Που βρίσκουν θέματα οι Φωτογράφοι;

Μια από τις πιο συνηθισμένες ερωτήσεις/απορίες των μαθητών μου είναι το που να βρούνε θέματα για να φωτογραφίσουν. Η απάντηση μου βέβαια είναι ότι θέματα για τον φωτογράφο υπάρχουν παντού ξεκινώντας από το ίδιο του το σπίτι και πάντα θα αναφέρομαι σε ένα παράδειγμα από την ιστορία της φωτογραφίας που με συγκινεί πάρα πολύ. Το παράδειγμα ενός μεγάλου Δασκάλου της Φωτογραφίας, του Αντρέ Κερτέζ.

Αντρέ Κερτέζ αυτοπορτραίτο στο κουρείο

Αντρέ Κερτέζ αυτοπορτραίτο στο κουρείο

Ο Αντρέ Κερτέζ (André Kertész 1894-1985) θεωρείται και είναι ένας από τους σημαντικότερους φωτογράφους του 20ου αιώνα. Είχε ξεκινήσει να φωτογραφίζει από την Ουγγαρία στην οποία γεννήθηκε και είχε κάνει κάποιο όνομα, αλλά το σημαντικότερο κομμάτι του έργου του το δημιούργησε στο Παρίσι όπου μετανάστευσε σε ηλικία 31 χρονών. Το έργο του στο Παρίσι του χάρισε παγκόσμια αναγνώριση αλλά οικονομικά δεν τα πήγαινε πολύ καλά Έτσι για λόγους βιοπορισμού να αποφάσισε να μεταναστεύσει για μια ακόμη φορά στην Αμερική το 1936. Εκεί όμως δυστυχώς το καλλιτεχνικό του έργο αδυνάτησε. Παρόλο που είχε κάποιες καλλιτεχνικές αναλαμπές και το προσπαθούσε, δεν μπόρεσε να φτάσει ή και να ξεπεράσει ακόμη την μποέμικη περίοδο της 11ετίας στο Παρίσι. Εμπορικά φωτογράφιζε για περιοδικά μόδας αλλά και για ένα σίχαμα περιοδικό στο οποίο είχε αποκλειστική και μόνιμη απασχόληση και φωτογράφιζε κυρίως σπίτια και κήπους πλουσίων (House & Garden).

Ο Κερτέζ είχε κερδίσει παγκόσμια αναγνώριση από το πρώιμο έργο του που ήταν κυρίως φωτογραφία δρόμου. Δηλαδή θέματα έξω από το σπίτι. Παρόλο που με κάτι παραμορφωμένα γυμνά που είχε τραβήξει στο σπίτι του με κάτι φίλες του καλλιτέχνιδες στο Παρίσι είχε κάνει πάταγο, ενώ εξαιρετικά ήταν πάντα και τα αυτοπορτραίτα του. Χρήματα όμως είχε βγάλει από τους κήπους στην Αμερική. Μεγάλος σε ηλικία, κατέληξε γέρος πια, μισότυφλος -είχε χάσει και την γυναίκα του που την λάτρευε- κλεισμένος στο διαμέρισμα του στην Νέα Υόρκη, σχεδόν ανήμπορος να φωτογραφίσει. Παρόλα αυτά νέα παιδιά, νέοι φωτογράφοι τον επισκέπτονταν συχνά για να τον γνωρίσουν και να του εκφράσουν τον θαυμασμό τους. Είχε γίνει μια αναδρομική του έκθεση στην Νέα Υόρκη, ήταν και τιμώμενο πρόσωπο στον Φωτογραφικό μήνα της Αρλ. Η φήμη του ήταν στα ουράνια. Είπαμε φωτογράφος ορόσημο. Κάποια στιγμή λοιπόν μια από τις νεαρές επισκέπτριες/θαυμάστριες/φωτογράφους του χάρισε μια φωτογραφική μηχανή Πολαρόιντ και η ευκολία της χρήση της τον παρακίνησε να ξαναφωτογραφίσει. Τίποτε, ένα αυτόματο χαζοκούτι ήταν η μηχανή, χωρίς ρυθμίσεις, που πέταγε τις φωτογραφίες έτοιμες σε ένα λεπτό.

Αντρέ Κερτέζ Πολαροιντ

Μια από τις διάσημες πια πολαρόιντ του Κερτέζ

Κι όμως οι φωτογραφίες που τράβηξε γύρω-γύρω μέσα στο διαμέρισμα, όπου μπορούσε με τα ασθενικά του γέρικα πόδια και την αδυνατισμένη του όραση, με αυτή τη χαζομηχανή, είναι απλά ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΕΣ. Ψάξτε στο ίντερνετ να δείτε και τις υπόλοιπες.