Philippe Halsman – Φίλιπ Χάλσμαν

Philippe Halsman – Φίλιπ Χάλσμαν Φωτογράφος

Ο Philippe Halsman γεννήθηκε στην Ρίγα της Λεττονίας στις 2 Μαίου του 1906 και πέθανε στην Νέα Υόρκη στις 25 Ιουνίου του 1979. Η ζωή του ήταν πολύ περιπετειώδης τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανικός στην Δρέσδη, αλλά τον τράβηξε η φωτογραφία από πολύ νωρίς. Ξεκίνησε να εργάζεται σαν φωτογράφος στο Παρίσι και έγινε γνωστός κυρίως για τα πολύ κοντινά, καλά εστιασμένα και με μεγάλη οξύτητα πορτραίτα του που ήταν διαφορετικά από τα πορτραίτα focus που ήταν στην μόδα εκείνη την εποχή. Πολύ γρήγορα εξαιτίας της γερμανικής εισβολής μετανάστευσε στην Αμερική.

Ο Philippe Halsman έκανε την πρώτη του επιτυχία στην Αμερική όταν η εταιρεία καλλυντικών Elizabeth Arden του ανέθεσε την φωτογράφιση για την διαφημιστική καμπάνια του καινούργιου κραγιόν “Victory Red” το 1941. Η φωτογραφία του γνωστού μοντέλου Constance Ford με φόντο την αμερικάνικη σημαία τον έκανε διάσημο σε μια μέρα. Ένα χρόνο αργότερα ξεκίνησε την συνεργασία του με το περιοδικό LIFE και σε λίγο έκανε το πρώτο του εξώφυλλο με μια φωτογράφιση με ένα καπέλο της Lilly Daché. Ακολούθησαν τις επόμενες δεκαετίες εκατοντάδες εξώφυλλα για το δημοφιλές περιοδικό.

Την ίδια περίοδο ο Philippe Halsman γνώρισε τον σουρεαλιστή ζωγράφο Salvador Dali και ξεκίνησε μια γόνιμη καλλιτεχνική συνεργασία που είχε σαν αποτέλεσμα διάσημες φωτογραφίες όπως την «Dalí Atomicus» του 1948, μια σουρεαλιστική σκηνή με τον πίνακα του Dali Leda Atomicus στο φόντο ενώ καβαλέτα, ο ίδιος ο ζωγράφος, μερικές γάτες και ένας κουβάς νερό βρίσκονται στον αέρα. Ο Halsman έχει πει σε συνεντεύξεις του ότι χρειάστηκαν 28 λήψεις μέχρι να φτάσουν στην τελική λήψη. Μια ακόμη διάσημη συνεργία των δύο είναι η φωτογραφία «In Voluptas Mors» του 1951 που βασίστηκε σε ένα σκίτσο του Dali και δείχνει ένα κρανίο που το σχηματίζουν επτά γυμνά γυναικεία σώματα. Η φωτογραφία έχει αντιγραφεί και επηρεάσει άλλους καλλιτέχνες ενώ την ξαναμάθαμε όταν χρησιμοποιήθηκε στην αφίσα της ταινίας «Η σιωπή των αμνών» το 1991. Η συνεργασία με τον Dali είχα σαν αποτέλεσμα και το λεύκωμα που αφορούσε το μουστάκι του Dali με 36 διαφορετικές φωτογραφίες, το Dali’s Mustache το 1954.

Στο τέλος της δεκαετίας του 50’ ο Philippe Halsman άρχισε να προτείνει στους διάσημους που φωτογράφιζε να κάνουν ένα μικρό η μεγαλύτερο πηδηματάκι την στιγμή της φωτογράφισης. Ένα στυλ που τον έκανε ακόμη διασημότερο σαν φωτογράφο. Αυτού του είδους οι φωτογραφίες οδήγησαν στο φωτογραφικό λεύκωμα Philippe Halsman’s Jump Book με 178 πορτραίτα διασήμων. Ο Halsman με την δημοσιότητα που είχε ό ίδιος και οι φωτογραφίες του, αλλά και τους διάσημους φίλους του που δεν του χαλούσαν χατίρι, κατάφερε να είναι ένα φωτογράφος selebrity.