Sony α7R II Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη

Sony α7R II Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη πλήρους κάδρου

Η Sony α7R II ή ILCE-7RM2 είναι μια Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη (mirrorless) πλήρους κάδρου στα 42 megapixel που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 2015. Ήδη από την δημοσίευση των χαρακτηριστικών της η μηχανή έδειχνε με τρομερές δυνατότητες, πράγμα που επιβεβαιώθηκε και σε όλα τα τεστ που ακολούθησαν. Η μηχανή έχει νικήσει σε όλα τα συγκριτικά τεστ με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα να θεωρείται η κορυφαία φωτογραφική μηχανή πλήρους κάδρου (με αντιστοιχία φιλμ 35mm). Στο γνωστό dxomark που διενεργεί τα πιο αξιόπιστα τεστ , η Sony α7R II έχει συγκεντρώσει την μεγαλύτερη βαθμολογία 98/100, με την Nikon D810 να ακολουθεί με 97/100. Ανάμεσα στα αναβαθμισμένα χαρακτηριστικά της πέρα από τον back-illuminated 35mm full frame CMOS αισθητήρα στην ανάλυση των 42 megapixel, είναι το 4Κ βίντεο, τα 399 σημεία εστίασης και η ευαισθησία στα 102400 ISO.

Sony Sony α7R II Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη

Τα χαρακτηριστικά της Sony Sony α7R II

Τύπος
35 mm
Τύπος αισθητήρα
Αισθητήρας πλήρους καρέ Exmor R® CMOS 35 mm (35,9 x 24,0 mm)
Αριθμός pixel (ενεργά)
42,4 MP
Αριθμός pixel (συνολικά)
Περίπου 43,6 megapixel
Αναλογία πλευρών αισθητήρα εικόνας
3:02
Σύστημα προστασίας από τη σκόνη
Ναι (Επίστρωση προστασίας φόρτισης στο οπτικό φίλτρο και μηχανισμός αλλαγής αισθητήρα εικόνας)
Τοποθέτηση φακού
E-mount
Συμβατότητα φακού
Φακοί E-mount της Sony
Φορμά εγγραφής (φωτογραφία)
JPEG (συμμόρφωση με DCF Έκδ. 2.0, Exif Έκδ.2.3, MPF Baseline), RAW (φορμά Sony ARW 2.3)
Μέγεθος εικόνας (pixel), 3:2
Ολόκληρα καρέ 35mm L: 7952 x 5304 (42M), M: 5168 x 3448 (18M), S: 3984 x 2656 (11M), APS-C L: 5168 x 3448 (18M), M: 3984 x 2656 (11M), S: 2592 x 1728 (4,5M)
Μέγεθος εικόνας (pixel), 16:9
Ολόκληρα καρέ 35mm L: 7952 x 4472 (36M), M: 5168 x 2912 (15M), S: 3984 x 2240 (8,9M), APS-C L: 5168 x 2912 (15M), M: 3984 x 2240 (8,9M), S: 2592 x 1456 (3,8M)
Μέγεθος εικόνας, Sweep Panorama
Ευρεία: Οριζόντια 12416 x 1856 (23M), κατακόρυφα 5536 x 2160 (12M), Τυπική: Οριζόντια 8192 x 1856 (15M), κατακόρυφα 3872 x 2160 (8,4M)
Λειτουργίες ποιότητας εικόνας
RAW, RAW & JPEG, JPEG Extra fine, JPEG Fine, JPEG Standard
Έξοδος RAW
14 bit
Ασυμπίεστο RAW
Ναι
Εφέ εικόνας
13 λειτουργίες: Ποστεροποίηση (Έγχρωμο, Α/Μ), Ποπ χρώματα, Ρετρό φωτογραφία, Μερικό χρώμα (R, G, B, Y), Μονοχρωμία υψηλής αντίθεσης, Toy Camera, Χαμηλοί-υψηλοί τόνοι, Θολή εστίαση, Απομίμηση ζωγραφικής HDR, Μονοχρωμία πλούσιων τόνων, Μινιατούρα, Υδατογραφία, Εικόνα
Ρυθμίσεις στυλ δημιουργικού
Τυπικό, Ζωντανό, Ουδέτερο, Διαφανές, Βαθύ, Φως, Πορτραίτο, Τοπίο, Ηλιοβασίλεμα, Νυχτερινή λήψη, Φθινοπωρινά φύλλα, Ασπρόμαυρο, Σέπια (Αντίθεση -3 έως +3 βήματα, Κορεσμός -3 έως +3 βήματα, Ευκρίνεια -3 έως +3 βήματα) (Επίσης Style Box 1-6)
Λειτουργίες δυναμικού εύρους
Απενεργοποίηση, Βελτιστοποίηση δυναμικού εύρους (Αυτόματο/Επίπεδο [1-5]), Αυτόματο υψηλό δυναμικό εύρος (Διαφορά αυτόματης έκθεσης, Επίπεδο διαφοράς έκθεσης [βήμα 1,0-6,0 EV, 1,0 EV])
Χώρος χρωμάτων
Πρότυπο sRGB (με γκάμα χρωμάτων sYCC) και πρότυπο Adobe® RGB συμβατό με χρώμα TRILUMINOS
Sony Sony α7R II Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη
Φορμά εγγραφής
Φορμά XAVC S / AVCHD, συμμόρφωση με Έκδ. 2.0 / MP4
Συμπίεσης βίντεο
XAVC S:MPEG-4 AVC/H.264, AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264, MP4: MPEG-4 AVC/H.264
Φορμά εγγραφής ήχου
XAVC S:LPCM 2καν, AVCHD: Dolby® Digital (AC-3) 2καν, Dolby® Digital Stereo Creator, MP4: MPEG-4 AAC-LC 2καν
Μέγεθος εικόνας (pixel)
[NTSC]: XAVC S 4K: 3840 x 2160 (30p/100Mbps, 30p/60Mbps, 24p/100Mbps, 24p/60Mbps), XAVC S HD: 1920 x 1080 (60p/50Mbps, 30p/50Mbps, 24p/50Mbps), 1280 x 720 (120p/50Mbps), AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mbps/PS, 60i/24Mbps/FX, 60i/17Mbps/FH, 24p/24Mbps/FX, 24p/17Mbps/FH), MP4: 1920 x 1080 (60p/28Mbps, 30p/16Mbps), 1280 x 720 (30p/6Mbps), [PAL]: XAVC S 4K: 3840 x 2160 (25p/100Mbps, 25p/60Mbps), XAVC S HD: 1920 x 1080 (50p/50Mbps, 25p/50Mbps), 1280 x 720 (100p/50Mbps), AVCHD: 1920 x 1080 (50p/28Mbps/PS, 50i/24Mbps/FX, 50i/17Mbps/FH, 25p/24Mbps/FX, 25p/17Mbps/FH), MP4: 1920 x 1080 (50p/28Mbps, 25p/16Mbps), 1280 x 720 (25p/6Mbps)
Μέγεθος εικόνας (pixel), NTSC*
XAVC S 4K: 3840 x 2160 (30p/100Mbps, 30p/60Mbps, 24p/100Mbps, 24p/60Mbps), XAVC S HD: 1920 x 1080 (60p/50Mbps, 30p/50Mbps, 24p/50Mbps), 1280 x 720 (120p/50Mbps), AVCHD: 1920 x 1080 (60p/28Mbps/PS, 60i/24Mbps/FX, 60i/17Mbps/FH, 24p/24Mbps/FX, 24p/17Mbps/FH), MP4: 1920 x 1080 (60p/28Mbps, 30p/16Mbps), 1280 x 720 (30p/6Mbps)
Μέγεθος εικόνας (pixel), PAL
XAVC S 4K: 3840 x 2160 (25p/100Mbps, 25p/60Mbps), XAVC S HD: 1920 x 1080 (50p/50Mbps, 25p/50Mbps), 1280 x 720 (100p/50Mbps), AVCHD: 1920 x 1080 (50p/28Mbps/PS, 50i/24Mbps/FX, 50i/17Mbps/FH, 25p/24Mbps/FX, 25p/17Mbps/FH), MP4: 1920 x 1080 (50p/28Mbps, 25p/16Mbps), 1280 x 720 (25p/6Mbps)
Προφίλ εικόνας
Ναι (Απενεργοποίηση / PP1-PP7) Παράμετροι: Επίπεδο μαύρου, Gamma (Ταινία, Στατική εικόνα, Cine1-4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), Black Gamma, Knee, Λειτουργία χρώματος, Κορεσμός, Φάση χρωμάτων, Βάθος χρωμάτων, Λεπτομέρεια, Αντίγραφο, Επαναφορά
Λειτουργίες ταινίας
Ένδειξη στάθμης ήχου, Στάθμη εγγραφής ήχου, Ευαισθησία παρακολούθησης αυτόματης εστίασης, Ταχύτητα μηχανισμού αυτόματης εστίασης, Αυτόματο αργό κλείστρο, Εμφάνιση πληροφοριών HDMI (επιλογή ενεργοποίησης/απενεργοποίησης), Χρονοκώδικας/Bit χρήστη, Προφίλ εικόνας, Δημιουργικό στυλ, Εφέ εικόνας, Έλεγχος εγγραφής, Ρύθμιση δείκτη, Επιλογέας PAL/NTSC
Χώρος χρωμάτων
Πρότυπο xvYCC (x.v.Color όταν είναι συνδεδεμένο μέσω καλωδίου HDMI), συμβατό με χρώμα TRILUMINOS
Έξοδος HDMI® καθαρού σήματος
NTSC: 3840 x 2160 (30p/24p) / 1920 x 1080 (60p/24p) / 1920 x 1080 (60i), YCbCr 4:2:2 8bit/ RGB 8bit, PAL: 3840 x 2160 (25p) / 1920 x 1080 (50p) / 1920 x 1080 (50i), YCbCr 4:2:2 8bit/ RGB 8bit
Συμβατά μέσα εγγραφής
Memory Stick PRO Duo™, Memory Stick PRO™-HG Duo, Memory Stick Micro™ (M2™), κάρτα μνήμης SD, κάρτα μνήμης SDHC (συμβατότητα με UHS-I), κάρτα μνήμης SDXC (συμβατότητα με UHS-I), κάρτα μνήμης microSD, κάρτα μνήμης microSDHC, κάρτα μνήμης microSDXC,
Υποδοχή μέσου αποθήκευσης
Υποδοχή για κάρτα μνήμης Memory Stick Duo™/SD
Μείωση θορύβου
Μείωση θορύβου παρατεταμένης έκθεσης: Ενεργή/ανενεργή, διαθέσιμη για ταχύτητες κλείστρου μεγαλύτερες από 1 δευτ., Μείωση θορύβου υψηλού ISO: Κανονική/χαμηλή/ανενεργή, επιλέξιμη
Μείωση θορύβου σε πολλαπλά καρέ
Αυτόματο/ISO 100 έως 102400
Λειτουργίες ισορροπίας λευκού
Αυτόματο / Φως ημέρας / Σκιά / Συννεφιά / Λυχνία πυρακτώσεως / Λυχνία φθορισμού (Θερμό λευκό, Ψυχρό λευκό, Λευκό φως ημέρας, Φως ημέρας) / Φλας /Υποβρύχια / Θερμοκρασία χρώματος 2500 έως 9900K και φίλτρο χρώματος G7 έως M7 (57 βημάτων), A7 έως B7 (29 βημάτων) / Προσαρμοσμένη
Μικρορύθμιση AWB
G7 έως M7 (57 βήματα), A7 έως B7 (29 βήματα)
Οριοθέτηση έκθεσης (Bracketing)
3 καρέ, δυνατότητα επιλογής Υψ/Χαμ
Τύπος εστίασης
Γρήγορη υβριδική αυτόματη εστίαση (Αυτόματη εστίαση με εντοπισμό φάσης/Αυτόματη εστίαση με εντοπισμό αντίθεσης)
Σημείο εστίασης
Ολόκληρα καρέ 35mm: 399 σημεία (αυτόματη εστίαση εντοπισμού φάσης) APS-C: 357 σημεία (αυτόματη εστίαση εντοπισμού φάσης) / 25 σημεία (αυτόματη εστίαση εντοπισμού αντίθεσης)
Εύρος ευαισθησίας εστίασης
EV-2 έως EV20 (ισοδυναμία με ISO100, με προσαρτημένο φακό F2.0)
Λειτουργία αυτόματης εστίασης
AF-A (Αυτόματη AF), AF-S (Αυτόματη εστίαση μίας λήψης), AF-C (Συνεχής αυτόματη εστίαση) DMF (Άμεση μη αυτόματη εστίαση), Χειροκίνητη εστίαση
Περιοχή εστίασης
Ευρεία (399 σημεία [αυτόματη εστίαση εντοπισμού φάσης], 25 σημεία [αυτόματη εστίαση εντοπισμού αντίθεσης]) / Ζώνη / Κέντρο / Ευέλικτο σημείο (S/M/L) / Επέκταση ευέλικτου σημείου / Κλείδωμα αυτόματης εστίασης (Ευρεία / Ζώνη / Κέντρο / Ευέλικτο σημείο [S/M/L] / Επέκταση ευέλικτου σημείου)
Άλλα χαρακτηριστικά
Κλείδωμα αυτόματης εστίασης, Αυτόματη εστίαση στα μάτια, Έλεγχος πρόβλεψης, Κλείδωμα εστίασης, Αυτόματη εστίαση Eye-Start και μικρορύθμιση αυτόματης εστίασης (και οι δύο λειτουργίες διατίθενται μόνο με προσαρτημένο τον προαιρετικό προσαρμογέα LA-EA2 ή LA-EA4), Φωτισμός αυτόματης εστίασης (ενσωματωμένος, λυχνία τύπου LED, εμβέλεια: περίπου 0,30-3m), Αυτόματη εστίαση ενεργοποιημένη
Τύπος
Ναι (με ενσωματωμένη λυχνία τύπου LED)
Εύρος φωτισμού αυτόματης εστίασης
Περίπου 0,3 m – περίπου 3,0 m (με προσαρτημένο φακό FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS)
Τύπος μέτρησης
Μέτρηση αξιολόγησης 1200 ζωνών
Αισθητήρας μέτρησης
Αισθητήρας Exmor R® CMOS
Ευαισθησία μέτρησης
EV-3 έως EV20 (ισοδυναμία με ISO100, με προσαρτημένο φακό F2.0)
Λειτουργία μέτρησης
Πολλαπλών τμημάτων, Κεντροβαρής, Σημείου
Λειτουργίες έκθεσης
AUTO (iAuto / Superior Auto), Προγραμματισμένο AE (P), Προτεραιότητα διαφράγματος (A), Προτεραιότητα ταχύτητας κλείστρου (S), Χειροκίνητη (M), Ταινία (Προγράμματα AE (P) / Προτεραιότητα διαφράγματος (A) / Προτεραιότητα ταχύτητας κλείστρου (S) / Χειροκίνητη (M), Sweep Panorama, Επιλογή σκηνής
Επιλογή σκηνής
Πορτραίτο, Τοπίο, Macro, Δράση σπορ, Ηλιοβασίλεμα, Νυχτερινό πορτραίτο, Νυχτερινή σκηνή, Χειροκίνητη λήψη σε λυκόφως, Anti-Motion Blur
Αντιστάθμιση έκθεσης
+/- 5,0EV (βήματα 1/3 EV, 1/2 EV επιλέξιμα) (με χειριστήριο αντιστάθμισης έκθεσης: +/- 3EV (βήματα 1/3 EV ή 1/2 EV)
Οριοθέτηση αυτόματης έκθεσης (AE)
Οριοθέτηση έκθεσης: συνεχής, οριοθέτηση έκθεσης: μονή, δυνατότητα επιλογής 3/5/9 καρέ. Με 3 ή 5 καρέ, σε βήματα 1/3, 1/2, 2/3, 1,0, 2,0 ή 3,0 EV, με 9 καρέ, σε βήματα 1/3, 1/2, 2/3 ή 1,0 EV.
Κλείδωμα AE
Κλείδωμα με το πάτημα του κουμπιού του κλείστρου μέχρι το μέσον της διαδρομής του. Διατίθεται με κουμπί κλειδώματος ΑΕ (Ενεργοποίηση/Απενεργοποίηση/Αυτόματο). Δυνατότητα απενεργοποίησης από το Μενού.
Ευαισθησία ISO (Προτεινόμενος δείκτης έκθεσης)
Στατικές εικόνες: ISO 100-25600 (με δυνατότητα επέκτασης σε ISO 50-102400 για λήψη στατικών εικόνων), AUTO (ISO 100-6400, επιλέξιμο ανώτερο και κατώτερο όριο), Ταινίες: ισοδυναμία με ISO 100-25600, AUTO (ισοδυναμία με ISO 100-6400, επιλέξιμο ανώτερο και κατώτερο όριο)
Τύπος εικονοσκοπίου
XGA OLED, ηλεκτρονικό εικονοσκόπιο (έγχρωμο) 1,3cm (τύπου 0,5)
Αριθμός κουκκίδων
2.359.296 κουκίδες
Έλεγχος φωτεινότητας (εικονοσκόπιο)
Αυτόματο/Χειροκίνητο (5 βήματα μεταξύ -2 και +2)
Έλεγχος θερμοκρασίας χρώματος
Χειροκίνητο (5 βήματα)
Κάλυψη πεδίου
100%
Μεγέθυνση
Περίπου 0,78 x (με φακό 50 mm στο άπειρο, -1m-1)
Ρύθμιση διόπτρας
-4,0 έως +3,0m-1
Σημείο ματιού
Περίπου 23 mm από τον προσοφθάλμιο φακό, 18,5 mm από το πλαίσιο του προσοφθάλμιου με -1m-1 (πρότυπο CIPA)
Προβολή εικονοσκοπίου
Οθόνη γραφικών, Εμφάνιση όλων των πληροφοριών, Χωρίς εμφάνιση πληροφοριών, Ψηφιακός μετρητής επιπέδου, Ιστόγραμμα
Οθόνη προσαρμογής εικόνας σε πραγματικό χρόνο
Ενεργό/ανενεργό
Τύπος
Μονάδα TFT 7,5 cm (τύπου 3.0)
Συνολικός αριθμός κουκκίδων
1.228.800 κουκίδες
Έλεγχος φωτεινότητας (LCD)
Χειροκίνητη (5 βήματα μεταξύ -2 και +2), Λειτουργία Sunny Weather
Ρυθμιζόμενη γωνία
Επάνω περίπου 107 μοίρες, κάτω περίπου 41 μοίρες
Επιλογή προβολής (εικονοσκόπιο/LCD)
Ναι (αυτόματο/χειροκίνητο)
Οθόνη LCD
Γραφική απεικόνιση / Εμφάνιση όλων των πληροφοριών / Χωρίς εμφάνιση πληροφοριών / Ιστόγραμμα / Ψηφιακός μετρητής επιπέδου / Πληροφορίες λήψης για λειτουργία εικονοσκοπίου
Οθόνη προσαρμογής εικόνας σε πραγματικό χρόνο (LCD)
Ενεργό/ανενεργό
Zebra
Ναι
Quick Navi
Ναι
Peaking στη μεγέθυνση εστίασης
Ναι (Ρύθμιση επιπέδου: Υψηλό/Μεσαίο/Χαμηλό/Απενεργοποίηση, Χρώμα: Λευκό/Κόκκινο/Κίτρινο)
Ανίχνευση προσώπου
Ενεργοποίηση / ενεργοποίηση (εγγραφή προσώπου) / απενεργοποίηση, Εγγραφή προσώπου, Επιλογή προσώπου (μέγιστος αριθμός ανιχνεύσιμων προσώπων: 8)
Τεχνολογία ζουμ ευκρινούς εικόνας
Στατικές εικόνες / ταινίες: περίπου 2x
Έξυπνο ζουμ (φωτογραφία)
Ολόκληρα καρέ 35mm: M: περίπου 1,5x, S: περίπου 2x, APS-C: M: περίπου 1,3x, S: περίπου 2x
Ψηφιακό ζουμ (φωτογραφία)
Περίπου: 4x
Ψηφιακό ζουμ (βίντεο)
Περίπου: 4x
PlayMemories Camera Apps™
Ναι
Αντιστάθμιση φακού
Περιφερειακή σκίαση, Χρωματική απόκλιση, Παραμόρφωση
Επεξεργαστής εικόνας
BIONZ X™
Λειτουργία Smile Shutter
Ναι (επιλογή από 3 βήματα)
Τύπος κλείστρου
Ηλεκτρονικά ελεγχόμενος τύπος, κατακόρυφου-εγκάρσιου εστιακού επιπέδου
Ταχύτητα κλείστρου
Στατικές εικόνες: 1/8000 έως 30 δευτ., Λυχνία, Ταινίες: 1/8000 έως 1/4 (βήματα 1/3), NTSC: έως 1/60 σε λειτουργία AUTO (έως και 1/30 στη λειτουργία Αυτόματου αργού κλείστρου), PAL: έως και 1/50 στη λειτουργία AUTO (έως και 1/25 στη λειτουργία Αυτόματου αργού κλείστρου)
Συγχρονισμός φλας Ταχύτητα
1/250 δευτ.
Εμπρόσθια κουρτίνα κλείστρου
Ναι (ON/OFF)
Λήψη χωρίς ήχο
Ναι, ενεργοποίηση/απενεργοποίηση
Steadyshot
Μηχανισμός αλλαγής αισθητήρα εικόνας με αντιστάθμιση σε 5 άξονες (Η αντιστάθμιση εξαρτάται από τις προδιαγραφές του φακού)
Εφέ αντιστάθμισης
4,5 βήματα (βάσει προτύπου CIPA. Μόνο κραδασμοί από αστάθεια κλίσης/εκτροπή. Με τοποθετημένο φακό Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA. Μείωση θορύβου παρατεταμένης έκθεσης ανενεργή.)
Έλεγχος φλας
Προ-φλας TTL
Αντιστάθμιση φλας
+/-3,0 EV (εναλλαγή μεταξύ βημάτων 1/3 και 1/2 EV)
Οριοθέτηση έκθεσης φλας
Επιλογή 3/5/9 καρέ. Με 3 ή 5 καρέ σε βήματα 1/3, 1/2, 2/3, 1,0, 2,0, 3,0 EV, με 9 καρέ σε βήματα 1/3, 1/2, 2/3, 1,0 EV.
Λειτουργίες φλας
Χωρίς φλας, Αυτόματο φλας, Φλας συμπλήρωσης, Αργός συγχρονισμός, Συγχρονισμός οπίσθιου φλας, Μείωση του φαινομένου κόκκινων ματιών (ενεργό/ανενεργό, επιλέξιμο), Ασύρματος συγχρονισμός υψηλής ταχύτητας
Συμβατότητα με εξωτερικό φλας
Φλας συστήματος Sony α συμβατό με την υποδοχή πολλαπλών συνδέσεων. Συμβατότητα του φλας με την υποδοχή αξεσουάρ με αυτόματο κλείδωμα με σύνδεση του προσαρμογέα υποδοχής
Κλείδωμα επιπέδου έκθεσης φλας
Ναι
Ασύρματος χειρισμός
Ναι
Λειτουργίες μονάδας δίσκου
Μεμονωμένες λήψεις, Συνεχής λήψη, Αυτόματος χρονοδιακόπτης, Αυτόματος χρονοδιακόπτης (συνεχής), Οριοθέτηση έκθεσης (συνεχής, μεμονωμένη, ισορροπίας λευκού, DRO)
Αυτόματος χρονοδιακόπτης
Καθυστέρηση 10 δευτ./Καθυστέρηση 5 δευτ./Καθυστέρηση 2 δευτ./Συνεχής αυτόματος χρονοδιακόπτης (3 καρέ μετά από καθυστέρηση 10 δευτ./5 καρέ μετά από καθυστέρηση 10 δευτ./3 καρέ μετά από καθυστέρηση 5 δευτ./5 καρέ μετά από καθυστέρηση 5 δευτ./3 καρέ μετά από καθυστέρηση 2 δευτ./5 καρέ μετά από καθυστέρηση 2 δευτ.)/Αυτόματος χρονοδιακόπτης οριοθέτησης έκθεσης (Απενεργοποίηση/Καθυστέρηση 2 δευτ./Καθυστέρηση 5 δευτ./Καθυστέρηση 10 δευτ.)
Ταχύτητα (κατά προσέγγιση, μέγ.)
Συνεχής λήψη – Υψηλό: Μέγ. 5fps, Συνεχής λήψη – Χαμηλό: Μέγ. 2,5fps
Αρ. καρέ με δυνατότητα εγγραφής (κατά προσέγγιση)
Συνεχής λήψη – Υψηλό: 24 καρέ (JPEG Extra Fine L), 30 καρέ (JPEG Fine L), 37 καρέ (JPEG Standard L), 23 καρέ (RAW), 22 καρέ (RAW & JPEG), 9 καρέ (RAW(ασυμπίεστο)), 9 καρέ (RAW(ασυμπίεστο) & JPEG)2
Λειτουργίες αναπαραγωγής
Μεμονωμένη (με ή χωρίς πληροφορίες λήψης, ιστόγραμμα Υ RGB και προειδοποίηση φωτεινών σημείων/σκιών), Προβολή ευρετηρίου 9/25 καρέ, Λειτουργία μεγεθυμένης προβολής (Μέγιστη μεγέθυνση L: 24,9x, M: 16,2x, S: 9,4x), Αυτόματη εξέταση (10/5/2 δευτ.,ανενεργό), Προσανατολισμός εικόνας (Αυτόματος / Χειροκίνητος / Ανενεργός, επιλέξιμος), Παρουσίαση, Panorama με κύλιση, Επιλογή φακέλου (Στατικές εικόνες / Ημερομηνία / MP4 / AVCHD / XAVC S HD / XAVC S 4K), Κίνηση προς τα εμπρός/πίσω (ταινία), Διαγραφή, Προστασία
Διασύνδεση με υπολογιστή
Μαζική αποθήκευση, MTP, τηλεχειρισμός μέσω υπολογιστή
Τερματικό multi/micro USB
Ναι3
Ασύρματο δίκτυο LAN (ενσωματωμένο)
Συμβατότητα με Wi-Fi®, IEEE 802.11b/g/n (ζώνη συχνοτήτων 2,4GHz)4: Αναπαραγωγή ταινιών και φωτογραφιών σε smartphone, PC και τηλεοράσεις
NFC™
Ναι (Συμβατότητα με ετικέτες τύπου 3 [NFC Forum], τηλεχειρισμός με ένα άγγιγμα, κοινή χρήση με ένα άγγιγμα)
Έξοδος HD
Σύνδεση micro HDMI (τύπου D), BRAVIA® Sync (μενού σύνδεσης), PhotoTV HD, έξοδος ταινίας 4Κ, αναπαραγωγή φωτογραφιών 4K
Υποδοχή πολλαπλών συνδέσεων
Ναι
Άλλα
Υποδοχή σύνδεσης αξεσουάρ με αυτόματο κλείδωμα συμβατή με τον παρεχόμενο προσαρμογέα υποδοχής σύνδεσης, Υποδοχή μικροφώνου (στερεοφωνικό μίνι βύσμα 3,5 mm), Υποδοχή ακουστικών (στερεοφωνικό μίνι βύσμα 3,5 mm), Υποδοχή κατακόρυφης λαβής
Υποδοχή πολλαπλών συνδέσεων
Υποδοχή Multi/Micro USB Υποδοχή πολλαπλών συνδέσεων Μίνι βύσμα μικροφώνου Μίνι βύσμα ακουστικών Υποδοχή κατακόρυφης λαβής
Μικρόφωνο
Ενσωματωμένο στερεοφωνικό μικρόφωνο ή XLR-K2M/ECM-XYST1M (πωλείται ξεχωριστά)
Ηχείο
Ενσωματωμένο, μονοφωνικό
Συμβατά πρότυπα
Exif Print, Print Image Matching III, ρύθμιση DPOF
Τύπος προσαρμοσμένης λειτουργίας
Προσαρμοσμένες ρυθμίσεις πλήκτρων, Προγραμματιζόμενη ρύθμιση
Λειτουργία μνήμης
Ναι (2 σετ)
Παρεχόμενη μπαταρία
Επαναφορτιζόμενες μπαταρίες NP-FW50
Διάρκεια μπαταρίας (στατικές εικόνες)
Περίπου 290 λήψεις (εικονοσκόπιο) / περίπου 340 λήψεις (οθόνη LCD) (πρότυπο CIPA)
Διάρκεια μπαταρίας ( βίντεο)
Πραγματική5 6: περίπου 50 λεπτά (εικονοσκόπιο) / περίπου 55 λεπτά (οθόνη LCD) (πρότυπο CIPA), Συνεχής5 2: περίπου 95 λεπτά (εικονοσκόπιο) / περίπου 95 λεπτά (οθόνη LCD) (Πρότυπο CIPA)
Εξωτερική τροφοδοσία
Προσαρμογέας τροφοδοτικού AC AC-PW20 (πωλείται ξεχωριστά)
Φόρτιση εσωτερικής μπαταρίας
Ναι
Διαστάσεις (Π x Υ x Β)
126,9 x 95,7 x 60,3 mm
Βάρος (μαζί με την μπαταρία και την κάρτα μνήμης)
582 g (μόνο το σώμα) / 625 g (με μπαταρία και μέσα)
Υλικό κυρίως σώματος
Κράμα μαγνησίου, εξωτερικό από ανθεκτικό πλαστικό
Θερμοκρασία λειτουργίας
32°-104°F / 0-40°C
Προβολή σε Smartphone
Ναι
Προβολή σε τηλεόραση
Ναι
Ασύρματη συνδεσιμότητα και δυνατότητες δικτύου
Wi-Fi® , Λειτουργία NFC με ένα άγγιγμα
Sony Sony α7R II Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή χωρίς καθρέπτη
  • Καλώδιο ρεύματος
  • 2 επαναφορτιζόμενες μπαταρίες NP-FW50
  • Προστατευτικό καλωδίων
  • Τροφοδοτικό AC AC-UD10
  • Φορτιστής μπαταρίας BC-VW1

Χρωματική εκτροπή – Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Σφάλμα Χρωματικής Εκτροπής (Chromatic Aberration)

Ένα από τα πιο συνηθισμένα σφάλματα των φωτογραφικών φακών είναι η χρωματική εκτροπή. Επειδή τα διαφορετικά χρώματα που περιλαμβάνει το λευκό φως έχουν διαφορετικό μήκος κύματος, οπότε και διαφορετικό δείκτη διάθλασης, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα διαφορετικά χρώματα να εστιάζονται με διαφορετικό τρόπο με αποτέλεσμα την μείωση της ποιότητας του φωτογραφικού ειδώλου κυρίως λόγω της δημιουργίας χρωματικών περιγραμμάτων (Color fringe). Το σφάλμα χρωματικής εκτροπής είναι πιο έντονο στα άκρα της εικόνας και μεγαλύτερο στους φακούς με μεγάλη εστιακή απόσταση, στους τηλεφακούς δηλαδή.

Χρωματική εκτροπή

Αντιμετώπιση του σφάλματος χρωματικής εκτροπής

Οι κατασκευαστές φακών αντιμετώπισαν το σφάλμα χρωματικής εκτροπής με διάφορους τρόπους. Ειδικά κρύσταλλα από φθόριο και σπάνιες γαίες, ειδικές επιστρώσεις οδήγησαν σε φακούς που λιγότερο ή  περισσότερο διόρθωναν το σφάλμα χρωματικής εκτροπής. Οι πρώτοι φακοί που διόρθωναν κάπως το πρόβλημα και  μπορούσαν τα εστιάσουν σωστά τα 2 από τα βασικά χρώματα ονομάστηκαν  αχρωματικοί. Όταν κατασκευάστηκαν φακοί που εστίαζαν σωστά  και τα τρία βασικά χρώματα, ονομάστηκαν αποχρωματικοί και οι εταιρείες τους διαφήμιζαν και με την τεράστια ένδειξη ΑPO επάνω στους ίδιους τους φακούς. Σήμερα δεν θα το δείτε συχνά καθώς οι περισσότεροι φακοί είναι αποχρωματικοί, παρόλο που αρκετοί παρουσιάζουν σφάλμα χρωματικής εκτροπής.

Χρωματική εκτροπή

Κλασική περίπτωση χρωματικής εκτροπής σε τηλεφακό

Η επόμενη λύση ήρθε από τους υπολογιστές. Τα σφάλματα χρωματικής εκτροπής διορθώνονται πλέον στα προγράμματα ψηφιακής επεξεργασίας εικόνας, αλλά και από τις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές την στιγμή της λήψης. Πρώτη η Canon διόρθωσε σφάλματα χρωματικής εκτροπής των φακών της κατευθείαν με το λογισμικό της φωτογραφικής μηχανής, ενώ την ακολούθησαν και οι άλλες εταιρείες. Οπότε ουσιαστικά σφάλμα χρωματικής εκτροπής στους φακούς σας μπορεί να συναντήσετε μόνο άμα χρησιμοποιείται φακούς από ανεξάρτητους κατασκευαστές ή φακούς που είναι κατασκευασμένοι παλιότερα.

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας-Neutral Density

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND)

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (Neutral Density) είναι φωτογραφικά φίλτρα που το μόνο που κάνουν είναι να κόβουν το φως που θα περάσει μέσα από τον φακό μας στη φωτογραφική μηχανή. Είναι δηλαδή ουδέτερα φίλτρα διαβαθμισμένα σε τόνους του γκρι που τα χρησιμοποιούμε για να μειώσουμε το φως στις περιπτώσεις που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αργές ταχύτητες φωτοφράχτη (για παράδειγμα τεχνικές Panning ή  Long exposure) και δεν μπορούμε να μειώσουμε αρκετά την έκθεση με το διάφραγμα και την ευαισθησία.

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND)

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας είναι διαβαθμισμένα ανάλογα με το πόσα stop κόβουν (ND2 -1 stop, ND4-2 stop, κλπ) ή με την πραγματική τους πυκνότητα (0,3-0,6 κλπ), ενώ τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει και μεταβλητά φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (Variable ND), που ρυθμίζονται με την λογική των πολωτικών φίλτρων και μας προσφέρουν μεγάλο εύρος σε stop, όσο αφορά τον έλεγχο της έκθεσης.

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND)

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας υπάρχουν σε αυτόνομα βιδωτά φίλτρα σε διάμετρο ανάλογη με τους φακούς μας ή σε τετράγωνα φίλτρα που τοποθετούνται σε ένα φορέα φίλτρων που προσαρμόζεται επάνω στους φακούς μας. Όταν τοποθετούμε το οποιοδήποτε φίλτρο πάνω στον φακό μας πρέπει πάντα να προσέχουμε να μην κόβει φωτεινότητα στα άκρα της εικόνας (βινιετάρισμα). Ανάμεσα στα πολλά φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας που θα βρείτε στην αγορά υπάρχουν και φίλτρα διαβαθμισμένα που κόβουν φως με ομαλό τρόπο μόνο σε ένα τμήμα της εικόνας. Αυτά τα φίλτρα τα χρησιμοποιούμε για να ισορροπήσουμε φωτογραφίες που δύο περιοχές τους έχουν μεγάλη διαφορά φωτεινότητας.

Φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας (ND)

Τα φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας όσο κι αν είναι ουδέτερα δεν παύουν να είναι πρόσθετα οπτικά επάνω στους φακούς μας οπότε πρέπει κι αυτά να είναι στην μέγιστη δυνατή ποιότητα, ώστε να μην μειώνουν την ευκρίνεια στις φωτογραφίες μας, γι’αυτό χρειάζεται προσοχή στην επιλογή τους. Είναι από τα φίλτρα που τα χρειαζόμαστε την στιγμή της λήψης και δυστυχώς δεν μπορούμε το αποτέλεσμα που δίνουν να το πάρουμε με κάποιο πρόγραμμα επεξεργασίας μετά την λήψη. Αυτό που περιμένω σχετικά σύντομα στο μέλλον είναι οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές να περιλαμβάνουν φίλτρα ουδέτερης πυκνότητας στις ρυθμίσεις του μενού τους και να μας απαλλάξουν από ένα επιπλέον κόστος και βάρος στην φωτογραφική μας τσάντα.

Η φύση του Φωτός

Η πρώτη ύλη της φωτογραφίας, το Φως

Η φύση του φωτός είναι πάρα πολύ σημαντική για την ίδια την ζωή και την ύπαρξη της. Πόσο μάλλον για την φωτογραφία όπου το φως αποτελεί την πρώτη ύλη της. Στις ιδιότητες του φωτός οφείλουμε όλες τις παραμέτρους της φωτογραφίας. Η ίδια η φωτογραφία οφείλει την ύπαρξη της στην ιδιότητα της ευθύγραμμης μετάδοσης του φωτός.

Η φύση του Φωτός

Χάρη στην ευθύγραμμη μετάδοση του φωτός έχουμε τον σχηματισμό του φωτογραφικού ειδώλου

Το φως έχει διπλή φύση, σωματιδιακή και κυματική. Αυτό είναι πια αποδεκτό από όλους. Ο Isaac Newton στηριζόμενος στη σωματιδιακή φύση του φωτός, με βάση τις αρχές της διατήρησης της ενέργειας και της ορμής, διατύπωσε  το νόμο της ανάκλασης του φωτός. Ένα νόμο που είναι ο πρώτος που πρέπει να έχει στο μυαλό του ο φωτογράφος. Μας λέει λοιπόν αυτό ο νόμος

Η γωνία πρόσπτωσης του Φωτός (π) = με τη γωνία ανάκλασης του Φωτός (α)

Το φως με την γωνία με την οποία πέφτει στα αντικείμενα, με την ίδια ακριβώς γωνία φεύγει. Τι σημαντική πληροφορία για τους ανθρώπους (φωτογράφους) που κυνηγάνε το φως!

Η κυματική φύση του Φωτός

Με  σημαντικά φαινόμενα με τα οποία εμπλέκεται το φως και φυσικά αφορούν και την φωτογραφία ασχολήθηκε ο Thomas Young (ο τελευταίος άνθρωπος που τα ήξερε όλα) με τα περίφημα πείραματα του απέδειξε ότι το φως έχει κυματική φύση, είναι μάλιστα εγκάρσια κύματα.
Το αποκορύφωμα της έρευνας και της κατανόησης της κυματικής φύσης του φωτός ήρθε μερικά χρόνια αργότερα με τις έρευνες του μεγάλου James Clerk Maxwell όπου μας έδειξε ότι το φως είναι το φως είναι εγκάρσια ηλεκτρομαγνητικά κύματα, τα οποία ξεκινούν από τη φωτεινή πηγή και διαδίδονται προς όλες τις κατευθύνσεις, πράγμα που αποδείχτηκε και πειραματικά μερικά χρόνια αργότερα από τον Heinrich Rudolf Hertz.

φως

Η ταχύτητα διάδοσης του ηλεκτρομαγνητικού κύματος (c), η συχνότητα (f) και το μήκος κύματος (λ) συνδέονται με τη σχέση c=λf. Όλες οι μορφές της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας διαδίδονται με την ίδια ταχύτητα στο κενό, 3.108m/s. Ενώ μάθαμε ότι το ορατό φως χάρη στο οποίο βλέπουμε και με το οποίο συνήθως φωτογραφίζουμε έχει μήκη κύματος από 400nm έως και 700nm περίπου.

Η σωματιδιακή φύση του Φωτός

Παρόλο η θεωρία του ηλεκτρομαγνητισμού και της κυματικής φύσης του φωτός ερμήνευσε ορισμένα φαινόμενα όπως η συμβολή, η περίθλαση ή η πόλωση, δεν επαρκούσε για να ερμηνεύσει διάφορα άλλα φαινόμενα. Ο Max Karl Ernst Ludwig Planck για να ερμηνεύσει την ακτινοβολία που παράγει ένα θερμαινόμενο σώμα, εισήγαγε τη θεωρία των κβάντα φωτός. Αυτή την θεωρία εφάρμοσε αργότερα ο Albert Einstein, για να ερμηνεύσει το φωτοηλεκτρικό φαινόμενο. Για την ερμηνεία του αυτή μάλιστα πήρε το βραβείο Νόμπελ.

Σύμφωνα με την κβαντική θεωρία το φως εκπέμπεται όχι κατά συνεχή τρόπο αλλά με πακέτα ενέργειας που ονομάζονται φωτόνια. Μια φωτιστική πηγή δεν εκπέμπει συνεχώς κύματα αλλά φωτόνια, καθένα από τα οποία χαρακτηρίζεται από συγκεκριμένη συχνότητα και έχει συγκεκριμένη ποσότητα ενέργειας που μας δίνεται από την σχέση

E=hf (f είναι η συχνότητα και το h ονομάζεται σταθερά του Plank και έχει τιμή h=6,63.10-34Js)

Η κβαντική θεωρία δεν αναιρεί την κυματική φύση του φωτός. Το φωτόνιο έχει και κυματικές ιδιότητες μιας και η ενέργεια του εξαρτάται από τη συχνότητα του. Χάρη στο φωτοηλεκτρικό φαινόμενο είχαμε την δημιουργία των φωτόμετρων πιο παλιά και την ψηφιακή φωτογραφία στην σημερινή εποχή.

Η πρώτη ύλη του φωτογράφου είναι το φως

Το πρώτο που πρέπει να κατανοήσει ένας φωτογράφος είναι η φύση της πρώτης ύλης του. Οι ζωγράφοι ζωγραφίζουν με τα μολύβια, τα κάρβουνα και τις μπογιές, οι φωτογράφοι ζωγραφίζουν με το φως. Έτσι ο φωτογράφος πρέπει να μελετήσει πως το φως μεταδίδεται και κινείται, πως συγκεντρώνεται, πως ανακλάται, πως διαθλάται, πως περιθλάται. πως αναλύεται, πως διαχέεται και όλες τις υπόλοιπες ιδιότητες του φωτός για να αποκτήσει την γνώση που είναι απαραίτητη για να το κυνηγήσει Γιατί αυτό είναι η φωτογραφία, ένα συνεχόμενο περιπετειώδες κυνήγι του φωτός.

ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ «Φωτογραφία και Επιμέλεια εκθέσεων»

Εκδήλωση λόγου στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ «Φωτογραφία και Επιμέλεια εκθέσεων»

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017, 19:00

Το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ, διοργανώνει την Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017, στις 19:00, εκδήλωση λόγου με τίτλο «Φωτογραφία και Επιμέλεια εκθέσεων».

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

Στην εκδήλωση θα τεθούν προς συζήτηση θέματα όπως οι ιδιαιτερότητες της παρουσίασης της φωτογραφίας σε εκθεσιακή μορφή, σε διάφορες εκδοχές της, από την ιστορική ως τη σύγχρονη ψηφιακή, και από την καλλιτεχνική μέχρι τη χρήση εικόνων από άλλες εφαρμογές της. Ακόμη, θα συζητηθούν θέματα όπως η εκθεσιακή συνεργασία της φωτογραφίας με άλλες εικαστικές τέχνες, η χρήση διαφορετικού τύπου χώρων, οι τρόποι παρουσίασής της.

Στη συζήτηση θα συμμετέχουν:

  • Η ιστορικός τέχνης / μουσειολόγος του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού Ηρώ Κατσαρίδου
  • Η αρχιτέκτων / μουσειολόγος Βίκυ Κερτεμελίδου
  • Η ιστορικός τέχνης / επιμελήτρια του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θούλη Μισιρλόγλου
  • Ο διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης Ηρακλής Παπαϊωάννου

Τη συζήτηση θα συντονίσει ο επιμελητής του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Θοδωρής Μάρκογλου.

Info

Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης

(Αποθήκη Α΄, 1ος όροφος, Λιμάνι Θεσσαλονίκης, τηλ.: 2310 566716)

Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου 2017, 19:00

Είσοδος ελεύθερη

Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Τα Σφάλματα των σύγχρονων Φωτογραφικών Φακών

Οι φωτογραφικοί φακοί παρουσιάζουν διάφορα σφάλματα. Η μεγάλη πρόκληση για τις κατασκευάστριες εταιρείες είναι να σχεδιάζουν φακούς που να διορθώνουν σε μεγάλο βαθμό ή να εξαλείφουν εντελώς τα σφάλματα των φακών που σαν αποτέλεσμα έχουν την πτώση της ποιότητας της φωτογραφικής εικόνας. Τα σφάλματα των φωτογραφικών φακών απασχολούσαν και θα απασχολούν την φωτογραφική κοινότητα από τις πρώτες απλές σχεδιάσεις των φωτογραφικών φακών με ένα στοιχείο μέχρι τις πολύπλοκές σημερινές σχεδιάσεις φακών με την βοήθεια των ηλεκτρονικών υπολογιστών, με τα πολλά οπτικά στοιχεία και ομάδες.

Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Σφάλμα σφαιρικής εκτροπής

Στην μάχη κατά των σφαλμάτων των φωτογραφικών φακών έχουν μπει από την μια τα προγράμματα επεξεργασίας που διορθώνουν αρκετά από τα σφάλματα, αλλά και το ίδιο το λογισμικό των φωτογραφικών μηχανών που προσπαθεί να βελτιώσει τα σφάλματα καμπυλότητας, τις παραμορφώσεις, καθώς και τις χρωματικές εκτροπές. Τα σφάλματα των φωτογραφικών φακών χωρίζονται και σε κατηγορίες. Στα γεωμετρικά και στα χρωματικά σφάλματα καθώς και στα σφάλματα στον άξονα και στα πλάγια. Υπάρχουν σφάλματα των φακών που επηρεάζουν  γενικά την ποιότητα της φωτογραφίας μειώνοντας την ευκρίνεια, το κοντράστ και τον χρωματικό κορεσμό, αλλά υπάρχουν και σφάλματα που εμφανώς αλλοιώνουν τμήματα της φωτογραφίας. Για το καθένα από τα σφάλματα που υπάρχει στην παρακάτω λίστα θα ακολουθήσει αναλυτικό άρθρο. Σημαντική διευκρίνηση που πρέπει να κάνω ότι εδώ δεν αναφέρομαι μόνο στα σφάλματα των απλών φακών που μελετάει η οπτική, αλλά στα σφάλματα και τα προβλήματα των σύνθετων φωτογραφικών φακών που μας τα δείχνει η καθημερινή φωτογραφική εμπειρία.

Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Σφάλμα χρωματικής εκτροπής

Τα κύρια σφάλματα των φωτογραφικών φακών που έχουν σαν αποτέλεσμα την μείωση της ποιότητας του φωτογραφικού ειδώλου είναι:

Σφαιρική Εκτροπή

Σφάλμα Κόμης (Κόμα)

Αστιγματισμός

Καμπυλότητα πεδίου

Παραμόρφωση

Χρωματική Εκτροπή

Πλάγιο Χρώμα

Περίθλαση

Διπλά Είδωλα

Φωτεινές Αντανακλάσεις

Χάσιμο Φωτεινότητας στα Άκρα (Βινιετάρισμα)

Έκθεση Φωτογραφίας του Γιάννη Λεμονή

“Ένα κάπως μετέωρο βλέμμα…”

Είναι κάποιες φορές που τυχαίνει ένα βλέμμα μας να περιφέρεται χωρίς να έχει αποφασίσει κάπου να σταθεί… ένα βλέμμα που παραμένει μετέωρο. Χάνεται έτσι μπερδεμένο στα δίχτυα της πραγματικότητας από τη μια, αλλά και εγκλωβισμένο στον κόσμο της μνήμης από την άλλη. Ένα βλέμμα, που αν είναι δυνατόν, στρέφεται ταυτόχρονα σε δύο κατευθύνσεις. Κοιτάζει έξω και τίποτα δεν αναγνωρίζει. Κοιτά και μέσα μας όμως και προσπαθεί να ανακαλύψει. Ένα βλέμμα που αφού πλανηθεί έτσι αναποφάσιστα στο κενό, πέρα από χρόνο και πέρα από τόπο, βρίσκει τελικά τον προορισμό του και μας επιστρέφει πάντα διαφορετικό. Αλλαγμένο. Ξένο μαζί και οικείο.

Ένα τέτοιο μετέωρο βλέμμα φιλοδοξούν να είναι αυτές οι φωτογραφίες. Ένα βλέμμα που δείχνει και αποκαλύπτει. Αλλά και με έναν περίεργο τρόπο μαζί, συσκοτίζει κιόλας. Δε θέλει να τα φανερώσει όλα γιατί τότε παύει η φαντασία να βρίσκει το ρόλο της μέσα σε όλα αυτά. Και γιατί στην πραγματικότητα, τίποτα δεν μπορεί να φανερωθεί. Τοπία άγνωστα, μα και κάπως αναγνωρίσιμα. Μέρη που έχουμε όλοι συναντήσει στις περιπλανήσεις μας. Είναι ο κόσμος που μας περιβάλλει. Αλλά και πρόσωπα που το καθένα είναι ένας κόσμος ξεχωριστός. Τοπία και αυτά μυστικά που φανερώνονται ελάχιστα.

Δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος σκοπός, ούτε και κάποια ερμηνεία. Αυτό φιλοδοξούν να είναι πάντα οι φωτογραφίες όλων μας. Έτσι θέλουμε να είναι οι εικόνες που αγαπάμε. Μια γοητευτική αποσπασματικότητα. Τίποτα άλλο δε μπορεί να κάνει η φωτογραφία, παρά να υπενιχθεί. Δεν μπορεί ούτε να αναλύσει, ούτε και να εξηγήσει.

Για να έρθει τότε μια ευκαιρία, όπως αυτή η έκθεση, που θα μαζευτούνε λίγες τέτοιες φωτογραφίες. Θα βοηθήσουν η μία την άλλη και ένας νέος τόπος ίσως να οριστεί. Ένας νέος αυθύπαρκτος χρόνος. Μια άλλη βόλτα. Για τον κάθε θεατή ξεχωριστά. Και αυτό ακριβώς είναι το όνειρο αυτής της έκθεσης. Να πετύχει κάτι τέτοιο. Και μόνο να το πλησιάσει… θα είναι αρκετό.

Ο Γιάννης Λεμονής γεννήθηκε το 1972. Ζει στο Δίστομο και ασχολείται με την φωτογραφία τα τελευταία 16 χρόνια. Είναι μέλος της Φωτογραφικής Λέσχης Λιβαδειάς από το 2012 και του Φωτογραφικού Κύκλου το 2014.

Εγκαίνια έκθεσης : Σάββατο 18 Φεβρουαρίου 2017, ώρα: 21:30 μ.μ. στο Art Café Αστραδενή (Ιωάννη Λάππα 9, Λιβαδειά)

Διάρκεια έκθεσης : 18/02/2017 – 19/03/2017

O Burhan Ozbilici νικητής του διαγωνισμού φωτογραφίας World Press Photo 2017

World Press Photo 2017

Ο Burhan Ozbilici, είναι ο νικητής του World Press Photo of the Year 2017. Η φωτογραφία που βραβεύτηκε απεικονίζει τον πυροβολισμό του Ρώσου πρέσβη στην Τουρκία, Andry Karlov, σε μια γκαλερί στην Άγκυρα.

World Press Photo 2017

Ο διαγωνισμός φωτογραφίας World Press Photo, είναι ο σημαντικότερος θεσμός για την φωτοδημοσιογραφία. Οι κριτές του διαγωνισμού επέλεξαν ανάμεσα από 80.408 φωτογραφίες,  που υποβλήθηκαν από 5034 επαγγελματίες φωτογράφους από 124 χώρες. Η φωτογραφία που βραβεύτηκε κέρδισε επίσης την πρώτη θέση στην κατηγορία Spot News. Ο  νικητής του World Press Photo of the Year,  Burhan Ozbilici θα πάρει μαζί με το  βραβείο  και €10.000 σε μετρητά από το World Press Photo σε μια τελετή βράβευσης που θα πραγματοποιηθεί στην Ολλανδία στις 22 Απριλίου 2017. Οι φωτογραφίες που βραβεύτηκαν, παρουσιάζονται σε έκθεση η οποία θα επισκεφθεί 95 πόλεις, σε περισσότερες από 45 χώρες, σε διάρκεια ενός έτους. Την έκθεση αναμένεται να επισκεφθούν περισσότεροι από 3,5 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο. Η πρώτη έκθεση της χρονιάς 2017 World Press Photo, θα εγκαινιαστεί στο ΄Αμστερνταμ στις 14 Απριλίου.

Τζόζεφ Κουντέλκα – Εισβολή Πράγα 1968

Οι φωτογραφίες του Τζόζεφ Κουντέλκα   από την εισβολή στην Πράγα

Τζόζεφ Κουντέλκα  - Εισβολή Πράγα 1968

Άλλο ένα εξαιρετικό φωτογραφικό λεύκωμα που ήρθε στα χέρια μου χάρη σε ένα μαθητή μου, τον Ντίνο αυτή τη φορά. Αυτή η  εξαιρετική έκδοση από το μουσείο Μπενάκη και το πρακτορείο Apeiron στην ουσία έχει εξελληνίσει  την αντίστοιχη αγγλική έκδοση με τον τίτλο Invaze 1968. Ο αγαπημένος μας Τζόζεφ Κουντέλκα   40 χρόνια μετά από τα γεγονότα της Πράγας τον Αύγουστο του 1968 ξανασκύβει στο αρχείο του και επιλέγει τις 250 φωτογραφίες που συνθέτουν αυτή την καινούργια έκδοση που τις περισσότερες δεν τις έχουμε ξαναδεί, δημοσιεύονται για πρώτη φορά.

Τζόζεφ Κουντέλκα  - Εισβολή Πράγα 1968

Αυτή η φωτογραφική δουλειά του Κουντέλκα από την εισβολή των χωρών του συμφώνου της Βαρσοβίας στην Πράγα είναι που δημοσιεύθηκε με ψευδώνυμο στα δυτικά μέσα ενημέρωσης, αλλά άνοιξε τον δρόμο στον Κουντέλκα να δουλέψει και να ζητήσει πολιτικό άσυλο στην δύση και να πάρει τελικά την γαλλική υπηκοότητα, να γίνει μέλος του πρακτορείου Magnum και να δημιουργήσει το φωτογραφικό έργο που όλοι ξέρουμε και θαυμάζουμε.

Τζόζεφ Κουντέλκα  - Εισβολή Πράγα 1968

Στο λεύκωμα αρκετές από τις φωτογραφίες συνοδεύονται από επεξηγηματικές λεζάντες, ενώ τα κείμενα που υπάρχουν σε βάζουν στο δραματικό κλίμα εκείνων των ημερών. Η έκδοση είναι πανέμορφη από γραφίστικη άποψη. Η μόνη μου διαφωνία είναι με τις φωτογραφίες που πιάνουν 2 σελίδες. Τα δισέλιδα σαλόνια έχουν πιο πολύ αισθητική περιοδικού παρά φωτογραφικού λευκώματος και διαφωνώ με αυτή την πρακτική κυρίως γιατί δεν μπορώ να δω καλά τις φωτογραφίες (ή θα πρέπει να τσακίσω το βιβλίο αλλά και πάλι οι φωτογραφίες δεν φαίνονται καλά).

Τζόζεφ Κουντέλκα  - Εισβολή Πράγα 1968

Οι φωτογραφικοί φακοί

Οι σύγχρονοι φωτογραφικοί φακοί

Οι φωτογραφικοί φακοί είναι συσκευές που προσαρμόζονται στις φωτογραφικές μηχανές και δημιουργούν το φωτογραφικό είδωλο συγκεντρώνοντας το φως και έτσι μας επιτρέπουν να χρησιμοποιήσουμε πολύ πιο σύντομους χρόνους έκθεσης σε σχέση με το αν φωτογραφίζαμε με μια φωτογραφική μηχανή χωρίς φακό (pinhole). Οι σύγχρονοι φωτογραφικοί φακοί είναι σύνθετα οπτικά συστήματα που η σχεδίαση τους έχει σκοπό την δημιουργία όσο το δυνατόν καλύτερης φωτογραφικής εικόνας. Όμως ακόμη και οι καλύτεροι και ακριβότεροι φωτογραφικοί φακοί παρουσιάζουν ορισμένα μικρά ή μεγάλα οπτικά σφάλματα.

Οι φωτογραφικοί φακοί

Η γκάμα των εναλλακτικών φωτογραφικών για την σύγχρονη DSLR

Υπάρχουν φωτογραφικοί φακοί που είναι μόνιμα προσαρμοσμένοι επάνω στις φωτογραφικές μηχανές και εναλλακτικοί φωτογραφικοί φακοί για τις φωτογραφικές μηχανές που μπορούμε να αλλάζουμε φακούς ανάλογα με τις ανάγκες μας. Οι φωτογραφικοί φακοί κατηγοριοποιούνται κυρίως σε σχέση με την εστιακή τους απόσταση που μετριέται σε mm, σε τρεις μεγάλες κατηγορίες τους Ευρυγώνιους φακούς, τους Κανονικούς φακούς και τους Τηλεφακούς.

Ευρυγώνιοι είναι οι φακοί με μεγάλη γωνία λήψης και μικρή εστιακή απόσταση. Χωρίζονται και αυτοί με την σειρά τους σε φωτογραφικούς φακούς μάτι ψαριού “fisheye” που διαθέτουν την μεγαλύτερη γωνία λήψης (συνήθως 180 μοίρες), σε υπερευρυγώνιους και σε κανονικούς ευρυγώνιους.

Κανονικοί φωτογραφικοί φακοί ή νορμάλ ονομάζονται οι φακοί που διαθέτουν εστιακή απόσταση κοντινή με την εστιακή απόσταση του ανθρώπινου ματιού, οπότε τα είδωλα που σχηματίζουν μας φαίνονται πιο φυσιολογικά από άποψη προοπτικής και παραμορφώσεων.

Τηλεφακοί είναι οι φωτογραφικοί φακοί με μικρές γωνίες λήψης και μεγάλες εστιακές αποστάσεις και χωρίζονται και αυτοί με την σειρά τους σε μικρούς τηλεφακούς ή φακούς πορτραίτου, σε μεσαίους τηλεφακούς και σε μεγάλους τηλεφακούς ή υπερτηλεφακούς.

Οι φωτογραφικοί φακοί

Οι σύγχρονοι φωτογραφικοί φακοί χωρίζονται σε δύο ακόμη μεγάλες κατηγορίες στους φωτογραφικούς φακούς σταθερής εστιακής απόστασης και στους φακούς με μεταβλητές εστιακές αποστάσεις (φακοί ζουμ).

Σταθεροί ή κύριοι ονομάζονται οι φωτογραφικοί φακοί με σταθερή εστιακή απόσταση. Είναι οι φακοί με την καλύτερη φωτογραφική ποιότητα, ενώ πιο εύκολα διαθέτουν φωτεινότερα, ανοιχτότερα διαφράγματα. Το μειονέκτημα τους είναι το παραπάνω βάρος που προσθέτουν στην φωτογραφική τσάντα, το κόστος απόκτησης τους και ότι πρέπει να τους αλλάζουμε συνέχεια στην φωτογραφική μας μηχανή.

Φακοί μεταβλητής εστιακής απόστασης ή φακοί ζουμ ονομάζονται οι φακοί που περιλαμβάνουν διαφορετικές εστιακές αποστάσεις στον ίδιο φακό και που τις αλλάζουμε απλά κουνώντας ένα δαχτυλίδι. Είναι βολικοί καθώς με ένα φακό ο φωτογράφος έχει πολλές επιλογές εστιακής απόστασης, δεν χρειάζεται να αγοράζει και να κουβαλάει πολλούς φακούς (αλλά και να τους αλλάζει συνέχεια στη φωτογραφική του μηχανή). Από την άλλη μεριά οι φακοί ζουμ είναι χειρότεροι ποιοτικά από τους σταθερούς και ακόμη και οι φωτεινότεροι δεν διαθέτουν τόσο ανοιχτά διαφράγματα όσο οι σταθεροί φωτογραφικοί φακοί.

Οι φωτογραφικοί φακοί

Υπάρχουν κι άλλα σημαντικά χαρακτηριστικά στους σύγχρονους φωτογραφικούς φακούς. Για παράδειγμα αν είναι φτιαγμένοι για κάποιες ειδικές χρήσεις. Έτσι μπορεί να συναντήσουμε φακούς αρχιτεκτονικούς που μας επιτρέπουν τον έλεγχο της προοπτικής ή φακούς για μακροφωτογραφία που μας επιτρέπουν να εστιάσουμε σε πολύ κοντινές αποστάσεις.

Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό των φωτογραφικών φακών είναι το πιο φωτεινό  (ανοιχτό) τους διάφραγμα,  αλλά και γενικότερα η κλίμακα των διαφραγμάτων που διαθέτουν. Ειδικότερα για τους ζουμ φακούς ενδιαφέρον έχει αν αυτή η κλίμακα είναι σταθερή ή μεταβαλλόμενη ανάλογα με την εστιακή απόσταση.

Οι φωτογραφικοί φακοί

Επάνω στους σύγχρονους φωτογραφικούς φακούς θα δείτε πολλές ενδείξεις  που είναι αρκετά ενημερωτικές σε σχέση με τα χαρακτηριστικά τους καθώς και διάφορους επιλογείς/κουμπιά που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την σωστή τους λειτουργία. Για όλα τα παραπάνω που αφορούν τους φωτογραφικούς φακούς θα αναφερθώ σε ξεχωριστά άρθρα/αναρτήσεις, μέχρι να ολοκληρώσω όλα αυτά που αφορούν τους φωτογραφικούς φακούς.

Σχετικά άρθρα για τους Φωτογραφικούς Φακούς

Διαβάστε τους φακούς της Nikon

Διαβάστε τους φακούς της Canon