Ιδιόμορφα φωτογράμματα εξ επαφής

Φωτογράμματα χωρίς σκοτεινό θάλαμο

Μια ενδιαφέρουσα φωτογραφική τεχνική που δεν χρειάζεται καν σκοτεινό θάλαμο είναι η τεχνική κατά την οποία φέρνουμε σε επαφή ένα φωτογραφικό χαρτί που το βγάζουμε κανονικά στο φως, με μια επιφάνεια που πριν έχουμε περάσει με μια λιπαρή ουσία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα η λιπαρή ουσία να μεταφέρετε στο χαρτί και έτσι  να το αδιαβροχοποιεί σε μικρότερο η μεγαλύτερο βαθμό. Έτσι στην διαδικασία της εμφάνισης  εκεί που το χαρτί έχει λιπαρή ουσία εμφανίζεται πιο αργά ή και καθόλου ενώ στις υπόλοιπες περιοχές μαυρίζει.  Όποια στιγμή το αποτέλεσμα μας ικανοποιεί σταματάμε την περαιτέρω εμφάνιση του χαρτιού στο stop bath.

Φωτόγραμμα εξ επαφής με φαινόμενο σολαριζασιόν – Δημήτρης Ασιθιανάκης

Θα σας περιγράψω στην συνέχεια πως δημιούργησα τα πορτραίτα-φωτογράμματα που σας παρουσιάζω εδώ . Για όλες τις φωτογραφίες χρησιμοποίησα πλαστικό φωτογραφικό χαρτί 13Χ18. Σε κάποιο χώρο με κανονικό φως φυσικό η τεχνητό είπα στα μοντέλα να απλώσουν βαζελίνη στις παλάμες τους και αφού την αφήσουν λίγο να πάρει την θερμοκρασία του σώματος τους μετά να την απλώσουν ομοιόμορφα σε όλο το πρόσωπο τους. Μετά έβγαλα ένα χαρτί από την φωτοστεγανή  συσκευασία τους. Ενημερώνω ότι σε αυτή την φάση αν εμφανίσω αυτό το χαρτί κανονικά το χαρτί θα βγει κατάμαυρο, δηλαδή το χαρτί είναι καμένο. Ακουμπάω το χαρτί στο πρόσωπο με την βαζελίνη με τον τρόπο και στην περιοχή που θέλω μιας και ένα χαρτί 13Χ18 είναι πιθανό να μην μπορεί να καλύψει όλο το πρόσωπο. Σε αυτό το σημείο ενημερώνω ότι πρέπει να προσπαθήσω να ακουμπήσω το χαρτί σε κάθε πιθανή καμπύλη ώστε να πάρει βαζελίνη σε όλα τα σημεία του και να σχηματίσει κάποιες λεπτομέρειες  γιατί αλλιώς θα μείνουν μεγάλες μαύρες περιοχές.

Φωτόγραμμα εξ επαφής – Δημήτρης Ασιθιανάκης

Στη συνέχεια βουτάω το φωτογραφικό χαρτί στο μπάνιο του εμφανιστή. Βλέπω το χαρτί να ξεκινάει να μαυρίζει ενώ στις περιοχές που υπάρχει βαζελίνη το μαύρισμα καθυστερεί με αποτέλεσμα να σχηματίζεται μια εικόνα σαν αρνητικό της υφής,  των πόρων και των λεπτομερειών  του προσώπου, που μοιάζει σαν φωτόγραμμα μιας που το φόντο αυτής της εικόνας είναι μαύρο, η καμένη περιοχή του φωτογραφικού χαρτιού. Την στιγμή που εικόνα με ικανοποιεί τότε την μεταφέρω στο μπάνιο του stop bath και μετά στην στερέωση. Το διαφορετικό που πρέπει να κάνω στην διαδικασία της εμφάνισης-στερέωσης του χαρτιού οπωσδήποτε είναι να έχω δύο μπάνια στερέωσης. Ένα πρώτο για να στερεώσω αρχικά την εικόνα, μετά πρέπει να πλύνω τις φωτογραφίες πολύ προσεκτικά με απορρυπαντικό που να είναι ικανό να διαλύσει την βαζελίνη και να την απομακρύνει από την επιφάνεια του χαρτιού και μετά να τις στερεώσω στο δεύτερο καθαρό μπάνιο στερέωσης.

Φωτόγραμμα εξ επαφής με φαινόμενο σολαριζασιόν – Δημήτρης Ασιθιανάκης

Αν οι φωτογραφίες δεν πλυθούν καλά ώστε να απομακρυνθεί η βαζελίνη τότε το πιο πιθανό – πέρα από το ότι θα λερώνουν οτιδήποτε τις ακουμπήσει- είναι να μην στερεωθούν καλά και κάποια στιγμή να μαυρίσουν τελείως και να μην φαίνεται καμία εικόνα επάνω τους. Η μη ολοκληρωμένη στερέωση μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να γκριζάρουν οι λευκές περιοχές του φωτογράμματος ή ακόμη και φαινόμενα σολαριζασιόν που μερικές φορές είναι ενδιαφέροντα από μόνα τους. Σε κάθε περίπτωση τα φωτογράμματα εξ επαφής όπως τα έχω ονομάσει προσωρινά μέχρι να τους βρω άλλη ονομασία είναι μια εξαιρετικά δημιουργική φωτογραφική τεχνική χωρίς φωτογραφική μηχανή και χωρίς σκοτεινό θάλαμο. Η διαδικασία είναι εύκολη. Μόνο φωτογραφικό χαρτί και τα χημικά της εμφάνισης του. Για μοντέλο μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς μόνο τον εαυτό του.