Σφαιρική Εκτροπή – Σφάλματα Φωτογραφικών Φακών

Σφάλμα Σφαιρικής Εκτροπής – Spherical Aberration

Το σφάλμα σφαιρικής εκτροπής είναι ένα από τα πιο συνηθισμένα σφάλματα των φωτογραφικών φακών και αυτό που ευθύνεται κυρίως για την μείωση της φωτογραφικής ποιότητας στα ανοιχτά διαφράγματα.  Το σφάλμα της σφαιρικής εκτροπής οφείλεται στην καμπυλότητα των στοιχείων των φωτογραφικών φακών. Στους φακούς που παρουσιάζουν σφαιρική εκτροπή οι φωτεινές ακτίνες που περνάνε από διαφορετικά σημεία του φακού (αξονικές και παραξονικές ακτίνες),  εστιάζονται και σε διαφορετικά σημεία (διαφορετικές εστίες).

Σφαιρική Εκτροπή - Σφάλματα Φωτογραφικών Φακών

Το σφάλμα σφαιρικής εκτροπής διορθώνεται σε πολύ μεγάλοι βαθμό όταν ο φωτογραφικός φακός αποτελείται από διορθωμένα οπτικά στοιχεία που παρουσιάζουν ελάχιστο σφαιρικό σφάλμα και ονομάζονται φακοί  βέλτιστου σχήματος (αυτό όσο αφορά την κατασκευή τους), αλλά διορθώνεται και σε αρκετά μεγάλο βαθμό όταν κλείνουμε το διάφραγμα και είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που προτιμάμε τα μεσαία διαφράγματα των φακών για μέγιστη φωτογραφική ποιότητα.

Αρχεία Εικόνας με κατάληξη .CR2 (Canon Raw 2)

Αρχεία Εικόνας .CR2

Όπως καταλαβαίνει και κάποιος από τον τίτλο .CR2 είναι τα RAW αρχεία που δημιουργούν οι φωτογραφικές μηχανές της Canon. Ονομάστηκαν έτσι, δηλαδή Canon Raw έκδοση 2, γιατί ήρθαν να αντικαταστήσουν την πρώτη μορφή RAW αρχείων της Canon τα .CRW.

Αρχεία Εικόνας .CR2

Όπως σας έχω αναφέρει και σε άλλα άρθρα μου τα αρχεία RAW των ψηφιακών φωτογραφικών μηχανών είναι τα αρνητικά της νέας εποχής με όλη την αρχική πληροφορία της σκηνής αλλά και των ρυθμίσεων της μηχανής και μπορούμε να επανερχόμαστε όποτε θέλουμε και να δημιουργούμε αντίγραφα χωρίς να χάνουμε σε τίποτε από αυτές τις αρχικές πληροφορίες όσες φορές και αν επεξεργαστούμε το αρχικό αυτό RAW αρχείο μας.

Οι Canon όπως και οι περισσότερες ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μας δίνουν την δυνατότητα να τραβάμε ταυτόχρονα και RAW αρχεία αλλά και JPG και αυτός είναι κατά την άποψη μου ο καλύτερος τρόπος για να αποθηκεύουμε τις φωτογραφίες μας.

Σχετικά άρθρα

RAW ή JPEG; Η επιλογή του αρχείου αποθήκευσης των φωτογραφιών μας στην φωτογραφική μας μηχανή

Αρχεία Εικόνας με κατάληξη .NEF (Nikon Electronic Format)

Έλληνας ο στρατιώτης σύμβολο του 2ου παγκόσμιου πολέμου

Κεφαλλονίτης ο στρατιώτης στην φωτογραφία του Eugene Smith

Εδώ και μερικά χρόνια είναι απολύτως βέβαιο ότι  ο στρατιώτης σύμβολο του 2ου παγκόσμιου πολέμου, η διάσημη φωτογραφία του Eugene Smith με τον ταλαιπωρημένο στρατιώτη που πίνει νερό από το παγούρι του και έγινε γραμματόσημο από τα αμερικάνικα ταχυδρομεία το 2002 και η επόμενη στιγμή του ίδιου στρατιώτη με το τσιγάρο στο στόμα, απεικονίζουν τον Ευάγγελο Κλωνή από τον Άγιο Γεώργιο της Κεφαλονιάς σε μια ανάπαυλα της μάχης κάπου στον Ειρηνικό.

Έλληνας ο στρατιώτης σύμβολο του 2ου παγκόσμιου πολέμου

Ο Ευάγγελος Κλωνής είχε μια μυθιστορηματική ζωή. Γεννήθηκε το 1916 και σε ηλικία 20 χρόνων μετανάστευσε παράνομα σαν λαθρεπιβάτης σε ένα καράβι που πήγαινε στην Αμερική. Εκεί αφού περιπλανήθηκε σε διάφορες πολιτείες κατέληξε στην Σάντα Φε στο Νέο Μεξικό που υπήρχε μεγάλη ελληνική κοινότητα αλλά το κυριότερο ο καιρός του θύμιζε την Ελλάδα.

Έλληνας ο στρατιώτης σύμβολο του 2ου παγκόσμιου πολέμου

Στη Σάντα Φε ο Κλωνής στέριωσε όμως εξακολουθούσε να τον ανησυχεί ότι ήταν παράνομος μετανάστης. Έτσι το 1942 όταν η Αμερική μπήκε στον πόλεμο και κάλεσε όλους τους παράνομους μετανάστες να καταταγούν με αντάλλαγμα την αμερικανική υπηκοότητα ήταν από τους πρώτους που το έκαναν. Όταν μάλιστα πριν ολοκληρωθεί η εκπαίδευση του πληροφορήθηκε ότι στην Ελλάδα που βρίσκονταν υπό κατοχή οι γερμανοί είχαν σκοτώσει τους γονείς του, είχε ακόμη έναν λόγο να πολεμήσει με το πλευρό των συμμάχων, για να πάρει εκδίκηση.

Ο Ευάγγελος Κλωνής πολέμησε σε πολλά μέτωπα, αλλά η πολεμική του ιστορία ήταν λίγο θολή ακόμη και για την οικογένεια του, την γυναίκα του και τους τρεις γιούς του, καθώς δεν αναφέρονταν ποτέ στην περίοδο του πολέμου με πολλές λεπτομέρειες.  Συνέχισε την ζωή του στην Σάντα Φε και  μάλιστα άνοιξε και ένα δικό του μπαρ το ” Evangelo’s ” που υπάρχει ακόμη και σήμερα και το έχει ο ένας από τους γιούς του ο Νίκος. Ο Ευάγγελος Κλωνής πέθανε ήσυχα το 1989. Είχε αναφέρει ότι κάποια στιγμή στην διάρκεια του πολέμου τον είχε φωτογραφίσει ένας φωτογράφος του LIFE,αλλά κανείς δεν είχε δώσει τότε σημασία.

Το 1991 είναι η σημαδιακή χρονιά που ο ένας από του γιούς του αναγνώρισε τον πατέρα του στο εξώφυλλο μιας έκδοσης του LIFE για τα 50 χρόνια από την έναρξη του πολέμου. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία καθώς όλα επιβεβαιώθηκαν από πολλές πηγές μιας και ο Ευάγγελος Κλωνής είχε συστηθεί στον φωτογράφο Eugene Smith που τον ρώτησε το όνομα του σαν T.E. Underwood. Το επίθετο ήταν του κολλητού του J. R. Underwood, αλλά τα αρχικά σήμαιναν Τρελός Έλληνας!

Περισσότερες λεπτομέρειες για την ζωή του Ευάγγελου Κλωνή αλλά και της οικογένειας του, αλλά και όλο το ιστορικό της επιβεβαίωσης χωρίς καμία αμφιβολία ότι αυτός είναι ο στρατιώτης σύμβολο στις φωτογραφίες του Eugene Smith μπορείτε να διαβάσετε στο παρακάτω link.

http://digitaljournalist.org/issue0510/swanson.html

Από την Πράγα στην Αθήνα

Η πρώτη φωτογραφία είναι πασίγνωστη. Από τις φωτογραφίες της εισβολής στην Πράγα το 1968 του Κουντέλκα. Αυτή η φωτογραφία δίνει έμπνευση για την δεύτερη σε έναν μαθητή μου τον Κλεάνθη που τραβάει αυτή εξαιρετική φωτογραφία, το χέρι με ρολόι του με φόντο την Αθήνα και στρατιωτικά οχήματα που ετοιμάζονται για την παρέλαση της 25ης Μαρτίου.

Από την Πράγα στην Αθήνα Josef Koudelka   – Prague 1968

Από την Πράγα στην ΑθήναKleanthis Mpantis – Athens 2017

 

 

Αστιγματισμός – Σφάλματα Φωτογραφικών Φακών

Αστιγματισμός – Astigmatism

Ο αστιγματισμός είναι ένα σφάλμα των φωτογραφικών φακών, αλλά και σφάλμα που παρουσιάζει και η ανθρώπινη όραση. Χαρακτηριστικό παράδειγμα για το σφάλμα του αστιγματισμού είναι εικόνα ενός σταυρού σε ένα φακό με αστιγματισμό που θα μας δώσει τις δύο κάθετες γραμμές εστιασμένες σε άλλο σημείο.

Αστιγματισμός - Astigmatism

Υπάρχουν δύο είδη αστιγματισμού. Το πρώτο είδος είναι μια μονοχρωματική εκτροπή που συμβαίνει σε αντικείμενα που βρίσκονται μακριά από τον οπτικό άξονα του φακού και ο δεύτερος μπορεί να οφείλεται σε σχεδιαστικό λάθος ή σε κατασκευαστικό λάθος όταν συγκολλούμε τα μέρη ενός φωτογραφικού φακού. Οι περισσότεροι σύγχρονοι φακοί δεν παρουσιάζουν το σφάλμα του αστιγματισμού.

Αστιγματισμός - Astigmatism

Το 19ο αιώνα όλοι οι φακοί παρουσίαζαν το σφάλμα του αστιγματισμού έτσι οι φακοί που διόρθωναν αυτό το σφάλμα ονομάστηκαν αναστιγματικοί και ήταν τόσο σημαντικό αυτό που συνήθως το ανάφεραν και  στην ονομασία τους  (για παράδειγμα οι Doppel-Anastigmat και Voigtländer Anastigmat Skopar). Ο πρώτος που σχεδίασε ένα αναστιγματικό φακό ήταν ο  Paul Rudolph  για την  εταιρεία  Carl Zeiss AG το 1890. Ο Zeiss Anastigmat ή Zeiss Protar όπως ονομάστηκε αργότερα, ήταν ένας φακός που διόρθωνε το σφάλμα σφαιρικής εκτροπής, το σφάλμα κόμης και τον αστιγματισμό ταυτόχρονα.

Eγκαίνια της έκθεσης των σπουδαστών της φωτογραφίας του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ

Έκθεσης σπουδαστών της φωτογραφίας

Τα εγκαίνια της έκθεσης των σπουδαστών της φωτογραφίας  του ΙΕΚ ΔΕΛΤΑ Αθήνας πραγματοποιήθηκαν το απόγευμα της Πέμπτης 23 Μαρτίου 2017, στο καλλιτεχνικό στέκι «Βρυσάκι» στην περιοχή της Πλάκας.

Οι σπουδαστές στα πλαίσια των εργασιών τους για το τρέχον εξάμηνο, παρουσίασαν τις προσωπικές τους δουλειές στο ευρύ κοινό, το οποίο επιβράβευσε με την σειρά του τον επαγγελματισμό αλλά και τις εξαιρετικές ικανότητες τους στην τέχνη της φωτογραφίας.

Το θέμα της έκθεσης ήταν “Remake” αφού οι σπουδαστές  προσπάθησαν να αποδώσουν έργα μεγάλων φωτογράφων με το δικό τους ύφος και προσωπικό στίγμα, σε μια μεταγενέστερη εποχή.

Σπουδαστές, καθηγητές και προσωπικό έδωσαν το παρόν ενώ την έκθεση απόλαυσαν κι επισκέπτες του καλλιτεχνικού hotspot «Βρυσάκι», οι οποίοι συνεχάρησαν τους σπουδαστές κι ψήφισαν τα αγαπημένα τους πορτρέτα!

Για όσους επιθυμούν να την επισκεφθούν ξανά ή για όσους δεν κατάφεραν να παρευρεθούν στα εγκαίνια, η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή έως και την Παρασκευή 31 Μαρτίου 2017.

Σχολείο στα Βαλκάνια

Σχολείο στα Βαλκάνια  30 χρόνια μετά

Με αυτές τις δύο φωτογραφίες όποτε τις βλέπω παθαίνω ότι έπαθα την δεκαετία του 90 σε ένα ταξίδι μου στην Τουρκία που συνέχεια νόμιζα ότι είχα μεταφερθεί με την μηχανή του χρόνου στην Ελλάδα του 1970. Αυτό συμβαίνει και με αυτές τις δύο φωτογραφίες που “συνομιλούν” σήμερα. Η πρώτη είναι του Κωνσταντίνου Μάνου από το A Greek Portfolio και είναι τραβηγμένη την δεκαετία του 60′ σε ένα ελληνικό σχολείο και η δεύτερη λες και είναι τραβηγμένη στο ίδιο σχολείο την ίδια μέρα από άλλη γωνία.

Σχολείο στα Βαλκάνια

Konstantinos Manos – A Greek Portfolio

Σχολείο στα Βαλκάνια

Nikos Economopoulos – Albanians

Δεν είναι όμως έτσι, η δεύτερη φωτογραφία  είναι του Νίκου Οικονομόπουλου και είναι τραβηγμένη σε ένα αλβανικό σχολείο στα Τίρανα το 1991, 30 χρόνια μετά!

Κωνσταντίνος Μάνος – A Greek Portfolio

Konstantinos Manos –  A Greek Portfolio – Φωτογραφικό Λεύκωμα

To A Greek Portfolio είναι ένα από τα πιο γνωστά φωτογραφικά έργα που αφορούν την Ελλάδα. Το δημιούργησε την δεκαετία του 60΄ο γεννημένος από Έλληνες γονείς Konstantinos Manos , όταν αποφάσισε να κάνει μερικά φωτογραφικά ταξίδια στην Ελλάδα, τον τόπο καταγωγής των γονιών του την περίοδο 1961-1964 και το 1967.

Konstantinos Manos  -  Α Greek Portfolio - Φωτογραφικό Λεύκωμα

Ο Konstantinos Manos είναι ένας σπουδαίος φωτογράφος και οι ελληνικές του ρίζες μας κάνουν να αισθανόμαστε περήφανοι. Παρόλο που το A Greek Portfolio ήταν το εισιτήριο του για να γίνει μέλος του πρακτορείου Mangum και έγινε λεύκωμα με μεγάλη εκδοτική επιτυχία το 1972, εγώ δεν το θεωρώ την σπουδαιότερη δουλειά του (Πιστεύω ότι τα American Color και American Color 2 είναι σπουδαιότερα) .

Konstantinos Manos  -  Α Greek Portfolio - Φωτογραφικό Λεύκωμα

Άλλωστε υπάρχουν φωτογράφοι, έλληνες και ξένοι, που φωτογράφισαν την Ελλάδα  την ίδια περίοδο και  δημιούργησαν  ένα εξίσου σπουδαίο έργο, χωρίς να γίνει ποτέ τόσο γνωστό όσο το A Greek Portfolio. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι ανάμεσα στις φωτογραφίες του A Greek Portfolio δεν υπάρχουν και μερικά φωτογραφικά αριστουργήματα.

Konstantinos Manos  -  Α Greek Portfolio - Φωτογραφικό Λεύκωμα

Η ουσία είναι ότι και να λέω εγώ το A Greek Portfolio έχει πάρει μια πολύ σημαντική θέση στην ιστορία της φωτογραφίας. Μάλιστα το 2013 το μουσείο Μπενάκη έκανε μια μεγάλη έκθεση αφιέρωμα στον φωτογράφο και στο A Greek Portfolio, με την ονομασία “A Greek portfolio 50 χρόνια μετά” . Στην έκθεση περιλαμβάνονταν στο πρώτο τμήμα οι φωτογραφίες που περιείχε το λεύκωμα του 1972, αλλά και ένα πρόσθετο δεύτερο τμήμα  με φωτογραφίες από εκείνα τα ταξίδια στην Ελλάδα  που αποτελούν σημερινή επιλογή του ίδιου του φωτογράφου, από ένα σύνολο 219 φωτογραφιών που χάρισε στο μουσείο Μπενάκη.

Konstantinos Manos  -  Α Greek Portfolio - Φωτογραφικό Λεύκωμα

Κόμη (Κομήτης) – Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Κόμη – Coma

Η κόμη είναι ένα από τα σπάνια στις μέρες μας σφάλματα των φωτογραφικών φακών. Παλιότερα υπήρχαν αρκετοί φθηνοί και κακοσχεδιασμένοι φακοί που παρουσίασαν το σφάλμα κόμης. Η κόμη είναι είδος μονοχρωματικού σφάλματος των φακών , που αφορά τις φωτεινές ακτίνες που σχηματίζουν το φωτογραφικό είδωλο και προσπίπτουν υπό γωνία ως προς τον κύριο άξονα του φωτογραφικού φακού. Αυτές οι φωτεινές ακτίνες δεν εστιάζουν σε ένα και μοναδικό σημείο όπως θα έπρεπε, αλλά το σημείο στο οποίο εστιάζουν εξαρτάται από το σημείο του φακού στο οποίο προσπίπτουν.

Κόμη (Κομήτης) - Σφάλματα των Φωτογραφικών Φακών

Στην διεθνή ορολογία έχει επικρατήσει ο όρος comatic aberration για τους φακούς και γενικά τα οπτικά συστήματα που παρουσιάζουν σφάλμα κόμης. Χαρακτηριστικό του σφάλματος της κόμης είναι ότι φωτεινές ακτίνες που προσπίπτουν στο φακό σε κύκλους γύρω από το κέντρο του καταλήγουν σε κύκλους και όταν σχηματίζεται είδωλο. Αυτοί οι κύκλοι καλούνται κύκλοι κόμης και εικόνα που σχηματίζουν είναι σα να υπάρχει μία φωτεινή ουρά γύρω από το είδωλο. Αυτή η ουρά μοιάζει με ουρά κομήτη και από αυτήν την παρομοίωση προήλθε ο χαρακτηρισμός του συγκεκριμένου σφάλματος των φακών.

Κόμη (Κομήτης) - Σφάλματα των Φωτογραφικών ΦακώνΚύκλοι σφάλματος κόμης

 

 

Οι φωτογραφικές μηχανές και οι φακοί μου

Ο φωτογραφικός εξοπλισμός που χρησιμοποιώ

Οι φίλοι μου και οι μαθητές μου με ρωτάνε συχνά τι είδους εξοπλισμό χρησιμοποιώ στα ταξίδια μου. Ο κύριος σκοπός του εξοπλισμού είναι να είναι ελαφρύς ενώ εκτός από το ελαφρύς έδωσα σημασία και στο να είναι φθηνός. Μετά από αρκετά χρόνια πειραματισμών έχω καταλήξει σε ένα σχήμα όσο αφορά φωτογραφικές μηχανές crop, αλλά με αρκετά μεγαλύτερο βάρος αλλά και πολλά περισσότερα χρήματα ξέρω τι θα επέλεγα και στην περίπτωση των full frame.

Ο εξοπλισμός μου θέλω να είναι ελαφρύς για προφανείς λόγους (πολύ περπάτημα κουβαλώντας τις μηχανές στον λαιμό ή στις τσάντες), αλλά και φθηνός ώστε σε περίπτωση κλοπής ή καταστροφής του να είναι εύκολο να τον αντικαταστήσω. Το σχήμα που έχω επιλέξει τα τελευταία χρόνια είναι 2 φωτογραφικές μηχανές Nikon crop, D7200 και μια Nikon D7000. Πριν κυκλοφορήσει η Nikon D7200, φωτογράφιζα με 2 Nikon D7000 και μια Νikon D5100 και πριν από αυτές με 2 Nikon D90. Οι φακοί που έχω επιλέξει να έχω μαζί μου είναι οι σταθεροί Nikon fisheye 10.5mm F2,8 DX που τον χρησιμοποιώ και για εικονικές περιηγήσεις και για πανοραμικές φωτογραφίες και ένας 50mm F1,8 G που τον χρησιμοποιώ κυρίως για πορτραίτα μιας και στις crop (DX) μου γίνεται 75mm. Αυτοί οι φακοί μπαίνουν συνήθως στην τρίτη μηχανή.

Οι φωτογραφικές μηχανές και οι φακοί μου

Στις δύο πρώτες έχω μόνιμα στην μια τον Nikon AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED και στην άλλη είχα τον Nikon AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR αλλά πρόσφατα τον αντικατέστησα με τον Tamron AF 28-300mm f/3.5-6.3 XR Di VC που είναι φθηνότερος , ζυγίζει 250 γραμμάρια πιο λίγο και εστιάζει πολύ πιο κοντά από τον Nikon, με παραπλήσια αποτελέσματα όσο αφορά την ποιότητα της φωτογραφίας. Αυτό το σχήμα στις 2 μηχανές μου έχει ως αποτέλεσμα να έχω μια συνεχόμενη γκάμα από 15mm μέχρι 585mm (αν συνυπολογίσω και την επιλογή για περιοχή εικόνας 1,3X της D7200) χωρίς να χρειαστεί να αλλάξω φακούς και χωρίς να χρειάζομαι κάποιον τηλεμετατροπέα, πράγμα που από μόνο του σας δείχνει γιατί έχω επιλέξει crop φωτογραφικές μηχανές.

Οι φωτογραφικές μηχανές και οι φακοί μου

Δεν κουβαλάω τσάντα για όλα μαζί, αλλά η κάθε φωτογραφική μηχανή έχει την δική της τσάντα μέσης. Τα υπόλοιπα που κουβαλάω μαζί μου είναι μερικές έξτρα μπαταρίες, ένα μικρό τηλεχειριστήριο, ένα καθαριστικό βουρτσάκι και καθαριστικά πανάκια, ένα πολωτικό φίλτρο, ένα ρυθμιζόμενο φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας και όταν θέλω να κάνω εικονικές περιηγήσεις ένα τριπόδι με μια πανοραμική κεφαλή, αν θέλω τριπόδι για σταθερές λήψεις χρησιμοποιώ το ίδιο τριπόδι με μια κεφαλή με μπίλια. Τι θα χρησιμοποιούσα από φωτογραφικό εξοπλισμό αν μου τον κουβαλούσαν άλλοι και είχα απεριόριστα χρήματα να διαθέσω θα σας πω σε άλλη μου ανάρτηση.