Φωτογραφία μέσα από τα χαλάσματα

2 μεγάλοι φωτογράφοι φωτογραφίζουν μέσα από ένα χάλασμα

Σήμερα στις φωτογραφίες που συνομιλούν 2 φωτογραφίες μέσα από ένα χάλασμα στον τοίχο. Η πρώτη είναι μια από τις πιο γνωστές φωτογραφίες του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν (Henri Cartier-Bresson 1908 – 2004) τραβηγμένη το 1944, που δείχνει μερικά παιδιά να παίζουν μέσα στα χαλάσματα.

Η δεύτερη είναι του Δημήτρη Χαρισιάδη (1911-1993) που είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες φωτογράφους, τραβηγμένη το 1952. Διαφορετικές φωτογραφίες παρόλο που είναι και τόσο ίδιες. Υπήρχε περίπτωση ο Χαρισιάδης να είχε υπόψη του την φωτογραφία του Μπρεσόν; Υπήρχε καθώς ενημερώνονταν και από ξένα έντυπα, αλλά δεν θα το μάθουμε ποτέ. Ας μας αρκεί η φωτογραφική ματιά δυο μεγάλων φωτογράφων.

Οι φωτογραφικές μηχανές της σειράς X της Fujifilm

Fujifilm Χ φωτογραφικές μηχανές και φακοί

Στο ξεκίνημα της 10ετίας του 2010 η Fujifilm έκανε μια στρατηγική επιλογή και αποφάσισε να ρίξει το βάρος της στην ανάπτυξη ενός συστήματος ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών με εναλλακτικούς φακούς χωρίς καθρέπτη (mirrorless). Αυτή η στρατηγική επιλογή οδήγησε στην σειρά GFX, στην μεσαίου φορμά mirrorless φωτογραφική μηχανή FUJIFILM GFX 50S το 2017 που πιστεύω ότι έχει πολύ μέλλον (παρουσίασα τα χαρακτηριστικά της σε ανάρτηση μου, FUJIFILM GFX 50S ) , αλλά ήδη από τον Μάρτιο του 2011 με την Fujifilm Finepix X100 είχε εγκαινιάσει την σειρά Χ. Η σειρά Χ αποτελείται από ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές χωρίς καθρέπτη (mirrorless) με εναλλακτικούς φακούς και ψηφιακούς αισθητήρες CMOS μεγέθους APS-C, δηλαδή crop. Με αυτή την σειρά των φωτογραφικών μηχανών και φωτογραφικών φακών θα ασχοληθώ στην σημερινή μου ανάρτηση , την σειρά Fujifilm Χ.

Η μηχανή που ξεκίνησε την σειρά Χ, η FUJIFILM X100

Στο ξεκίνημα της τελευταίας δεκαετίας οι Nikon και η Canon ακόμη υποστήριζαν με θέρμη τα DSLR συστήματα τους, η Sony αποφάσισε την εξέλιξη των Mirrorless παρόλο που κατασκεύαζε για αρκετό διάστημα ακόμη DSLR και DSLT, την ίδια στροφή στις mirrorless έκανε και η Olympus, ενώ η Pentax με την καινούργια ιδιοκτήτρια Ricoh επέμεινε στην ανάπτυξη μόνο DSLR και μεσαίου φορμά και full frame και crop. Εκεί ανάμεσα η Fujifilm παρουσίασε την σειρά Χ εγκαινιάζοντας την με την Fujifilm X100. Η σειρά Χ έμοιαζε να είναι άμεσος ανταγωνιστής της σειρά M της Leica, όμως η Fujifilm δεν έμεινε μόνο σε αυτόν τον σχεδιασμό καθώς παρουσίασε και πιο μεγάλες και στιβαρές φωτογραφικές μηχανές σε αυτή την σειρά όπως η Fuji X-T2 και η X-T20.

Η εξέλιξη της σειράς Χ έφερε και μηχανές που μοιάζουν με παλιές SLR (εδώ η X-T1)

Αυτές οι φωτογραφικές μηχανές της FUJIFILM αργά αλλά σταθερά κέρδισαν το κοινό. Ποιά ήταν τα χαρακτηριστικά τους που τις έκαναν να ξεχωρίσουν; Πιστεύω ότι ήταν η Vintage σχεδίαση με τα εξωτερικά χειριστήρια (ειδικά στα μοντέλα που μοιάζουν με παλιές SLR), η ποιότητα των φακών και οι επιλογές στον επεξεργαστή τους που προσομοίαζαν τα φιλμ της FUJI της δεκαετίας του 90′, μαζί με τα υπόλοιπα πλεονεκτήματα των mirrorless. Πλέον η σειρά X της Fujifilm είναι ένα ολοκληρωμένο φωτογραφικό σύστημα με 7 (χωρίς τις παλιότερες που στέκουν σαν μεταχειρισμένες) φωτογραφικές μηχανές με διαφορετικά χαρακτηριστικά στυλ και τιμή, αλλά το σημαντικότερο με πάνω από 14 σταθερούς φακούς, 2 τηλεμετατροπείς και 10 ζουμ φακούς. Ας τους ρίξουμε μια ματιά.

Fujifilm X-T2

Για μένα που μ’αρέσει το στυλ των DSLR είναι η πιο όμορφη μηχανή της σειράς Χ και με τα ποιό προηγμένα χαρακτηριστικά. Κυκλοφόρησε τον Σεπτέμβριο του 2016 με βελτιωμένα χειριστήρια σε σχέση με την προκάτοχο Fujifilm X-T1

Fujifilm X-Pro2

Η άξια αντικαταστάτης της X-Pro1, παρουσιάστηκε τον Μάρτιο του 2016. Πως χώρεσαν σε ένα τόσο μικρό σώμα αυτά τα χαρακτηριστικά είναι απορίας άξιο. Συν όλα τα άλλα και η πρώτη Mirrorless με δύο κάρτες μνήμης.

Fujifilm X100F

Η μηχανή που συνεχίζει την σειρά της Fujifilm X100 με ολόιδια χαρακτηριστικά (αισθητήρα και επεξεργαστή) με την X-Pro2, παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2017.

Fujifilm X-T20

Παρουσιάστηκε τον Ιανουάριο του 2017 και αντικατάστησε την Fujifilm X-T10 επιφέροντας και αρκετές βελτιώσεις. Στην ουσία είναι μια φθηνότερη Fujifilm X-T2 (στα 2/3 της τιμής) χωρίς να υστερεί τόσο σε χαρακτηριστικά.

Fujifilm X-E3

Παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2017 και είναι στην κλασική γραμμή που θυμίζει τις παλιές τηλεμετρικές της εποχής του φιλμ

Η Fujifilm X-A3 και η Fujifilm X-A10 είναι φθηνές φωτογραφικές μηχανές χωρίς να υστερούν σε χαρακτηριστικά για κάποιον που θέλει να μπει στο σύστημα Fujifilm Χ.

Οι φακοί της σειράς Fujinon X

Φακοί σταθερής εστιακής απόστασης

FUJINON XF80mm F2.8 R LM OIS WR Macro
Mid-telephoto 1:1 macro FUJINON lens for Fujifilm X Mount
80mm focal length
135 equivalent: 122mm
F2.8 max aperture

FUJINON XF50mmF2 R WR
FUJINON Weather resistant mid-telephoto prime lens for Fujifilm X Mount
50mm focal length
135 equivalent: 76mm
F2 max aperture

FUJINON XF23mmF2 R WR
FUJINON Weather resistant prime lens for Fujifilm X Mount
23mm focal length
135 equivalent: 35mm
F2 aperture

FUJINON XF35mm F2 R WR
FUJINON Weather resistant prime lens for Fujifilm X Mount
35mm focal length
135 equivalent: 53mm
F2 aperture

FUJINON XF90mm F2 R LM WR
FUJINON telephoto prime lens for Fujifilm X Mount
90mm focal length
135 equivalent: – 137mm
F2.0 aperture

FUJINON XF16mm F1.4 R WR
FUJINON weather-resistant wide-angle lens with fast aperture for Fujifilm X Mount
16mm focal length
135 equivalent: 24mm
F1.4 aperture

FUJINON XF56mm F1.2 R APD
FUJINON prime lens for Fujifilm X Mount with Apodization filter to produce even smoother bokeh.
56mm focal length
135 equivalent: 84mm
F1.2 aperture

FUJINON XF56mm F1.2 R
FUJINON prime lens for Fujifilm X Mount
56mm focal length
135 equivalent: 84mm
F1.2 aperture

FUJINON XF23mm F1.4 R
FUJINON prime lens for Fujifilm X Mount
23mm focal length
135 equivalent: 35mm
F1.4-F16 aperture

FUJINON XF27mm F2.8
Highly portable, high-performance single focal length “pancake” lens
27mm focal length
135 equivalent: 41mm
F2.8 aperture

FUJINON XF14mm F2.8 R
FUJINON ultra-wide prime lens for Fujifilm X Mount.
14mm focal length
135 equivalent: 21mm
F2.8-F22 aperture

FUJINON XF60mm F2.4 R Macro
FUJINON telephoto macro prime lens for Fujifilm X Mount
60mm focal length
135 equivalent: 91mm
F2.4-F22 aperture

FUJINON XF35mm F1.4 R
FUJINON prime lens for Fujifilm X Mount
35mm focal length
135 equivalent: 53mm
F1.4-F16 aperture

FUJINON XF18mm F2 R
FUJINON wide-angle prime lens for Fujifilm X Mount
18mm focal length
135 equivalent: 27mm
F2.0-F16 aperture

Φακοί μεταβλητής εστιακής απόστασης

FUJINON XF100-400mm F4.5-5.6 R LM OIS WR
FUJINON weather-resistant long zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount (design tentative)
100-400mm focal length
135 equivalent: 152-609mm
F4.5 – 5.6 aperture

FUJINON XF16-55mm F2.8 R LM WR
FUJINON weather-resistant short zoom lens for Fujifilm X Mount (design tentative)
16-55mm focal length
135 equivalent: – 24-84mm
F2.8 aperture

FUJINON XF50-140mm F2.8 R LM OIS WR
FUJINON weather-resistant long zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount (design tentative)
50-140mm focal length
135 equivalent: 75-210mm
F2.8 aperture

XC15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ
FUJINON long zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount.
15-45mm focal length
23mm to 69mm in the 35mm format equivalent
F3.5-5.6 aperture

FUJINON XC50-230mm F4.5-6.7 OIS II
FUJINON long zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount.
50-230mm focal length
135 equivalent: 75-345mm
F4.5-6.7 aperture

FUJINON XC16-50mm F3.5-5.6 OIS II
FUJINON short zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount.
16-50mm focal length
135 equivalent: 24-76mm
F3.5 aperture

FUJINON XF18-135mm F3.5-5.6 R LM OIS WR
FUJINON weather-resistant zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount
18-135mm focal length
135 equivalent: 27-203mm
F3.5-F5.6 aperture

FUJINON XF10-24mm F4 R OIS
FUJINON ultra-wide short zoom lens for Fujifilm X Mount
10-24mm focal length
135 equivalent: 15-36mm
F4 aperture

FUJINON XF55-200mm F3.5-4.8 R LM OIS
FUJINON long zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount.
55-200mm focal length
135 equivalent: 84-305mm
F3.5-F22 aperture

FUJINON XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS
FUJINON short zoom lens with Optical Image Stabilisation for Fujifilm X Mount.
18-55mm focal length
135 equivalent: 27-84mm
F2.8-F22 aperture

Τα παιδιά με τα καινούργια παπούτσια

Τα καινούργια παπούτσια

Τα παιδιά με τα καινούργια παπούτσια

Την πρώτη από τις δύο σημερινές φωτογραφίες την έχω αναρτήσει ξανά στο “Τρία παιδία που χαίρονται στην αιωνιότητα“. Ο μικρός Werfel μόλις έχει παραλάβει τα καινούργια του παπούτσια από την διανομή του αμερικάνικου ερυθρού σταυρού στο ορφανοτροφείο Am Himmel στην Αυστρία. Αυτή η φωτογραφία του Gerald Waller δημοσιεύθηκε στο περιοδικό LIFE τον Δεκέμβριο του 1946 και ξανά τον Σεπτέμβριο του 1951.

Τα παιδιά με τα καινούργια παπούτσια

Το ίδιο συμβαίνει και στην μικρούλα της δεύτερης φωτογραφίας. Γεμάτη χαρά θαυμάζει τα καινούργια της παπούτσια  στην Ελλάδα του 1945. Μια φωτογραφία τραβηγμένη από την Βούλα Παπαϊωάννου. Μιας και η φωτογράφος εργάστηκε για διάφορες ξένες αποστολές, πιθανολογώ ότι τα παπούτσια είναι από διανομή της UNRRA (United Nations Relief and Rehabilitation Administration). Δυστυχώς δεν έχω κάποιες παραπάνω φωτογραφίες για αυτή την φωτογραφία.

Fujifilm GFX 50S ψηφιακή φωτογραφική μηχανή μεσαίου φορμά χωρίς καθρέπτη

Fujifilm GFX 50S mirrorless φωτογραφική μηχανή μεσαίου φορμά

Η Fujifilm GFX 50S είναι μια mirrorless μεσαίου φορμά ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Ανακοινώθηκε από την Fujifilm στην Photokina του 2016 αλλά οι πωλήσεις ξεκίνησαν το 2017. Η φωτογραφική μηχανή διαθέτει έναν αισθητήρα 43.8×32.9 mm που είναι 1,7x μεγαλύτερος από έναν full frame αισθητήρα και είναι σχεδίαση και κατασκευή της Fujifilm όπως και οι καινούργιοι φακοί με μοντούρα G-mount που σχεδιάστηκαν ειδικά για την GFX 50S. Στην σειρά των φακών μέχρι τώρα είναι διαθέσιμοι οι GF 63mm f/2.8 R WR, νορμάλ,GF 32-64mm f/4 R LM WR ζουμ ευρυγώνιος, GF 120mm f/4 Macro R LM OIS WR, για μακροφωτογραφία, GF 110mm f/2 R LM WR, φακός για πορτραίτα, GF 23mm f/4 R LM WR, υπερευρυγώνιος και ένας ευρυγώνιος ο GF 45mm f/2.8 R WR για φωτογραφία δρόμου.

Μοντέλο Ψηφιακή Μηχανή Fujifilm GFX 50S

Τα χαρακτηριστικά της Fujifilm GFX 50S

Μοντέλο Ψηφιακή Μηχανή Fujifilm GFX 50S
Ενεργά pixels 51,4 εκατομμύρια
Αισθητήρας εικόνας 43,8 mm x 32,9 mm αισθητήρας Bayer με φίλτρο βασικών χρωμάτων. Σύστημα καθαρισμού αισθητήρα μέσω υπερήχων.
Μέσα αποθήκευσης Κάρτες Μνήμης SD (-2G) / SDHC (-32G) / SDXC (-256G) UHS-I / UHS-IΙ
Τύπος αρχείων Φωτογραφίες:
JPEG (Exif 2.3), RAW : 14bit RAW (Πρωτότυπο φορμά RAF, απαιτείται ειδικό λογισμικό), RAW+JPEG, 8-bit TIFF (μετατροπή αρχείου RAW μόνο μέσω της μηχανής)
Βίντεο:
Σύστημα αρχείου βίντεο : MOV, (MPEG-4 AVC / Η.264 )
Ήχος : Linear PCM / Στερεοφωνικός ήχος 48KHz sampling)
Ενεργά pixels εγγραφής L 4:3  8256Χ6192  S 4:3 4000Χ3000
L 3:2 8256Χ5504  S 3:2 4000Χ2664
L16:9 8256Χ4640  S 16:9 4000Χ2248
L 1:1  6192Χ6192   S 1:1 2992Χ2992
L (65:24)  8256Χ3048  S (65:24)  4000Χ1480
L (5:4)  7744Χ6192  S (5:4) 3744Χ3000
L (7:6)  7232Χ6192   S (7:6) 3504Χ3000

Υποδοχή φακού Υποδοχή FUJIFILM G
Ευαισθησία ISO Στάνταρ ευαισθησία AUTO1 / AUTO2 / AUTO3 (έως ISO12800) / ISO100 έως 12800 (1/3stοp)
Επέκταση ευαισθησίας ισοδύναμη με ISO50 / 25600 / 51200 / 102400
Φωτομέτρηση TTL 256-Ζωνική μέτρηση (zone metering), Multi (Πολλαπλή), Spot (Σημείου), Average (Μέσος Όρος), Center Weighted (Μέτρηση στο κέντρο)
Έλεγχος έκθεσης P (Πρόγραμμα αυτόματης έκθεσης) / A (αυτόματη έκθεση με προτεραιότητα διαφράγματος) / S (αυτόματη έκθεση με προτεραιότητα κλείστρου) / Μ (χειροκίνητη έκθεση)
Τύπος κλείστρου Focal Plane Shutter
Αντιστάθμιση έκθεσης -5.0EV – +5.0EV, 1/3EV (stop) (εγγραφή βίντεο : -2.0EV – +2.0EV)
Σταθεροποίηση εικόνας Υποστήριξη με φακούς τύπου OIS
Ταχύτητα κλείστρου ΜΗΧΑΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ
– Λειτουργία Ρ: 4 δευτερόλεπτα έως 1/4000 δευτερόλεπτα
– Όλες οι λειτουργίες : 60 λεπτά έως 1/4000 δευτερόλεπτα
– Λειτουργία Bulb : Έως 60 λεπτά
– Λειτουργία Τime (Καθορισμός χρόνου λήψης) : 60 λεπτά έως 1/4000 δευτερόλεπτα.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ
– Λειτουργία Ρ: 4 δευτερόλεπτα έως 1/16000 δευτερόλεπτα,
– Όλες οι λειτουργίες : 60 λεπτά έως 1/16000 δευτερόλεπτα
– Λειτουργία Bulb : Έως 60 λεπτά
– Λειτουργία Τime (καθορισμός χρόνου λήψης) : 60 λεπτά έως 1/16000 δευτερόλεπτα
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ ΠΡΟΣΘΙΑΣ ΚΟΥΡΤΙΝΑΣ
– Λειτουργία Ρ: 4 δευτερόλεπτα έως 1/4000 δευτερόλεπτα,
– Όλες οι λειτουργίες : 60 λεπτά έως 1/4000 δευτερόλεπτα
– Λειτουργία Bulb : έως 60 λεπτά
– Λειτουργία Time (καθορισμός χρόνου λήψης) : 60 λεπτα έως 1/4000 δευτερόλεπτα.
ΜΗΧΑΝΙΚΟ+ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ
– Λειτουργία P : 4 δευτερόλεπτα έως 1/16000 δευτερόλεπτα
– Όλες οι λειτουργίες : 60 λεπτά έως 1/16000 δευτερόλεπτα
– Λειτουργία Bulb : έως 60 λεπτά
– Λειτουργία Time (καθορισμός χρόνου λήψης) : 60 λεπτα έως 1/16000 δευτερόλεπτα.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ ΠΡΟΣΘΙΑΣ ΚΟΥΡΤΙΝΑΣ+ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΚΛΕΙΣΤΡΟ
– Λειτουργία Ρ: 4 δευτερόλεπτα έως 1/16000 δευτερόλεπτα,
– Όλες οι λειτουργίες : 60 λεπτά έως 1/16000 δευτερόλεπτα
– Λειτουργία Bulb : έως 60 λεπτά
– Λειτουργία Time (καθορισμός χρόνου λήψης) : 60 λεπτα έως 1/16000 δευτερόλεπτα.
Συγχρονισμός ταχύτητας κλείστρου με φλας 1/125 δευτερόλεπτα ή πιο αργό.
Διαδοχικές λήψεις Περίπου 3.0 fps JPEG : Χωρίς όριο, Συμπίεση RAW χωρίς απώλειες : 13 καρέ,
Ασυμπίεστο RAW : 8 καρέ
* Με χρήση Ηλεκτρονικού Κλείστρου Πρόσθιας Κουρτίνας

Μοντέλο Ψηφιακή Μηχανή Fujifilm GFX 50S

Περίπου 1.8 fps JPEG : Χωρίς όριο, Συμπίεση RAW χωρίς απώλειες : Χωρίς όριο,
Ασυμπίεστο RAW :8 καρέ

– Ο αριθμός των καταγεγραμμένων καρέ εξαρτάται από τον τύπο της κάρτας μνήμης που χρησιμοποιείτε.
– Η ταχύτητα συνεχούς λήψης εξαρτάται από τις περιβαλλοντικές συνθήκες και τον αριθμό των καρέ
Αυτόματη ομαδοποίηση Ομαδοποίηση ΑΕ (2/3/5/7/9 καρέ) :±1/3EV – ±3EV, 1/3EV (stop)
Ομαδοποίηση Προσωμοίωσης Φιλμ: Διαθέσιμη και στις 3 ρυθμίσεις Προσομοίωσης Φιλμ
Ομαδοποίηση Δυναμικής Εμβέλειας: 100% / 200% / 400%
Ομαδοποίηση Ευαισθησίας ISO: ±1/3EV, ±2/3EV, ±1EV
Ομαδοποίηση Ισορροπίας Λευκού: ±1, ±2, ±3

Εστίαση Λειτουργία:
Απλή (AF) / Συνεχής (AF) / Χειροκίνητη (MF) / Αυτόματη + Χειροκίνητη (AF+MF)
Τύπος:
TTL Αντίθεση AF
Επιλογή Καρέ Εστίασης AF:
Single Point (Ενός Σημείου) AF: EVF / LCD: 13Χ9 / 25X17 (Δυνατότητα επιλογής μεταξύ 6 τύπων μεγέθους σημείου εστίασης),
Zone (Ζώνη) AF: 3Χ3 / 5Χ5 / 7Χ7 από 117 περιοχές σε πλέγμα 13Χ9
Ευρεία/Παρακολούθηση Εστίασης (Wide/Tracking AF) : (έως 9 περιοχές)
AF-S: Ευρεία
AF-C: Παρακολούθηση
Ισορροπία λευκού Αυτόματη Αναγνώριση Σκηνής, Προσαρμοσμένη, Επιλογή χρωματικής θερμοκρασίας (K), Προεπιλογή : Ηλιοφάνεια, Σκιά, Φθορισμού με φως ημέρας, Φθορισμού θερμού φωτός, Φθορισμού ψυχρού φωτός, Πυρακτώσεως, Υποβρύχια
Χρονόμετρο αυτο-φωτογράφησης 10 δευτερολέπτων / 2 δευτερολέπτων
Καθορισμός Χρόνου Λήψης Ναι (Ρύθμιση : Τμηματική, Αριθμός λήψεων, Εκκίνηση χρόνου)
Λειτουργίες φλας Με την τοποθέτηση EF-X500
Λειτουργία Συγχρονισμού
1η Κουρτίνα / 2η Κουρτίνα / AUTO FP (HSS)
Λειτουργία Φλας
TTL (Αυτόματο Φλας / Στανταρ / Αργού Συγχρονισμού) / Χειροκίνητο / Απενεργοποιημένο
Υποδοχή φλας Ναι: (Υποδοχή συμβατή με φλας τύπου TTL)
Σκόπευτρο Έγχρωμο σκόπευτρο OLED 0,5 ιντσών, 3.690.000 dots, Κάλυψη περιοχής θέασης σε σύγκριση με την καταγραφή : περίπου 100%
Eyepoint : περίπου 23 mm (από την πίσω άκρη του προσοφθάλμιου
Προσαρμογή Διόπτρας : -4~+2m-1
Μεγέθυνση : 0.85x με φακό 50 mm (ισοδύναμο με 35 mm) στο άπειρο και ρύθμιση διόπτρας στο -1.0m-1)
Διαγώνια προοπτική περίπου 40°(οριζόντια προοπτική περίπου 33°)
Ενσωματωμένος αισθητήρας ματιού
Οθόνη LCD LCD Οθόνη Αφής 3.2 ιντσών, λόγος καρέ 4:3, περίπου 2.360.000 dots (κάλυψη περίπου 100%)
Εγγραφή βίντεο FULL HD (1920X1080)  29,97p / 25p / 24p / 23,98p 36 Mbps έως περίπου 30 λεπτά
HD (1280X720) 29,97p / 25p / 24p / 23,98p 18 Mbps έως περίπου 30 λεπτά

Μοντέλο Ψηφιακή Μηχανή Fujifilm GFX 50S

Λειτουργίες Φωτογράφησης Παλέτα Χρωμάτων (Χρώμα, Ευκρίνεια, Διαβάθμιση), Μείωση θορύβου (Noise Reduction), Έκθεση Διαρκείας NR (Long Exposure),Lens Modulation Optimizer, Color Space, Χαρτογράφηση pixel, Προεπιλεγμένες Ρυθμίσεις, Επεξεργασία/Αποθήκευση Προεπιλεγμένων Ρυθμίσεων, Αποθήκευση λειτουργίας αυτόματης εστίασης AF με επιλογή προσανατολισμού, Γρήγορο AF, Σημείο προβολής AF, Pre-AF, AF Ανίχνευση Προσώπου/Ματιών, AF+MF, Ανίχνευση & Επισήμανση των σημείων με μεγαλύτερη αντίθεση, Έλεγχος Εστίασης, Interlock spot AE & Focus area, Στιγμιαίας Εστίασης (AF-S/AF-C), Κλίμακα Βάθους (Depth-of-field scale), Δυνατότητα επιλογής προτεραιότητας Λήψης ή Εστίασης, Λειτουργία Οθόνης Αφής, Mount Adapter Setting, Διόρθωση Κόκκινων Ματιών, Λειτουργία AF βίντεο, Ιστόγραμμα RGB, Επισήμανση Φωτεινότητας (Highlight alert), Ηλεκτρονικό Επίπεδο, Προεπισκόπηση Βάθους Εστίασης, Κλείδωμα ΑΕ, Κλείδωμα AF, Ενεργοποίηση AF, Πολλαπλή Έκθεση
Λειτουργία Προσομοίωσης Φιλμ 15 τύποι, (PROVIA/Standard, Velvia/VIVID, ASTIA/SOFT, CLASSIC CHROME, PRO Neg Hi, PRO Neg.Std, Black & White, Black & White + Ye Filter, Black + White+ R Filter, Black + White + G Filter, Sepia, ACROS, ACROS +Ye Filter, ACROS+R Filter, ACROS+G Filter
Grain Effect Δυνατό, Ασθενές, Απενεργοποιημένο
Color Chrome Effect Δυνατό, Ασθενές, Απενεργοποιημένο
Δυναμικό Εύρος Ρυθμίσεων AUTO, 100%, 200%, 400%
Οθόνη Αφής Σε Λειτουργία Λήψης
Λήψη, AF, Εστίαση Περιοχής, Απενεργοποίηση
Σε Λειτουργία προβολής
Swipe, Zoom, Pinch-in & Out, Double-tap, Drag
Λειτουργίες Αναπαραγωγής Switch Slot, Μετατροπή RAW, Διαγραφή, Διαγραφή επιλεγμένων καρέ, Περικοπή, Αλλαγή Μεγέθους, Προστασία, Περιστροφή Εικόνας, Διόρθωση Κόκκινων Ματιών, Αυτόματη Περιστροφή Εικόνας, Προσθήκη Ηχητικού Υπομνήματος (Voice memo setting), Αντιγραφή, Photobook Assist, Πολλαπλή Απεικόνιση (μικρογραφίες), Αυτόματη Προβολή εικόνων σε Slide Show, Αγαπημένα, Ιστόγραμμα RGB, Επισήμανση Φωτεινότητας (Highlight alert)
Άλλες λειτουργίες Exif Print, Ημέρα/Ώρα, Διαφορά Ώρας, 35 Γλώσσες, Προσωπικό Μενού (My menu setting), Καθαρισμός Αισθητήρα, ΔιάρκειαΜπαταρίας, Ρύθμιση Ήχου, Φωτεινότητα EVF, Χρώμα EVF, Φωτεινότητα Οθόνης, Χρώμα Οθόνης, Προβολή Εικόνας, Αυτόματη περιστροφή, Προεπισκόπηση Έκθεσης σε Χειροκίνητη Λειτουργία, Προεπισκόπηση Εφέ, Οδηγός Πλαισίων, Αυτόματη Περιστροφή PB, Focus Scale Unit, Ρύθμιση δευτερεύουσας οθόνης (Sub Monitor Setting), Μπάρα Ένδειξης Ρύθμισης Εστίασης (Focus lever setting),Γρήγορο Μενού Επεξεργασίας/Αποθήκευσης, Κουμπί Ρύθμισης Λειτουργιών (Fn), Κουμπί Επιλογέα Ρυθμίσεων, Command dial setting, Κλείστρο AF, Κλείστρο AE, Λήψη χωρίς φακό, Δαχτυλίδι Εστίασης, Λειτουργία Κλειδώματος AE-AF, Expo. Comp. button setting, Ρύθμιση Οθόνης Αφής, Κλείδωμα, Αυτόματη Απενεργοποίηση, Shooting Stand by mode, Αυτόματη Κατάσταση Εξοικονόμησης Ενέργειας, Αρίθμηση Αποθήκευσης πρωτότυπων Καρέ (Save org. image), Επεξεργασία Ονόματος Φακέλου, Card slot setting, Switch Slot, Προορισμός Αποθήκευσης Αρχείου Βίντεο, Πληροφορίες δικαιωμάτων Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Ασύρματη μεταδόση Στάνταρ
IEEE 802.11b/g/n (στάνταρντ πρωτόκολλο WIFI)
Κρυπτογράφηση
WEP / WPA / WPA2 mixed mode
Τύπος Πρόσβασης
Infrastructure
Ασύρματη λειτουργία Εντοπισμός Τοποθεσίας, Ασύρματη επικοινωνία (μεταφορά εικόνας), Προβολή & Λήψη Εικόνων, Απομακρυσμένη Λήψη, Εκτύπωση με εκτυπωτή instax
Επαφές/Υποδοχές Ψηφιακή Σύνδεση
USB 3.0 (Υψηλής Ταχύτητας) / micro USB
*συνδεόμενο με remote release RR-90 (πωλείται ξεχωριστά)
HDΜΙ output:
Υποδοχή micro HDMI (τύπος D)
Άλλες
3,5φ mm Στερεοφωνική Υποδοχή για Μικρόφωνο / 3.5φ mm Καλώδιο Υποδοχής Ακουστικού / 2.5φ mm Υποδοχή βύσματος απομακρυσμένης λήψης DC IN 15V *Συμβατή μόνο με AC-15V (προαιρετικά), Υποδοχή Φλας, Υποδοχή Συγχρονισμου Synchronized terminal
Τροφοδοσία Επαναφορτιζόμενη Μπαταρία Λιθίου ΝΡ-T125 (συμπεριλαμβάνεται)
Διάρκεια Λειτουργίας της μπαταρίας για φωτογραφίες
Περίπου 400 καρέ (Normal Mode) με φακό GF63mmF2,8 R (με ενεργοποιημένη την λειτουργία αυτόματης εξοικονόμησης ενέργειας)
Πραγματική Διάρκεια Λειτουργίας για Εγγραφή Ταινίας
* Η λειτουργία ανίχνευσης προσώπου είναι απενεργοποιημένη
FULL HD : περίπου 70 λεπτά
Συνεχής Διάρκεια Λειτουργίας για Εγγραφή Ταινίας
* Η λειτουργία ανίχνευσης προσώπου είναι απενεργοποιημένη
FULL HD : περίπου 145 λεπτά
Διαστάσεις (Π x Υ x Β) 147,5 mm x 94,2 mm x 91,4 mm (41,6 mm χωρίς προεκτάσεις και μέτρηση στα πιο λεπτά μέρη)
Βάρος Περίπου 825 γραμμάρια (με μπαταρία και κάρτα μνήμης) Περίπου 920 γραμμάρια (με EVF)
Περίπου 740 γραμμάρια (χωρίς αξεσουάρ, μπαταρία και κάρτα μνήμης)

Μοντέλο Ψηφιακή Μηχανή Fujifilm GFX 50S

Θερμοκρασία σε κατάσταση λειτουργίας -10°C έως +40°C
Υγρασία σε κατάσταση λειτουργίας 10% έως 80% (χωρίς συμπύκνωση)
Χρόνος εκκίνησης της μηχανής Περίπου 0,4 δευτερόλεπτα
Αξεσουάρ που περιλαμβάνονται στη συσκευασία Επαναφορτιζόμενη Μπαταρία Λιθίου NP-Τ125
Φορτιστής Μπαταρίας BC-Τ125
Προσαρμογέας μπρίζας
Κάλυμμα Σώματος Μηχανής
Λουράκι ώμου
Μεταλλικό Κλιπ
Μεταλλικό Κλιπ Κλειδώματος
Προστατευτικό Καλωδίου
Σκόπευτρο EVF-GFX1Κάλυμμα υποδοχής φλας (Σώμα/EVF)
Κάλυμμα Σκοπεύτρου
Κάλυμμα υποδοχής VPB
Κάλυμμα Υποδοχής Συγχρονισμού
Εγχειρίδιο Χρήσης

Ακρωνύμια της Φωτογραφίας στα αγγλικά A-W

Φωτογραφικά Ακρώνυμα από το A στο W

A or Av Aperture priority or Aperture value. Προτεραιότητα διαφράγματος – Αξία Διαφράγματος. Ρύθμιση έκθεσης στην φωτογραφική μηχανή στην οποία ο φωτογράφος ρυθμίζει την ευαισθησία και το διάφραγμα και η φωτογραφική μηχανή τοποθετεί άμεσα την ταχύτητα του φωτοφράχτη.

AE Automatic exposure. Αυτόματη Έκθεση.  Συνδυασμός Υλικών και λογισμικού που δίνει την δυνατότητα στις φωτογραφικές μηχανές να δημιουργήσουν αυτόματα ένα συνδυασμό παραγόντων της έκθεσης που να οδηγεί στην δημιουργία μας σωστά φωτισμένης φωτογραφίας.

AE-L or AEL Automatic exposure lock. Κλείδωμα Αυτόματης Έκθεσης. Δυνατότητα της φωτογραφικής μηχανής να μπορούμε κλειδώσουμε τις ρυθμίσεις μιας αυτόματης έκθεσης.

AF Autofocus. Αυτόματη Εστίαση. Η δυνατότητα των σύγχρονων μηχανών να εστιάζουν τους φωτογραφικούς φακούς αυτόματα.

AF-L or AFL Autofocus lock. Κλείδωμα Αυτόματης Εστίασης. Ρύθμιση στην φωτογραφική μηχανή που κλειδώνει την εστίαση.

APS-C Advanced Photo System – Classic. Με αυτά τα αρχικά χαρακτηρίζονται από τους κατασκευαστές ψηφιακοί αισθητήρες που το μέγεθός τους πλησιάζει το μέγεθος του κλασικού APS  φιλμ 25.1 × 16.7 mm. Παρόλο που σε διάφορες μηχανές θα βρούμε μεγάλες διαφορές από 20.7 × 13.8 mm μέχρι 28.7 × 19.1 mm. Γενικά είναι οι λεγόμενοι Crop αισθητήρες σε αντίθεση με τους full frame.

AWB Automatic white balance. Αυτόματη Ισορροπία Λευκού. Ρύθμιση στις φωτογραφικές μηχανές που τους επιτρέπει να ρυθμίζουν αυτόματα την ισορροπία λευκού σε kelvin.

CA Chromatic aberration. Χρωματική Εκτροπή. Σφάλμα των φωτογραφικών φακών, όταν αποτυγχάνουν να εστιάσουν στο ίδιο σημείο όλα τα χρώματα.

CCD Chargecoupled device. Τεχνολογία δημιουργίας ψηφιακών αισθητήρων για ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

CIF Catch in focus. Πιασμένο σε εστίαση. Η δυνατότητα που παρέχουν μερικές φωτογραφικές μηχανές να τραβάνε αυτόματα ένα αντικείμενο/θέμα τη στιγμή που είναι εστιασμένο μέσα στο σκόπευτρο με φακούς χειροκίνητης εστιάσης ή με τον φακό τοποθετημένο στο M αντί στο AF. Μερικές φορές ονομάζεται και Focus Trap.

CMOS Complementary metal oxide semiconductor. Επίσης τεχνολογία δημιουργίας ψηφιακών αισθητήρων για ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές που έχει επικρατήσει στις μέρες μας.

CMYK CMYK color model. Μοντέλο CMYK. Η αφαιρετική μέθοδος έγχρωμης εκτύπωσης που χρησιμοποιεί κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο μελάνι για να δημιουργήσει οποιοδήποτε εκτυπώσιμο χρώμα. Είναι δυνατό να παραλειφθεί το μαύρο μελάνι, οπότε η διαδικασία ονομάζεται CMY.

CP, CPL, or CPoL Circular polarizing filter. Φίλτρο Κυκλικής Πόλωσης.Ρυθμιζόμενο φίλτρο στην φωτογραφία που μας επιτρέπει έλεγχο της αντίθεσης, του χρωματικού κορεσμού και των αντανακλάσεων. Σε αντιδιαστολή με το Linear polarizing – PL (Φίλτρο Γραμμικής Πόλωσης).

CSC Compact system camera. Φωτογραφική Μηχανή Κόμπακτ.Φωτογραφική μηχανή μικρού μεγέθους που συνήθως δεν παίρνει εναλλακτικούς φακούς αλλά διαθέτει έναν μόνιμο ζουμ φακό.

DIN Deutsches Institut für Normung. Μονάδα μέτρησης της ευαισθησίας των φωτογραφικών υλικών γερμανικής προέλευσης που χρησιμοποιήθηκε τον 20ο αιώνα.

DOF or DoF Depth of field. Βάθος Πεδίου. Το βάθος πεδίου είναι η απόσταση μεταξύ του πιο κοντινού και του πιο μακρινού σημείου μέσα στην φωτογραφία που ότι περιέχεται φαίνεται εστιασμένο. Το βάθος πεδίου είναι ένα από τα ζητήματα της φωτογραφίας που ο φωτογράφος πρέπει να έχει τον απόλυτο έλεγχο και έχει να κάνει με την διακριτική ικανότητα του ανθρώπινου ματιού.

DPI Dots per inch. Κουκκίδες ανά ίντσα. Μονάδα μέτρησης της εκτυπωμένης ψηφιακής εικόνας, που αποτελείται από κουκκίδες μελάνης ή raster.

DR Dynamic range. Δυναμικό Εύρος.  Ο όρος δυναμικό εύρος εκφράζει το εύρος της χρήσιμης φωτεινότητας σε διαφορετικές συνθήκες και καταστάσεις στην Φωτογραφία. Από το εύρος μιας σκηνής, μέχρι την δυνατότητα των φιλμ και των αισθητήρων να την καταγράψουν.

DSC Digital Still Camera. Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Πρόθεμα σε ονόματα αρχείων εικόνων που δημιουργούν διάφορες φωτογραφικές μηχανές.

DSLR Digital Single Lens Reflex. Μονοοπτική Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή με Καθρέπτη. Η ψηφιακή φωτογραφική μηχανή με εναλλακτικούς φακούς που ο φωτογράφος βλέπει την εικόνα σε ένα οπτικό σκόπευτρο διαμέσου του φακού.

ED Extra low dispersion glass. Κρύσταλλο Πολύ χαμηλής διασποράς.Χρησιμοποιείται στους φωτογραφικούς φακούς για τη μείωση της χρωματικής εκτροπής.

EFC, EFCS or EFSC Electronic first curtain. Ηλεκτρονική εμπρόσθια κουρτίνα. Τρόπος λειτουργίας του φωτοφράχτη σε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

EV Exposure value. Αξία Έκθεσης. Ένα σύστημα για τον υπολογισμό της σωστής έκθεσης στην φωτογραφία που συσχετίζει την ευαισθησία, την ταχύτητα του φωτοφράχτη και το διάφραγμα.

EVF Electronic viewfinder. Ηλεκτρονικό σκόπευτρο. Σκόπευτρο που ο φωτογράφος βλέπει την εικόνα διαμέσου του φακού σε μια μικρή οθόνη ηλεκτρονικά, αντί οπτικά μέσα από ένα πεντάπρισμα ή ένα πεντακαθρέπτη.

EVIL Electronic viewfinder interchangeable lens camera. Φωτογραφική μηχανή με ηλεκτρονικό σκόπευτρο και εναλλακτικούς φακούς. Το επίσημο όνομα των mirrorless, διαβολικά πράγματα.

Exif Exchangeable image file format.  Μια τυποποιημένη μορφή δεδομένων για επιπρόσθετες πληροφορίες  σε ψηφιακά αρχεία ήχου και εικόνας.

f f-number, f-stop. φ-αριθμός. Η αριθμητική τιμή του ανοίγματος ενός φωτογραφικού φακού. Ο λόγος του εστιακού μήκους του φακού διαιρούμενος με την διάμετρο του ανοίγματος σε κάθε συγκεκριμένη θέση μας δίνει τους f-αριθμούς.

FF Full frame, Πλήρους Κάδρου. Οι φωτογραφικές μηχανές ή απλά οι αισθητήρες που το μέγεθος τους είναι ίδιο με το καρέ του φιλμ 35mm: 36 × 24 mm.

FP Focal plane.  Εστιακού επιπέδου. Συνήθως αναφέρεται στους φωτοφράχτες που ανοιγοκλείνουν κοντά στο φιλμ ή στον αισθητήρα. Φωτοφράχτες εστιακού επιπέδου, σε αντίθεση με τους φωτοφράχτες διαφραγματικού επιπέδου.

FPA Focal plane array. Αφορά ειδικού τύπου αισθητήρες ευαίσθητους στο υπέρυθρο ή στις ακτίνες Χ, γενικά σε άλλα μήκη κύματος από το ορατό φως.

FPS Frames per second. Καρέ ανά δευτερόλεπτο. Όρος που τον χρησιμοποιούμε για να πούμε πόσο γρήγορα τραβάει μια φωτογραφική μηχανή στην συνεχόμενη λήψη ή στις ρυθμίσεις στη λήψη βίντεο.

GIF Graphics Interchange Format. Είδος ψηφιακού αρχείου εικόνας με περιορισμό στα 256 χρώματα, χρήσιμο για κινούμενα γραφικά και μικρά αρχεία.

GN Guide number. Οδηγός αριθμός. Ένας αριθμός που δηλώνει την δύναμη του ηλεκτρονικού φλας και χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της έκθεσης στην φωτογραφία. GN= Απόσταση Χ Διάφραγμα που μας δίνει και την πολύ χρήσιμη σχέση Διάφραγμα = GN/ Απόσταση.

GND Graduated neutral density. Διαβαθμισμένο ουδέτερης πυκνότητας.Χαρακτηρίζει ένα φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας το οποίο έχει διαβαθμισμένη φωτεινότητα από την μια μέχρι την άλλη πλευρά του και έτσι βοηθάει τον φωτογράφο να ισορροπήσει σκηνές με έντονη αντίθεση.

HDR High dynamic range. Μεγάλο Δυναμικό Εύρος. Τεχνικές που επιτρέπουν σε μια ψηφιακή φωτογραφία να αποκτήσει μεγαλύτερο εύρος αντίθεσης, από αυτό που μπορεί να καταγράψει ο ψηφιακός αισθητήρας σε μια λήψη.

IQ Image quality. Ποιότητα της Φωτογραφίας. Μια άτυπη συντομογραφία που χρησιμοποιείται περισσότερο σε φωτογραφικά φόρουμ.

IR Infrared. Υπέρυθρο. Η Ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία μετά το ορατό φάσμα, με μήκος κύματος μεγαλύτερο από τα 700nm.

IS Image stabilization. Σταθεροποίηση Εικόνας. Τεχνολογία της Canon, που επιδιώκει να βελτιώσει το θόλωμα της φωτογραφίας εξαιτίας της κίνησης της μηχανής κατά την διάρκεια της έκθεσης. Ανάλογα την εταιρεία και τον τύπο του φακού θα τη βρείτε και με άλλα χαρακτηριστικά, για παράδειγμα  AS, OS, OIS, OSS, SR, SS, SSI, SSS .

ISO. Άιζο.  Κλίμακα μέτρησης της ευαισθησίας των φωτοευαίσθητων υλικών, φιλμ και ψηφιακών αισθητήρων. Συνήθως αναφέρεται μαζί με ένα νούμερο που χαρακτηρίζει αυτή την ευαισθησία. Το πρότυπο το έχει καθορίσει ο International Organization for Standardization συνδυάζοντας τις προϋπάρχουσες  κλίμακες ASA και DIN.

JPEG. Είδους συμπιεσμένου αρχείου  εικόνας φτιαγμένο από το  Joint Photographic Experts Group καθώς και σαν .JPG θα το συναντήσετε σε επέκταση αρχείων εικόνας στον υπολογιστή.

LCA Μια διφορούμενη σύντμηση. Κάποιοι τη χρησιμοποιούν για να δηλώνουν την πλευρική χρωματική εκτροπή, το TCA, ενώ άλλοι τη χρησιμοποιούν για να υποδηλώσουν τη διαμήκη χρωματική εκτροπή, LoCA.

LCD Liquid crystal display. Οθόνη υγρών κρυστάλλων. Μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται στις οθόνες των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών.

LED Light-emitting diode. Δίοδος εκπομπής φωτός. Τεχνολογία ημιαγωγών για την αποτελεσματική μετατροπή της ηλεκτρικής ενέργειας σε φως, με πολλαπλές χρήσεις στην φωτογραφία.

LoCA Longitudinal (axial) chromatic aberration. Διαμήκης (αξονική) χρωματική εκτροπή. Χρωματικό σφάλμα των φωτογραφικών φακών.

LR Lightroom. Μια δημοφιλής εφαρμογή λογισμικού για την επεξεργασία εικόνας της Adobe.

MC Multi-coating or multi-coated. Πολυστρωματική. Αντιανακλαστική επίστρωση των φωτογραφικών φακών.

MF Manual focus. Χειροκίνητη εστίαση. Επιλογή στην φωτογραφία που ο φωτογράφος εστιάζει χειροκίνητα τον φακό σε αντίθεση με  επιλογή AF (Auto Focus) που την εστίαση την κάνει η μηχανή.

MILC Mirrorless interchangeable-lens camera. Φωτογραφική μηχανή με εναλλακτικούς φακούς. Αλλά χωρίς καθρέπτη και πεντάπρισμα.

MTF Modulation transfer function. Μια τεχνική μέτρησης της απόδοσης ενός φωτογραφικού φακού και η καταγραφή της σε ειδικούς πίνακες.

ND Neutral density. Ουδέτερη πυκνότητα. Φωτογραφικά φίλτρα με διαβαθμισμένη διαβάθμιση του γκρίζου για την μείωση της φωτεινότητας χωρίς χρωματική μεταβολή.

NR Noise reduction. Μείωση Θορύβου. Μείωση του ψηφιακού θορύβου μέσα από το λογισμικό της φωτογραφικής μηχανής ή μέσω κάποιου προγράμματος επεξεργασίας.

OCF Off-camera flash. Φλας εκτός μηχανής.  Εξωτερικό φλας που το χρησιμοποιούμε τοποθετώντας το όχι στο θερμό πέδιλο της μηχανής, αλλά μακριά από την μηχανή.

OOF or OoF Out of focus. Εκτός εστίασης. Οι περιοχές της εικόνας που δεν είναι εστιασμένες

Out of Frame.  Εκτός κάδρου.  Έκφραση που σημαίνει  παρουσιάσεις φωτογραφιών με πράγματα να βγαίνουν εκτός  του πλαισίου της φωτογραφίας.

OVF Optical viewfinder. Οπτικό σκόπευτρο.  Σκόπευτρο που ο φωτογράφος βλέπει μέσω οπτικών διατάξεων και όχι σε μια ψηφιακή οθόνη.

PC Prontor-Compur.  Επαφή στο σώμα των φωτογραφικών μηχανών μεγέθους  3.5 mm (1/8″), που πυροδοτούσε   μέσω καλωδίου εξωτερικά φλας όταν ο φωτογράφος πατούσε το κουμπί της λήψης.

PF Purple fringing.  Μια μορφή χρωματικής εκτροπής όπου ένα μωβ-βιολετί θάμπωμα έχει σαν αποτέλεσμα την μείωση της ποιότητας της φωτογραφίας. Πολλοί φακοί έχουν κατηγορηθεί για αυτού του είδους την χρωματική εκτροπή, παρόλο που αρκετοί υποστηρίζουν ότι αυτό το είδος χρωματικής εκτροπής οφείλεται στους ψηφιακούς αισθητήρες

PNG Portable Network Graphics.  Ένας είδος  συμπιεσμένου ψηφιακού αρχείου εικόνας που δίνει ποιοτικότερα αποτελέσματα αλλά  με λίγο μεγαλύτερα αρχεία από τα δημοφιλή .gpeg, .jpg.

P&S Point-and-shoot camera. φωτογραφική αργκό για μικρές βολικές  φωτογραφικές μηχανές που απλά καδράρεις και τραβάς.

PS, PSE Photoshop, Photoshop Elements. Δημοφιλή προγράμματα επεξεργασίας ψηφιακών εικόνων από την εταιρεία ADOBE.

RGB RGB color space.  RGB χρωματικός χώρος. Προσθετική μέθοδος δημιουργίας των χρωμάτων από τα τρία βασικά κόκκινο, πράσινο και μπλέ. Υπάρχουν διάφορα πρότυπα που χρησιμοποιούνται στην ψηφιακή εποχή (για παράδειγμα  sRGB, ISO RGB, adobeRGB).

RP Resolving power. Διαχωριστική  Ικανότητα. Είναι η  ικανότητα ενός οργάνου στη φωτογραφία συνήθως φακού, να ξεχωρίζει δύο σημεία που βρίσκονται πολύ κοντά.

S or Tv Shutter priority or time value. Αξία Χρόνου ή προτεραιότητα διαφράγματος. Επιλογή έκθεσης στην φωτογραφική μηχανή που ο φωτογράφος επιλέγει την ευαισθησία και την  ταχύτητα του φωτοφράχτη και η μηχανή επιλέγει αυτόματα την ταχύτητα.

SLR Single-lens reflex. Μονοοπτική με καθρέπτη. Μια φωτογραφική μηχανή με καθρέπτη με ένα φακό μέσω του οποίου γίνεται η φωτογράφιση.  Ταυτόχρονα μέσου του ίδιου φακού ο φωτογράφος φτιάχνει το κάδρο του αλλά και  εστιάζει. Οι ψηφιακές ονομάζονται Dslr (Digital Single-lens reflex).

SOOC Straight out of camera. Κατευθείαν από την μηχανή. Ιδιωματισμός για τελικές φωτογραφίες από την ψηφιακή φωτογραφική μηχανή χωρίς ανάγκη για περαιτέρω επεξεργασία.

STU Shoot through umbrella. Λήψη διαμέσου της ομπρέλας. Φωτογράφιση με το φως του φλας να διαχέεται από μια λευκή ημιδιάφανη ομπρέλα που προσφέρει μια μεγάλη επιφάνεια με διάχυτο φως.

Sv Sensitivity value. Sensitivity priority  Αξίας Ευαισθησίας. Προτεραιότητα ευαισθησίας. Επιλογή λήψης στις ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές. Είναι αντίστοιχο του P, καθώς ο φωτογράφος επιλέγει την ευαισθησία και η μηχανή τοποθετεί έναν συνδυασμό ταχύτητας και διαφράγματος.

TCA Transverse (lateral) chromatic aberration or lateral colour. Εγκάρσια χρωματική εκτροπή . Είδος χρωματικής εκτροπής , ένα από τα κύρια σφάλματα των φωτογραφικών φακών.

TIFF Tagged Image File Format.  Υψηλής ποιότητας είδος ψηφιακού αρχείου εικόνας επεξεργάσιμο και χωρίς συμπίεση.

TLR Twin-lens reflex. Διοπτική με καθρέπτη.  Μια φωτογραφική μηχανή με δύο φακούς. Ό ένας για την λήψη της φωτογραφίας, ο άλλος για να βλέπει ο φωτογράφος να καδράρει και να εστιάζει.

TTL Through the lens. Δια μέσου του φακού.  Αναφέρεται κυρίως στην φωτομέτρηση/φλασομέτρηση του φωτός που περνάει μέσω του φακού και θα καταγραφεί στην τελική φωτογραφία.

UV Ultraviolet. Υπεριώδης. Η ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία με μήκους κύματος μικρότερο από τα 400 nm που δεν είναι ορατή από το ανθρώπινο μάτι. Τα αρχικά αυτά αναφέρονται και σε φωτογραφικά φίλτρα

WB White balance. Ισορροπία λευκού. Οι ρυθμίσεις  και επιλογές που είναι σχετικές με την με θερμοκρασία χρώματος.

Η μόδα στα χτενίσματα στις αρχές του 20ου αιώνα

Περίτεχνα χτενίσματα στην Αριζόνα και την Κέρκυρα

Στις σημερινές δύο φωτογραφίες που συνομιλούν η πρώτη φωτογραφία είναι του σπουδαίου φωτογράφου των Ινδιάνων Edward Sheriff Curtis  από την Αριζόνα των αρχών του 20ου αιώνα (το πιθανότερο το 1906) που παρουσιάζει 4 κορίτσια της φυλής των Χόπι. Το χαρακτηριστικό των γυναικών Χόπι είναι αυτά τα περίτεχνα χτενίσματα που έχουν επηρεάσει την τοπική αλλά και την μεξικάνικη κουλτούρα, ενώ είναι φανερή η επίδραση που είχαν μέχρι και στο στυλ της πριγκίπισας Leia στον “Πόλεμο των Άστρων”.

Η άλλη φωτογραφία είναι πάλι από τις αρχές του 20ου αιώνα από έναν σπουδαίο επίσης φωτογράφο, τον Γαλλοελβετό Frédéric (Fred) Boissonnas που εγώ τον έχω πολιτογραφήσει σαν Έλληνα, μιας και επί 30 χρόνια φωτογράφισε με απίστευτη οξυδέρκεια την Ελλάδα και τους Έλληνες. Η φωτογραφία είναι του 1903 από μια γιορτή στο Γαστούρι της Κέρκυρας. Προσέξτε τα χτενίσματα των κοριτσιών.

“Be part of the art!”

Διαγωνισμός selfie από το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης!

Τη δική τους θέση στον… τοίχο του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης θα έχουν σε λίγο καιρό οι λάτρεις των selfie. Στο πλαίσιο της επόμενής του έκθεσης με τίτλο selfimages, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης διενεργεί διαγωνισμό selfie μέσω της επίσημης σελίδας του στο Facebook, δίνοντας την ευκαιρία σε όλους να γίνουν “part of the art”!

Στην ειδική εφαρμογή του διαγωνισμού (https://apps.brainweb.gr/thmphotocontest/), οι χρήστες μπορούν να συμμετέχουν ανεβάζοντας τη δική τους selfie, καλώντας στη συνέχεια τους διαδικτυακούς τους φίλους να ψηφίσουν. Με τη λήξη του διαγωνισμού, οι 100 φωτογραφίες με τα περισσότερα like θα παρουσιαστούν σε ειδικό σημείο στην είσοδο του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης! Ο διαγωνισμός selfie θα διαρκέσει έως τις 14 Φεβρουαρίου 2018 και οι νικητές θα δουν τις φωτογραφίες τους στο ΜΦΘ στα τέλη του ίδιου μήνα.

*Φωτογραφία: Κατερίνα Τσακίρη, από τη σειρά Οικογενειακή Υπόθεση, 2014-15

Η έκθεση selfimages, σε επιμέλεια της Νατάσσας Μαρκίδου, συνιστά μια μελέτη των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους σύγχρονοι Έλληνες φωτογράφοι πραγματεύονται το αυτοπορτραίτο, ενώ τα 130 περίπου έργα 33 Ελλήνων δημιουργών έρχονται σε διάλογο με την εποχή του μαζικού φαινομένου της selfie, της φωτογραφικής αυτοαναπαράστασης που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα.

Thessaloniki Museum of PhotographyLocation: Warehouse A’, Port of Thessaloniki3, Navarchou Votsi str., 54624, Thessaloniki
Postal address:c/o Thessaloniki Central Post Office38, Vas. Irakliou str.54101 Thessaloniki, Greece tel. +30 2310 566716 / fax +30 2310 566717 www.thmphoto.gr

H πρώτη φωτογραφία που στάλθηκε με κινητό 1997

Η πρώτη φωτογραφία που στάλθηκε με κινητό τηλέφωνο

Το 1997 ο Philippe Kahn περιμένοντας να γεννήσει η γυναίκα του έγραψε μερικές γραμμές κώδικα στον φορητό υπολογιστή του και με μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή και ένα κινητό κατάφερε να στείλει την φωτογραφία της νεογέννητης κόρης του σε 2000 ανθρώπους ταυτόχρονα με το κινητό του τηλέφωνο. Η αναμονή και η αγωνία εκείνων των στιγμών του έδωσαν την έμπνευση να δημιουργήσει μια σπουδαία εφεύρεση.

Ο Philippe Kahn πολύ σύντομα εξέλιξε την τεχνολογία του την οποία χρησιμοποίησε η Sharp το 2000 για να κυκλοφορήσει στην Ιαπωνία το πρώτο κινητό τηλέφωνο με φωτογραφική μηχανή. Αυτή η εφεύρεση άλλαξε για πάντα τον τρόπο που επικοινωνούμε, αντιλαμβανόμαστε και βιώνουμε τον κόσμο και έθεσε την βάση για τα έξυπνα κινητά που ακολούθησαν αλλά και εφαρμογές φωτο-ανταλλαγής σαν το Instagram και το Snapchat.

Μια ακόμη ανάρτηση για τις Mirrorless φωτογραφικές μηχανές

Κουβέντα για τα πλεονεκτήματα των Mirrorless

Με τις Mirrorless φωτογραφικές μηχανές έχω ασχοληθεί σε προηγούμενη ανάρτηση και σίγουρα να ασχοληθώ και σε επόμενες. Είναι πλέον σαφές ότι η φωτογραφική βιομηχανία θα ρίξει εκεί το βάρος της τα επόμενα χρόνια. Έχω γράψει ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα των Mirroless αλλά σήμερα να πάω λίγο πιο βαθιά για να δούμε τελικά αν αξίζει όλος αυτός ο θόρυβος γύρω από τις mirrorless.

Το πρώτο παράδοξο με τις Mirrorless είναι ότι χαρακτηρίζονται από ένα στοιχείο που τους λείπει, τον καθρέπτη (mirror) που διαθέτουν οι DSLR. O καθρέπτης στις DSLR επιτρέπει την ύπαρξη του οπτικού σκοπεύτρου που μέσω του πενταπρίσματος ή του πεντακαθρέπτη μας δίνει την εικόνα στο ματάκι της φωτογραφικής μηχανής. Δυστυχώς εκτός από αυτό το πλεονέκτημα, Ο καθρέπτης δημιουργεί πολλά μειονεκτήματα. Το πρώτο μειονέκτημα είναι ότι χρειάζεται ένα χώρο μέσα στο σώμα της φωτογραφικής μηχανής και αυτό οδηγεί συνήθως σε μεγαλύτερο μέγεθος και περισσότερο βάρος. Δεύτερο μειονέκτημα είναι η κίνηση του καθρέπτη που ακόμη και στην καλύτερη περίπτωση οδηγεί σε κραδασμούς στο εσωτερικό της μηχανής και θόρυβο. Ένα τρίτο μειονέκτημα είναι ότι οι φακοί, ακόμη και οι ευρυγώνιοι πρέπει να βρίσκονται πολύ πιο μπροστά από την φυσική τους θέση και αυτό απαιτεί πολλές διορθώσεις με αποτέλεσμα (έτσι ισχυρίζονταν για χρόνια οι φωτογραφικές εταιρείες) μεγαλύτερο κόστος.

Πάμε να δούμε τι προσφέρουν σε σχέση με τα 3 βασικά μειονεκτήματα των dslr οι σύχρονες mirrorless. Στο θέμα του βάρους και μεγέθους παρόλο που θα έπρεπε και θα μπορούσε να ήταν μικρότερες οι Mirrorless δεν είναι πάντα. Τι εννοώ με αυτό. Ότι πρέπει να συγκρίνουμε ίδιου μεγέθους αισθητήρα και ίδιους φακούς και σας έχω το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα με τις 3 μηχανές παρακάτω. Παρόλο που η Mirrorless είναι μικρότερη και ελαφρύτερη σαν σκέτο σώμα, όταν της φορέσεις τον αντίστοιχο φακό μ(ιας και κανείς δεν φωτογραφίζει με σκέτο το σώμα της μηχανής) είναι ίδια ή μεγαλύτερη με μια αντίστοιχη DSLR ή DSLT της ίδιας εταιρείας.

Το επόμενο πλεονέκτημα των Mirrorless ισχύει όντως. Ο θόρυβος και οι κραδασμοί του καθρέπτη των DSLR απλά δεν υπάρχουν. Αυτό είναι σαφέστατο πλεονέκτημα για φωτογράφους που φωτογραφίζουν σε χώρους που απαγορεύεται ο οποιοσδήποτε θόρυβος και βοηθάει πάρα πολύ σε εκθέσεις με αργούς χρόνους έκθεσης. Το τρίτο μειονέκτημα για τις DSLR ή πλεονέκτημα για τις Mirrorless ή αλήθεια είναι ότι δεν το έχω δει ακόμη. Τι θέλω να πω με αυτό. Ούτε τους φανταστικούς ευρυγώνιους και γενικά σταθερούς φακούς έχω δει για τις Mirroless, ούτε βέβαια να είναι αρκετά φθηνότεροι μιας που είναι ευκολότερη η σχεδίαση και η κατασκευή τους. Και για του λόγου το αληθές σας παραθέτω μερικές ενδεικτικές τιμές. Οι τιμές είναι από το skroutz.gr και όπως θα διαπιστώσετε σε όλες τις περιπτώσεις ο ακριβότερος είναι ο φακός για τις Mirrorless Sony (E mount).

Canon EF 50mm f/1.8 STM Τιμή 120 ευρώ

Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D Τιμή 129 ευρώ

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1.8G 222 ευρώ

Sony 50mm f/1.8 Ε 279 ευρώ

Canon EF 100mm f/2.8L IS USM Macro 841 ευρώ

Nikon AF-S Micro Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED VR 839 ευρώ

Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS Ε 968 ευρώ

Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM 1749 ευρώ

Nikon AF-S Nikkor 85mm f/1.4G 1691 ευρώ

Sony FE 85mm f/1.4 GM (E-mount) 1776 ευρώ

Το ψηφιακό σκόπευτρο που στα περισσότερα άρθρα που διαβάζω το θεωρούν πλεονέκτημα των Mirrorless εγώ εξακολουθώ να το θεωρώ μειονέκτημα. Μπορεί να βοηθάει λίγο να γλυτώνεις χρόνο σε κανονικές φωτιστικές συνθήκες καθώς δεν χρειάζεται να δεις την πρώτη φωτογραφία για να εκτιμήσεις τον φως, αλλά βλέπεις τις αλλαγές αλλάζοντας τις ρυθμίσεις. Από την άλλη δεν μπορείς να εκμεταλλευτείς το εξαιρετικό εύρος της ανθρώπινης όρασης και στα υψηλά ISO το ψηφιακό σκόπευτρο γίνεται τόσο απαράδεκτο όσο και οι ψηφιακές φωτογραφίες.

Μια από τις Mirrorless που μου αρέσουν πάρα πολύ, Fujifilm X-T2

Συνοψίζοντας. Οι Mirrorless σαφώς και έχουν μέλλον, αλλά δεν είναι ακόμη το μέλλον της ( προσοχή της Επαγγελματικής ) φωτογραφίας. Πιστεύω ότι οι επαγγελματίες θα προτιμούν και για το επόμενο διάστημα να χτίζουν το σύστημα τους επάνω σε μια DSLR. Όπως καθώς βλέπω τον ανταγωνισμό να μεγαλώνει περιμένω από την Nikon και από την Canon να βγάλουν full frame Mirrorless σύντομα και αν συμβεί αυτό, ανάλογα με το τι φακούς θα φοράνε τα πράγματα στον φωτογραφικό κόσμο θα μπουν σε νέα βάση. Εδώ θα είμαστε και θα δούμε τι μέλλει γενέσθαι.

Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή – Φωτογραφικό Λεύκωμα

Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή

Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή

Τμήμα από το εξώφυλλο η έκδοση είναι τετράγωνη 26Χ26

Σπάνια φωτογραφικά λευκώματα σπουδαίων ξένων φωτογράφων έχουν την τύχη να εκδοθούν στα ελληνικά από ελληνικό εκδοτικό οίκο. Μια από αυτές τις σπάνιες περιπτώσεις είναι αυτό το λεύκωμα του μεγάλου Ρόμπερτ Κάπα με τον τίτλο “Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή – Μεγάλες στιγμές του 20ου αιώνα” από τις εκδόσεις Καστανιώτη. Το λεύκωμα είναι μετάφραση του Robert Capa, The Definitive Collection, Phaedon Press London 2001.

 

Μια από τις  φωτογραφίες  από την απόβαση της Νορμανδίας που είναι στο εξώφυλλο του λευκώματος

Οι 937 φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο λεύκωμα μαζί με μερικά πορτραίτα του Ρόμπερτ Κάπα που τα έχουν τραβήξει άλλοι (ανάμεσα τους ο Κερτέζ, ο Στάιν και ο Μπρεσόν), είναι επιλογή του αδερφού του Ρόμπερτ Κάπα, Κορνέλ Κάπα και του Ρίτσαρντ Γοουέλαν. Μια επιλογή από τις 70000 συνολικά φωτογραφίες που τράβηξε κατά την διάρκεια της καριέρας του σαν φωτορεπόρτερ από το 1932 που τράβηξε την πρώτη φωτογραφία σε μια ομιλία του Τρόσκι στην Δανία, μέχρι την τελευταία ακριβώς πριν πατήσει την νάρκη που τον σκότωσε ακαριαία στην Ινδοκίνα.

Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή

Η γνωστότερη φωτογραφία του Capa με τον στρατιώτη που πέφτει νεκρός από τον ισπανικό εμφύλιο

Ο Ρίτσαρντ Γοουέλαν έχει γράψει και τον πρόλογο στο λεύκωμα που έχει αρκετές πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Ρόμπερτ Κάπα. Ενώ αρκετά επεξηγηματικές είναι και οι λεζάντες καθώς και εμβόλιμα κειμενάκια ανάμεσα στις 572 σελίδες του λευκώματος. Αυτό το τόσο περιεκτικό φωτογραφικό λεύκωμα μας παρουσιάζει τον Κάπα με ένα εξαιρετικό τρόπο, γιατί οι περισσότερες από τις φωτογραφίες είναι άγνωστες και μας δείχνουν την πραγματική φωτογραφική μεγαλοφυΐα του. Διαλέγοντας πάντως φωτογραφίες για να εικονογραφήσω αυτή την ανάρτηση διάλεξα γνωστές φωτογραφίες και άφησα τις άγνωστες για επόμενες αναρτήσεις.

Ρόμπερτ Κάπα: Η τελική συλλογή

Ο Robert  Capa έτοιμος να επιβιβαστεί στο μεταγωγικό αεροπλάνο για να πέσει μαζί με τους αμερικάνους αλεξιπτωτιστές κάπου στον Ρήνο.

Το βιβλίο το είχα ξεφυλλίσει όταν πρωτοεκδόθηκε, αλλά το απόκτησα πρόσφατα χάρη σε ένα καλό μου φίλο και μαθητή τον Ντίνο που το βρήκε σε μια εκπληκτική προσφορά (από πάνω από 70 ευρώ μόνο 19.90 που μάλλον ήταν λάθος του βιβλιοπωλείου γιατί πολύ γρήγορα το ξαναπήγε 54 ευρώ) και το αγόρασε και για μένα. Το φωτογραφικό λεύκωμα για τον Κάπα αποτελεί πρότυπο για το πως θα έπρεπε να παρουσιάζονται οι μεγάλοι φωτογράφοι στο κοινό για να μπορέσει να αγγίξει το έργο τους και ανθρώπους που δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους παρουσιάσεις και βιβλία.