σε happenings δικά του αλλά και άλλων καλλιτεχνών. Το 1959 συμμετείχε στην πρώτη ομαδική και έκανε και την πρώτη ατομική έκθεση.

Λουκάς Σαμαράς

Όλη η πορεία του την επόμενη δεκαετία ήταν σημαντική. Όμως  θεωρώ ως ορόσημο στην δουλειά του το 1969 που άρχισε να χρησιμοποιεί φωτογραφικές μηχανές και υλικά άμεσης εμφάνισης Polaroid. Αυτή ήταν μια καινοτόμα χρήση του φωτογραφικού μέσω και το πιο σημαντικό σε αυτό το τμήμα του έργου του είναι η επέμβαση του στις φωτογραφίες άμεσης εμφάνισης κατά την διάρκεια της χημικής διεργασίας, επέμβαση που γίνονται με γραφίδες μολύβια ή και τα ίδια του τα δάχτυλα.  Όλο αυτό το μεγάλο τμήμα του έργου αφορούσε κυρίως παραμορφωμένα αυτοπορτρέτα. Αυτή η λογική και διαδικασία συνεχίστηκε και όταν ήρθε σε επαφή με τους υπολογιστές και την ψηφιακή τέχνη το 1996 και την χρήση του photoshop. To 2002 απόκτησε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή.

Λουκάς Σαμαράς

Με όλη την προηγούμενη εμπειρία οδηγήθηκε  στα του 2003, μια σειρά που χαρακτηρίζεται από παραμορφωμένα αυτοπορτρέτα και ψυχεδελικές συνθέσεις.  Σε όλα τα θέματα του μέχρι και τον θάνατο του σήμερα η φωτογραφία είναι παρούσα. Το έργο του Λουκά Σαμαρά δεν μπορείς να το κατηγοριοποιήσεις καθώς αγγίζει πολλά από τα κινήματα της σύγχρονης τέχνης. Το θέμα της αυτο-απεικόνισης και της ταυτότητας ήταν η κινητήρια δύναμη πίσω από τις όποιες πρακτικές του κυρίως τις φωτογραφικές  με τις οποίες  στις αρχές της δεκαετίας του 1960, προώθησε ένα προσωπικό ιδίωμα που μοιάζει σουρεαλιστικό, ενώ ταυτόχρονα  αλλά πρότεινε μια ριζική απομάκρυνση από τα κύρια θέματα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού και της Ποπ Αρτ που ήταν κυρίαρχα εκείνη την περίοδο ενώ εξελίχτηκε σε ένα σημαντικό εκπρόσωπο της τέχνης του Assemblage (της τέχνης της συναρμολόγησης). Για αυτό εδώ το βιαστικό αφιέρωμα με αφορμή του θανάτου του σήμερα αντλήθηκαν στοιχεία κυρίως από την ιστοσελίδα της gallery που τον εκπροσωπούσε. Θα επανέρθω και με άλλες αναρτήσεις γιατί το έργο του Λουκά Σαμαρά είναι σημαντικό και εξόχως φωτογραφικό.

Λουκάς Σαμαράς

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Υποέκθεση στην Φωτογραφία

Τι είναι η υποέκθεση στην φωτογραφία;

Υποέκθεση στην φωτογραφία σημαίνει η ελλιπής έκθεση στο φως του φωτοτοευαίσθητου υλικού μας που μπορεί να είναι το όποιο  φωτογραφικό φιλμ,  έγχρωμο, ασπρόμαυρο αρνητικό ή θετική διαφάνεια. Το  όποιο φωτογραφικό χαρτί και βέβαια ο ψηφιακός αισθητήρας των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών, από τους μικρούς αισθητήρες των κινητών τηλεφώνων μέχρι τους ψηφιακούς αισθητήρες μεγάλου φορμά. Με τον όρο υποέκθεση μεταφράζουμε ή αποδίδουμε στα ελληνικά  τον αγγλικό φωτογραφικό όρο underexposure.

Υποέκθεση

Μια φωτογραφία με σωστή έκθεση

Σε κάθε φωτογραφικό υλικό η υποέκθεση  παράγει συγκεκριμένα αποτελέσματα. Στα αρνητικά φωτογραφικά υλικά όπως το ασπρόμαυρο φιλμ, το έγχρωμο φιλμ και τα φωτογραφικά χαρτιά η υποέκθεση έχει σαν αποτέλεσμα οι φωτογραφίες μας να είναι αδύναμες, αχνές, ανοιχτόχρωμες, δηλαδή σε αυτά τα υλικά όσο υποεκθέτουμε οι φωτογραφίες φαίνονται ελάχιστα, φαίνονται στην αρνητική τους μορφή διάφανες, άσπρες.

Η προηγούμενη φωτογραφία με υποέκθεση

Στα θετικά φωτογραφικά υλικά όπως τα θετικά φιλμ και διαφάνειες, που μπορεί να είναι  ασπρόμαυρες και έγχρωμες, αλλά και στους ψηφιακούς αισθητήρες η υποέκθεση έκθεση έχει σαν αποτέλεσμα αυτά τα υλικά να μαυρίζουν, να σκουραίνουν, οπότε σκουραίνουν και οι φωτογραφίες μας.

Υποέκθεση

Η προηγούμενη φωτογραφία με υποέκθεση ως ασπρόμαυρο αρνητικό

Σε κάθε περίπτωση υποέκθεση στην φωτογραφία έχουμε όταν στο οποιοδήποτε φωτοευαίσθητο υλικό ρίχνουμε λιγότερο φως από αυτό που είναι απαραίτητο ώστε η φωτογραφική έκθεση (Ev) να είναι ακριβής. Οι όροι υποέκθεση, αλλά και υπερέκθεση στην φωτογραφία είναι χρήσιμοι για να περιγράψουν και μια ακόμη φωτογραφική τεχνική που ονομάζεται bracketing (διαδοχική υπέρ και υπό έκθεση).

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Η πρώτη Φωτογραφία στο Instagram

Η πρώτη Φωτογραφία που ανέβηκε στο instagram

Όσο περνούν τα χρόνια μερικά πράγματα που συνέβησαν μόλις πριν μερικά χρόνια έχουν όλο και μεγαλύτερη ιστορική αξία.

Ήταν Οκτώβριος του 2010 όταν το instagram έγινε διαθέσιμο για τους χρήστες του iphone και Απρίλιος του 2012 όταν έγινε διαθέσιμο για τους χρήστες Android.  Εκείνα τα χρόνια ήδη κυριαρχούσε το Facebook στα social media και ήδη είχαμε αφήσει πίσω μας τις εποχές του myspace και του Hi5. Πόσοι όμως ξέρουν την πρώτη φωτογραφία που ανέβηκε στο Instagram;

Την πρώτη φωτογραφία σε αυτή την νέα εφαρμογή την ανέβασε ο ένας από τους συνδημιουργούς της ο Κέβιν Σίστρομ στις 17 Ιουλίου του 2010 και μπορείτε να την δείτε στο παρακάτω link https://www.instagram.com/p/C/

Αυτό είναι ένα στιγμιότυπο από την ιστοσελίδα

Η πρώτη δική μου φωτογραφία στο Instagram

Όσο για την πρώτη δική μου φωτογραφία που ανέβασα στο instagram είναι η παρακάτω φωτογραφία της Ακρόπολης που την ανέβασα στις 2 Μαρτίου του 2016.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Σκοτεινός Θάλαμος & Σκοτεινός Θάλαμος

Τι σημαίνει ο όρος Σκοτεινός θάλαμος στην φωτογραφία;

Ο όρος “σκοτεινός θάλαμος” έχει δύο έννοιες στα ελληνικά. Αποδίδει δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα. Το πρώτο νόημα του σκοτεινού θαλάμου  αφορά  την camera obscura που σε διάφορες μορφές χρησιμοποιήθηκε ως βοήθημα για τους ζωγράφους. Αυτές οι συσκευές, ειδικά οι φορητές  χρησιμοποιήθηκαν οι ίδιες σαν φωτογραφικές μηχανές και οδήγησαν και στην σχεδίαση όλων των φωτογραφικών μηχανών από 1839 και μετά. Αν όπως μείνουμε σε αυτή την μονοσήμαντη εξήγηση για τον όρο “σκοτεινός θάλαμος” έχουμε κάνει ένα μεγάλο λάθος. Και αυτό στην συγκεκριμένη περίπτωση κάνει η wikipedia που βγαίνει και πρώτο αποτέλεσμα στις σχετικές αναζητήσεις στη google. Βέβαια μπορεί τα πρώτα χρόνια της φωτογραφίας σε επιστημονικά κυρίως συγγράμματα, αυτή να ήταν η κύρια έννοια για τον σκοτεινό θάλαμο, γιατί στην ουσία μετάφραζε στην καθαρεύουσα τον λατινικό όρο camera obscura που σημαίνει βέβαια σκοτεινό δωμάτιο, αλλά μιας και αφορούσε και πολύ μικρότερες συσκευές μάλλον η λέξη  θάλαμος βόλεψε περισσότερο σε σχέση με την κάμαρα ή το δωμάτιο.

Camera obscura ιδιοκατασκευή 

Βέβαια εδώ και δεκαετίες  (τουλάχιστον από το 1970 και μετά ) σκοτεινός θάλαμος για όποιον ασχολείται με την φωτογραφία αλλά και για το πλατύ κοινό, σημαίνει τον χώρο όπου γίνεται η  επεξεργασία των ασπρόμαυρων ή έγχρωμων φιλμ και φωτογραφιών. Κυρίως όμως των ασπρόμαυρων.  Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με τον όρο “Σκοτεινός Θάλαμος” μεταφράσαμε στην αρχή τον όρο camera obscura και ότι αυτός σημαίνει (ακριβώς όπως τα λέει η wikipedia στο άρθρο της). Όμως αυτή η έννοια έχει σταματήσει πια να χρησιμοποιείται τουλάχιστον στην καθημερινή γλώσσα ειδικά την φωτογραφική (ίσως να χρησιμοποιείται σε κάποια παρωχημένα συγγράμματα).  Στην καθημερινή φωτογραφική γλώσσα στην ουσία με τον όρο σκοτεινός θάλαμος έχουμε μεταφράσει τον αγγλικό όρο darkroom που ας δούμε πως τον αποδίδουν μεγάλα λεξικά της αγγλικής γλώσσας.

https://www.merriam-webster.com/

a room with no light or with a safelight for developing light-sensitive photographic materials

https://dictionary.cambridge.org/

a specially lit room where photographic film is processed

https://www.dictionary.com/

a room in which film or the like is made, handled, or developed and from which the actinic rays of light are excluded.

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

a room that can be made completely dark, where you can take film out of a camera and develop photographs

https://en.wiktionary.org/

(photography) A dark room, where photographs are developed.

A darkened room where sexual activity can take place, especially one in a gay club.

Ιδιαίτερα μαθήματα σκοτεινού θαλάμου

Όπως έχουμε παρατηρήσει και σε άλλες περιπτώσεις ακόμη και μεγάλα και έγκυρα λεξικά δεν μπορούν να αποδώσουν με σωστό τρόπο έννοιες που συχνά είναι μεταβαλλόμενες ή εξελίσσονται μέσα στο χρόνο και δεν είναι στατικές . Ειδικά για τους φωτογραφικούς  όρους την πατάνε συχνά και τα δικά μας μεγάλα και έγκυρα λεξικά.  Ο πιο ολοκληρωμένος ορισμός είναι του www.oxfordlearnersdictionaries.com αλλά βέβαια και του  en.wiktionary.org που μας δίνει  και μια  σύγχρονη χρήση του όρου darkroom ειδικά στα gay club.  Ο πιο φτωχός ορισμός είναι του dictionary.cambridge.org και είναι πραγματικά κρίμα να διαπιστώνεις την ανεπάρκεια ενός τόσο σπουδαίου λεξικού.  Αυτό το λεξικό  αναφέρεται μόνο στην επεξεργασία του φιλμ το οποίο δεν χρειάζεται σκοτεινό θάλαμο στο κάτω-κάτω. Με ένα σάκο αλλαγής μπορείς να βάλεις  το φιλμ στο τανκ εμφάνισης και τα υπόλοιπα γίνονται σε οποιοδήποτε χώρο σε κανονικό φως.

Σύγχρονος σκοτεινός θάλαμος  που περιλαμβάνει και  υπολογιστές

Αφορμή για το σημερινό άρθρο μου έδωσε το πρώτο μάθημα του εξάμηνου κύκλου (Φωτογραφία Ι ) του fotoart που δίδαξα αυτή την εβδομάδα και η ανάγκη να ξεκαθαριστούν  τα πράγματα όσο αφορά το τι σημαίνει στην φωτογραφία ο όρος σκοτεινός θάλαμος. Οπότε συνοψίζοντας σκοτεινός θάλαμος στην φωτογραφία είναι ο χώρος όπου γίνετε η επεξεργασία των υλικών της χημικής φωτογραφίας. Φωτογραφικών χημικών, Φωτογραφικών φιλμ και φωτογραφικών εκτυπώσεων.

Δείτε και τα άρθρα μου

 Σκοτεινός Θάλαμος

Εμφάνιση Ασπρόμαυρου Φιλμ

Εκτύπωση Ασπρόμαυρης Φωτογραφίας

Φωτογράμματα

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

“Έρχονται” 1981 – Helmut Newton

Sie Kommen 1981 φωτογραφίες του Helmut Newton

Αυτές οι δύο φωτογραφίες που απεικονίζουν στην μια φωτογραφία τα ίδια μοντέλα ντυμένα και στην άλλη φωτογραφία τα μοντέλα γυμνά και τραβήχτηκαν το 1981. Την ίδια χρονιά δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Vogue στην γαλλική έκδοση. Ο  Helmut Newton (1920-2004) με το τεράστιο ταλέντο του αλλά και με την μόνιμη προβοκατόρικη διάθεση έδωσε τον τίτλο “Έρχονται” σε αυτές τις δύο φωτογραφίες θέλοντας να επισημάνει με αυτό τον τρόπο τον ερχομό της νέας απελευθερωμένης από τα ταμπού του παρελθόντος γυναίκας. Τον ερχομό της σύγχρονης γυναίκας στον κόσμο της μόδας και όχι μόνο.

Αυτές οι δύο φωτογραφίες η Sie Kommen ντυμένες και Sie Kommen γυμνές ήταν μια καμπή και για το καλλιτεχνικό έργο του του Helmut Newton, ο οποίος έγινε διάσημος για την εισαγωγή ερωτικών θεμάτων στη φωτογραφία μόδας,  αλλά και για την  ίδια την φωτογραφία μόδας που έγινε πιο τολμηρή από αυτή την δημοσίευση και μετά. Σε αυτές τις φωτογραφίες ο Newton αποφάσισε να αφήσει τους σκηνοθετημένους εσωτερικούς χώρους και τα εξωτερικά στο αστικό τοπίο  που ήταν αγαπημένα του και φωτογράφισε τα μοντέλα του  στο  στούντιο. Ένα στούντιο γυμνό κι αυτό με ένα απλό άσπρο χάρτινο   φόντο που αγγίζει το πάτωμα χωρίς να υπάρχουν αντικείμενα τα μοντέλα  πρώτα ντυμένα και έπειτα γυμνά γίνονται όλη η ιστορία στις φωτογραφίες.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Kodak Διαφημίσεις

Παλιές διαφημίσεις της Kodak

H Kodak υπήρξε η πρωτοπόρος εταιρεία στον χώρο της φωτογραφίας αλλά και κυρίαρχη εμπορικά από τον 19ο αιώνα μέχρι τις αρχές του 21ου. Δυστυχώς για λόγους που δεν είναι του παρόντος να τους αναλύσουμε αυτός ο γίγαντας κατέρρευσε. Μερικά τμήμα έχουν μείνει σήμερα τα οποία συνεργαζόμενα με διάφορες άλλες εταιρείες παράγουν λίγα από τα  πασίγνωστα προϊόντα της Kodak.  Από την πρώτη Kodak φωτογραφική μηχανή που η πατέντα της κατατέθηκε από τον ιδρυτή και ιδιοκτήτη George Eastman (1854–1932) στις 4 Σεπτεμβρίου του 1988 (αριθμός πατέντας 15,825), η Kodak έκανε πετυχημένες διαφημιστικές καμπάνιες. Με γνωστότερη την πρώτη κιόλας διαφήμιση για την πρώτη φωτογραφική μηχανή Kodak, με το σλόγκαν “Εσείς πατάτε το κουμπί, εμείς κάνουμε τα υπόλοιπα”. Ας δούμε μερικές διαφημίσεις από την πορεία της Kodak

Kodak διαφημίσεις

Η πρώτη διαφήμιση της Kodak

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Σκοτεινός Θάλαμος

Τι είναι ο σκοτεινός θάλαμος;

Σκοτεινός θάλαμος ονομάζεται ο χώρος στον οποίο γίνεται η επεξεργασία των φωτοευαίσθητων υλικών της φωτογραφίας των φιλμ και των φωτογραφικών χαρτιών. Ο σκοτεινός θάλαμος είναι ο χώρος στον οποίο εμφανίζονται τα φιλμ και τυπώνονται οι φωτογραφίες στην χημική ή αναλογική φωτογραφία όπως καλούμε συχνά την φωτογραφία με φιλμ. Ο σκοτεινός θάλαμος μπορεί να είναι ερασιτεχνικός μέσα στο σπίτι ή σε κάποιο ξεχωριστό χώρο ή επαγγελματικός που μπορεί να βρίσκεται σε κάποιο εργαστήριο, σε κάποιο φωτογραφικό στούντιο ή κατάστημα ή σε κάποια σχολή φωτογραφίας. Σπανιότερα προσφέρονται από κάποιους φορείς ενοικιαζόμενοι σκοτεινοί θάλαμοι. Για όλη την ιστορική περίοδο όπου επικρατούσε το φιλμ ο σκοτεινός θάλαμος ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής. Με την έλευση της ψηφιακής φωτογραφίας αυτό το ενδιαφέρον ατόνησε. Όμως σήμερα που η ψηφιακή φωτογραφία έχει επικρατήσει ολοσχερώς συντηρείται ένα σχετικό ενδιαφέρον για όλες τις παλιότερες φωτογραφικές τεχνικές, ανάμεσα τους και για τις διαδικασίες του σκοτεινού θαλάμου. Ο όρος σκοτεινός θάλαμος στα ελληνικά σημαίνει ότι ο όρος darkroom στα αγγλικά. Υπάρχει μια σύγχυση με τον όρο σκοτεινός θάλαμος στην ελληνική γλώσσα γιατί ο όρος αναφέρεται και ως μετάφραση για συσκευές τύπου camera obscura. Όμως ο όρος σκοτεινός θάλαμος έχει επικρατήσει εδώ και δεκαετίες ως ο όρος που αφορά τον χώρο που γίνεται η επεξεργασία της ασπρόμαυρης φωτογραφίας και μάλλον θα έπρεπε να βρούμε άλλο όρο για τις συσκευές τύπου camera obscura. Πιθανόν ο όρος σκοτεινό δωμάτιο ή σκοτεινή κάμαρα που είναι ακριβείς μεταφράσεις  από τα λατινικά να μας έκαναν την δουλειά μας μια χαρά. Βέβαια θα παρέμενε το πρόβλημα για τις μικρές φορητές κάμερες  obscura οπότε καλύτερα ίσως να χρησιμοποιούμε τον όρο αμετάφραστο ή μισομεταφρασμένο όπως έκανα εγώ μόλις ή να χρησιμοποιούμε τον όρο σκοτεινό κουτί.

Σκοτεινός θάλαμος με φως ασφαλείας

Φωτογραφία σκοτεινού θαλάμου με κόκκινο φως ασφαλείας

Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του σκοτεινού θαλάμου είναι ότι η καθεμία και ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει έναν ακόμη και στο σπίτι του (θα ακολουθήσει αναλυτικό άρθρο Οικιακός Σκοτεινός Θάλαμος). Με την δημιουργία προσωπικού σκοτεινού θαλάμου μπορεί να επεξεργάζεται μόνος του τουλάχιστον τα ασπρόμαυρα φιλμ και τις ασπρόμαυρες φωτογραφικές εκτυπώσεις με πολύ χαμηλότερο κόστος  από ότι να τα έδινε σε ένα επαγγελματικό εργαστήριο,  αντλώντας την ευχαρίστηση ότι όλα τα στάδια στις φωτογραφίες του από την φωτογραφική λήψη μέχρι την τελική εκτύπωση πραγματικά περνάνε από τα χέρια του. Αναφέρομαι στην ασπρόμαυρη φωτογραφία στον σκοτεινό θάλαμο γιατί είναι η φθηνότερη και η ευκολότερη σε σχέση με την έγχρωμη φωτογραφία που είναι ακριβότερη και πολυπλοκότερη.

Ιδιαίτερα μαθήματα σκοτεινού θαλάμου

Ο σκοτεινός θάλαμος πρώτα από όλα είναι ένας χώρος, ένα δωμάτιο που να μπορεί να συσκοτιστεί εντελώς. Να μη μπαίνει καθόλου εξωτερικό φως γιατί μπορεί να επηρεάσει τα φωτοευαίσθητα υλικά να τα “κάψει” εντελώς ή απλώς να τα “ομιχλιάσει”. Αυτό ισχύει για τα φωτογραφικά φιλμ και τα φωτογραφικά χαρτιά. Εντελώς σκοτεινιασμένο τον σκοτεινό θάλαμο  τον χρειαζόμαστε μόνο στην διαδικασία εμφάνισης του φιλμ στο στάδιο που περνάμε το φιλμ μέσα στο καρούλι για να το τοποθετήσουμε σε ένα σκοτεινό δοχείο το τανκ. Σε όλη την υπόλοιπη διαδικασία της εμφάνισης του φιλμ μπορούμε να έχουμε ένα κανονικό φως ανοιχτό.

Σκοτεινός Θάλαμος Φωτιστικό Ασφαλείας

Κλασικό φωτιστικό ασφάλειας σκοτεινού θαλάμου

Στην διαδικασία της εκτύπωσης των ασπρόμαυρων φωτογραφιών στον σκοτεινό θάλαμο έχουμε στην διάθεση μας το λεγόμενο φως ασφαλείας. Μια λάμπα που το φως της είναι σε ένα μήκος κύματος που δεν επηρεάζει τα φωτογραφικά χαρτιά. Υπάρχουν ειδικά φωτιστικά ασφάλειας, αλλά αρκεί και ένα ντουί με την ειδική βιδωτή λάμπα. Συνήθως αυτό το φως είναι κόκκινο, πορτοκαλί ή κιτρινοπράσινο και πρέπει να είναι σε μια απόσταση και πάνω από το σημείο όπου επεξεργαζόμαστε τα φωτογραφικά χαρτιά μέχρι να φτάσουν στην στερέωση (Δείτε το άρθρο Η εκτύπωση της ασπρόμαυρης φωτογραφίας). Επίσης χρειαζόμαστε το κανονικό φως να είναι διαθέσιμο ώστε να μπορούμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα που επιτυγχάνουμε. Επίσης το χρειαζόμαστε για να ετοιμάζουμε την όλη διαδικασία με τα χημικά, αλλά και να τακτοποιούμε και να  καθαρίζουμε στο τέλος της χρήσης του σκοτεινού θαλάμου.

Μεγεθυντής σκοτεινού θαλάμου

Ο Meopta Opemus ήταν και είναι ο πιο διαδεδομένος μεγεθυντής σκοτεινού θαλάμου στην Ελλάδα

Οπότε ο  σκοτεινός θάλαμος πρέπει να διαθέτει πρώτα από όλα δυνατότητα απόλυτης συσκότισης  και φως ασφαλείας κατάλληλο για τα φωτογραφικά χαρτιά που θα χρησιμοποιούμε.  Χρειαζόμαστε τα χημικά προϊόντα που είναι κατάλληλα για την εμφάνιση των φιλμ και την εκτύπωση των φωτογραφιών. Εννοείται ότι χρειαζόμαστε φιλμ και φωτογραφικά χαρτιά. Αυτά είναι τα αναλώσιμα. Πάμε τώρα στον μόνιμο εξοπλισμό. Για την δημιουργία των διαλυμάτων χρειαζόμαστε ογκομετρικά δοχεία με περιεκτικότητα ανάλογη του τελικού όγκου των χημικών που θα χρησιμοποιήσουμε, θερμόμετρο υγρών διαλυμάτων (καλό είναι να έχουμε και ένα θερμόμετρο περιβάλλοντος) και αναδευτήρες. Χρειαζόμαστε ένα τανκ για την εμφάνιση του φιλμ, ένα ρολόι ή ένα χρονόμετρο, αν και μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και το κινητό μας τηλέφωνο, ένα χώρο που θα απλώνουμε το φιλμ να στεγνώσει και μερικά ειδικά βαριά μανταλάκια για να τεντώνουν κάπως τα καμπύλα φιλμ. Χρειαζόμαστε σελίδες φύλαξης των φιλμ (αρνητικών) και ιδανικά ένα λεύκωμα/ντοσιέ, όπου μπορούμε να αρχειοθετούμε αυτές τις σελίδες που η καθεμία χωράει ένα φιλμ 36 στάσεων. Οι  περισσότεροι αρθρογράφοι και συγγραφείς προτείνουν να δουλεύουμε όρθιοι στον σκοτεινό θάλαμο. Επειδή έχω φάει πάρα πολλές ώρες μέρες και χρόνια μέσα σε σκοτεινούς θαλάμους εργαζόμενος και διδάσκοντας προτείνω να δημιουργήσετε ένα σκοτεινό θάλαμο όπου να μπορείτε να κάθεστε. Σε αυτή την περίπτωση είναι απαραίτητη μια καλή καρέκλα γραφείου με ροδάκια.

Πλαίσιο εκτύπωσης σκοτεινού θαλάμου

Πλαίσιο εκτύπωσης σκοτεινού θαλάμου

Για την εκτύπωση των φωτογραφικών μας χρειαζόμαστε έναν μεγεθυντή (εκτυπωτή στη λαϊκή φωτογραφική γλώσσα) που θα μας προβάλλει το ασπρόμαυρο αρνητικό μας επάνω στο φωτογραφικό μας χαρτί και επειδή και το χαρτί μας είναι αρνητικό θα έχουμε σαν αποτέλεσμα μια ασπρόμαυρη θετική εικόνα. Χρειαζόμαστε ένα φακό για τον μεγεθυντή που σχηματίζει την εικόνα, φίλτρα πολυκοντράστ για τον έλεγχο της αντίθεσης, ένα πλαίσιο εκτύπωσης ή ένα μικρό μέχρι 18Χ24 και ένα μεγάλο μέχρι 30Χ40. Χρειαζόμαστε ένα χρονόμετρο για να ελέγχουμε τον χρόνο που θα ρίχνει το φως του ο μεγεθυντής πάνω στα χαρτιά. Χρειαζόμαστε και μερικά μαύρα ή γκρι χαρτόνια για να μπορούμε να δημιουργήσουμε μάσκες για τοπικά καψίματα και κρατήματα. Χρήσιμο για το κόψιμο των δειγμάτων των φωτογραφικών χαρτιών και των χαρτονιών για τις μάσκες είναι ένα κανονικό ψαλίδι. Χρειαζόμαστε και έναν μεγεθυντή κόκκου που θα μας βοηθάει να εστιάσουμε (αν και μπορούμε και χωρίς αυτόν). Χρειαζόμαστε λεκάνες σκοτεινού θαλάμου όπου θα βάλουμε τα χημικά για την διαδικασία της εκτύπωσης (της εμφάνισης του φωτογραφικού χαρτιού) που πρέπει να χωράνε τα χαρτιά που έχουμε σκοπό να εκτυπώσουμε. Για τους λάτρεις της ακρίβειας υπάρχουν και θερμαινόμενες λεκάνες που κρατάνε σταθερές τις θερμοκρασίες των διαλυμάτων. Χρειαζόμαστε 3 λεκάνες σε κάθε μέγεθος και μια μεγάλη λεκάνη που θα τοποθετούμε τις φωτογραφίες στο νερό μέχρι να τις πλύνουμε. Χρειαζόμαστε μια ειδική λεκάνη πλυσίματος φωτογραφιών ή ένα σιφόνι πλυσίματος.

Λεκάνη πλυσίματος φωτογραφιών σκοτεινού θαλάμου

Λεκάνη πλυσίματος φωτογραφιών σκοτεινού θαλάμου

Χρειαζόμαστε ένα πάγκο που θα αφήνουμε τις φωτογραφίες να στεγνώσουν επάνω σε χαρτί ή δικτυωτά πλαίσια ή απλά ένα σκοινί όπου θα τις απλώνουμε με μανταλάκια. Υπάρχουν βέβαια και ειδικά στεγνωτήρια και για πλαστικά και για χάρτινα φωτογραφικά χαρτιά, απλά ανεβάζουν αρκετά το συνολικό κόστος. Χρήσιμο είναι και ένα ψαλίδι ή κοπτικό σκοτεινού θαλάμου για να μπορούμε να κόβουμε τις φωτογραφίες μας με ακρίβεια. Για να δούμε τώρα σε τι μας είναι χρήσιμος ο σκοτεινός θάλαμος εκτός από την εμφάνιση του φιλμ και την εκτύπωση των φωτογραφιών. Είναι απαραίτητο να κάνουμε και εξ επαφής εκτυπώσεις σε ολόκληρο το φιλμ για αυτό χρειαζόμαστε ένα πλαίσιο εκτύπωσης κοντάκτ ή απλά ένα βαρύ τζάμι τουλάχιστον 5 χιλιοστά πάχος. Στον σκοτεινό θάλαμο μπορούμε να κάνουμε και άλλες φωτογραφικές διαδικασίες όπως το να εκτυπώσουμε φωτογραφίες χωρίς φιλμ που ονομάζονται φωτογράμματα. Μπορούμε να εφαρμόσουμε την φωτογραφική τεχνική που έχω ονομάσει εξ επαφής πορτρέτα ή αυτοπορτρέτα εξ επαφής. Μπορούμε να κάνουμε τονισμό των φωτογραφιών αλλά και ένα μεγάλο πλήθος τεχνικών μέσα από την πλούσια ιστορία της φωτογραφίας και την εξέλιξη της. Το σημαντικό είναι ότι ο σκοτεινός θάλαμος είναι πρακτικά ανεξάντλητος και μπορεί να προσφέρει ένα μεγάλο πεδίο πειραματισμών και δημιουργίας.

To Fotoart μπορεί να οργανώσει ιδιαίτερα μαθήματα σκοτεινού θαλάμου στον δικό σας σκοτεινό θάλαμο, από την οργάνωση και την αγορά του εξοπλισμού μέχρι και την χρήση του. Επίσης μπορεί να οργανώσει ομαδικά μαθήματα σκοτεινού θαλάμου για συλλόγους λέσχες, σχολές φωτογραφίας και τέχνης που διαθέτουν δικό τους σκοτεινό θάλαμο. Πληροφορίες στο 6944303397 και στο email info@fotoart.gr

Σκοτεινός Θάλαμος Εργαστήριο Επεξεργασίας Ασπρόμαυρης Φωτογραφίας

Θα ήθελα να αναφερθώ με λίγα λόγια και σε ένα εργαστήριο που δημιούργησα και λειτούργησα με τον διακριτικό τίτλο “Σκοτεινός Θάλαμος” από το 1992 μέχρι το 2005 που πρόσφερε  όλες τις σχετικές υπηρεσίες. Ο Σκοτεινός Θάλαμος ανέβασε τα επίπεδα εξυπηρέτησης των ερασιτεχνών φωτογράφων μιας και πρόσφερε εξαιρετική ποιότητα ασπρόμαυρης φωτογραφίας σε πολύ λογικές τιμές. Οι δημιουργοί του Σκοτεινού θαλάμου ήταν η Βαρβάρα Σιδέρη και ο Δημήτρης Ασιθιανάκης, ενώ από ένα σημείο και μετά ο Δημήτρης Ασιθιανάκης συνέχισε την λειτουργία του μόνος του.

Σκοτεινός Θάλαμος 1992-2005

Φάκελος για αρνητικά και φωτογραφίες του “Σκοτεινού Θαλάμου”

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397

Φωτογραφία στον Ουρανοξύστη 1932

Ποιoς ήταν ο φωτογράφος της διάσημης φωτογραφίας;

Βλέπω πολύ συχνά σε αναρτήσεις σε blog ιστοχώρους και λογαριασμούς στα social media για την έτσι κι αλλιώς διάσημη φωτογραφία που τραβήχτηκε το 1932 με τους εργαζόμενους στην κατασκευή ενός ουρανοξύστη στην Νέα Υόρκη να κάνουν διάλειμμα για φαγητό καθισμένοι επάνω σε μια σιδηροδοκό που κρέμεται στον αέρα. Άπειρες αναρτήσεις και memes έχω δει να χρησιμοποιούν αυτή την φωτογραφία. Σχεδόν καμία ανάρτηση δεν αναφέρει το όνομα του φωτογράφου ή άλλες αναφέρουν ότι ο φωτογράφος είναι άγνωστος. Πάντως και ο φωτογράφος ήταν εκεί εργαζόμενος στις ίδιες επικίνδυνες συνθήκες και έτσι μπόρεσε να καταγράψει αυτή την σκηνή.

Φωτογραφία στον Ουρανοξύστη 1932

Lunch atop a Skyscrape η διάσημη φωτογραφία του 1932

Ο φωτογράφος αυτής της φωτογραφίας δεν είναι άγνωστος. Είναι γνωστός και ονομάζεται  Charles Ebbets.  Ο Τσαρλς Κλάιντ Έμπετς (1905–1978) ήταν Αμερικανός φωτογράφος και διάσημος για αυτή την φωτογραφία “Lunch atop a Skyscraper”. Ο Έμπετς γεννήθηκε στην Αλαμπάμα. Αγόρασε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή σε ηλικία μόλις οκτώ ετών. Είχε και άλλες μεγάλες φωτογραφικές επιτυχίες κατά την διάρκεια της καριέρας του αλλά σαφώς η φωτογραφία στον ουρανοξύστη είναι η μεγαλύτερη.

Φωτογραφία στον Ουρανοξύστη 1932

Ο φωτογράφος της διάσημης φωτογραφίας Charles Ebbets

Ήδη από το 1930, ο Έμπετς ήταν γνωστός φωτογράφος και δημοσίευσε φωτογραφίες του σε μεγάλες εφημερίδες σε όλες τις ΗΠΑ, ανάμεσα τους και στους New York Times. Το 1932, ο Έμπετς προσλήφθηκε ως επικεφαλής φωτογράφος του Κέντρου Ροκφέλερ. Στις 20 Σεπτεμβρίου του 1932, τράβηξε τη φωτογραφία “Μεσημεριανό στην κορυφή ενός ουρανοξύστη”, η οποία απεικονίζει έντεκα άντρες να κάθονται σε μια σιδερένια δοκό να τρώνε μεσημεριανό, με τα πόδια τους να κρέμονται δεκάδες μέτρα πάνω από τους δρόμους της Νέας Υόρκης στον 69ο όροφο. Παρόλο που φαίνεται ότι πολλοί φωτογράφοι συνεργάστηκαν στη λήψη, έχουμε πολλές αποδείξεις για την πατρότητα της φωτογραφίας από την πλευρά του Έμπετς. Απόδειξη πληρωμής με το επιστολόχαρτο του και άλλες αυθεντικές φωτογραφίες που τράβηξε ο Έμπετς κατά τη διάρκεια της εργασίας του στο Rockefeller Center,  καθώς και αντίγραφα του αρχικού άρθρου από το 1932 που αναφέρει το όνομα του ως φωτογράφο. Ακόμη και μια φωτογραφία του ίδιου επάνω σε μια σιδερένια δοκό στον ίδιο ουρανοξύστη (την βλέπετε πιο πάνω). Όλα αυτά τα στοιχεία που υποστηρίζουν την πατρότητα του Ebbets έχουν επαληθευτεί ανεξάρτητα από επαγγελματίες ερευνητές, δικηγόρους πνευματικής ιδιοκτησίας και ιδιωτικούς ερευνητές. Κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας κυκλοφορίας της φωτογραφίας όλα τα τελευταία χρόνια ειδικά στο ίντερνετ κανένας άλλος φωτογράφος ή κληρονόμοι κάποιου φωτογράφου δεν έχουν ποτέ διεκδικήσει την πατρότητα αυτής της  διάσημης εικόνας.

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397