Το τρίγωνο της έκθεσης που είναι τετράγωνο
Είναι λογικό ότι όποιος έχει ασχοληθεί έστω λιγάκι με την φωτογραφία, θα πέσει αργά η γρήγορα πάνω στο τρίγωνο της έκθεσης. Τι είναι όμως αυτό το περίφημο τρίγωνο της έκθεσης που αρέσει τόσο στους φίλους μας τους αγγλοσάξονες ; Είναι ο συσχετισμός ανάμεσα στους παράγοντες που επηρεάζουν την έκθεση, δηλαδή την ευαισθησία σε ISO, την ταχύτητα του φωτοφράχτη (κλείστρου) και το διάφραγμα του φακού. Αυτό είναι το περίφημο τρίγωνο της έκθεσης που μάλιστα συνοδεύεται από το αντίστοιχο σχέδιο που με τον ένα ή τον άλλο μας προσφέρει σε κάποιο γράφημα αυτή την σχέση. Σας παρουσιάζω μερικά τέτοια γραφήματα που τα βρήκα ψάχνοντας στο ίντερνετ.
Διάφορα τρίγωνα της έκθεσης
Όμως δυστυχώς καμία από αυτές τις ευφάνταστες θεωρίες της τεχνικής της φωτογραφίας περί υπάρξεως του τριγώνου της έκθεσης δεν περιλαμβάνει τον σημαντικότερο παράγοντα που καθορίζει την έκθεση. Το φως. Μια τρύπα στο νερό δηλαδή. Γιατί χωρίς το φως κανένας από τους παράγοντες που όντως επηρεάζουν πως το φως θα πέσει επάνω στον αισθητήρα ή παλιότερα στο φιλμ δεν έχει νόημα. Τι νόημα έχουν για παράδειγμα τα ISO αν δεν υπάρχει καθόλου φως; Τι νόημα έχει η όποια ρύθμιση αν αποφασίσω να χρησιμοποιήσω τεχνικές μακράς έκθεσης (long exposure), και δεν ελέγξω το φως με ένα φίλτρο ουδέτερης πυκνότητας. Χωρίς το φως και τον έλεγχο του, να προσθέσω ή να αφαιρέσω φως, έκθεση δεν υφίσταται. Για αυτό τον λόγο δεν θα έπρεπε να μιλάμε για το τρίγωνο της έκθεσης, αλλά για το τετράγωνο της έκθεσης. Έτσι θα είχαμε όλους τους παράγοντες που επηρεάζουν την φωτογραφική έκθεση σε μια σχέση, σε ένα σχήμα, σε μια εικόνα. Το τετράγωνο της έκθεσης!
Το τετράγωνο της έκθεσης
Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis