Helmut Newton – Χέλμουτ Νιούτον – Φωτογράφος
O Helmut Neustädter όπως ήταν το πραγματικό του όνομα, γεννήθηκε στις 31 Οκτωβρίου του 1920 στο Βερολίνο και πέθανε στις 23 Ιανουαρίου του 2004 στο Λος Άντζελες στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Ξεκίνησε να φωτογραφίζει από τα 12 του που του έκανε δώρο μια φωτογραφική μηχανή ο πατέρας του, ενώ στα ήδη στα 16 του γίνεται βοηθός της πολύ γνωστής Γερμανίδας φωτογράφου Yva (Elsie Neuländer Simon) που τότε ήταν 36 χρόνων. Η οικογένεια του όμως αποφασίζει να μεταναστεύσει στην Χιλή πριν τα πράγματα γίνουν χειρότερα για τους Εβραίους στην Γερμανία. Ο Helmut μένει για μερικούς μήνες μόνος του πίσω μέχρι να κλείσει τα 18.
Για το καράβι που τον πήγαινε στην Χιλή έχει τις καλύτερες αναμνήσεις “… Αυτό το πλοίο ήταν για εμάς παράδεισος. Κάθε απόγευμα χορεύαμε, πίναμε, ικανοποιούσαμε τα σεξουαλικά μας απωθημένα. Προσέγγιζα πάντα τις μεγαλύτερες γυναίκες. Με γοήτευαν η λάμψη τους, η εξυπνάδα τους και η σεξουαλικότητα που εξέπεμπαν…”. Δεν ολοκληρώνει ποτέ το ταξίδι, αλλά αποβιβάζεται στη Σιγκαπούρη. Θα εργαστεί ως φωτορεπόρτερ στη «Singapore Straits Times» και ως φωτογράφος πορτρέτων. Πολύ γρήγορα στην Σιγκαπούρη έρχεται ο πόλεμος. Πάλι ο Helmut Neustädter μεταναστεύει στην Αυστραλία όπου δουλεύει σαν γεωργός, λίγο μετά κατατάσσεται στον Αυστραλιανό στρατό και το 1946 πολιτογραφείται σαν Αυστραλός με το καινούργιο του όνομα, Helmut Newton.
Το 1946 ανοίγει το στούντιο του στο εμπορικό Flinders Lane της Μελβούρνης. Ασχολείται κυρίως με την μόδα και το πορτραίτο. Το 1953 πραγματοποιεί την πρώτη του έκθεση μαζί με τον Αυστραλό φωτογράφο Wolfgang Sievers. Λίγα χρόνια αργότερα θα συνεργαστεί με τον Henry Talbot και το στούντιο θα μετονομαστεί σε “Helmut Newton and Henry Talbot”. Η επαγγελματική και φιλική τους σχέση θα συνεχιστεί και μετά το 1957, όταν ο Newton θα φύγει για το Λονδίνο με ετήσιο συμβόλαιο με την αγγλική «Vogue». Προτού ολοκληρωθεί ο χρόνος πηγαίνει στο Παρίσι όπου θα δουλέψει για γαλλικά και γερμανικά περιοδικά. Σύντομα θα επιστρέψει στην Αυστραλία με ένα συμβόλαιο στην αυστραλιανή «Vogue» και μετά πάλι πίσω στο Παρίσι το 1961 όπου θα συνεχίσει τη δουλειά του ως φωτογράφος μόδας.
Ήδη η δουλειά του είναι ξεχωριστή. Φέρνει ένα πολύ διαφορετικό φωτογραφικό στυλ στην μόδα που δεν έχει καμία σχέση με την άτυπη “σχολή της Νέας Υόρκης” (κυρίως τους μαθητές του Alexey Brodovitch). Το στυλ του είναι πιο σαφέστατα πιο προκλητικό, συμπεριλαμβάνει συμβολισμούς λιγότερο ή περισσότερο κρυμμένους συνήθως αμφιλεγόμενους, μιας και οι φωτογραφίες του παίζουν με την με στοιχεία σαδομαζοχιστικά, φετιχιστικά και γενικά με την σεξουαλικότητα, όμως χωρίς στερεότυπα ή σεμνοτυφίες, οπότε και μόνο για αυτό τον θεωρώ πρωτοπόρο που έχει επηρεάσει και έχει αντιγραφεί όσο λίγοι στην ιστορία της φωτογραφίας. Έχει κατηγορηθεί πολλές φορές σαν πορνογράφος, όμως προσωπικά πιστεύω ότι ήταν ένας πολύ τολμηρός ποιητής της εικόνας και για αυτό άλλωστε τον κατατάσσω στους 30 σπουδαιότερους φωτογράφους.