Πικτοριαλισμός ή Καθαρή Φωτογραφία;

Σήμερα στις φωτογραφίες που συνομιλούν μια φωτογραφία σε δυο διαφορετικές εκτυπώσεις της Gertrude Käsebier. Η Gertrude Käsebier (1852 – 1934) είναι η πιο σημαντική αμερικανίδα φωτογράφος στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ο αιώνα, αν και σπάνια την αναφέρουν στην ιστορία της φωτογραφίας. Άσκησε σημαντική επιρροή με το έργο της αλλά και με τις απόψεις της καθώς συχνά προωθούσε την ιδέα στις γυναίκες να ασχοληθούν με την φωτογραφία. Με το εξαιρετικό της έργο και τις φεμινιστικές της απόψεις θα ασχοληθώ σε άλλη μου ανάρτηση.

Με αφορμή μια φωτογραφία σε διαφορετικές εκδοχές θέλω να αναρωτηθούμε σχετικά με το ζήτημα αυτού που θα λέγαμε σήμερα λήψη και επεξεργασία μιας φωτογραφίας. Στην εποχή της Γερτρούδης βέβαια σχετικά με το θέμα της λήψης και της εκτύπωσης μιας φωτογραφίας. Το 1899 η Gertrude Käsebier παρουσιάζει μια φωτογραφία που την ονομάζει ” Η Φάτνη” (The Manger). Η φωτογραφία έχει παρουσιαστεί τυπωμένη σε διάφορες εκδοχές, αλλά σε όλες υπάρχει η επίδραση του κινήματος του πικτοριαλισμού που η Gertrude Käsebier, ήταν από τους χαρακτηριστικότερους εκπροσώπους.

Όλα αυτά μέχρι πρόσφατα που ανακαλύφθηκε το πρωτότυπο αρνητικό  στο αρχείο της και είδαμε  και μια κανονική εκτύπωση της Φάτνης. Μια πρώτη παρατήρηση που έχω να κάνω ότι η Gertrude Käsebier ήταν μια εξαιρετική φωτογράφος κάτι που ήταν γνωστό έτσι κι αλλιώς. Όμως τι λέτε; Ποιά φωτογραφία προτιμάτε; Την δεξιά που είναι μια εκτύπωση πλατινοτυπίας επιλεγμένη ακριβώς για αυτό ατμοσφαιρικό αποτέλεσμα (αν ψάξετε στο ίντερνετ θα βρείτε κι άλλες εκτυπώσεις της ίδιας φωτογραφίας με αντίστοιχες τεχνικές του 19ου αιώνα) ή την αριστερή που είναι μια κανονική ασπρόμαυρη εκτύπωση που η φωτογράφος δεν την παρουσίασε ποτέ έτσι;

Gertrude Käsebier