Group f/64. Το Μανιφέστο της Καθαρής Φωτογραφίας

F/64

Στις 15 Νοεμβρίου του 1934 στο M.H. de Young Memorial Museum του Σαν Φρανσίσκο έγιναν τα εγκαίνια μιας ομαδικής έκθεσης των φωτογράφων Ansel Adams, Imogen Cunningham, John Paul Edwards, Sonya Noskowiak, Henry Swift, Willard Van Dyke και Edward Weston.  Όπως διαπιστώνετε ανάμεσα τους υπάρχουν τεράστια ονόματα της φωτογραφίας. Κάποιοι ήταν στα πρώτα τους βήματα (o Ansel Adams  ήταν 32 χρόνων και ο Willard Van Dyke 28 χρονών) και κάποιοι από αυτούς με ήδη ένα σημαντικό  έργο πίσω τους (Η Imogen Cunningham  ήταν  51 χρόνων και ο Edward Weston 48 χρονών).  Αυτή ήταν η πρώτη εμφάνιση του group f/64 μιας άτυπης καλλιτεχνικής ομάδας που δημιούργησε μια νέα ισχυρή τάση στη φωτογραφική τέχνη. Αυτό που στα ελληνικά  θα μεταφράζαμε σαν Καθαρή Φωτογραφία (Pure ή Straight Photography).

group f64

Αυτό το καλλιτεχνικό ρεύμα-κίνηση για μια φωτογραφία που να προβάλει την υποτιθέμενη αντικειμενικότητα της αντί να την κρύβει πίσω από τα τερτίπια της ζωγραφικής, που εξέφρασε για πρώτη φορά με σαφήνεια η ομάδα f/64, ήρθε σαν αντίδραση στο μεγάλο κίνημα που επικράτησε στα πρώτα χρόνια της καλλιτεχνικής φωτογραφίας αυτό των πικτοριαλιστών.

Το group f/64 δημοσίευσε και το μανιφέστο του με την ευκαιρία της πρώτης έκθεσης και προκάλεσε  μεγάλη αίσθηση στους φωτογραφικούς και στους καλλιτεχνικούς κύκλους. Παρόλο που έχει πολλές αδυναμίες στις παραδοχές του για την φωτογραφία, το group f/64 δημιούργησε μια μεγάλη “φωτογραφική σχολή” που έχει πολλούς και φανατικούς οπαδούς μέχρι σήμερα  και έτσι κι αλλιώς επηρέασε σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της φωτογραφίας τον 20ο αιώνα.

Το μανιφέστο του group f/64

Το όνομα αυτής της ομάδας προέρχεται από ένα αριθμό διαφράγματος του φωτογραφικού φακού. Δηλώνει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις ιδιότητες της καθαρότητας και της ευκρίνειας της φωτογραφικής εικόνας, οι  οποίες είναι βασικά στοιχεία στο έργο των μελών της ομάδας.

Ο κύριος σκοπός της ομάδας είναι να παρουσιάζει με συχνές εκθέσεις αυτό που θεωρεί σαν την καλύτερη σύγχρονη φωτογραφία στη δύση*. Εκτός από την προβολή του έργου των μελών της θα παρουσιάζει φωτογραφίες κι άλλων φωτογράφων που αποδεδειγμένα το έργο τους έχει τάσεις παρόμοιες με το έργο των μελών της ομάδας.

Το group f/64 δεν προτίθεται να καλύψει όλο το φάσμα της φωτογραφίας. Η επιλογή των μελών μας δεν αποτελεί ένδειξη αποδοκιμασίας για όποιους δεν θα περιλαμβάνονται στις εκθέσεις μας. Υπάρχει μεγάλος αριθμός σημαντικών φωτογράφων που το στυλ και η τεχνική τους, δεν έχουν σχέση με έργο της ομάδας.

Το group f/64 περιορίζει τα μέλη του και τους προσκεκλημένους του στις εκθέσεις, σε όσους φωτογράφους προσπαθούν να εκφράσουν την φωτογραφία ως μια τέχνη με απλή και ξεκάθαρη παρουσίαση, μέσα από  καθαρά  φωτογραφικές μεθόδους. Η ομάδα δεν πρόκειται να προβάλει ποτέ έργα, που δεν συμμορφώνονται με τα πρότυπα της καθαρής φωτογραφίας. Σαν καθαρή φωτογραφία ορίζεται αυτή που δεν περιλαμβάνει  ιδιότητες στην τεχνική στην σύνθεση και στις ιδέες, που προέρχονται από άλλες μορφές τέχνης. Η παραγωγή των Πικτοριαλιστών από την άλλη πλευρά, δείχνει μια αφοσίωση στις αρχές της τέχνης που σχετίζονται άμεσα με τη ζωγραφική και τις γραφικές τέχνες.

Τα μέλη της ομάδας f / 64 πιστεύουν ότι η φωτογραφία, ως μια μορφή τέχνης, πρέπει να αναπτυχθεί με τις ιδιότητες που ορίζονται από την πραγματικότητα και τους περιορισμούς του φωτογραφικού μέσου και πρέπει πάντα να παραμείνει ανεξάρτητη από τις ιδεολογικές συμβάσεις της τέχνης και της αισθητικής που θυμίζουν μια περίοδο του πολιτισμού που είναι προγενέστερη της ανάπτυξης του ίδιου του φωτογραφικού μέσου.

Η ομάδα θα εκτιμήσει πληροφορίες σχετικές με την οποιαδήποτε σοβαρή φωτογραφική δουλειά έχει ξεφύγει από την προσοχή της και θέλει να καθιερωθεί σαν ένα φόρουμ της σύγχρονης φωτογραφίας.

*Την δυτική ακτή των ΗΠΑ

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis