Ρυθμίσεις ισορροπίας λευκού (WB) στην ψηφιακή φωτογραφική μηχανή
Το χρώμα ενός αντικειμένου εξαρτάται από το χρώμα του φωτός που το φωτίζει. Η όραση μας με ένα εξαιρετικό τρόπο τις περισσότερες φορές εξισορροπεί τις διαφορές και έτσι ένα λευκό αντικείμενο εξακολουθούμε να το βλέπουμε λευκό παρά τις διαφορές που μπορεί να υπάρχουν στις φωτιστικές πηγές όσο αφορά την θερμοκρασία χρώματος. Οι ψηφιακές φωτογραφικές μηχανές όπως και τα φιλμ παλιότερα, χρειάζονται βοήθεια για να χειριστούν αυτές τις διαφορές και αυτή την βοήθεια την προσφέρουν οι ρυθμίσεις της ισορροπίας λευκού (WB )στην ίδια την μηχανή κατά την διάρκεια της λήψης ή στα προγράμματα ψηφιακής επεξεργασίας αργότερα.
Επιλογές ισορροπίας λευκού στην Canon EOS 5D Mark II
Οι φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν μια σειρά επιλογών που μας βοηθάνε να πετύχουμε την όσο το δυνατόν καλύτερη ισορροπία λευκού ανάλογα με την σκηνή που έχουμε να φωτογραφίσουμε. Στην κάθε μια από αυτές τις επιλογές η κάθε φωτογραφική μηχανή τοποθετεί την ισορροπία λευκού σε συγκεκριμένη θερμοκρασία χρώματος στην κλίμακα Kelvin. Ας τις δούμε αναλυτικά.
Επιλογές στην ισορροπία λευκού στην Nikon D810
AUTOWB
Σε αυτή την επιλογή η μηχανή βρίσκει μόνη της την κατάλληλη ισορροπία λευκού και τα καταφέρνει σχετικά καλά αν υπάρχει μόνο μια φωτιστική πηγή και μεγάλες φωτεινές επιφάνειες. Αν ο φωτισμός είναι μικτός τότε αρχίζουν τα προβλήματα και πρέπει να περάσουμε στις ρυθμίσεις που την επιλογή την κάνουμε μόνοι μας. Κάποιες φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν έξτρα προγράμματα στο Auto WB, όπως την επιλογή για αυτόματη ισορροπία λευκού αλλά με διατήρηση των θερμών αποχρώσεων (αν για παράδειγμα δεν θέλουμε η μηχανή να μας διορθώνει τα ζεστά χρώματα του ηλιοβασιλέματος).
ΑΜΕΣΟ ΗΛΙΑΚΟ ΦΩΣ
Είναι η ρύθμιση στην ισορροπία λευκού που πρέπει να χρησιμοποιούμε όταν φωτογραφίζουμε με φως ημέρας στο επίπεδο της θάλασσας, όσο ανεβαίνουμε σε υψόμετρο το φως γίνεται πιο μπλε και αν δεν το θέλουμε στις φωτογραφίες μας πρέπει να το διορθώσουμε.
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΦΛΑΣ
Είναι η κατάλληλη ρύθμιση για την ισορροπία χρώματος για όταν χρησιμοποιούμε το ενσωματωμένο φλας της φωτογραφικής μηχανής ή εξωτερικά ηλεκτρονικά φλας
ΛΑΜΠΕΣ ΠΥΡΑΚΤΩΣΕΩΣ
Όταν ο φωτισμός μας προέρχεται από οικιακές λάμπες ή φωτισμό που ξέρουμε ότι είναι ισορροπημένος γύρω στα 3000 kelvin αυτή είναι η σωστή επιλογή.
ΛΑΜΠΕΣ ΦΘΟΡΙΟΥ
Αν την σκηνή μας φωτίζουν λαμπτήρες φθορισμού ή λαμπτήρες οικονομίας που δεν είναι ισορροπημένοι αυτή είναι η κατάλληλη ρύθμιση στην ισορροπία λευκού στην φωτογραφική μας μηχανή.
ΣΥΝΝΕΦΙΑ
Όταν έχουμε συννεφιά το φως είναι πιο μπλε και έτσι πρέπει να χρησιμοποιούμε αυτή την ρύθμιση στην μηχανή για σωστή απόδοση των χρωμάτων στις φωτογραφίες μας
ΣΚΙΑ
Το ίδιο γίνεται όταν φωτογραφίζουμε στην σκιά. Οι σκιές είναι μπλε. Οπότε είναι η κατάλληλη ρύθμιση για όσο το δυνατόν καλύτερη ισορροπία λευκού.
ΚΛΙΜΑΚΑ KELVIN
Μερικές φωτογραφικές μηχανές διαθέτουν χειροκίνητη τοποθέτηση επιλογών της ισορροπίας λευκού σε μονάδες της κλίμακας Kelvin συνήθως από 2500 μέχρι 10000 Kelvin. Με αυτές τις ρυθμίσεις μπορούμε να πετύχουμε με απόλυτο τρόπο τον έλεγχο της ισορροπίας λευκού στις φωτογραφίες μας.
PRE-CUSTOM
Πολλές φωτογραφικές μηχανές μας δίνουν την δυνατότητα να τραβήξουμε μια φωτογραφία από μια φωτεινή περιοχή στη σκηνή μας και να ορίσουμε αυτή σαν την περιοχή που η μηχανή θα ρυθμίσει αυτόματα το WB. Μια ρύθμιση που μας ήρθε προίκα από τις βιντεοκάμερες. Αν πρόκειται να φωτογραφίσουμε για ώρα σε συνθήκες τεχνητού φωτισμού που δεν αλλάζουν, ειδικά σε μικτό φωτισμό είναι ένας εξαιρετικός τρόπος να βοηθάμε την μηχανή να ρυθμίσει σωστά την ισορροπία λευκού.
Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis.Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε και στο τηλέφωνο 6944303397.