Οι φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

Οι φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

Έχω ασχοληθεί σε αρκετές αναρτήσεις μου με καλλιτέχνες ή απλά διάσημους από άλλους χώρους που ήταν και φωτογράφοι. Μια τέτοια περίπτωση ήταν και ο Γουίλιαμ Μπάροουζ (William Seward Burroughs II 5 Φεβρουαρίου 1914 – 2 Αυγούστου 1997). Ο Μπάροουζ   μαζί με τον Τζακ Κέρουακ και τον  Άλλεν Γκίνσμπεργκ είναι η βασικοί εκπρόσωποι στην ιστορία της τέχνης του κινήματος που το ονομάζουμε μπίτνικ ή γενιά μπιτ.

Οι φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ   που ήταν και ζωγράφος-γραφίστας εκτός από ποιητής-συγγραφέας ανάμεσα στους υπόλοιπους πειραματισμούς του ασχολήθηκε και με την φωτογραφία παρόλο που δεν την είχε σε υπόληψη σαν μορφή τέχνης. Όπως έγραψε ο ίδιος το 1963 και το διατύπωσε με την χαρακτηριστική φράση, “Take – Rearrange – Take”,  οι  φωτογραφίες του σαν σκοπό είχαν την διάσπαση του χρόνου.

Οι φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

Παρόλο που δεν θεωρούσε την φωτογραφία τέχνη, τον συνάρπαζαν οι δυνατότητες της και έτσι ασχολήθηκε μαζί της ενεργά για πάνω από 2 δεκαετίες από το 50′ μέχρι το 70′. Ανάμεσα στις φωτογραφίες του υπάρχουν καλειδοσκοπικοί πειραματισμοί, κολάζ  και αυτοπορτραίτα, αλλά και κανονικά πορτραίτα και τοπία.  Παρόλο που έχω δει σκόρπια δημοσιευμένα δείγματα της φωτογραφικής δουλειάς του  Μπάροουζ επιτρέψτε μου να την θεωρώ σημαντική και θα επανέρθω με νέα ανάρτηση μόλις έρθει στα χέρια μου το βιβλίο που εκδόθηκε το 2014,  με την φωτογραφική του δουλειά.

Οι φωτογραφίες του Γουίλιαμ Μπάροουζ

O Τζακ Κέρουακ το 1957 στην Ταγγέρη

Το βιβλίο Taking Shots: The Photography of William S. Burroughs εκδόθηκε με την ευκαιρία της αντίστοιχης έκθεσης που έγινε στην Photographers’ Gallery στο Λονδίνο, από τους από τους επιμελητές Patricia Allmer και John Sears. Και πιστεύω ότι είναι χαρακτηριστικό αυτό που γράφει ο βιογράφος της γενιάς Μπιτ, Barry Miles στο βιβλίο. “Το έργο του ήταν μια πάλη ενάντια στα συστήματα ελέγχου, στις αξίες που έχουν ενσωματωθεί στην καθημερινή γλώσσα, σκέψη και δράση. Στον έλεγχο που ασκείται από το κράτος, τη θρησκεία, την οικογένεια, το σχολείο … τον σεξουαλικό προσανατολισμό, τη ευπείθεια και την αφοσίωση”