Δωρεάν Βιβλία Τέχνης

Η online δωρεάν βιβλιοθήκη του μουσείου J. Paul Getty

Όσο περνάνε τα χρόνια όλο και περισσότερα βιβλία βρίσκονται δωρεάν διαθέσιμα στο ίντερνετ σε ηλεκτρονική μορφή, αλλά όχι κρυφά στη ζούλα και χωρίς σεβασμό στα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών, αλλά επίσημα από διάφορους οργανισμούς και εκδοτικούς οίκους. Αυτό είναι μια ευλογία ειδικά όταν πρόκειται για βιβλία τέχνης και λευκώματα που συνήθως είναι από τα ακριβότερα βιβλία.

Μια τέτοια περίπτωση είναι το μουσείο J. Paul Getty που από τις πάμπολλες και σημαντικές εκδόσεις που συνήθως έχουν να κάνουν με την τέχνη και με ότι έχει σχέση με τα θέματα που απασχολούν το μουσείο, έχει διαθέσει δωρεάν σε μορφή .PDF για κατέβασμα πάνω από 250 βιβλία. Ανάμεσα τους και αρκετά που έχουν σχέση με την φωτογραφία.

Για παράδειγμα να μερικοί ενδιαφέροντες τίτλοι

Julia Margaret Cameron The Complete Photographs

ANTIQUITY& PHOTOGRAPHY Early Views of Ancient Mediterranean Sites

Masterpieces of the J. Paul Getty Museum PHOTOGRAPHS

FELICE BEATO A PHOTOGRAPHER ON THE EASTERN ROAD

Το Link στο website του μουσείου που μπορείτε τα βρείτε όλα είναι:

http://www.getty.edu/publications/virtuallibrary/

Πριν 40 Χρόνια η Pentax ME

Διαφήμιση της Pentax στην Ελλάδα

Πριν από 40 ακριβώς χρόνια είχαμε την άνοιξη του ειδικού φωτογραφικού τύπου με 2 δύο περιοδικά. Το ένα, το Φωτο τεστ, δεν μακροημέρευσε αλλά έπαιξε τον ρόλο του στον ανταγωνισμό. Το άλλο,  το περιοδικό Φωτογραφία,  υπήρξε μακροβιότερο και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη της φωτογραφίας στην Ελλάδα. Αλλά σήμερα θέλω να σας θυμίσω αυτή την διαφήμιση της Pentax που έτρεξε στην Ελλάδα το 1977.

Το Φθινόπωρο του 1977 δημοσιεύεται αυτή η διαφήμιση για την σχετικά καινούργια τότε Pentax ΜΕ που είχε κυκλοφορήσει το 1976. Το παράξενο για μένα και για πολλούς ήταν οτι αυτή η SLR δεν είχε δυνατότητα ρύθμισης της ταχύτητας εκτός από τις  1/100 (ταχύτητα συγχρονισμού) και την Β (BULB). Η μηχανή δούλευε μόνο με προτεραιότητα διαφράγματος, πριν από 40 ολόκληρα χρόνια. Στην διαφήμιση παρουσιάζεται με το μοτέρ προώθησης του φιλμ που της έδινε 1,5 καρέ το δευτερόλεπτο. Σε κάποιο άρθρο διάβασα ότι η Pentax με αυτή την μηχανή αντέγραψε την Nikon, αλλά δεν έχουν δίκιο. H Nikon ακολούθησε ασθμαίνοντας την Pentax με μια μηχανή με το ίδια γράμματα και τα ίδια σχεδόν χαρακτηριστικά, την Nikon EM,  3 χρόνια μετά το 1979.

Ακρωνύμια της Φωτογραφίας στα αγγλικά D-G

Φωτογραφικά Ακρώνυμα D-G

DIN Deutsches Institut für Normung. Μονάδα μέτρησης της ευαισθησίας των φωτογραφικών υλικών γερμανικής προέλευσης που χρησιμοποιήθηκε τον 20ο αιώνα.

DOF or DoF Depth of field. Βάθος Πεδίου. Το βάθος πεδίου είναι η απόσταση μεταξύ του πιο κοντινού και του πιο μακρινού σημείου μέσα στην φωτογραφία που ότι περιέχεται φαίνεται εστιασμένο. Το βάθος πεδίου είναι ένα από τα ζητήματα της φωτογραφίας που ο φωτογράφος πρέπει να έχει τον απόλυτο έλεγχο και έχει να κάνει με την διακριτική ικανότητα του ανθρώπινου ματιού.

DPI Dots per inch. Κουκκίδες ανά ίντσα. Μονάδα μέτρησης της εκτυπωμένης ψηφιακής εικόνας, που αποτελείται από κουκκίδες μελάνης ή raster.

DR Dynamic range. Δυναμικό Εύρος.  Ο όρος δυναμικό εύρος εκφράζει το εύρος της χρήσιμης φωτεινότητας σε διαφορετικές συνθήκες και καταστάσεις στην Φωτογραφία. Από το εύρος μιας σκηνής, μέχρι την δυνατότητα των φιλμ και των αισθητήρων να την καταγράψουν.

DSC Digital Still Camera. Ψηφιακή φωτογραφική μηχανή. Πρόθεμα σε ονόματα αρχείων εικόνων που δημιουργούν διάφορες φωτογραφικές μηχανές.

DSLR Digital Single Lens Reflex. Μονοοπτική Ψηφιακή Φωτογραφική Μηχανή με Καθρέπτη. Η ψηφιακή φωτογραφική μηχανή με εναλλακτικούς φακούς που ο φωτογράφος βλέπει την εικόνα σε ένα οπτικό σκόπευτρο διαμέσου του φακού.

ED Extra low dispersion glass. Κρύσταλλο Πολύ χαμηλής διασποράς. Χρησιμοποιείται στους φωτογραφικούς φακούς για τη μείωση της χρωματικής εκτροπής.

EFC, EFCS or EFSC Electronic first curtain. Ηλεκτρονική εμπρόσθια κουρτίνα. Τρόπος λειτουργίας του φωτοφράχτη σε ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

EV Exposure value. Αξία Έκθεσης. Ένα σύστημα για τον υπολογισμό της σωστής έκθεσης στην φωτογραφία που συσχετίζει την ευαισθησία, την ταχύτητα του φωτοφράχτη και το διάφραγμα.

EVF Electronic viewfinder. Ηλεκτρονικό σκόπευτρο. Σκόπευτρο που ο φωτογράφος βλέπει την εικόνα διαμέσου του φακού σε μια μικρή οθόνη ηλεκτρονικά, αντί οπτικά μέσα από ένα πεντάπρισμα ή ένα πεντακαθρέπτη.

EVIL Electronic viewfinder interchangeable lens camera. Φωτογραφική μηχανή με ηλεκτρονικό σκόπευτρο και εναλλακτικούς φακούς. Το επίσημο όνομα των mirrorless, διαβολικά πράγματα.

Exif Exchangeable image file format.  Μια τυποποιημένη μορφή δεδομένων για επιπρόσθετες πληροφορίες  σε ψηφιακά αρχεία ήχου και εικόνας.

f f-number, f-stop. φ-αριθμός. Η αριθμητική τιμή του ανοίγματος ενός φωτογραφικού φακού. Ο λόγος του εστιακού μήκους του φακού διαιρούμενος με την διάμετρο του ανοίγματος σε κάθε συγκεκριμένη θέση μας δίνει τους f-αριθμούς.

FF Full frame, Πλήρους Κάδρου. Οι φωτογραφικές μηχανές ή απλά οι αισθητήρες που το μέγεθος τους είναι ίδιο με το καρέ του φιλμ 35mm: 36 × 24 mm.

FP Focal plane.  Εστιακού επιπέδου. Συνήθως αναφέρεται στους φωτοφράχτες που ανοιγοκλείνουν κοντά στο φιλμ ή στον αισθητήρα. Φωτοφράχτες εστιακού επιπέδου, σε αντίθεση με τους φωτοφράχτες διαφραγματικού επιπέδου.

FPA Focal plane array. Αφορά ειδικού τύπου αισθητήρες ευαίσθητους στο υπέρυθρο ή στις ακτίνες Χ, γενικά σε άλλα μήκη κύματος από το ορατό φως.

FPS Frames per second. Καρέ ανά δευτερόλεπτο. Όρος που τον χρησιμοποιούμε για να πούμε πόσο γρήγορα τραβάει μια φωτογραφική μηχανή στην συνεχόμενη λήψη ή στις ρυθμίσεις στη λήψη βίντεο.

GIF Graphics Interchange Format. Είδος ψηφιακού αρχείου εικόνας με περιορισμό στα 256 χρώματα, χρήσιμο για κινούμενα γραφικά και μικρά αρχεία.

GN Guide number. Οδηγός αριθμός. Ένας αριθμός που δηλώνει την δύναμη του ηλεκτρονικού φλας και χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της έκθεσης στην φωτογραφία. GN= Απόσταση Χ Διάφραγμα που μας δίνει και την πολύ χρήσιμη σχέση Διάφραγμα = GN/ Απόσταση.

GND Graduated neutral density. Διαβαθμισμένο ουδέτερης πυκνότητας. Χαρακτηρίζει ένα φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας το οποίο έχει διαβαθμισμένη φωτεινότητα από την μια μέχρι την άλλη πλευρά του και έτσι βοηθάει τον φωτογράφο να ισορροπήσει σκηνές με έντονη αντίθεση.

To Kαρβέλι – Φωτογραφικό Λεύκωμα

“The Bread Book” – Kenneth Josephson

Το καρβέλι

Το ” Βιβλίο του Ψωμιού” μπορεί να μην ήταν το πρώτο λεύκωμα εννοιολογικής φωτογραφίας, αλλά ήταν το πρώτο που τυπώθηκε σαν απάντηση κριτική σε αντίστοιχα φωτογραφικά λευκώματα του καιρού του. Σύμφωνα με τον φωτογράφο,  καθηγητή φωτογραφίας και πρωτοπόρο της εννοιολογικής φωτογραφίας Kenneth Josephson, του την είχαν δώσει τα φωτογραφικά λευκώματα του Duane Michals που υποτίθεται κουβαλούσαν βαθιά νοήματα έτσι κι αυτός το 1973 έβγαλε το “The Bread Book” που δεν είχε κανένα απολύτως νόημα. Ήταν ένα καρβέλι ψωμί φόρμας κομμένο σε 10 φέτες και φωτογραφημένες όλες οι φέτες από την μπροστινή και από την πίσω πλευρά.

Το καρβέλι

Στο εξώφυλλο ήταν η πρώτη φέτα και στο οπισθόφυλλο η τελευταία, αλλά μπορούσες να το κοιτάξεις και από πίσω προς τα μπρός και τις φέτες στις εσωτερικές σελίδες με όποια σειρά ήθελες. Το βιβλίο δεν προκάλεσε την αίσθηση που ήθελε η ο δημιουργός του είναι η αλήθεια και παρόλο που κόστιζε μόλις 2-3 δολαρια, έκαναν χρόνια να εξαντληθούν τα 1800 λευκώματα της πρώτης έκδοσης. Κάποια στιγμή πριν από μερικά χρόνια βγήκε μια νέα αριθμημένη έκδοση 250 λευκωμάτων με υπογραφή του φωτογράφου για να καλύψουν την όποια μικρή ζήτηση (βέβαια στις μέρες μας κάνει στο Amazon 28 δολάρια  και η παλιά έκδοση σε άψογη κατάσταση 55 δολάρια).

Το καρβέλι

Πιστεύω ότι το “The Bread Book” είναι ένα από τα σημαντικότερα φωτογραφικά λευκώματα στην ιστορία της φωτογραφίας, μόνο και μόνο για την παιχνιδιάρικη διάθεση του και είναι ιδανικό στο να θυμίζει σε εμάς τους φωτογράφους να μην παίρνουμε τον εαυτό μας πολύ στα σοβαρά. Τώρα βέβαια κάποια φωτογραφικά λευκώματα του Duane Michals μ’αρέσουν πολύ, αλλά τι να κάνουμε σε αυτό τον πόλεμο των λευκωμάτων δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει νικητής και νικημένος.

Γυναίκες Φωτογράφοι τον 19ο αιώνα

Γυναίκες Φωτογράφοι τον 19ο αιώνα

Με αυτό το πρώτο άρθρο εγκαινιάζω μια καινούργια στήλη/κατηγορία στο blog μου που θα αφορά τις γυναίκες φωτογράφους. Υπάρχει αυτή η ανάγκη να αναφέρονται οι γυναίκες φωτογράφοι ξεχωριστά; Ναι για να τις θυμίζουμε αυτές και το έργο τους και για να φέρουμε στην επιφάνεια ακόμη περισσότερα ονόματα σημαντικών γυναικών φωτογράφων.

Ναι υπήρξαν, υπάρχουν και θα εξακολουθήσουν φυσικά να υπάρχουν σπουδαίες γυναίκες φωτογράφοι. Ακόμη όμως και στο εξειδικευμένο κοινό της φωτογραφίας είναι γνωστά μόνο λίγα ονόματα γυναικών φωτογράφων που άσκησαν έντονη επίδραση στην εξέλιξη της φωτογραφίας και που άφησαν ένα σπουδαίο φωτογραφικό έργο.

Δεν είναι πολλές οι αναφορές στην ιστορία της φωτογραφίας σε γυναίκες φωτογράφους. Αν παραθέσω μερικά ονόματα που είναι τα πιο δημοφιλή, πιθανότατα θα δοκιμαστούν και οι δικές σας γνώσεις για την ιστορία της φωτογραφίας, αλλά δυστυχώς είναι αλήθεια παρόλο που υπάρχουν αρκετές σημαντικές γυναίκες φωτογράφοι, σπάνια αναφέρονται στις ιστορίες της φωτογραφίας εκτός από ελάχιστες εξαιρέσεις. Για να δούμε συνήθως ποιες συναντάμε και ποιες ξεχνάμε μόνο για τα πρώτα- πρώτα χρόνια της φωτογραφίας τον 19ο αιώνα.

Από την περίοδο των πρωτοπόρων της φωτογραφίας οι περισσότεροι ιστορικοί ξεχνάνε ένα σπουδαίο πρόσωπο. Την γυναίκα και ενθουσιώδη βοηθό του Talbot σε όλους τους φωτογραφικούς του πειραματισμούς, την Constance Fox Talbot  (1811-1880). Δυστυχώς μετά από τόσα χρόνια που έχουν περάσει από εκείνες τις πρώτες μέρες των πειραματισμών με την φωτογραφία ο ρόλος της δεν πιστεύω ότι έχει διερευνηθεί όπως θα της άξιζε. Πουθενά δεν θα δείτε να αναφέρεται το όνομα της πρώτης ξαδέρφης του Talbot. Η Emma-Thomasina Talbot με τις γνώσεις για την φωτογραφική διαδικασία που είχε αποκτήσει από τον ξάδερφο της, πιθανότατα ενέπνευσε τον άντρα της John Dillwyn-Llewelyn, ώστε να ασχοληθεί με την φωτογραφία.

Η πρώτη που συνήθως αναφέρουν οι ιστορίες της φωτογραφίας όλο και πιο πολύ, είναι η Anna Atkins (1799-1871) που ανήκε στον φιλικό κύκλο των πρωτοπόρων της φωτογραφίας Talbot και Hershel και είναι η πρώτη που δημοσίευσε ένα βιβλίο/λεύκωμα με φωτογραφίες και μάλιστα με την μέθοδο της Κυανοτυπίας.

Μια από τις πιο γνωστές φωτογραφίες της Julia Margaret Cameron με τίτλο ” Sadness”

Συνήθως οι ιστορίες της φωτογραφίας αναφέρουν την Julia Margaret Cameron (1815-1879). Είναι μάλλον η φωτογράφος που αναφέρεται πιο συχνά και όχι μόνο για τον 19ο αιώνα. Παρόλα αυτά δεν είμαι σίγουρος ότι αναδεικνύεται πλήρως το πόσο σημαντική προσωπικότητα υπήρξε και όχι μόνο στον χώρο της φωτογραφίας. Καμιά αναφορά δεν γίνεται όμως στην Clementina Hawarden (1822-65) που μάλιστα στον κύκλο της υπήρξε η φήμη ότι τα χημικά της φωτογραφίας ήταν υπεύθυνα για τον πρόωρο θάνατο της.

Η πρώτη γυναίκα επαγγελματίας φωτογράφος στην Γαλλία, η Geneviève Élisabeth Disdéri (1817–1878), μπορεί να άνοιξε μαζί με τον άντρα της το φωτογραφικό στούντιο στην Βρέστη, αλλά όταν εκείνος έφυγε για το Παρίσι το 1847, συνέχισε να το λειτουργεί μόνη της.

Στην Γερμανία η πρώτη επαγγελματίας φωτογράφος ήταν η Bertha Beckmann (1815–1901). Εκείνη άνοιξε μαζί με τον σύζυγο της το φωτογραφικό της στούντιο το 1843 στη Λειψία, αλλά συνέχισε να το λειτουργεί μετά το θάνατο του το 1847. Ενώ πρωτοπορος υπήρξε και η Emilie Bieber (1810–1884) που άνοιξε ένα φωτογραφικό στούντιο στο Αμβούργο το 1852.

Αυτοπορτραίτο της Bertha Wehnert Beckmann

Η δασκάλα Sarah Louise Judd (1802–1886) ήταν πιθανότητα η πρώτη επαγγελματίας φωτογράφος στις ΗΠΑ, μιας και στην Μινεσότα εκτός από τα σχολεία που ίδρυσε τραβούσε και δαγεροτυπίες . Στην Ελβετία από τις πρώτες γυναίκες επαγγελματίες υπήρξε η Alwina Gossauer (1841–1926). Δεν θα βρείτε σε καμιά ιστορία της φωτογραφίας την Δανέζα Thora Hallager (1821–1884). Ταξίδεψε στο Παρίσι για να μάθει από κοντά τα μυστικά της Δαγεροτυπίας και ήδη από το 1857 άνοιξε το δικό της στούντιο.

Μια χώρα που οι γυναίκες φωτογράφοι διέπρεψαν πολύ πιο γρήγορα και σε μεγαλύτερο βαθμό από τις υπόλοιπες χώρες ήταν η Σουηδία.  Η Brita Sofia Hesselius (1801–1866) ήταν η πρώτη επαγγελματίας φωτογράφος στην χώρα της. Η Maria “Marie” Kinnberg  (1806-1858), έγινε επαγγελματίας  φωτογράφος το 1951, ενώ η φεμινίστρια, ζωγράφος, λιθογράφος, χαράκτρια, δημιουργός χαρτών και ποιήτρια Sofia Carolina Ahlbom (1803 – 1868), ανάμεσα στα άλλα ασχολήθηκε και με την φωτογραφία. Στην Σουηδία υπήρξαν τα πρώτα χρόνια της φωτογραφίας πάνω από 15 γυναίκες επαγγελματίες φωτογράφοι με κάποιες από αυτές να λογαριάζονται μαζί με τους κορυφαίους άντρες συναδέρφους τους. Ανάμεσα τους οι Hilda Sjölin,Rosalie Sjöman, Caroline von Knorring, Anna Hwass και οι Bertha Valerius και  η μαθήτρια της Selma Jacobsson που υπήρξαν επίσημες φωτογράφοι της βασιλικής αυλής.

Παρόλα τα τόσα ονόματα που έχω αναφέρει μέχρι τώρα. Δεν έχουν τελειώσει οι γυναίκες φωτογράφοι που στα μέσα του 19ου αιώνα και αργότερα ασχολήθηκαν με αυτό το νέο μέσο κάνοντας το επάγγελμα, είτε το αξιοποίησαν για καλλιτεχνικούς λόγους. Με όλες αυτές και με τις υπόλοιπες γυναίκες φωτογράφους, από τα πρώτα χρόνια της φωτογραφίας μέχρι σήμερα θα ασχοληθώ σε επόμενα άρθρα μου.

Ακρωνύμια της Φωτογραφίας στα αγγλικά A-C

Φωτογραφικά Ακρώνυμα A-C

A or Av Aperture priority or Aperture value. Προτεραιότητα διαφράγματος – Αξία Διαφράγματος. Ρύθμιση έκθεσης στην φωτογραφική μηχανή στην οποία ο φωτογράφος ρυθμίζει την ευαισθησία και το διάφραγμα και η φωτογραφική μηχανή τοποθετεί άμεσα την ταχύτητα του φωτοφράχτη.

AE Automatic exposure. Αυτόματη Έκθεση.  Συνδυασμός Υλικών και λογισμικού που δίνει την δυνατότητα στις φωτογραφικές μηχανές να δημιουργήσουν αυτόματα ένα συνδυασμό παραγόντων της έκθεσης που να οδηγεί στην δημιουργία μας σωστά φωτισμένης φωτογραφίας.

AE-L or AEL Automatic exposure lock. Κλείδωμα Αυτόματης Έκθεσης. Δυνατότητα της φωτογραφικής μηχανής να μπορούμε κλειδώσουμε τις ρυθμίσεις μιας αυτόματης έκθεσης.

AF Autofocus. Αυτόματη Εστίαση. Η δυνατότητα των σύγχρονων μηχανών να εστιάζουν τους φωτογραφικούς φακούς αυτόματα.

AF-L or AFL Autofocus lock. Κλείδωμα Αυτόματης Εστίασης. Ρύθμιση στην φωτογραφική μηχανή που κλειδώνει την εστίαση.

APS-C Advanced Photo System – Classic . Με αυτά τα αρχικά χαρακτηρίζονται από τους κατασκευαστές ψηφιακοί αισθητήρες που το μέγεθός τους πλησιάζει το μέγεθος του κλασικού APS  φιλμ 25.1 × 16.7 mm. Παρόλο που σε διάφορες μηχανές θα βρούμε μεγάλες διαφορές από 20.7 × 13.8 mm μέχρι 28.7 × 19.1 mm. Γενικά είναι οι λεγόμενοι Crop αισθητήρες σε αντίθεση με τους full frame.

AWB Automatic white balance. Αυτόματη Ισορροπία Λευκού. Ρύθμιση στις φωτογραφικές μηχανές που τους επιτρέπει να ρυθμίζουν αυτόματα την ισορροπία λευκού σε kelvin.

CA Chromatic aberration. Χρωματική Εκτροπή. Σφάλμα των φωτογραφικών φακών, όταν αποτυγχάνουν να εστιάσουν στο ίδιο σημείο όλα τα χρώματα.

CCD Charge-coupled device. Τεχνολογία δημιουργίας ψηφιακών αισθητήρων για ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές.

Φωτογραφικά Ακρώνυμα A-C

CIF Catch in focus. Πιασμένο σε εστίαση. Η δυνατότητα που παρέχουν μερικές φωτογραφικές μηχανές να τραβάνε αυτόματα ένα αντικείμενο/θέμα τη στιγμή που είναι εστιασμένο μέσα στο σκόπευτρο με φακούς χειροκίνητης εστιάσης ή με τον φακό τοποθετημένο στο M αντί στο AF. Μερικές φορές ονομάζεται και Focus Trap.

CMOS Complementary metal oxide semiconductor. Επίσης τεχνολογία δημιουργίας ψηφιακών αισθητήρων για ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές που έχει επικρατήσει στις μέρες μας.

CMYK CMYK color model. Μοντέλο CMYK. Η αφαιρετική μέθοδος έγχρωμης εκτύπωσης που χρησιμοποιεί κυανό, ματζέντα, κίτρινο και μαύρο μελάνι για να δημιουργήσει οποιοδήποτε εκτυπώσιμο χρώμα. Είναι δυνατό να παραλειφθεί το μαύρο μελάνι, οπότε η διαδικασία ονομάζεται CMY.

CP, CPL, or CPoL Circular polarizing filter. Φίλτρο Κυκλικής Πόλωσης. Ρυθμιζόμενο φίλτρο στην φωτογραφία που μας επιτρέπει έλεγχο της αντίθεσης, του χρωματικού κορεσμού και των αντανακλάσεων. Σε αντιδιαστολή με το Linear polarizing – PL (Φίλτρο Γραμμικής Πόλωσης).

Φωτογραφικά Ακρώνυμα A-C

CSC Compact system camera. Φωτογραφική Μηχανή Κόμπακτ. Φωτογραφική μηχανή μικρού μεγέθους που συνήθως δεν παίρνει εναλλακτικούς φακούς αλλά διαθέτει έναν μόνιμο ζουμ φακό.

Τα πλεονεκτήματα των σταθερών φωτογραφικών φακών

Για ποιούς λόγους επιλέγουμε σταθερούς φωτογραφικούς φακούς

Όταν διαλέγουμε φακό για την φωτογραφική μας μηχανή έχουμε τη βασική επιλογή να διαλέξουμε ένα φακό σταθερής εστιακής απόστασης ή ένα φακό ζουμ. Ένας σταθερός φακός καλύπτει μόνο μια συγκεκριμένη εστιακή απόσταση, ενώ ένας ζουμ καλύπτει πολλαπλές εστιακές αποστάσεις. Οι φωτογραφικές μηχανές τις περισσότερες φορές πουλιούνται μαζί με φακούς ζουμ και με δεδομένο ότι έτσι κι αλλιώς ένας ζουμ φακός είναι πιο βολικός, η επιλογή ενός ζουμ μοιάζει να είναι η πιο σωστή επιλογή. Όμως δεν είναι έτσι υπάρχουν αρκετά σημαντικοί λόγοι που μας οδηγούν να επιλέξουμε έναν σταθερό φακό.

Τα πλεονεκτήματα των σταθερών φωτογραφικών φακών

Περισσότερο φως και καλύτερο έλεγχο του βάθους πεδίου

Οι σταθεροί φωτογραφικοί φακοί έχουν συνήθως φωτεινότερα τα πιο ανοιχτά τους διαφράγματα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα περισσότερο φως να μπαίνει στη φωτογραφική σας μηχανή. Αυτό με τη σειρά του μας επιτρέπει να φωτογραφίζουμε σε χαμηλότερες φωτιστικές συνθήκες χωρίς την ανάγκη να ανεβάζουμε τα ISO ή να χαμηλώνουμε την ταχύτητα. Σπουδαία είναι τα ανοιχτά διαφράγματα και για όσους χρησιμοποιούν οπτικό σκόπευτρο για να φωτογραφίζουν καθώς η εικόνα φαίνεται καλύτερα με πιο φωτεινούς φακούς, ενώ και τα συστήματα αυτόματης εστίασης δουλεύουν καλύτερα με φακούς με πιο ανοιχτά διαφράγματα. Τα πιο ανοιχτά διαφράγματα μας επιτρέπουν να ελέγχουμε το βάθος πεδίου ακόμη περισσότερο καθώς είναι τα ιδανικά όταν θέλουμε το φόντο μας να είναι θολό.

Μεγαλύτερη οξύτητα και καλύτερη ποιότητα

Σε γενικές γραμμές οι σταθεροί φακοί έχουν μεγαλύτερη οξύτητα και γενικότερα καλύτερη συμπεριφορά στα φωτογραφικά αποτελέσματα που δίνουν. Αυτό έχει να κάνει με την ευκολία στη σχεδίαση και στην κατασκευή σε σχέση με τους ζουμ που δεν έχουν την ίδια απόδοση σε όλη την γκάμα των εστιακών αποστάσεων, ούτε σε όλα τα διαφράγματα. Οι σταθεροί φακοί παρουσιάζουν λιγότερα από σφάλματα των φακών, όπως παραμόρφωση ή χρωματική εκτροπή καθώς ο κατασκευαστής πρέπει να τα διορθώσει μόνο για μια εστιακή απόσταση και όχι για πολλαπλές όπως πρέπει να κάνει στους ζουμ φακούς.

Τα πλεονεκτήματα των σταθερών φωτογραφικών φακών

Μικρότερο μέγεθος, μικρότερο βάρος

Οι σταθεροί φακοί είναι γενικά μικρότεροι σε μέγεθος από τους ζουμ αλλά και αρκετά ελαφροί. Σε κάποιες περιπτώσεις όπως στους νορμάλ ή στους φακούς pancake που είναι κατασκευασμένοι να είναι όσο το δυνατόν μικρότεροι και ελαφρύτεροι οι σταθεροί φακοί μπορούν να έχουν μεγάλη διαφορά σε όγκο και βάρος με τους ζουμ, με ευνοϊκά αποτελέσματα μπορεί να έχει αυτό στην χρήση τους κυρίως στην μεταφορά και την αποθήκευση τους.

Καλύτερη σχέση τιμής/ποιότητας

Παρόλο που υπάρχουν πανάκριβοι σταθεροί φακοί (ειδικά στην κατηγορία των σούπερ τηλεφακών) και μπορείς να βρεις μεγάλες διαφορές τιμής ακόμη και μικρές φαινομενικά διαφορές διαφραγμάτων (για παράδειγμα Canon EF 50mm f/1.8 STM στα 120 ευρώ, ενώ ο Canon EF 50mm f/1.2L USM στα 1420 ευρώ), το κάθε ευρώ που δίνεις για ένα σταθερό φακό τα αξίζει τα χρήματα του με το παραπάνω. Το πιο σημαντικό είναι ότι στις χαμηλές κατηγορίες τιμών. Εκεί δηλαδή που ξεκινάει ένας φωτογράφος, δεν υπάρχει πραγματικά σύγκριση. Σε σχέση με την ποιότητα τους οι σταθεροί φακοί είναι πάμφθηνοι (Μερικά παραδείγματα, Canon EF 50mm f/1.8 STM 120 ευρώ,  Nikon AF Nikkor 50mm f/1.8D 135 ευρώ, Sony 35mm f/1.8 SAM 190 ευρώ, Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G 200 ευρώ).

Τα πλεονεκτήματα των σταθερών φωτογραφικών φακών

Οι σταθεροί φακοί σε κάνουν καλύτερο φωτογράφο

Επειδή με ένα σταθερό φακό αναγκαστικά πρέπει να πας πιο κοντά, αλλά κυρίως πιο μακριά από ένα θέμα που θέλεις να συμπεριλάβεις περισσότερα στο κάδρο σου, είναι ένας φακός που σε αναγκάζει να κινείσαι και έτσι σε αποτρέπει από το να αποκτήσεις μια πολύ κακή συνήθεια των φωτογράφων, την ακινησία. Σε αυτή τη κακή συνήθεια σε οδηγούν  συνήθως οι ζουμ φακοί με αποτέλεσμα να φωτογραφίζεις από το κάθισμα που πίνεις καφέ, επειδή μπορείς με ευκολία να φέρεις κάποια πράγματα πιο κοντά. Αυτό όμως δεν είναι φωτογραφία. Επίσης είναι μια πολύ καλή εκπαίδευση όσο αφορά την χρήση των φακών και της κατανόησης των εστιακών αποστάσεων και των όρων ευρυγώνιος και τηλεφακός, αν για  ένα αρκετά μεγάλο διάστημα κάποιος φωτογραφίζει μόνο με ένα σταθερό νορμάλ ή λίγο ευρυγώνιο φακό.

Άρχισαν οι εγγραφές για τα μαθήματα φωτογραφίας του fotoart

Ξεκίνησαν οι εγγραφές για τους εξάμηνους κύκλους μαθημάτων φωτογραφίας του fotoart

Σήμερα Δευτέρα 11/9 άρχισαν οι εγγραφές για τους εξάμηνους κύκλους μαθημάτων φωτογραφίας του fotoart με δάσκαλο τον Δημήτρη Ασιθιανάκη

Ήδη έχει σχηματιστεί ένα τμήμα για αρχάριους που τα μαθήματα θα γίνονται κάθε Τετάρτη απόγευμα 6-10 και αφορά τον εξάμηνο κύκλο μαθημάτων φωτογραφίας για την φωτογραφική λήψη και την φωτογραφική τεχνική και ένα τμήμα για προχωρημένους που τα μαθήματα  θα γίνονται κάθε Τρίτη απόγευμα 7-10 και αφορά τον εξάμηνο κύκλο μαθημάτων για την καλλιτεχνική φωτογραφία.

Φωτογραφικές μηχανές DSLR μέχρι 500 ευρώ

Καινούργιες φωτογραφικές μηχανές DSLR στην Ελληνική αγορά με κόστος  μικρότερο από 500 ευρώ

Έρευνα αγοράς 10/9/ 2017

Στην έρευνα που έγινε αυτές τις μέρες (Σεπτέμβριος 2017) υπήρξαν αρκετές διαφορές σε σχέση με τον Ιανουάριο-Φεβρουάριο που έγινε η προηγούμενη αντίστοιχη έρευνα. Δείχνει και την τάση των εταιρειών που δεν προσφέρουν αρκετά καινούργια μοντέλα σε αυτό το εύρος τιμής. Άλλωστε μια έρευνα αγοράς είναι μια φωτογραφία της στιγμής (Η αντίστοιχη φωτογραφία της Ελληνικής αγοράς για τις mirrorless βρίσκεται εδώ…Mirrorless μέχρι 500 ευρώ). Απλά τον χειμώνα υπήρχαν πολλά περισσότερα μοντέλα διαθέσιμα από όλες τις εταιρείες.  Την συγκεκριμένη περίοδο απλά έχουν αποσυρθεί πολλά μοντέλα που τον χειμώνα τα έβρισκες ακόμη σαν καινούργια σε πολλά καταστήματα. Δεν ξέρω τι θα κάνει η Canon γιατί αν σταματήσει να πουλάει σαν καινούργια την 700D και δεν χαμηλώσει την τιμή από κάποιο επόμενο μοντέλο θα βρεθεί μόνο με την 1300D σε αυτή την κατηγορία.

Canon EOS 1300D   –  299 Ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Nikon D3300 – 349 Ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Nikon D3400 – 385 Ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Canon EOS 700D – 399 Ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Nikon D5300 – 498 Ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Sony SLT α68 Body  – 499 ευρώ (Δείτε τα χαρακτηριστικά της)

Mirrorless Ψηφιακές Φωτογραφικές Μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Έρευνα Φωτογραφικής Αγοράς – Σεπτέμβριος 2017

Οι Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές είναι μια κατηγορία φωτογραφικών μηχανών που κερδίζουν όλο και περισσότερο σε δημοτικότητα. Τα κυριότερα πλεονεκτήματα των Mirrorless φωτογραφικών μηχανών στις περισσότερες περιπτώσεις είναι το μικρότερο βάρος και μέγεθος σε σχέση με τις DSLR και η αθόρυβη λειτουργία τους. Η έρευνα για τα διαθέσιμα μοντέλα που κοστίζουν μέχρι 500 ευρώ στην ελληνική αγορά τον Σεπτέμβριο του 2017 έγινε στο scroutz.gr και τηλεφωνικά στα εξειδικευμένα ελληνικά φωτογραφικά καταστήματα. Οι τιμές αφορούν μόνο σώματα γιατί οι τιμές των κιτ που περιλαμβάνουν φακό και άλλα καλούδια δεν είναι συγκρίσιμες.  Οι Mirrorless είναι για την ψηφιακή εποχή ότι ήταν οι τηλεμετρικές την εποχή του φιλμ και διεκδικούν να αντικαταστήσουν και τις DSLR στο μέλλον, για να δούμε αν θα τα καταφέρουν.

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Panasonic DMC-GF7 Mirrorless Body, Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 4592 x 3448 pixels Ιανουάριος 2015 – 249 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Canon EOS M10 Body Mirrorless Body, Οκτώβριος 2015 Ανάλυση: 18 megapixel, Αισθητήρας: CMOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 5184 x 3456 pixels 269 €

Olympus OM-D E-M10 Mirrorless Body, Ιανουάριος 2014 Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3″, Ανάλυση Photo: 4608 x 3456 pixels 385 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Olympus PEN E-PL7 Mirrorless Body, Αύγουστος 2014 Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 4608 x 3456 pixels 395 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Panasonic Lumix Lumix DMC-G6 Mirrorless Body, Ιανουάριος 2014 Ανάλυση: 16 megapixel,, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 4608 x 3456 pixels 399 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Nikon 1 J5 Mirrorless Body, Απρίλιος 2015 Ανάλυση: 20 megapixel, Αισθητήρας: CMOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 5568 x 3712 pixels 402 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Canon EOS M3 Mirrorless Body, Φεβρουάριος 2015 Ανάλυση: 24 megapixel, Αισθητήρας: CMOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 6000 x 4000 pixels 449 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Sony α5100 Mirrorless Body, Αύγουστος 2014 Ανάλυση: 24 megapixel, Αισθητήρας: CMOS, Οθόνη: 3″, Ανάλυση Photo: 6000 x 4000 pixels 459 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Sony α6000 Mirrorless Body, Φεβρουάριος 2014 Ανάλυση: 24 megapixel, Αισθητήρας: CMOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 6000 x 4000 pixels 475 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Olympus OM-D E-M10 Mark II Mirrorless Body, Αύγουστος 2015 Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3.0″ 4608 x 3456 pixels 499 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Panasonic Lumix DMC-G7 Mirrorless Body, Μάιος 2015 Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3.0″, Ανάλυση Photo: 4592 x 3448 pixels 499 €

Mirrorless ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές μέχρι 500 ευρώ

Panasonic Lumix DMC-GX80 (GX 85 για την αμερικάνικη αγορά) Mirrorless Body, Ιούλιος 2015 Ανάλυση: 16 megapixel, Αισθητήρας: Live MOS, Οθόνη: 3″, Ανάλυση Photo: 4592 x 3448 pixels 499 €