Αντρέ Κερτέζ – Μεντόν (Meudon) Παρίσι

Η ιστορία μιας φωτογραφίας στο προάστιο Μεντόν

Με την σημερινή φωτογραφία του Αντρέ Κερτέζ θα εγκαινιάσω την καινούργια κατηγορία αναρτήσεων στο blog μου, που θα αφορά ιστορίες για μια φωτογραφία. Έχω αναφερθεί αρκετές φορές σε άρθρα μου σε μια ή σε ζευγάρια φωτογραφιών, αλλά αυτή η καινούργια στήλη θα αφορά μια φωτογραφία κάποιου αγαπημένου φωτογράφου. Ο Αντρέ Κερτέζ είναι από τους αγαπημένους μου οπότε θα δούμε αρκετές φωτογραφίες του σε αυτή τη στήλη.

Αυτή η φωτογραφία είναι τραβηγμένη σε ένα προάστιο  του Παρισιού, γύρω στα 9 χιλιόμετρα από το κέντρο, το 1928.  Ο Αντρέ Κερτέζ  τότε είχε μόλις 3 χρόνια που ζούσε στο Παρίσι, αλλά είχε ήδη διαμορφώσει το φωτογραφικό του στυλ που τον έκανε γνωστό. Ενώ όμως σε αυτή την φωτογραφία έχουμε όλη την ποιητική και τα στοιχεία  που συναντάμε στις φωτογραφίες του Κερτέζ,  έχουμε ταυτόχρονα μια “αποφασιστική στιγμή”. Αυτή η φωτογραφία δημοσιεύθηκε πολύ αργότερα σε ένα βιβλίο που δημοσιεύθηκε στην Αμερική όπου ο Κερτέζ είχε μεταναστεύσει το 1936. Το βιβλίο ονομάζεται μέρα του Παρισιού (Day of Paris) και εκδόθηκε το 1945. Εκδόθηκε την ίδια περίοδο που ο Κερτέζ πήρε την αμερικάνικη υπηκοότητα.

Ξέρουμε ότι η Αμερική δεν ταίριαξε στην ιδιοσυγκρασία του Κερτέζ. Για αυτή η δεύτερη μετανάστευση, ο ίδιος ένιωθε ότι δεν του βγήκε σε καλό καθώς τον εγκλώβισε σε συμβιβασμούς που δεν μπορούσε να τους αντέξει. Πρακτικά η Αμερική εκείνη την περίοδο παρόλο που τον έκανε πολίτη της τον είχε απορρίψει σαν καλλιτέχνη.  Έτσι σε αυτό το βιβλίο που το σχεδίασε ο θρυλικός γραφίστας και φωτογράφος Alexey Brodovitch, τότε art director του Harper’s Bazaar, ο Αντρέ Κερτέζ θυμάται τις ευτυχισμένες και απόλυτα δημιουργικές μέρες στο Παρίσι.  Πρέπει να σημειώσω εδώ ότι σίγουρα εκδότης, γραφίστας θα είχαν στο μυαλό τους ότι ο  Αντρέ Κερτέζ χρωστούσε αυτό το βιβλίο στον εαυτό του από το 1933 στο Παρίσι που ο φίλος του ο Brassaï είχε εκδόσει το λεύκωμα το Παρίσι την νύχτα (Paris de Nuit).

Στο αρχείο του Αντρέ Κερτέζ υπάρχουν άλλες δυο φωτογραφίες από το ίδιο στενό με το ίδιο πάνω κάτω σημείο της πόλης. Στην μία δεν υπάρχουν ούτε άνθρωποι ούτε τρένο. Στην άλλη υπάρχει μόνο ένα τρένο την στιγμή που περνάει την γέφυρα. Δεν ξέρουμε αν είναι τραβηγμένες την ίδια μέρα ή αυτό το σημείο ενέπνευσε τον Κερτέζ και ξαναπήγε κι άλλες φορές μέχρι να πετύχει κάτι εξαιρετικό, όπως και το πέτυχε.

Το φωτόμετρο της φωτογραφικής μηχανής

Το ενσωματωμένο φωτόμετρο της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής

Σήμερα θα γράψω μερικά πράγματα για ένα σημαντικό εργαλείο που διαθέτουν οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές. Αυτό το εργαλείο βοηθάει τη μηχανή  στις αυτόματες ρυθμίσεις να καθορίσει την σωστή έκθεση, ενώ οι ενδείξεις του βοηθάνε τον φωτογράφο στις χειροκίνητες ώστε οι φωτογραφίες του να βγαίνουν σωστά φωτισμένες. Αυτό το εργαλείο είναι το ενσωματωμένο φωτόμετρο της φωτογραφικής μηχανής. Αυτό που κάνει το φωτόμετρο είναι να μετράει το φως που έρχεται διαμέσου του φακού από το θέμα επάνω στον αισθητήρα μας (για αυτό και τα φωτόμετρα ονομάζονται TTL δηλαδή “through the lens”).

Ενδείξεις του ενσωματωμένου φωτόμετρου μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής στην μεγάλη οθόνη πληροφοριών

Το ενσωματωμένο φωτόμετρο της ψηφιακής φωτογραφικής  μηχανής αλλά και των  παλιότερων φωτογραφικών μηχανών μετρούν το ανακλώμενο φως που στέλνει το θέμα μας. Σε αντίθεση με τα εξωτερικά φωτόμετρα που μπορούν να κάνουν μετρήσεις είτε ανακλώμενου είτε προσπίπτοντος φωτισμού, το ενσωματωμένο φωτόμετρο της φωτογραφικής μηχανής μας μετράει μόνο το ανακλώμενο φως. Στην λειτουργία του είναι ένα κλασικό φωτόμετρο. Είναι δηλαδή ρυθμισμένο να θεωρεί ότι το φως που εισέρχεται μέσα στην φωτογραφική μας μηχανή, έρχεται από αντικείμενα που ανακλούν το 18% από το φως που δέχονται. Θεωρεί δηλαδή ότι τα αντικείμενα έχουν τονικότητα που αναλογεί στο μέσο τόνο του γκρι (ζώνη V στο ζωνικό σύστημα του Ansel Adams) και μας δίνει ενδείξεις ώστε να καταγραφούν σαν ζώνη V στην φωτογραφία μας.

Ενδείξεις του ενσωματωμένου φωτόμετρου της ψηφιακής  φωτογραφικής μηχανής σε  άλλο σημείο σε μηχανή που διαθέτει στην πάνω πλευρά μικρή οθόνη πληροφοριών

Το φωτόμετρο της ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής μετράει το ανακλώμενο φως που έρχεται από το θέμα που φωτογραφίζουμε και με βάση τις ρυθμίσεις που έχουμε τοποθετήσει όσο αφορά την ευαισθησία σε ISO, την ταχύτητα του φωτοφράχτη και το διάφραγμα του φακού μας δίνει ενδείξεις πάνω σε μια κλίμακα, αν έχουμε επιλέξει κάποια χειροκίνητη λειτουργία έκθεσης. Μηδέν (0) για την σωστή έκθεση, πλην (-) για την υποέκθεση και συν (+) για την υπερέκθεση. Πάντα όμως θεωρώντας ότι η σκηνή μας περιέχει αντικείμενα που ανακλούν το 18% από το φως που δέχονται. Αυτό το ενσωματωμένο φωτόμετρο της φωτογραφικής μηχανής μας διαθέτει και παραλλαγές στον τρόπο  που μετράει το ανακλώμενο φως που φτάνει στον ψηφιακό αισθητήρα μας διαμέσου του φακού.  Οι παραλλαγές αυτές στην φωτομέτρηση υπάρχουν ώστε να δώσουν βάρος σε διαφορετικές περιοχές της εικόνας για να μας βοηθήσουν να  πετύχουμε πιο ακριβή αποτελέσματα. Οι πιο συνηθισμένες παραλλαγές είναι οι παρακάτω.

Επιλογές μέτρησης σε μια ψηφιακή  φωτογραφική μηχανή

Μέτρηση Μάτριχ – Με αποτίμηση  (Matrix-Evaluative)

Είναι ο τρόπος φωτομέτρησης του ανακλώμενου φωτός που υπάρχει σε όλα τα ενσωματωμένα φωτόμετρα και τον χρησιμοποιεί η μηχανή σε όλες τις αυτόματες λειτουργίες της.  Παίρνει πληροφορίες σχεδόν από όλο το κάδρο μας και διαθέτει ενσωματωμένες πληροφορίες και εκτιμήσεις που του επιτρέπει να διαχειριστεί πληθώρα φωτιστικών καταστάσεων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα  να οδηγεί σε φωτογραφίες σωστά φωτισμένες στις περισσότερες φωτογραφικές περιπτώσεις, ενώ ακόμη και εκεί που θα πρέπει να επέμβει ο φωτογράφος για εξισορροπήσει την έκθεση οι διαφοροποιήσεις δεν είναι μεγάλες.

Μέτρηση Κέντρου βάρους – Μέσου όρου

Με αυτό τον τρόπο λειτουργούσαν τα ενσωματωμένα φωτόμετρα όλων των φωτογραφικών μηχανών μέχρι στην δεκαετία του 80΄ και υπάρχει μια ισχυρή παράδοση που θέλει το φωτόμετρο της μηχανής να ανταποκρίνεται καλύτερα στον οπίσθιο φωτισμό και τα πορτραίτα σε φυσικό φως σε εξωτερικούς χώρους. Για κάποιον που έχει συνηθίσει να χρησιμοποιεί φωτόμετρα κέντρου βάρους δεν θα φέρω αντίρρηση, αλλά για έναν νέο φωτογράφο αυτό τον τύπο μέτρησης μέσα στην μηχανή τον θεωρώ εντελώς άχρηστο.

Μερική μέτρηση – Σημειακή μέτρηση

Ένας εξαιρετικός τρόπος φωτομέτρησης που παλιά μας τον πρόσφεραν μόνο εξωτερικά εξειδικευμένα φωτόμετρα, έχει ενσωματωθεί σε όλες σχεδόν τις σύγχρονες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές και μας δίνει μέτρηση από ένα μικρό τμήμα της εικόνας. Αυτή ή ένδειξη είναι απολύτως ακριβής και για τον φωτογράφο με γνώσεις για το πως λειτουργεί το φωτόμετρο αλλά και γνώσεις για το ζωνικό σύστημα, είναι ένα σπουδαίο βοήθημα στην προσπάθεια του να έχει σωστά φωτισμένες φωτογραφίες

Το σημαντικό είναι να κατανοήσετε ότι δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος φωτομέτρησης. Όλα αυτά αποτελούν χρήσιμα εργαλεία στην προσπάθεια του φωτογράφου να πετύχει την όσο το δυνατόν σωστότερη έκθεση στις φωτογραφίες του. Λογικό είναι ότι συχνότερα ο σύγχρονος φωτογράφος θα χρησιμοποιήσει την ρύθμιση μέτρησης  Μάτριχ – Με αποτίμηση  που πετυχαίνει συχνότερα καλύτερα αποτελέσματα, αλλά θα πρέπει να δοκιμάσει και τις δυνατότητες της σημειακής μέτρησης.

Η φωτογραφία ως καλλιτεχνική πρακτική στην Street Art

Street Art και Φωτογραφία

Στη σημερινή μου ανάρτηση είναι ένα κείμενο σημαντικό για μένα μιας και είναι από μια από τις πρώτες μου εργασίες στο μεταπτυχιακό που κάνω. Μετά από χιλιάδες άρθρα στο ίντερνετ αυτή είναι μια ιδιαίτερη στιγμή.  Η εργασία παραδόθηκε αυτή την βδομάδα οπότε τώρα μπορώ να την δημοσιεύσω. Ίσως στη συνέχεια να γίνει μια σειρά άρθρων που να αφορά την σχέση της αγαπημένης μου street art με την φωτογραφία. Σήμερα σας παρουσιάζω την εισαγωγή και ένα κείμενο για τον Ernest Pignon-Ernest.  Για εικονογράφηση έχω επιλέξει 2 φωτογραφίες του JR και βέβαια μια του πρωτοπόρου Ernest Pignon-Ernest από το 1979 παρακαλώ.  Έχω αφαιρέσει τις παραπομπές της βιβλιογραφίας όποιος ενδιαφέρεται για αυτήν μπορεί να επικοινωνήσει μαζί μου ή με email η στο facebook.

Φωτογραφία από την παρέμβαση του JR στην Βραζιλία με το project “Οι γυναίκες είναι ήρωες” το 2008

Εισαγωγή

Η σχέση που έχει η φωτογραφία και η Street Art είναι στενή και πολυεπίπεδη. Στην παρούσα εργασία θα προσπαθήσω να αναδείξω πως η φωτογραφία εξελίχθηκε ως μια ξεχωριστή καλλιτεχνική πρακτική μέσα από το έργο σημαντικών Street Artist. Θα αφήσω έξω από την έρευνα μου  τη προφανή σχέση που έχει η τεκμηριωτική δύναμη της φωτογραφίας στην καταγραφή και προβολή της Street Art στον σύγχρονο κόσμο, ειδικά μέσω του διαδικτύου και τον πολύ σημαντικό ρόλο που έχει παίξει στην πλήρη αποδοχή της σαν ένα ρεύμα της τέχνης.

Η Street Art είναι τέχνη που ξεκίνησε σαν αναρχική, καταγγελτική, σχεδόν μυστική και παράνομη προσωπική πρακτική. H  οπτικοποίηση γίνονταν κυρίως μέσα από τα γκράφιτι και τα tags από μια  κοινότητα ανθρώπων με τους δικούς τους κώδικές, κανόνες, ιεραρχίες και κώδικες επικοινωνίας που χρησιμοποιούσαν τον δημόσιο χώρο, αντικείμενα, κτήρια και επιφάνειες, χωρίς κανένα σεβασμό στους νόμους που τον  προστατεύουν σαν δημόσια περιουσία. Με τα χρόνια από την δεκαετία του 90′ και μετά η Street Art εξελίχθηκε σε ένα σημαντικό καλλιτεχνικό κίνημα και αναπόσπαστο τμήμα του αστικού τοπίου σε πάρα πολλές πόλεις σε όλο τον κόσμο.

Οι καλλιτέχνες της Street Art  με τα πολλά και διαφορετικά στυλ τους έχουν συμβάλλει στην δημιουργία ενός οπτικού ιδιώματος που εκτός των άλλων αποσταθεροποιεί τους καθιερωμένους τρόπους σκέψης. Η Street Art έχει πετύχει να είναι ένα καλά τεκμηριωμένο αντικείμενο μελέτης με αρκετή βιβλιογραφία που συνεχώς επεκτείνεται και αυτό μαζί με την μεγάλη αποδοχή από το κοινό δείχνει  ότι αυτή η μορφή τέχνης αντιπροσωπεύει μια πολιτιστική καμπή παγκόσμια σημαντική, μόνιμη και μη αναστρέψιμη. Τα έργα της Street Art βρίσκονται πλέον σε εκθέσεις σε σπουδαία μουσεία και gallery . Η μεγάλη δημοσιότητα που έχει πάρει το έργο σημαντικών Street Artists όπως οι Shepard Fairey, Banksy και Swoon για να αναφέρω μερικούς από την διεθνή σκηνή, κάνει το έργο τους τόσο επιδραστικό και προσφέρει στους ίδιους μια τεράστια αναγνωρισιμότητα που σπάνια απολαμβάνουν καλλιτέχνες που έχουν εξελιχθεί  και παρουσιάζουν το έργο τους μέσα από τους θεσμοθετημένους οργανισμούς της σύγχρονης τέχνης. Αυτό ισχύει βέβαια για την παγκοσμιοποιημένη πλέον Street Art και για Έλληνες καλλιτέχνες σαν τον Ino, τον Sonke ή τον Fikos, για να αναφέρω μερικούς χαρακτηριστικούς .

Φωτογραφία από έργο του JR το 2019

Η Φωτογραφία ως καλλιτεχνική πρακτική της Street Art

Είναι αρκετοί καλλιτέχνες της Street Art που έμπνευσή τους αποτελεί μια φωτογραφία που συνήθως την μετασχηματίζουν, είτε αντιγράφοντας την με ζωγραφικό τρόπο ή αναπαράγοντας την ακόμη και αλλοιωμένη ή μετασχηματισμένη με άλλες τεχνικές όπως τα φωτοαντίγραφα ή τα στένσιλ. Στην παρούσα εργασία μου έχω επικεντρωθεί σε καλλιτέχνες της Street Art που χρησιμοποιούν τις ίδιες τις φωτογραφίες τυπωμένες με διάφορους τρόπους είτε ως αυτόνομα έργα, είτε με την τεχνική του κολάζ ή αντίστοιχες τεχνικές ως τμήμα του συνολικού τους έργου .

Παρόλο που θα ήθελα να παρουσιάσω αλφαβητικά τους καλλιτέχνες της Street Art που χρησιμοποιούν την φωτογραφία στην καλλιτεχνική τους πρακτική θέλω να αποτίσω φόρο τιμής σε ένα πρωτοπόρο. Τον “Καταστασιακό” πατριάρχη της Street Art τον  Ernest Pignon-Ernest που γεννήθηκε στη Νίκαια το 1942. Από το 1966 έχει κάνει το δρόμο τόσο το σκηνικό όσο και το θέμα των εφήμερων έργων του, τα οποία συνήθως αντανακλούν τα ιστορικά  γεγονότα που συνδέονται  με κάθε τόπο που εκθέτει τα έργα του. Αυτή η πρακτική του Ernest Pignon-Ernest επηρέασε τους καλλιτέχνες της Street Art.

Όπως έχει πει και ο ίδιος σε συνεντεύξεις του «Οι τοποθεσίες  είναι τα απαραίτητα υλικά μου. Προσπαθώ να καταλάβω ότι υπάρχει εκεί στο χώρο, φως, χρώματα – και ταυτόχρονα και ταυτόχρονα ότι δεν φαίνεται πλέον, την ιστορία του τόπου, τις ξεχασμένες μνήμες. Αυτά τα υλικά  χρησιμοποιώ για να δημιουργήσω  τις εικόνες μου, οι οποίες έτσι γεννιούνται από τα μέρη όπου τις τοποθετώ. Δεν κάνω έργα σε μια δεδομένη κατάσταση, προσπαθώ να κάνω έργα με καταστάσεις» . Η κύρια κριτική θέση που επεξεργάστηκαν οι “καταστασιακοί καλλιτέχνες και θεωρητικοί που με αυτούς κυρίως αντελεί έμπνευση η παρέμβαση στον δημόσιο χώρο του Ernest Pignon-Ernest, είναι ταυτόχρονα η  κατάργηση και η πραγματοποίηση της τέχνης.

Αυτούς τους δύο διαφορετικούς δρόμους  που τους εμπνεύστηκαν από τους σουρεαλιστές και τους ντανταϊστές καλλιτέχνες, οι “καταστασιακοί” θεωρούν ότι    είναι οι αδιαχώριστες όψεις του ίδιου του ξεπεράσματος της τέχνης . Ο Ernest Pignon-Ernest αρκετές φορές αφήνει τις πρωτότυπες αφίσες του να τις καταστρέψουν οι καιρικές συνθήκες ή οι περαστικοί. Η εκ νέου φωτογράφιση της φθοράς τους δημιουργεί καινούργια αυτοτελή έργα που κολλιούνται με την μορφή αφίσας ξανά στον δημόσιο χώρο.

Ernest Pignon-Ernest 1979

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

 

Φωτογραφική επανάληψη

Μερικά άρθρα για την φωτογραφία που πρέπει να τους δώσετε σημασία

Η σημερινή ανάρτηση αφορά περισσότερο τους μαθητές μου στο τμήμα των αρχαρίων. Μιας και ήρθε πάλι ο καιρός να γράψουν ένα επαναληπτικό τεστ. Όμως μπορεί να φανεί χρήσιμο σε πολλούς φίλους καθώς σε μια ιστοσελίδα θα βρούνε μαζεμένα τα links για τα σημαντικότερα άρθρα για την τεχνική της φωτογραφίας στο blog μου. Πάμε λοιπόν!

Ο νόμος της Αμοιβαιότητας στην Φωτογραφία

Έκθεση με προτεραιότητα διαφράγματος Α ή Αv

Η κλίμακα Ευαισθησίας του ψηφιακού αισθητήρα (ISO)

Ταχύτητα Φωτοφράχτη ή Χρόνος Έκθεσης

Φωτογραφίστε το Φεγγάρι

Το Διάφραγμα στη Φωτογραφία

Μπόκε (Bokeh) στην φωτογραφία

Creative Style (Δημιουργικό Στυλ) στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές της Sony

Picture Style (Στυλ εικόνας) στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές της Canon

Ορισμός (Set)  Picture control στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές της Nikon

Η επιλογή του αρχείου αποθήκευσης των φωτογραφιών μας στην φωτογραφική μας μηχανή. RAW ή JPEG;  

Προστατευτικό Φίλτρο UV για τον Φακό μας

Ζωνικό σύστημα και προαπεικόνιση

Πως να φωτογραφίσετε σιλουέτες

Οι φωτογραφικοί φακοί

Το βάθος πεδίου στη φωτογραφία

Από τι εξαρτάται το βάθος πεδίου;

O κανόνας του 16 στην φωτογραφία

Επιλογές φωτομέτρησης στην φωτογραφική μηχανή

Το φωτόμετρο της φωτογραφικής μηχανής

Φωτογραφική Έκθεση

 

Σεμινάριο Φωτογραφίας Φεβρουάριος – Ιούλιος

Νέος Κύκλος Μαθημάτων Φωτογραφίας από το Fotoart 2021

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για τον νέο Εξάμηνο κύκλο μαθημάτων φωτογραφίας από το fotoart με τον Δημήτρη Ασιθιανάκη https://www.facebook.com/dimitrios.asithianakis

Διάρκεια Φεβρουάριος 2021 – Ιούλιος 2021

Έναρξη μαθημάτων 10 Φεβρουαρίου

Μάθημα μια φορά την εβδομάδα κάθε Τετάρτη 6-10 το απόγευμα για το απογευματινό τμήμα και 9-1 για το πρωινό τμήμα.

Περισσότερες πληροφορίες στο τηλέφωνο 6944303397 και στην ιστοσελίδα

https://www.seminariafotografias.gr/seminariafotografiasmathimatafotografias/kykloimathimatafotografias/6minoskyklofotografikilipsi/index.html

Εξάμηνος Κύκλος μαθημάτων φωτογραφίας για αρχάριους από το fotoart με δάσκαλο τον Δημήτρη Ασιθιανάκη

 

 

 

Leonard Nimoy Φωτογραφίες

Leonard Nimoy The Full Body Project φωτογραφίες

Το φωτογραφικό έργο του Leonard Nimoy ήταν μια ευχάριστη έκπληξη για μένα. Αυτός ο τόσο γνωστός ηθοποιός είχε και άλλα ταλέντα καθώς ήταν και σκηνοθέτης, συγγραφέας, ποιητής, τραγουδιστής, συνθέτης και φωτογράφος.  Σήμερα αποφάσισα να σας παρουσιάσω μερικές φωτογραφίες από ένα φωτογραφικό έργο που δημιούργησε το 2007 το The Full Body Project.  Οι φωτογραφίες είναι εξαιρετικές  και  έχουν τον προφανή σκοπό να αμφισβητήσουν τα τρέχοντα πρότυπα της ομορφιάς. Έχουν επηρεαστεί από το έργο σπουδαίων καλλιτεχνών, ανάμεσα τους και  έργα φωτογράφων. Ως μοντέλα ο Nimoy έχει χρησιμοποιήσει τα μέλη μιας burlesque καλλιτεχνικής ομάδας του  San Francisco, τις The Fat Bottom Revue. Σας παρουσιάζω μαζί με κάποιες σκέψεις και μερικά από τα  από τα έργα που έδωσαν την έμπνευση.

Leonard Nimoy – The Full Body Project

H προηγούμενη φωτογραφία είναι επηρεασμένη από αυτή του Herb Ritts

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Η προηγούμενη φωτογραφία είναι επηρεασμένη από αυτόν τον πίνακα του Henri Matisse

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Οι προηγούμενες δύο φωτογραφίες είναι επηρεασμένες από αυτές τις φωτογραφίες του Helmut Newton

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Για την  προηγούμενη φωτογραφία η gallery που αντιπροσωπεύει το φωτογραφικό έργο του Leonard Nimoy λέει ότι η πηγή έμπνευσης είναι οι τρεις Χάριτες του Sandro Botticelli που τις παραθέτει κιόλας δίπλα στο έργο. Εμένα στο μυαλό μου αρχικά μου έφεραν τις τρεις Χάριτες του Peter Paul Rubens, όμως μου θύμιζαν και κάτι άλλο που με λίγο ψάξιμο το βρήκα. Είναι οι τρεις Χάριτες του Ραφαήλ. Σας παραθέτω και τους τρεις πίνακες  για να μου πείτε αν συμφωνείτε.

Οι τρεις Χάριτες του Sandro Botticelli λεπτομέρεια από τον πίνακα Άνοιξη

Οι τρεις Χάριτες του Ρούμπενς

Οι τρεις Χάριτες του Ραφαήλ

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Και σε αυτή την φωτογραφία έχω την διαφωνία μου. Παρόλο που ξεκάθαρα αναφέρεται σαν πηγή έμπνευσης το περίφημο γυμνό που κατεβαίνει τις σκάλες του Marcel Duchamp, πιστεύω ότι έχει παίξει ρόλο και μια φωτογραφία του Gjon Mili που κι αυτός πήρε αφορμή τον Marcel Duchamp για να κάνει τις δικές στρόμπο φωτογραφικές εκδοχές. Σας τα παραθέτω και τα δύο και αποφασίστε.

Marcel Duchamp

Gjon Mili

Στις υπόλοιπες φωτογραφίες του project δεν αναφέρονται σαφείς επιρροές. Σε κάποιες είναι εμφανείς, σε κάποιες άλλες όχι.

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Leonard Nimoy – The Full Body Project

Leonard Nimoy The Full Body Project

Leonard Nimoy The Full Body Project

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

Pentax KP Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή DSLR

Pentax KP Φωτογραφική Μηχανή DSLR

Επιμένω και συνεχίζω να παρουσιάζω DSLR από όλες τις εταιρείες,  που παρουσιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Πιστεύω ότι την δεκαετία που διανύουμε 2021-2030 αφού ξεμπερδέψουμε με την πανδημία και κάπως ισορροπήσουμε θα τις αναπολούμε τις DSLR της προηγούμενης δεκαετίας 2011-2020, σε σχέση με τα mirrorless  μοντέλα φωτογραφικών μηχανών που θα μας παρουσιάζουν οι εταιρείες από εδώ και πέρα. Η Pentax KP είναι μια μονοοπτική ψηφιακή φωτογραφική μηχανή με καθρέπτη, που διαθέτει crop (APS-C) αισθητήρα στα 24 Megapixel. Ανακοινώθηκε από την Ricoh τον Ιανουάριο του 2017 και είναι υποτίθεται μια αναβαθμισμένη Pentax K-70. Πολύ γρήγορη αναβάθμιση  (μόλις μετά από 6 μήνες) θα πει κάποιος, αλλά τουλάχιστον προσφέρει κάποια έξτρα χαρακτηριστικά. Καλύτερα καρέ ανά δευτερόλεπτο (7 αντί για 6), απίστευτη ευαισθησία ISO, 819,200 αντί 102,400, πρόσθετος ηλεκτρονικός φωτοφράκτης που φτάνει ταχύτητα 1/24000 και 16 παραπάνω σημεία εστίασης. Παρακάτω θα δείτε ολοκληρωμένα τα χαρακτηριστικά της.

Τα χαρακτηριστικά της Pentax KP DSLR

Τύπος
Τύπος φωτογραφικής μηχανής
TTL autofocus, auto-exposure SLR digital-still camera

Αισθητήρας
Τύπος
Primary color filter, CMOS

AA Filter Simulator: Moiré reduction using SR unit. OFF/Type1/Type2/Bracket

Μέγεθος 23.5 x 15.6 (mm)
Αριθμός Pixels
Approx. 24.96 megapixels

Ενεργά Pixels
Approx. 24.32 megapixels

Στατική εικόνα
JPEG (Exif 2.3): L(24M: 6016×4000) M(14M:4608×3072) S(6M:3072×2048) XS(2M:1920×1280),

RAW (PEF/DNG): L(24M:6016×4000)

Ταινία
Full HD (1920×1080, 60i/50i/30p/25p/24p)

HD (1280×720, 60p/50p/30p/25p/24p)

Βάθος Χρωμάτων 14bit
Ευαισθησία
ISO AUTO/100 to 819200 (EV steps can be set to 1EV, 1/2EV, or 1/3EV)

Μείωση κραδασμών
PENTAX-original SR II five-axis shake-reduction system (SR: Shake Reduction)

Καθαρισμός αισθητήρα
Image sensor cleaning using ultrasonic vibrations “DR II”, Dust Alert function

Pixel Shift Resolution
Pixel Shift Resolution:
ON/OFF with Motion Correction ON/OFF

Χαρακτηριστικά
Noise Reduction: Slow Shutter Speed NR, High-ISO NR
Horizon Correction: SR ON: Correction up to 1.0 degrees, SR OFF: Correction up to 1.5 degrees
Composition Adjustment: Adjustment range of ±1mm up, down, left or right ( ±0.5mm when rotated); Rotating range of ±1 degree
Εξισορρόπηση λευκού
Type: Method using a combination of the CMOS image sensor and the light source detection sensor

AUTO WB, Multi Auto WB, Daylight, Shade, Cloudy, Fluorescent Light (D:Daylight Color, N:Daylight White, W:Cool White, L:Warm White), Tungsten Light, Flash, CTE, Manual WB (up to 3 settings), Color Temperature Configuration (up to 3 settings), Copying the white balance setting of a captured image

Fine Adjustment: Adjustable ±7 steps on A-B axis or G-M axis

Φακοί
Mount
PENTAX KAF2 bayonet mount (AF coupler, lens information contacts, K-mount with power contacts)

Συμβατοί φακοί
KAF4, KAF3, KAF2 (power zoom compatible), KAF, KA mount lens

Σύστημα εστίασης
Τύπος
Type TTL: phase-matching autofocus

Λειτουργίες
Focus Sensor: SAFOX 11, 27 point (25 cross type focus points in the center)

Brightness Range: EV-3 to 18 (ISO 100 / at normal temperature)

AF mode: Single AF (AF.S), Continuous AF (AF.C), Auto select AF (AF.A)

AF Point Selection: Spot, Select, Expanded Area (S, M, L), Zone select, Auto (27 AF points)

Βοηθός αυτόματης εστίασης
Dedicated LED AF assist light

Σκόπευτρο
Τύπος
Pentaprism Finder

Οπτικό πεδίο
Approx. 100%

Μεγέθυνση
Approx. 0.95x (50mm F1.4 at infinity)

Οθόνη εστίασης
Interchangeable Natural-Bright-Matte III focusing screen

Ένδειξη
Eye-Relief Length: Approx. 20.5mm (from the view window), Approx 22.3mm (from the center of lens)

Electronic Level: Displayed in viewfinder : Horizontal direction only, Displayed on LCD monitor: Horizontal and vertical direction

Ρύθμιση δίοπτρας
Approx. -2.5m to + 1.5m-1

Οθόνη
Τύπος
Tiltable Wide viewing angle TFT color LCD with AR coating, Air-gapless glass

Size: 3.0 inch (aspect ratio 3:2)

Ανάλυση
Approx. 921K dots

Αναπαραγωγή
Adjustment: Brightness, Saturation and Colors adjustable

Outdoor View Setting: Adjustable ±2 step

Night Vision LCD Display: ON/OFF

Λειτουργία LiveView
Λειτουργία LiveView
TTL method using image sensor

AF Method: Contrast detection
AF Mode: Single AF (AF.S), Continuous AF (AF.C) *Continuous AF (AF.C) is available with the dedicated lens.
AF Active Area: Face detection, Tracking, Multiple AF points, Select, Spot
Focus Peaking: Highlight Edge/Extract Edge/OFF

Display: Field of View approx. 100%, Magnified view (up to 16x), Grid Display (4×4 Grid, Golden Section, Scale display, Square 1, Square 2, Grid Color: Black/White ), Histogram, Highlight Alert, Composition Adjustment

Κλείστρο
Τύπος
Electronically controlled vertical-run focal plane shutter
* Electronic shutter when using Pixel Shift Resolution

Ταχύτητα
1/6000 to 30 sec., Manual: 1/6000 to 30 sec. (1/3EV steps or 1/2EV steps), Bulb (Timed exposure setting possible from 10 sec. to 20min.)

Electronic shutter: Auto:1/24000 to 30 sec., Manual: 1/24000 to 30 sec. (1/3EV steps or 1/2EV steps)

Συγχρονισμός φλας
1/180sec.

Σύστημα έκθεσης
Διαστάσεις
TTL open aperture metering using 86K pixel RGB sensor, Multi-segment, center-weighted and spot metering

Τρόπος έκθεσης
Scene Analyze Auto, Program, Sensitivity Priority, Shutter Priority, Aperture Priority, Shutter & Aperture Priority, Manual, Bulb, USER1, USER2, USER3, USER4, USER5

Capture Settings

Custom Image: Auto Select, Bright, Natural, Portrait, Landscape, Vibrant, Radiant, Muted, Flat, Bleach Bypass, Reversal Film, Monochrome, Cross Processing
Cross Process:Random, Preset 1-3, Favorite 1-3
Clarity: Adjustable ±4 step
Skin Tone: Type1, Type2, OFF
HDR: Auto, HDR1, HDR2, HDR3, Advanced HDR, OFF, Exposure bracket value adjustable, Automatic composition correction function
Lens Correction: Distortion Correction, Peripheral Illumin. Correction, Lateral Chromatic Aberration Correction, Diffraction Correction
D-RANGE Compensation: Highlight Correction, Shadow Correction
Program Line: AUTO, Normal, Hi-speed Priority, DOF Priority (Deep), DOF Priority (Shallow), MTF Priority
Εύρος μέτρησης
EV-3 to 20 (ISO100 at 50mm F1.4)

Κλείδωμα αυτόματης έκθεσης Can be assigned to the AF/AE-L button,Fx1 button,Fx2 button,Fx3 button
Αντιστάθμιση
±5EV (1/2EV steps or 1/3EV steps can be selected)

Αυτόματη λειτουργία bracketing Bracketing (2, 3 or 5 frames), Depth of Field Bracketing (3frames), Motion Bracketing (3frames)

Φλας
Τύπος Built-in retractable P-TTL flash
Guide Number Approx. 6.0 (ISO100/m)
Modes
Auto Flash Discharge (Scene Analyze Auto), Auto Flash + Red-eye Reduction (Scene Analyze Auto) Flash On, Flash On+ Red-eye Reduction, Slow-speed Sync, Trailing Curtain Sync, Manual Flash Discharge (Full-1/128), Wireless (Controller)

Γωνία λήψης Angle of view of 28mm lens (35mm format equivalent)
Αντιστάθμιση έκθεσης
-2.0 to + 1.0EV

Παράμετροι έκθεσης
Modes
[Still Image] Single Frame, Continuous (H, M, L), Self-timer (12s, 2s, Continuous), Bracketing (2, 3 or 5 frames), Depth of Field Bracketing (3frames), Motion Bracketing (3frames), Mirror-up, Multi-Exposure, Interval Shooting, Interval Composite, Interval Movie Record, Star Stream
[Movie] Remote Control

* Bracketing, Interval Shooting, Interval Composite, Interval Movie Record and Star Stream are possible to use with Self-timer
* Depth of Field Bracketing is available in Av mode. Depth of Field Bracketing is possible to use with Self-timer
* Motion Bracketing is available in Tv mode. Motion Bracketing is possible to use with Self-timer
* Multi-Exposure is possible to use with Continuous Shooting or Self-timer

Max. approx. 7.0 fps, JPEG (L: ★★★ at Continuous H): up to approx. 28 frames, RAW: up to approx. 8 frames, RAW+: up to approx. 7 frames
Max. approx. 3.0 fps, JPEG (L: ★★★ at Continuous M): up to approx. 70 frames, RAW: up to approx. 15 frames, RAW+: up to approx. 10 frames
Max. approx. 0.8 fps, JPEG (L: ★★★ at Continuous L): up to approx. 100 frames, RAW: up to approx. 100 frames, RAW+: up to approx. 25 frames
*ISO100
*Continuous shooting speed slows down with Electoronic shutter or High sensitivity

Multi-Exposure: Composite Mode(Additive/Average/Bright), Number of Shots(2 to 2000 times)

[Interval Shooting] Interval: 2s. to 24h./ Standby Interval: Min.・1s. to 24h., Number of shots: 2 to 2000 times, Start Interval: Now/Self-timer/Set Time

[Interval Composite] Interval: 2s. to 24h./ Standby Interval: Min.・1s. to 24h., Number of shots: 2 to 2000 times, Start Interval: Now/Self-timer/Set Time, Composite Mode: Additive/Average/Bright, Save Process: ON/OFF

[Interval Movie] Recorded Pixels: 4K/FullHD/HD, File Format: Motion JPEG (AVI), Interval:2s. to 24h./ Standby Interval: Min・1s. to 24h., Number of shots: 8 to 2000 times (8 to 500 times at 4K), Start Interval:Now/Self-timer/Set Time

[Star Stream] Recorded Pixels: 4K/FullHD/HD, File Format: Motion JPEG (AVI), Interval:2s. to 24h./ Standby Interval: Min・1s. to 24h., Number of shots: 8 to 2000 times (8 to 500 times at 4K), Start Interval: Now/Self-timer/Set Time, Fade-out: OFF/Low/Medium/High

Αναγνώριση προσώπων In Live View Mode
Ψηφιακό φίλτρο Extract Color, Replace Color, Toy Camera, Retro, High Contrast, Shading, Invert Color, Unicolor Bold, Bold Monochrome
Ταινία
Ηχογράφηση
File Format:

MPEG-4 AVC/H.264 (MOV) *Motion JPEG(AVI) for Interval Movie Record
Recorded Pixels: Full HD(1920×1080, 60i/50i/30p/25p/24p)
HD (1280×720, 60p/50p/30p/25p/24p)

Auto Focus:

AF Method: Contrast detection
AF mode: Single AF (AF.S), Continuous AF (AF.C) * Continuous AF (AF.C) is available with the dedicated lens.
AF area: Multiple AF points, Select, Spot
Focus Peaking: Highlight Edge/Extract Edge/OFF

Sound:

Built-in stereo microphone, external microphone (Stereo recording compatible)
Recording Sound Level adjustable

Recording Time:

Up to 25 minutes; automatically stops recording if the internal temperature of the camera becomes high.

Custom Images: Bright, Natural, Portrait, Landscape, Vibrant, Radiant, Muted, Bleach Bypass, Reversal Film, Monochrome, Cross Processing

Cross Processing: Randum, Preset 1-3, Favorite 1-3

Digital Filter:

Extract Color, Toy Camera, Retro, High Contrast, Shading, Invert Color, Unicolor Bold, Bold Monochrome

Αναπαραγωγή
Ψηφιακό φίλτρο
Base Parameter Adj, Extract Color, Replace Color, Toy Camera, Retro, High Contrast, Shading, Invert Color, Unicolor Bold, Bold Monochrome, Tone Expansion, Sketch, Water Color, Pastel, Posterization, Miniature, Soft, Starburst, Fish-eye, Slim, Monochrome

Επιλογές
Playback View:

Single frame, Multi-image display (6,12, 20, 35, 80 segmentation), Display magnification (up to 16x, Quick Zoom view available), Grid display (4×4 Grid, Golden Section, Scale display, Square 1, Square 2, Grid Color: Black/White ), Rotating, Histogram (Y histogram, RGB histogram), Bright area warning, Auto Image Rotation, Detailed information, Copyright Information (Photographer, Copyright holder), GPS information (latitude, longitude, altitude, Coordinated Universal Time) , Orientation, Folder Display, Calendar Filmstrip Display, Slide Show,

Delete:

Delete single image, delete all, select & delete, delete folder, delete instant review image

RAW Development:

RAW file select:
Select Single Image, Select Multiple Images, Select a folder

RAW Development Parameter:
White Balance, Custom Image, Sensitivity, Clarity, Skin Tone, Digital filter, HDR, Pixel Shift Resolution, Shadow Correction, High-ISO NR, Distortion Correction, Peripheral Illumin. Corr., Lateral Chromatic Aberration Correction, Diffraction Correction, Color Fringe Correction, File Format (JPEG/TIFF), Aspect Ratio, JPEG Recorded Pixels, JPEG Quality, Color Space

Edit:

Image Rotation, Color Moiré Correction, Resize, Cropping (Aspect ratio and Slant adjustment available),
Movie Edit (Divide or delete selected frames), Capturing a JPEG still picture from a movie, Saving RAW data in buffer memory, Image Copy

Αποθήκευση
Εξωτερικό
Storage Medium: SD, SDHC and SDXC Memory Card (Conforms to USH-1 standards), Eye-Fi card,
FLU card

Dual SD slot: Sequential Use, Save to Both, Separate RAW/JPG, Image copy between slots possible

Τύπος αρχείου
RAW (PEF/DNG), JPEG (Exif 2.30), DCF2.0 compliant

Recorded Pixels JPEG: L(24M: 6016×4000) M(14M:4608×3072) S(6M:3072×2048) XS(2M:1920×1280),
RAW: L(24M:6016×4000)

Quality Level RAW (14bit): PEF, DNG, JPEG:*(Best),**(Better),***(Good), RAW + JPEG
simultaneous capturing available

Color Space: sRGB, AdobeRGB

Όνομα αρχείου
“IMGP****” or User assingned file name

File name numbering: Sequential, Reset

Ειδικά χαρακτηριστικά
Χαρακτηριστικά

Wireless LAN
Standards IEEE 802.11b/g/n (Standard wireless LAN protocol)
Frequency (Center Frequency) 2412MHz to 2462MHz (channels: Ch.1 to Ch.11)
Security
Authentication: WPA2, Encryption: AES

Περιβάλλον εργασίας
Περιβάλλον εργασίας Connection Port: USB2.0 (micro B), External power supply terminal, Stereo microphone input / Cable switch input ( ø3.5mm connector)
MSC/PTP (SlimPort compatible)

Video output: USB terminal
* SlimPort-HDMI adapter required

Ισχύς
Πηγή
Battery Type: Rechargeable Lithium-ion Battery D-LI109

AC Adapter: AC Adapter Kit K-AC168 (Optional)

Επιδόσεις Number of recordable images:
(with 50% flash usage): approx. 390 images, (without flash usage): approx.: 420 images
Playback time: Approx. 270 minutes
* With a fully-charged Rechargeable Lithium-ion Battery under the temperature at 23°C. Tested in compliance with CIPA standard.
Actual results may vary depending on the shooting condition.

Body
Features
Operating Environment:
Temperature: -10°C~40°C (14°F~104°F)
Humidity: 85% or less (no condensation)
Indicator Lamps: Self-timer (ON/OFF), GPS (ON/OFF)
Dustproof and Weather-resistant by 67 sealing (including buttons, dials and covers

Customization
USER Mode: Up to 5 settings can be saved
Function Dial: C1, C2, C3 (ISO Sensitivity, EV Compensation, Bracket Value, Custom Image, AF Mode, AF Active Area, Focus Peaking, Program Line, Shutter Mode Selection, Recorded Pixels, AA Filter Simulator, Grid Display, LCD Display Options, Image Magnification, Outdoor View Setting)
* Recorded Pixles: [Still Image] L, M, S or XS selectable [Movie] Full HD or HD selectable
Custom Functions: 24 items
Mode Memory: 18 items
Button Customization: Fx1 Button, Fx2 Button, Fx3 Button (EV Compensation, ISO Sensitivity, Preview, AE Lock, Change AF Area, One Push File Format, Electronic Level, Wi-Fi, Outdoor View Setting, Night Vision LCD Display, Key Lock) * Wi-Fi, Outdoor View Setting and Night Vision LCD Dispay can be assinged only on Fx1
AF/AE-L button (AF1, AF2, Cancel AF, AE Lock)
Various settings for the action of the e-dials in each exposure mode can also be saved.
AF Customization:
AF.S: Focus-priority/ Release-priority
1st Frame Action in AF.C: Release-priority/Auto/Focus-priority
Action in AF.C Continuous: Focus-priority, Auto, FPS-priority
Hold AF Status: OFF, Low, Medium, High
AF in Interval Shooting: Locks focus at 1st exposure, Adjusts focus for each shot
AF Fine Adjustment:
±10 step, Uniform adjustment, Individual adjustment (up to 20 can be saved)
Oparation Control Lock:
Type1:Disables exposure control operations in standby mode
Type2:Disables the control functions of OK button, MENU button and Four-way controller in standby mode
Text Size:Standard, Large
Copyright Information:
Names of “Photographer” and “Copyright Holder” are embedded to the image file.
Revision history can be checked using the provided software.
Ύψος
101mm

Πλάτος
131.5mm

Βάθος
76mm

Βάρος
Approx. 703g (Including dedicated battery and 1x SD Memory Card), Approx. 642g (body only)

Συμβατότητα
PC
System Requirements

Windows:

OS Windows 10/Windows 8.1 (32bit/64bit)/ Windows 8 (32bit/64bit)/ Windows 7 (32bit/64bit)
CPU Intel Core 2 Duo or higher
RAM 4GB or more
Free Disk Space Program installation and start-up: 100 MB or more of available space
Image file saving: Approximately 10 MB per file (JPEG) / approximately 30MB (RAW)
Monitor 1280 x 1024 dots, 24 bit full-color or more

Mac
System Requirements

Macintosh:

OS OS X 10.12 / 10.11 / 10.10 / 10.9 / 10.8 /
CPU Intel Core 2 Duo or higher
RAM 4GB or more
Free Disk Space Program installation and start-up: 100 MB or more of available space
Image file saving: Approximately 10 MB per file (JPEG) / approximately 30MB (RAW)
Monitor 1280 x 1024 pixels, 24 bit full-color or more

Αξεσουάρ
Περιεχόμενα συσκευασίας
Rechargeable Lithium-ion Battery D-LI109

Battery Charger D-BC109

AC plug cord

Strap O-ST162

Software (CD-ROM) S-SW167

Eyecup FR

Hot shoe cover FK

Body mount cover

Προαιρετικά
Lithium-Ion battery D-LI109 – 39067

Battery Charger kit K-BC109 – 39032

AC Adapter K-AC168 –

Weather resistant grip D-BG5 – 39799

SLR case – 50099

SLR backpack – 50278

Weatherproof remote control O-RC1 – 39892

Cable switch CS-205 – 37248

Ring flash AF 160FC – 30477

Flash AF 200FG – 30465

Flash AF 360FGZ II – 30438

Flash AF 540FGZ II – 30456

O-ICK1 sensor cleaning kit – 39357

Ανδρέας Εμπειρίκος Φωτογραφίες

Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου

Όλα ξεκίνησαν με αφορμή την ανάρτηση μου με τις διάσημες και τους διάσημους που κρατάνε φωτογραφική μηχανή στα χέρια τους που τελικά εξελίχθηκες σε μια από τις δημοφιλέστερες αναρτήσεις του blog μου. Ανάμεσα στους διάσημους που έγιναν γνωστοί για άλλες τους δραστηριότητες και όχι τις φωτογραφικές, υπάρχουν αρκετοί που ήταν και φωτογράφοι με συνέπεια και μεγάλο φωτογραφικό έργο.  Έτσι σιγά-σιγά είχε ξεκινήσει αναρτήσεις που να παρουσιάζω και κάποιες φωτογραφίες αυτών των διασήμων “ερασιτεχνών” φωτογράφων”.

Ανάμεσα τους βέβαια περιλαμβάνεται  και ο ποιητής Ανδρέας  Εμπειρίκος. Ευτυχώς εδώ και αρκετά χρόνια υπάρχει μια έκδοση για όποιον θέλει να δει κάποιες φωτογραφίες του (Φωτοφράκτης: Οι φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου, επιμ. Γιάννης Σταθάτος, Άγρα, Αθήνα 2001).

Όμως πιστεύω ότι μιας και ο όγκος του φωτογραφικού αρχείου του  ποιητή είναι μεγάλος, σίγουρα υπάρχει πλούσιο υλικό για τον μελετητή του μέλλοντος και πιθανά να δούμε και άλλες εκδόσεις.

Στην σημερινή ανάρτηση σας παρουσιάζω μερικές φωτογραφίες που έχω πάρει από ένα pdf του Γιάννη Σταθάτου και άλλες πηγές στο διαδίκτυο. Μπορείτε να διαβάσετε και ένα κείμενο στο site του  Γιάννη Σταθάτου και να βρείτε και ολόκληρο το pdf εκεί

Ανδρέας Εμπειρίκος και Φωτογραφία

 

Φυσικό φως στην φωτογραφία

Φωτογραφία με φυσικό φως

Το φυσικό φως είναι η πρώτη πηγή φωτός που χρησιμοποιήθηκε στην φωτογραφία. Είτε σε εξωτερικούς,  είτε εσωτερικούς χώρους αυτό ήταν το φως που χρησιμοποιούσαν οι πρωτοπόροι φωτογράφοι. Αργότερα ενέταξαν και το τεχνητό φως στα εργαλεία τους.    Φυσικό φως δεν είναι μόνο το φως του Ήλιου κατά την διάρκεια της ημέρας, αλλά και το φως της Σελήνης που είναι το φως το Ήλιου που αντανακλάται πάνω στη σελήνη και το φως των αστεριών. Βέβαια εκτός από το ορατό φυσικό φως υπάρχει και το φυσικό φως σε διαφορετικά μήκη κύματος. Πολύ εύκολα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το υπεριώδες ή το υπέρυθρο κομμάτι του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος που  θα μπορούσαν να μας δώσουν εξαιρετικά φωτογραφικά αποτελέσματα.

Φωτογραφία Δημήτρης Ασιθιανάκης © 2020

Όλες  οι εκφάνσεις του φυσικού φωτός παρουσιάζουν τρομερό ενδιαφέρον και μας προσφέρουν την δυνατότητα για διαφορετικού είδους φωτογραφίσεις που μερικές από αυτές έχουν την δική τους ιδιαίτερη ονομασία. Ήδη έχω παρουσιάσει κάποιες από τις ιδιαιτερότητες του φυσικού φωτός  σε κάποιες από τις αναρτήσεις μου. Θα σας παρουσιάζω συνέχεια θέματα που έχουν να κάνουν με το φυσικό φως στην φωτογραφία  μέχρι την στιγμή που θα ολοκληρωθεί το βιβλίο μου “Φωτογραφία σε φυσικό φως”.

Μερικά από τα άρθρα που αφορούν το φυσικό φως στην φωτογραφία και μπορείτε να βρείτε στο blog μου είναι

Φωτογραφίστε το Φεγγάρι (Η φωτογράφιση της Σελήνης)

Φωτογραφία την μπλε ώρα (Blue Hour)

Φως πρωί και απόγευμα (θα ακολουθήσει κανονικό άρθρο για την golden hour)

Πως να φωτογραφίσετε σιλουέτες (στο φυσικό φως)

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis

 

H φιλία του Γιάννη Τσαρούχη με τον Henri Cartier-Bresson

O ζωγράφος, ο φωτογράφος και η φωτοζωγραφική σχέση τους

Αν κάνει κάποιος μια αναζήτηση στο ίντερνετ με αυτά τα δύο ονόματα μαζί στα αποτελέσματα θα βρει αρκετές φωτογραφίες που τράβηξε ο Henri Cartier-Bresson τον Γιάννη Τσαρούχη και βέβαια αρκετές αναφορές στο σπίτι με τις Καρυάτιδες της οδού Ασωμάτων που αποτέλεσε και για τους δύο πηγή έμπνευσης. Όμως δεν υπάρχει κάποιο άρθρο ή κάποια αναφορά ότι αυτοί οι δύο άνθρωποι είχαν μια πιο στενή φιλική σχέση και όχι  μια τυχαία σχέση εξαιτίας των ταξιδιών του Henri Cartier-Bresson στην Ελλάδα, όπου  γνώρισε αρκετούς διανοούμενους και καλλιτέχνες. Επειδή  πιστεύω ότι υπήρξε μεταξύ τους μια στενή φιλία θέλω να προσθέσω  με αυτή μου την ανάρτηση τα επιχειρήματα που με οδήγησαν σε αυτό το συμπέρασμα και όλες τι σχετικές διαθέσιμες φωτογραφίες. Ελπίζω αυτά τα λίγα στοιχεία να αποτελέσουν έναυσμα για κάποιον ερευνητή στο μέλλον, ώστε να ψάξει για περισσότερα στοιχεία και αποδείξεις για την πιθανή φιλική σχέση αυτών των δύο σπουδαίων καλλιτεχνών.

Μια από τις πιο γνωστές φωτογραφίες που τράβηξε ο Bresson στην Ελλάδα το 1953 (εικόνα 1)

Η πρώτη σκέψη ότι μπορεί αυτοί οι σημαντικοί καλλιτέχνες  να είχαν μια πιο στενή σχέση έγινε όταν ψάχνοντας για την ημερομηνία που τραβήχτηκε η γνωστή φωτογραφία του Henri Cartier-Bresson  με τις δύο γιαγιάδες κάτω από το σπίτι με τις Καρυάτιδες (εικόνα 1), διαπίστωσα ότι τραβήχτηκε το 1953 ενώ ο πίνακας του Γιάννη Τσαρούχη είχε ζωγραφιστεί ένα τουλάχιστον χρόνο πριν,  το 1952 (εικόνα 2).

Ο πίνακας του Τσαρούχη με το σπίτι με τις Καρυάτιδες ζωγραφισμένος το 1952 (εικόνα 2)

 Έτσι σκέφτηκα ότι θα μου άρεσε ο πίνακας του Τσαρούχη να ήταν η έμπνευση για τον φωτογράφο που ρώτησε τον ζωγράφο αν το σπίτι ήταν αληθινό και που μπορούσε να το βρει. Μια ακόμη φωτογραφία που τράβηξε ο Bresson τον Τσαρούχη στην είσοδο του νεοκλασικού σπιτιού της θείας του στον Πειραιά πιστεύω ότι συνηγορεί υπέρ της εικασίας μου (εικόνα 3).

Εικόνα 3

Βέβαια όλα αυτά μπορεί να είναι απλά φαντασίες δικές μου. Οι φωτογραφίες που τράβηξε ο Henri Cartier-Bresson   τον Γιάννη Τσαρούχη ήταν αποτέλεσμα καθαρά επαγγελματικής σχέσης και όχι γιατί έκαναν παρέα οι δύο καλλιτέχνες . Δείτε την χαρακτηριστική φωτογραφία που ο Γιάννης Τσαρούχης χορεύει ζεϊμπέκικο (εικόνα 4).

Εικόνα 4

Αυτή φωτογραφία με έκανε να ψάξω το θέμα περισσότερο. Είναι γνωστή και μια άλλη φωτογραφία του Bresson από την Ελλάδα με κάποιον να χορεύει ζεϊμπέκικο σε ένα κουτούκι (εικόνες 5 και 6), έτσι θεώρησα πάλι πολύ πιθανό ξέροντας την αγάπη του Τσαρούχη για το ζεϊμπέκικο και τους λαϊκούς ανθρώπους, ότι αυτός πήγαινε τον φίλο του στα κουτούκια.

Εικόνα 5

Χορευτές στο ίδιο μαγαζί που χορεύει στην εικόνα 4 ο  Γιάννης Τσαρούχης (Εικόνα 6)

Που όμως μπορούν να στηριχτούν όλα αυτά; Πάμε να σας παραθέσω τα γενικότερα επιχειρήματα  μου για το τι μπορούσε να φέρει αυτούς τους δυο σημαντικούς ανθρώπους κοντά. Πρώτα από όλα η κοντινή τους ηλικία. Το 1908 γεννημένος ο Henri Cartier-Bresson  , Το 1910 ο Γιάννης Τσαρούχης. Τα κοινά βιώματα της παιδικής τους ηλικίας. Γόνοι μεγαλοαστικών οικογενειών  και οι δύο,  γάλλος  ο  ένας, γαλλικής παιδείας και αισθητικής ο άλλος.  Η  μεγάλη αγάπη και των δύο για τις τέχνες και την ζωγραφική, ενώ προσθέτω ότι ανακάλυψα πρόσφατα την αγάπη του Γιάννη Τσαρούχη μετά από επίσκεψη στο σπίτι- Μουσείο είδα ότι διέθετε και Rolleiflex και φωτόμετρο χειρός. Οπότε και κοινή η αγάπη για την φωτογραφία.

Όλα αυτά βέβαια στηριγμένα στις λιγοστές φωτογραφίες και στις λιγοστές πληροφορίες και πιο πολύ σε εικασίες δικές μου. Θεωρώντας ότι είναι πιθανό να υπάρχουν αναφορές σε κείμενα δικά τους (ημερολόγια, αλληλογραφία) ή  και σε κείμενα άλλων που να αφορούν την μεταξύ τους φιλική σχέση. Την αναζήτηση αυτή την είχα αφήσει για κάποια στιγμή στο μέλλον. Όμως έχω και άλλα επιχειρήματα που ενίσχυσαν την άποψη μου ότι ήταν φίλοι. Ο κοινός στενός φίλος Στρατής Ελευθεριάδης-Τεριάντ που στην πραγματικότητα υπήρξε εκτός από  φίλος  και μαικήνας και για τους δυο τους. Ο Τσαρούχης μάλιστα φιλοξενήθηκε από τον Τεριάντ για ένα διάστημα. Έμεινε στην Γαλλία για μεγάλα διαστήματα  μετά από αυτή με την περίοδο της φιλοξενίας. Μάλιστα την περίοδο 1967-1981 ο Γιάννης Τσαρούχης ήταν μόνιμος κάτοικος Γαλλίας. Μην ξεχνάμε ότι ο Τεριάντ κυκλοφόρησε τα 2 πρώτα λευκώματα του Bresson και βοήθησε όσο κανένας άλλος στην φήμη του και στο να εδραιωθεί ο Henri Cartier-Bresson  ως καλλιτέχνης φωτογράφος, ενώ   του οφείλουμε και τον όρο «αποφασιστική  στιγμή».

Αυτό που ήρθε όμως να μου επιβεβαιώσει με κάποιο τρόπο αυτές μου τις εικασίες είναι πριν από μέρες που έπεσε στα χέρια μου ένας υπέροχος τόμος για το έργο του Γιάννη Τσαρούχη (ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ 1910-1989 – ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ – ΙΔΡΥΜΑ ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ ΑΘΗΝΑ 1990) στον οποίο ο ίδιος ο ζωγράφος γράφει στην σελίδα 62 : «Προηγουμένως, όμως , εξέθεσα στην αίθουσα PAYNE (1953) κάτι μικρές ακουαρέλες με τοπία και πορτραίτα γνωστών κοινωνικών προσώπων. Η έκθεση αυτή είχε αυτό που λέμε επιτυχία. Ο Καρτιέ Μπρεσσόν που βρισκόταν στην Αθήνα εκείνη την εποχή,  είδε την έκθεση και μου πρότεινε να του δώσω μαθήματα τεχνικής. Του τα έδωσα, πολύ αργότερα όμως» . Αυτή η φράση στην ουσία μου έδωσε αφορμή για την σημερινή μου ανάρτηση και εδώ είμαστε για να δούμε αν θα επιβεβαιωθώ από κάποιον ερευνητή που θα θεωρήσει ενδιαφέρον το συγκεκριμένο ζήτημα ώστε να το ερευνήσει και να μάθουμε πότε και που έγιναν αυτά τα μαθήματα ζωγραφικής.

Παραθέτω μερικές ακόμη φωτογραφίες από αυτές που τράβηξε κατά καιρούς ο Henri Cartier-Bresson   τον Γιάννη Τσαρούχη.

Η τελευταία χρονολογικά φωτογραφία που τράβηξε ο Bresson τον Τσαρούχη το 1970

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis