Στραβές Φωτογραφίες

Στραβό κάδρο, ίσιο κάδρο στην φωτογραφία

Ωχ τι μας βρήκε σε αυτή την έρμη την φωτογραφία. Τολμάς να ανεβάσεις μια φωτογραφία στα social media που δεν έχει τραβηχτεί με το αλφάδι πάνω στην μηχανή και δεν θα αργήσει να βρεθεί ο σχολιαστής που θα σου γράψει “Τι έπαθες και σου στράβωσε; Σκόνταψες;” Αν η φωτογραφία περιλαμβάνει θάλασσα και ορίζοντα κάποιος θα γράψει, “Πρόσεξε σου χύνεται η θάλασσα”. Το χειρότερο ξέρετε ποιο είναι; Ότι όταν ξεκίνησα να ασχολούμαι με την φωτογραφία σαν έφηβος παθιασμένος και άσχετος φυσικά φωτογράφος, τα έλεγα και εγώ αυτά. Σποραδικά έβλεπα εδώ και εκεί στραβά κάδρα, στραβές φωτογραφίες όπως πίστευα ότι ήταν. Το πιθανότερο είναι ή να προσπερνούσα αδιάφορα ή να έκανα κανένα σχόλιο όπως αυτά που σας έγραψα πιο πάνω (πόσο πρωτότυπος να ήμουν;). Αυτά ακόμη και σε φωτογραφίες σπουδαίων φωτογράφων όπως του Μπρεσόν για παράδειγμα.

Στραβές Φωτογραφίες

Φωτογραφία του Ανρί Μπρεσόν με στραβό ορίζοντα

Όλα όμως ευτυχώς άλλαξαν όταν ήρθα σε επαφή με το έργο του Αλεξάντερ Ρόντσενκο. Αυτόν που από τότε τον ονομάζω τον Μάγο του κάδρου. Ο Ρόντσενκο συνέβαλε όσο λίγοι στην διαμόρφωση της Ρώσικης πρωτοπορίας και ως καλλιτέχνης, αλλά και ως δάσκαλος. Όμως με το φωτογραφικό του έργο συνέβαλε σε μεγάλο βαθμό στην διαμόρφωση της προπολεμικής ευρωπαϊκής φωτογραφίας και στην συνέχεια της παγκόσμιας. Αυτό που κυρίως μας πρόσφερε ο Αλεξάντερ Ρόντσενκο είναι η απόλυτη ελευθερία στην διαμόρφωση του φωτογραφικού κάδρου και την δυνατότητα να χρησιμοποιούμε πολλές και διαφορετικές γωνίες λήψης, από κάθε πιθανή θέση. Φωτογραφικές λήψεις που δεν υπακούουν σε κανένα συμβατικό κανόνα σύνθεσης. Όπως είχε γράψει και ο ίδιος κάπου αποθεώνοντας την φωτογραφία, όντας ήδη σπουδαίος ζωγράφος και με σπουδαίους δασκάλους και συνοδοιπόρους. “Η φωτογραφία προσφέρει αντιφάσεις της προοπτικής, αντιθέσεις του φωτός, αντιθέσεις της μορφής, γωνίες λήψης που είναι αδύνατο να επιτευχθούν με το σχέδιο και τη ζωγραφική, επιμηκύνσεις με παραμόρφωση των αντικειμένων, με ένα ακατέργαστο χειρισμό του θέματος. Εικόνες εντελώς νέες, που ποτέ δεν έχετε ξαναδεί, συνθέσεις των οποίων η τόλμη, ξεπερνά τη φαντασία των ζωγράφων”. Αυτά τα λόγια τα έχει γράψει ο Ρόντσενκο πριν από 100 χρόνια. Τι άλλο να ζητήσει κανείς από έναν δάσκαλο!

Στραβές Φωτογραφίες

Φωτογραφικό πορτρέτο του Αλεξάντερ Ρόντσενκο με στραβό κάδρο

Στην συνέχεια βέβαια γνώρισα κι άλλους φωτογράφους που με το έργο τους μου ενίσχυσαν την άποψη μου για το πόσο σημαντική είναι η απόλυτη ελευθερία στην τέχνη και πόσο σπουδαίο είναι να βρίσκεις τρόπους να μην ακολουθείς τους κανόνες ή και να φτιάχνεις και κανόνες εντελώς δικούς σου. Στο θέμα των ίσιων ή στραβών φωτογραφιών έχουμε ένα ζήτημα που με πληγώνει πολύ στην φωτογραφία. Αυτό γιατί οι απόψεις που επικρατούν στους μεγάλους σύγχρονους δασκάλους της φωτογραφίας, αυτά που γράφουν για το συγκεκριμένο θέμα στα βιβλία τους,  στα website και στα blog τους είναι τόσο παιδικά πραγματικά επιπέδου νηπιαγωγείου. Είναι από τα πιο στενάχωρα πράγματα που έχει να κάνει με το τι υπερισχύει στην φωτογραφική παιδεία και το τι λάθος πράγματα μαθαίνουν οι νέοι φωτογράφοι που είναι έτοιμοι να ανοίξουν τα φτερά τους και οι δάσκαλοι αντί να τους πλαταίνουν τους ορίζοντες, τους επισημαίνουν ότι τους ορίζοντες πρέπει να τους  τραβάνε ίσιους με αλφάδι, με τον ίδιο τρόπο που ισιώνουμε τα κάδρα στους τοίχους. Δηλαδή αντί να απελευθερώνουν το καλλιτεχνικό πνεύμα των μαθητών τους, τους ψαλιδίζουν τα φτερά. Πως πάμε  για παράδειγμα σε κάποιες εκθέσεις μια σχολής φωτογραφίας σε οποιοδήποτε έτος και σε ένα ολόκληρο τμήμα με 25 άτομα εκθέτουν όλοι ασπρόμαυρες φωτογραφίες ή μόνο φωτογραφίες δρόμου.

Στραβές Φωτογραφίες

Τοπίο με στραβό ορίζοντα. Φωτογραφία Δημήτρης Ασιθιανάκης

Με τον ίδιο τρόπο  σε όσα websites σύγχρονων brand ambassadors της φωτογραφίας και να πας που ασχολούνται με το τοπίο, κυριολεκτικά σε εκατοντάδες φωτογραφίες από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης. Θα δεις τις ίδιες  και τις ίδιες φωτογραφίες και αποκλείεται να δεις ένα παράξενο, αλλιώτικο κάδρο, που να σου προκαλέσει το ενδιαφέρον. Μια διαφορετική πιο ενδιαφέρουσα προοπτική.  Να σου δείξει ότι δεν είναι όλες οι φωτογραφίες λες και τραβήχτηκαν από τον ίδιο φωτογράφο. Πόσο λυπηρό!

Ο Δημήτρης Ασιθιανάκης είναι φωτογράφος, δάσκαλος φωτογραφίας και πρόεδρος του Fotoart. Μπορείτε να τον βρείτε στο Facebook Dimitrios Asithianakis. Για τα μαθήματα του fotoart μπορείτε να ρωτήσετε  και στο τηλέφωνο 6944303397